Bilkørsel og sikkerhed! {{forumTopicSubject}}
Et lille indspark og måske ideer til julegaverne!
Vi har for 3 uger siden været indblandet i et voldsomt trafikuheld. Heldigvis uden alvorlige person/hundeskader.
MEN!
Tænk over hvordan i transportere jeres hunde. Jeg har altid været hysterisk omkring sikkerheden på bilen og burene/sikkerhedsselerne til hundene og heldigvis for det.
http://www.safedogshop.dk/picview.asp?pid=1212&pictype=c
Jeg havde en 4½ år gammel peugeot 207 SW med max sikkerhed til mig.
et variocage 2G str L bur i bagagerummet, til når jeg havde flere hunde med i bilen,
Når jeg kun kørte med 1 hund sad de enten i sele eller i et af mine små tryksikre stofbure fra USA, spændt fast på passagersædet.
Jeg kan kun anbefale at i får fat i ordentlige bure til bilen.
Sikkerhedsselen har jeg som nævnt, selv brugt tidligere når jeg kørte med kun 1 hund, men den tror jeg ikke længere på, efter vi nu selv har været i et frontalkollisionsuheld.
Havde min hund siddet i sele, var hun næsten 100% ikke overlevet!
Der er alt for lang strop i selerne, samt hæftningen på ryggen, næsten altid vil gøre at hunden bliver svunget rundt, med risiko for at slå hovedet ind i nærmeste genstande. Derudover vil opbygningen af selen give enormt pres på brystbenet og vride i brystkassen/forbenene.
Desamme Havde hun siddet løs, derudover havde jeg risikeret skader hvis hun var fløjet over i mig.
udstillingstråd/stofbure var nok sprunget i samlingerne og dermed havde hun været løs og måske stukket af ud på vejen og løbet væk.
Pga. burets trykholdbarhed holdt det, og jeg kunne fiske thea op af buret på vej ud af bilen og placere hende i det store bur bag i bilen inden jeg selv blev pacificeret af ambulanceredderne.
Jeg kører ALDRIG med en løs hund mere!
få ordentlige (fastspændte) bure og brug dem uanset hundens størrelse - der fås også stofbure der holder til kollisioner - de koster bare det mere!
Sørg også for at spænd evt. løse genstande fast i bilen, weekenden før kørte jeg sammen med en veninde på samme vej med bilen fuld af udstillingsbure og trimmeborde der IKKE var spændt fast - det kunne have gået rigtig galt hvis uheldet var sket der!
Theas stamtavlemappe fra DKK lå i en a4-mappe i en ny plastiklomme - den er simpelthen gået sidelæns ud igennem plastiklommen ved kollisionen.
og det var ikke en "højhastighedsulykke", men ved normal landevesjhastighed på 70/80 km i timen.
Jeg har selv lige brugt 6000 på nye bure til den nye bil, efter at have set hvordan de gamle kollisions sikre bure ser ud.
(link fjernet)
http://www.sn.dk/Flere-foto-fra-Mercedes-ulykke/Naestved/artikel/236762
Så pas på jer selv og jeres hunde - sørg for de sidder sikkert under kørsel!
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er ualmindeligt fornuftige anbefalinger, du laver - desværre skal man næsten have prøvet at køre galt før man i virkeligheden forstår, at det kan ske for en selv, og at når det sker, så er det med kræfter, der næsten ikke er til at forstå og forklare.
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.224
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Jeg har lavet anbefalingerne tidligere - jeg har nemlig altid været hysterisk omkring sikkerheden. DEt er så ikke blevet mindre
Jeg tænker at jo flere steder jeg fortæller om det, jo bedre er chancerne for at NOGEN tage det til sig
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Det stofbur jeg har hedder sof Crate - der er danskere der sælger en meget lig model på www. hundebure.dk men om de er lige så stabile som mine, ved jeg ikke helt. jeg kan nemlig ikke finde de gamle hjemmesider med trykprøvninger, fra da jeg importerede mine (jeg har heldigvis stadig 5 bure tilbage af den gamle sending)
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 384
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.402
Du nævner: Der er alt for lang strop i selerne, samt hæftningen på ryggen, næsten altid vil gøre at hunden bliver svunget rundt, med risiko for at slå hovedet ind i nærmeste genstande. Derudover vil opbygningen af selen give enormt pres på brystbenet og vride i brystkassen/forbenene.
Men når de sidder i metalburet så vil trykket vel knalde dem direkte ind i buret?
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Carina - hvorfor et lukket rum? hvis du har helt lukket bagerum er bur deromme selvfølelig et nogo. men man kan købe bure til eks hatcback model biler der har forhøjet læssekant, når man så tager bagagerumshylden ud er der fint lyst deromme.
Selvfølelig bliver hunden trykket op mod buret - men presset på kroppen vil der være ligeligt fordelt, samt hunden ligger for det meste ned i buret (størrelsen på buret skal passe størrelsen på hunden)og der er dermed ikke det "fritsvævende" moment i det som der er i en sele. Man kan sige at hunden er begrænset til at blive kastet rundt i størrelsen på buret - derfor skal buret helst være så lille så muligt - hunden skal kunne sidde og ligge samt vende sig - men ikke mere.
Hvor med selen bliver den smidt rundt i hele selens længde, på forsædet kan den ydermere risikere at udløse alle airbags og jeg kan ellers hilse og sige at de slår sq hårdt.
når jeg sammenligner mine seleskader - med Theas (hundens) skader efter at have ligget i bur - så ville jeg personligt hellere have Theas der er fordelt på hele kroppen - hvor mine skader sidder primært hvor selen har flået i muskler, seneer, knogler og hud.
Hvilken sele er det der er chrashtestet?
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
AllSafe er lavet af samme produkcent som variocage og er nok en af de bedste på markedet - men bemærk at de skriver den kun er testet med 50 km/t og kun frontal.
Og ja jeg er lidt nørdet - bilen bliver anskaffet med hundene og jeg for øje - dernæst brændstofforbrug/forsikringsprism.m. og så evt passagere. Så der er altid plads til et ordentlig bur i mine biler.
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.402
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Det er lavet til hatchback model. men om der er plads nok i punto grande ved jeg jo ikke.
Mine kan normalt heller ikke se ud af ruden - men det er pga toning af ruderne - det er heller ikke det de er i bilen for.
Faktisk sad mine lagt roligere i den gamle bil, end de gør i den nye som ikke har fået toning - netop fordi de kan se ud. Så når der igen er lidt penge på kistebunden så bliver den nye også tonet helt mørk i bagruderne.
Alt er jo et spørgsmål om tilvænning og hvordan man selv har det.
Jeg er blot lykkelig over jeg altid har været så hysterisk med sikkerheden. Ellers er jeg ikke sikker på jeg stadig havde haft Thea :-S
Billede af den gamle bil - fuldtonet.
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.402
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Her den nye bil med det nye bur - denne gang et variocage 3G str m. det er nemlig ca 20 cm lavere, 15 cm kortere (dybden) og 6 cm smallere end det gamle bur og dermed kan hundene ikke blive kastet nær så meget rundt i buret som i det gamle.
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Bilkørsel og sikkerhed!