{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.474 visninger | Oprettet:

Bilkørsel og sikkerhed! {{forumTopicSubject}}

Et lille indspark og måske ideer til julegaverne!

Vi har for 3 uger siden været indblandet i et voldsomt trafikuheld. Heldigvis uden alvorlige person/hundeskader.

MEN!

Tænk over hvordan i transportere jeres hunde. Jeg har altid været hysterisk omkring sikkerheden på bilen og burene/sikkerhedsselerne til hundene og heldigvis for det.

http://www.safedogshop.dk/picview.asp?pid=1212&pictype=c

Jeg havde en 4½ år gammel peugeot 207 SW med max sikkerhed til mig.
et variocage 2G str L bur i bagagerummet, til når jeg havde flere hunde med i bilen,
Når jeg kun kørte med 1 hund sad de enten i sele eller i et af mine små tryksikre stofbure fra USA, spændt fast på passagersædet.

Jeg kan kun anbefale at i får fat i ordentlige bure til bilen.

Sikkerhedsselen har jeg som nævnt, selv brugt tidligere når jeg kørte med kun 1 hund, men den tror jeg ikke længere på, efter vi nu selv har været i et frontalkollisionsuheld.
Havde min hund siddet i sele, var hun næsten 100% ikke overlevet!

Der er alt for lang strop i selerne, samt hæftningen på ryggen, næsten altid vil gøre at hunden bliver svunget rundt, med risiko for at slå hovedet ind i nærmeste genstande. Derudover vil opbygningen af selen give enormt pres på brystbenet og vride i brystkassen/forbenene.

Desamme Havde hun siddet løs, derudover havde jeg risikeret skader hvis hun var fløjet over i mig.

udstillingstråd/stofbure var nok sprunget i samlingerne og dermed havde hun været løs og måske stukket af ud på vejen og løbet væk.

Pga. burets trykholdbarhed holdt det, og jeg kunne fiske thea op af buret på vej ud af bilen og placere hende i det store bur bag i bilen inden jeg selv blev pacificeret af ambulanceredderne.

Jeg kører ALDRIG med en løs hund mere!

få ordentlige (fastspændte) bure og brug dem uanset hundens størrelse - der fås også stofbure der holder til kollisioner - de koster bare det mere!

Sørg også for at spænd evt. løse genstande fast i bilen, weekenden før kørte jeg sammen med en veninde på samme vej med bilen fuld af udstillingsbure og trimmeborde der IKKE var spændt fast - det kunne have gået rigtig galt hvis uheldet var sket der!

Theas stamtavlemappe fra DKK lå i en a4-mappe i en ny plastiklomme - den er simpelthen gået sidelæns ud igennem plastiklommen ved kollisionen.

og det var ikke en "højhastighedsulykke", men ved normal landevesjhastighed på 70/80 km i timen.

Jeg har selv lige brugt 6000 på nye bure til den nye bil, efter at have set hvordan de gamle kollisions sikre bure ser ud.

(link fjernet)

http://www.sn.dk/Flere-foto-fra-Mercedes-ulykke/Naestved/artikel/236762

Så pas på jer selv og jeres hunde - sørg for de sidder sikkert under kørsel!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bilkørsel og sikkerhed!
  • #1   2. dec 2012 Som regel får sådan en omgang en til at få fornyede perspektiver.
    Det er ualmindeligt fornuftige anbefalinger, du laver - desværre skal man næsten have prøvet at køre galt før man i virkeligheden forstår, at det kan ske for en selv, og at når det sker, så er det med kræfter, der næsten ikke er til at forstå og forklare.


  • #2   2. dec 2012 Puha hvilken oplevelse. Min hund vil ikke være i bur og vores bil er forøvrigt ikke lavet så der er plads, derfor er han i sådan et stofbur der så sidder fast i selen, men du omtaler et tryk sikret stofbur fra usa, har du en link til det ?


  • #3   2. dec 2012 Helt Enig CH

    Jeg har lavet anbefalingerne tidligere - jeg har nemlig altid været hysterisk omkring sikkerheden. DEt er så ikke blevet mindre smiley

    Jeg tænker at jo flere steder jeg fortæller om det, jo bedre er chancerne for at NOGEN tage det til sig smiley


  • #4   2. dec 2012 Jordnødden, man kan få gode bure til næsten alle biler. og der er ikke noget der hedder at hunden ikke vil være i bur. det må den bare finde sig i (efter min mening)

    Det stofbur jeg har hedder sof Crate - der er danskere der sælger en meget lig model på www. hundebure.dk men om de er lige så stabile som mine, ved jeg ikke helt. jeg kan nemlig ikke finde de gamle hjemmesider med trykprøvninger, fra da jeg importerede mine (jeg har heldigvis stadig 5 bure tilbage af den gamle sending)


  • #6   2. dec 2012 Håber I har det godt ovenpå oplevelsen smiley

  • #7   2. dec 2012 Puha godt der ikke skete mere. Har det præcis som dig. Min store hund er i bagagerummer bag et godt og sikkert hundegitter OG spændt fast i en afkortet sele så han kun kan sidde op og ligge lige ned

  • #8   2. dec 2012 Jeg har selv overvejet at købe såden et bur som du viser på billederne. Men har meget svært ved at tro på det kan være i mit bagagerum - og syntes ikke det er helt fair at presse ens hund ned idet lukket rum i mørket. Så jeg bruger en sikkerhedssele der ifølge forhandler og indpakning er crashtestet.

    Du nævner: Der er alt for lang strop i selerne, samt hæftningen på ryggen, næsten altid vil gøre at hunden bliver svunget rundt, med risiko for at slå hovedet ind i nærmeste genstande. Derudover vil opbygningen af selen give enormt pres på brystbenet og vride i brystkassen/forbenene.

    Men når de sidder i metalburet så vil trykket vel knalde dem direkte ind i buret?


  • #10   2. dec 2012 Andrea - jo tak vi har det efter omstændighederne godt! Ingen brækkede knogler - kun trykskader.

    Carina - hvorfor et lukket rum? hvis du har helt lukket bagerum er bur deromme selvfølelig et nogo. men man kan købe bure til eks hatcback model biler der har forhøjet læssekant, når man så tager bagagerumshylden ud er der fint lyst deromme.

    Selvfølelig bliver hunden trykket op mod buret - men presset på kroppen vil der være ligeligt fordelt, samt hunden ligger for det meste ned i buret (størrelsen på buret skal passe størrelsen på hunden)og der er dermed ikke det "fritsvævende" moment i det som der er i en sele. Man kan sige at hunden er begrænset til at blive kastet rundt i størrelsen på buret - derfor skal buret helst være så lille så muligt - hunden skal kunne sidde og ligge samt vende sig - men ikke mere.
    Hvor med selen bliver den smidt rundt i hele selens længde, på forsædet kan den ydermere risikere at udløse alle airbags og jeg kan ellers hilse og sige at de slår sq hårdt.

    når jeg sammenligner mine seleskader - med Theas (hundens) skader efter at have ligget i bur - så ville jeg personligt hellere have Theas der er fordelt på hele kroppen - hvor mine skader sidder primært hvor selen har flået i muskler, seneer, knogler og hud.

    Hvilken sele er det der er chrashtestet?


  • #11   2. dec 2012 Maria - jeg ville personligt ikke køre med sådan en plastic kasse - men mine hunde vejer også en del mere end dine.

  • #12   2. dec 2012 jeg gætter på sikkerhedselen du skriver om Carina er - http://www.dogshop.dk/shop/allsafe-sikkerhedssele-2395p.html

    AllSafe er lavet af samme produkcent som variocage og er nok en af de bedste på markedet - men bemærk at de skriver den kun er testet med 50 km/t og kun frontal.

    Og ja jeg er lidt nørdet - bilen bliver anskaffet med hundene og jeg for øje - dernæst brændstofforbrug/forsikringsprism.m. og så evt passagere. Så der er altid plads til et ordentlig bur i mine biler. smiley


  • #13   2. dec 2012 Det er en hatchback - Fiat grande punto, men der er ikke rigtigt noget plads i bagagerummet, der kan knap nok lille en klapvogn. Og hvis han skulle side deroppe i bunden af et bagagerum - hvor der vel er 50cm op til ruden - så han ikke kan se ud. Tror jeg slet ikke han vil kunne vende sig til? Da han var hvalp var han i et transportbur fastlåst med sele på bagsædet, men han blev for stor til det bur der var plads til smiley så nu sidder han der med sikkerhedsselen - med kort "snor" så han ikke burde flyve nogle steder hvis uheldet er ude..

  • #14   2. dec 2012 carina - har du set http://www.safedogshop.dk/product.asp?product=1401
    Det er lavet til hatchback model. men om der er plads nok i punto grande ved jeg jo ikke.

    Mine kan normalt heller ikke se ud af ruden - men det er pga toning af ruderne - det er heller ikke det de er i bilen for.

    Faktisk sad mine lagt roligere i den gamle bil, end de gør i den nye som ikke har fået toning - netop fordi de kan se ud. Så når der igen er lidt penge på kistebunden så bliver den nye også tonet helt mørk i bagruderne.

    Alt er jo et spørgsmål om tilvænning og hvordan man selv har det.

    Jeg er blot lykkelig over jeg altid har været så hysterisk med sikkerheden. Ellers er jeg ikke sikker på jeg stadig havde haft Thea :-S

    Billede af den gamle bil - fuldtonet.


    profilbillede
  • #15   2. dec 2012 den gamle bil + buret taget sidste sommer i sverige

    profilbillede
  • #16   2. dec 2012 Næh havde jeg faktisk ikke. Tak smiley det er da værd at undersøge, smiley

  • #17   2. dec 2012 og så den nye bil

  • #18   2. dec 2012 ovenstående

    profilbillede
  • #19   2. dec 2012 Jeg har også læst på lektien - så jeg er gået op i bilstørrelse for min egen sikkerhedsskyld og ned i burstørrelse for hundenes sikkerhesskyld.

    Her den nye bil med det nye bur - denne gang et variocage 3G str m. det er nemlig ca 20 cm lavere, 15 cm kortere (dybden) og 6 cm smallere end det gamle bur og dermed kan hundene ikke blive kastet nær så meget rundt i buret som i det gamle.


    profilbillede
  • #20   2. dec 2012 var så lidt carina - jeg har selv kigget på compact modellen - men desværre er det ca 5 cm, for bredt til der kan være 2 stk i den nye bil. det ville ellers have været perfekt.

Kommentér på:
Bilkørsel og sikkerhed!

Annonce