små brugs hunde racer?? små brugs hunde racer??
På et tidspunkt i den nærmeste fremtid, inden for et par år ønsker jeg en lille dkk/fci. hund jeg kan træne på et noget mere seriøst plan, end den blandingshund jeg har i forvejen. Ønsker grav-trænning og vildtspor og en udholdende hund der kan tåle at gå ti km i skoven uden at blive træt. Ønsker en hund der er arbejdsvillig i alt slags vejr.
Valget er umiddelbart faldet på enten dværg gravhund eller en border terrier. Ønsker en selvstændig, men træningsvillig hund, hvilket jeg ville mene de begge kan leve op til med den rette opdrætter og rette brugslinjer i blodet og den rette træning.
Men er lidt i tvivl om hvordan forskellene er på de to hunderacer?
Man hører jo tit alle de fordomme om gravhunde der er skarpe i deres sind, at de bider og gør konstant. Men har bare ikke selv oplevet gravhunde der er på den måde? Men nu møder jeg heller ikke så mange af dem igen, går dog til sportræning med en der er en super hund, virkelig dygtig og super god til det den laver.
Border terrien har jeg så tilgengæld ikke andet kendskab til, andet end den bog jeg lånte på biblioteket. Men umiddelbart virker den super tiltalende på mig. Umiddelbart mere tiltalende end gravhunden.
Hvordan er den at træne? er den meget terrier stædig ? eller er det ikke værrer end fx en jack russel eller den før omtalte gravhund? Er borderen en der kan springe en træningsdag over og stadig slappe af uden at kravle på væggene, hvis den fx er vant til at gå fem-syv km dagligt? Er den nem at indordne sig og nem til at affinde sig med nye siturationer?
Så er der selvfølgelig og jack russel'en, men ved ikke rigtigt, tror ikke det er den jeg ønsker. Og skulle det endelig være ville jeg være nødsaget til at tage til sverige eller tyskland for at få en kortbenet ruhåret med de egenskaber jeg søger, og det afholder mig lidt for at undersøge den nærmere..
Ønsker en hund med et robust og venligt sind, en "stor hund" i lille indpakning. Har jeg overset nogle andre racer der kunne være intersante at undersøge nærmere med de kriterer jeg har opstillet? Håber nogen af jer har indgående kendskab til borderen eller gravhunden når man ønsker at bruge den som brugshund
På forhånd tak for hjælpen.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Border terrieren er en skøn lille hund, arbejdsom og energisk.. Men terrier-delen kan være meget udtalt (skarp)..
Og gravhunde på udstilling gør i et væk.. Det er dem jeg kigger efter når vi er afsted, og så sætter vi os i modsatte hjørne
- De LARMER hele tiden!
jun 2010
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 64
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.470
Gravtræning kræver mod og pågåenhed og selvstændighed og det er svært at kombinere med en samarbejdsvillig lydighedshund. Jeg vil anbefale dig at kontakt Cindy herinde som har Jack russel opdrættet High Jacks. Hendes hanhund bruger hun til konkurrence i DCH og aktiv gravjagt, hendes tæve er desuden grav champion. Hanhunden hedder Karlsbjerggarrdens Sir Rowe.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 68 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 357 Svar: 14.466
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
Kender du en Tysk Jagt Terrier, det er super brugshunde.
Som du selv er inde på, så er Borderen en rigtig dejlig hund, og det er Jack Russel også..
Både hos Borderen og Jack Russel findes der efterhånden både brugs og "familielinjer"
jun 2010
Bliver de langbenede RJT's også brugt til gravarbejde? Troede umiddelbart oftes det var de kortbenede?
Både min gamle hund, der desværre havde meget dårlige hofter og knæ og derfor måtte herfra alt alt for tidligt og hende jeg har nu er noget pleaserer, og det synes jeg har været/er perfekt til alm lydighed og hygge træning på det begynder niveau jeg jo har været på. Men det giver bare ikke særlig meget udfordring for mig personligt,
Ønsker at prøve kræfter med en der stiller noget størrer krav til mig som hundefører, med mere drive/selvstændighed så jeg også kan udvikle mig som fører. Er meget rolig af natur selv og tror egentligt umiddelbart at et terriesind ville være den udfordring jeg søger..
jun 2010
Hold da op hvor virker det også som en lækker lækker hund med fantastiske egenskaber..
jul 2006
De langbenede Jacks kan godt gå i grav men kan have svært ved at være i træningsgravene. (igen min erfaring. Min foxterrier havde ihverfald lidt udfordring i det.)
jan 2006
jun 2010
jul 2006
Hun sidder desuden i bestyrelsen i Dansk Jack russel terrier klub.
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 34
Min egen opfattelse af gravhunde førhen var at de var nogen frygtelig dovne sofahunde, der var meget arrige over for alle andre end deres ejer(e).. Men det har lille Smilla lavet om på, hun er simpelthen den venligste hund over for mennesker, hun tror at alle kun vil én ting i livet, og det er at snakke med hende
Min gravhund gør ikke ret meget, det har været meget svært for hende at lære at gi hals.. Men nu kan hun godt
Jeg har ikke prøvet at gravtræne hende, eller gået spor med hende.. Vi er blevet forelsket i trick træning
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.318
jul 2006
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 809
Den tilpasser sig nemt der hvor den kommer hen, den kravler ikke på væggene hvis den en dag ikke får så meget motion, den er god til gravearbejde og spor. Westien er jo oprindeligt brugt til jagt og til at fange rotter i huler hvor den sku grave.
Dog kan den være stædig da det er en terrier, men min erfaring er nu at min westie er meget lærenem og han elsker at lære nye ting. F.eks bruger jeg min til agility og han er allerede blevet rigtig god på 3 måneder. Han elsker at søge efter godbidder både på græsplænen og i aktivitetsspil.
Dog skal man huske det er en stor hund i en lille krop, så ikke en hund man skal bære rundt i en taske. Den har sin charme synes jeg
Og hvis du skal købe en westie vil jeg anbefale dig Kennel House Of Hunters. (Meget mere smør, som har kommenteret længe oppe) Hun er meget seriøs i hendes avl og bruger så vidt jeg husker også hendes til jagt
Og ellers er der Cairn Terrieren som minder mig om westien.
jul 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.458
Vil sige at det er muligt at finde både border, jack russel eller tysk jagt terrier der passer til dine krav. Ved ikke så meget om gravhunden.
Med tysk jagt terrier skal du være opmærksom på at du får en ret skarp hund med rigtig meget terriersind og et mod der er helt åndsvagt. Men hvis du skal bruge den til drivjagt på fx vildsvin er det alt sammen fine egenskaber
jun 2010
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
Som familiehunde, der godt kan acceptere en fridag, vil jeg mene at borderen egner sig bedst. Patterdales er egentlig også stille indendørs, men er ikke særlig gode til at acceptere andre hunde på vejen. Jacks skal vænnes til det, jeg har både sofahunden og den der løber langs væggene, og en mellemting - her betyder alderen også meget. En Jack er først voksen ved 5 års alderen. Tysk Jagtterrier har jeg aldrig oplevet som familiehund og den blanding vi mødte for nogle år tilbage, slæbte min gamle ned i søen på ryggen og holdt ham under vandet (hovedet var heldigvis oven vande, men om det var held eller forstand ved kun hunden - og jeg fik skylden!?).
Hvad jeg ved meget om er jackens historie og den blev meget sent anerkendt i FCI. Special klubberne i England, Danmark, Sverige, Tyskland, Finland, etc. (dog ikke Norge) har stambogsført racen meget tidligere. Vi opdeler heller ikke som FCI med kortbenet og langbenet, da det er samme hund, som blot fik to status af FCI, da man har avlet lidt i begge retninger, som åbenbart ikke går ind under deres kriterier. Vi lægger vægt på at racen er kvadratisk, da de er mest udholdende, har færrest problemer med ryg og ben (især knæ) og har sin fleksible lille brystkasse. Uden denne, kan hunden ikke komme under jorden og kan ikke vende sig problemløst i rævegravene.
Så for at gøre det kort, så tænk over om du vil gå til gravprøver men ikke praktisk jagt. Skal det være en FCI-hund eller er de sunde arbejdshunde egentlig i specialklubberne. Min holdning når det kommer til jacken er helt klar - jeg går ALDRIG over til FCI
jan 2006
Rigtigt godt og oplysende indlæg - især kan jeg godt lide din allersidste sætning
maj 2009
Hvis du virkelig brænder for grav træning og du vil gå til prøver, så ville jeg vælge en Tysk Jagt Terrier. Den er meget alsidig og er den først i graven, så giver den ikke op.
Det er en god familiehund, elsker børn og er stille og rolig når den er indendørs hvis den altså bliver aktiveret. Den er ikke så svær at have med at gøre, hvis bare man gør træningen sjov. og spændende.
maj 2009
Politiet har købt en Border, den er uddannet til narkohund. Dens hundefører er rigtig imponeret over dens arbejdsiver og måden den lærte på. Den skal til godkendelses prøven om et par måneder.
De har også købt en Border Collie, den er næsten lige blevet godkendt som narkohund.
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
jul 2008
jul 2008
mar 2009
-Martine-: vi er altid enige på det punkt. Jeg må også tage hatten af for dine hunde, for den race tror jeg aldrig at jeg ville kunne håndtere.
jan 2006
jun 2010
mar 2009
jul 2006
mar 2009
jul 2006
mar 2009
jul 2006
mar 2009
jul 2006
jul 2004
Følger: 20 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 94 Svar: 1.811
Tjalfes opdrætter har også en tysk jagt terrier og hendes kan ikke bo i huset efter hun startede på jagt for hun springer på de andre hunde i flokken og er meget varm i knolden.
små brugs hunde racer??