Ønsker ikke at græde ved dyrlægen før hun er væk (langt) Ønsker ikke at græde ved dyrlægen før hun er væk (langt)
Hej alle
Jeg sidder her med tårer i øjnene, har de sidste par dage set min dejlige schæfer pige begynde at halte. hun er 4 og har HD grad E.
Jeg vidste denne dag ville komme, og har sørget for at nyde hver en dag med hende. men alligevel føler jeg det er for tidligt..
Kæmper konstant med tanken, hvornår er det rigtige tidspunkt. Vil jo have hver eneste dag jeg kan få, men vil heller ikke sige farvel for sent.
Jeg ville først have oprettet et emne hvor jeg ønskede råd til hvornår det rigtige tidspunkt er, men tror aldrig jeg kan få et rigtigt svar på det. det er noget jeg selv må finde ud af...
Men min mor spurgte mig så idag om jeg selv mente jeg kunne klare at tage hende til dyrlægen...
Begge mine hunde reagere nemlig voldsomt på når jeg græder. Man kan se og mærke de bliver kede af det, klynker pibende og forsøger at slikke mig i hovedet, er ikke i tvivl om de reagere meget på mine følelser, derfor er det også vigtigt for mig at min lille piges sidste minutter ikke skal være fyldt af sorg og frygt.. Hun skal ikke føle andet end kærlighed og tryghed... Dette vil hun ikke føle hvis jeg sidder og græder voldsomt.
Jeg er meget knyttet til hende, mere end til mine andre hunde, eller hvertfald på en anden måde. hun var min første egen hvalp. hentede hende selv 8 uger gammel... Jeg trænede hende selv op, frem til at blive optaget på kåringhold i DPHF. og brugte hende de senere år som makker da jeg gik vagt alene om natten, hvor hun altid stod ved min side klar til at beskytte mig uanset hvad.
Hun har været med mig alle vegne, som sagt også på arbejdet, så vi har sammen 24/7 og hun var min støtte hele vejen igennem.
Nogle vil nok mene mit forhold til hende ikke er helt sundt, at hun "kun" er en et dyr, men når man har været så meget igennem med et andet væsen skaber det bare et bånd der gør det ufattelig svært at bryde...
Meningen med alt det her er vel nok at jeg håber nogle kan hjælpe mig med hvordan jeg gør hendes og min farvel ordentlig? Og hvad gør i andre? Lader i være med at græde til bagefter, eller græder i også under?
Ved godt vi ikke helt kan styrer om vi græder, men ønsker ikke min pige skal ligge forvirret og ked af det fordi hun ikke forstår hvorfor jeg er ked af det.
Beklager hvis det hele blev langt og kedeligt, men håber nogle af jer kan hjælpe mig lidt
Med venlig hilsen Michelle
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Jeg valgte at tage fri et par dage og så ellers prøve at "nyde" de sidste dage vi havde sammen
http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/477539-updatepaa_fies_poter
aug 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 56
- når du skal til dyrlægen, så skal du prøve på ikke at blive ked af det, ved det er svært, men prøv. Tænk på at hun har smerter nu og det ikke er et hundeliv. Det er helt i orden at græde, men du skal ikke vise det til hende (at græde uden lyd). Hvis du begynder at græde Højlydt, kan hun mærke der er noget galt og vil tænke på at "mor er ikke som hun plejer". vis hende at du er tryg ved situationen, men samtidig vis at du holder af hende, snak kærligt og roligt så hun slapper fuldstændig af og også føler sig tryg ved situationen.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
Jeg græder. Jeg kan ikke holde det tilbage, så sådan må det være.
jan 2006
Så lige der ville jeg få en anden til det.
Lige til det med at græde, det styrer man jo ikke helt selv.
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 100
Vi tog til dyrlægen og det vidste sig at hele hans mave var fyldt med kræft. På røntgen billeder kunne man ikke se samtlige organer pga det. Min far og dyrlægen gik ud og betalte og jeg sad med ham i det rum han skulle aflives i imens. Der kunne jeg ikke lade vær med at græde, mens jeg krammede ham farvel. Men jeg fik stoppet inden dyrlægen kom, for ville ikke græde når han skulle have sprøjten. Jeg blev til han var helt væk også gik jeg ud i bilen, men min far var derinde til han var død. Kunne ikke lige høre det der "så er han død". Ville nok begynde at græde hvis jeg var blevet der. Jeg græd så bagefter. Ville ellers lade vær med at græde, men nogen gange kommer det bare
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
Den sidste slags var dem hvor ejer stod og græd voldsomt. Jeg kan huske at jeg altid i den situation ønskede i mit stille sind at ejer var blevet ude i venteværelset til hunden sov. Ikke fordi ejers gråd generede mig men fordi det så tydeligt var skidt for hunden.
Da Cleo skulle afsted, brød jeg totalt sammen da jeg forstod dyrlægen prøvede at fortælle mig det var den vej vi måtte.
Jeg overlod Cleo til min støtte og gik ud i gangen. Jeg havde bestemt ikke lyst til at gå fra hende men jeg ville ikke have Cleo forlod denne verden skræmt.
Jeg gik ud i gangen græd voldsomt 1 minuts tid og tog mig så sammen. Nogle dybe vejrtrækninger og så på med et smil. For Cleos skyld.
Jeg gik ind igen og var der for hende. Ingen tåre kun smil kærtegn og kærlige ord.
Det blev et godt farvel.
Min støtte fortalte mig bagefter det var godt jeg kom ind fordi Cleo havde været ked af det da jeg gik.
Jeg vil sige at hvis du ved det er sidste besøg hos lægen og hvis du ved du vil stortude før hunden er væk, så tag en din hund elsker og stoler på med evt din mor. Bliv i venteværelset indtil hunden sover. Da kan du komme ind og holde din hund og nusse den indtil den er helt væk. Det er bedst hvis du ikke græder men kommer der nogle tårer der betyder det ikke helt så meget.
Knus
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.314
Derudover så er jeg 100% sikker på at din hund nok skal mærke det på dig alligevel...
Dyr er så sensitive i at se lugte eller hvad de gør at man har ændret sig bare en lille smule...
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 27 Svar: 154
Det var nogle meget hårde uger, da vi jo vidste at det nærmede sig enden.
Vi tog alle tre afsted sammen til dyrlægen, og det lykkedes ikke helt at undgå tårene, men vores hunde var glade og trygge til det sidste
Du skal mærke efter, hvad du mener, der er bedst for dig. Måske det ikke er at være sammen med hende, mens hun får sprøjten, men at en anden er ved hende. Måske du skal være sammen med hende, men så lade følelserne få frit løb, dem kan vi alligevel ikke styre sådan en dag.
Sender dig et kæmpe kram. Det er en hård beslutning at tage, men vi skal også sætte pris på, at vi kan befri vores dyr for deres lidelser inden de bliver for slemme.
jan 2006
De var desværre lidt forsinkede, så den anden dyrlæge kom ud og snakkede lidt med Fie og mig, præcis som de altid gjorde, når der var mulighed for det.
Det var dog en meget tom følelse at stå med hundesnoren i hånden bagefter, ligesom det at gå hjem uden hund var uvirkeligt.
Fik en kæmpe flashback, da Floyd så efter et par uger skulle i narkose og have tjekket ørene, føj det var ikke sjovt at stå med en livløs hund igen
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 693
Så vi fik vores dyrlæge herhjem, og det var meget rart, fordi man havde alt den tid man havde behov for efterfølgende, og vi ville selv brænde hende (mine forældre kørte hende afsted, så vi kunne begrave urnen), og man kan bare være sig selv.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.007
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.800
Jeg ved, at jeg græd mens han sov ind og efter. Og græder stadig, når jeg ser billeder, jeg tog den dag.
Jeg synes det er okay at græde, det kan man ikke helt kontrollere og hvorfor ikke? Det er din bedste ven, du siger farvel til
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.005
Jeg har ikke grædt, når mine hunde er blevet aflivet, ihvertfald ikke før bagefter.
Tror det handler om, at prøve at styre sine tanker.Det har ihvertfald virket for mig. Jeg har tænkt på det sådan, at det bare var en bedøvelse, de skulle have. Og det er den første sprøjte jo også. Når hunden var faldet i søvn, har jeg gået ud, mens dyrlægen gav den, den sidste sprøjte. Det kan jeg ikke rigtig klare, fordi når den har fået den, er der ingen vej tilbage.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.005
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Jeg gjorde ikke noget ekstra ud af dagen, men lod tingene ske i vores faste rutine.
Mandy lå i sin kurv, og da hun havde fået indslumringssprøjten, sad jeg og kløede hende på brystet, mens jeg snakkede til hende med en rolig og glad stemme. Tårerne løb mig bare ned ad kinderne imens.
Man KAN godt.
Jeg ville som sagt få dyrlægen hjem til jer og samtidig bede din mor om at komme, så hun kan afløse dig, hvis du begynder at græde "for tidligt".
Hjemme vil hunden finde det naturligt, at du går væk fra den. Det vil den ikke hos dyrlægen.
okt 2005
Følger: 10 Følgere: 12 Hunde: 4 Svar: 720
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 446
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Det er en rigtig svær beslutning du skal tage - sender mine bedste tanker.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Om formiddagen havde jeg vasket Enzo, føntørrede ham som han elskede og gav ham en udstillings-klipning - han elskede forberedelserne til udstilling og at komme på udstilling.
Mht. til betalling kendte min dyrlæge mig godt nok til, at jeg bare kunne komme forbi når jeg var klar efterfølgende. Det var jeg først ca. 14 dage efter. Men ellers kan man klare den ting inden.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
Så hvis du kan holde den til "derefter" så prøv det.
Jeg ved det er svært og selvfølgelig må man græde hos dyrlægen, men jeg forstår os godt din bekymring, det sidste man ønsker at jo at ens loyale hund skal være bange/utryg i de sidste minutter fordi man selv er helt ude af den af sorg og tåre.
Det gør mig ondt med hende, jeg blev helt ked af at læse dit indlæg. Mange tanker herfra til dig og din elskede hund, jeg krydser fingre for at alt kommer til at gå stille og roligt.
Du tager ansvar for hende og det er det vigtigste. Du er en værdig hundeejer.
okt 2005
Følger: 10 Følgere: 12 Hunde: 4 Svar: 720
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.404
Endvidere er det ikke en decideret operation så der skal ikke gåes med krave osv osv
maj 2008
http://www.vejledyrehospital.dk/BEHANDLINGER/GULDIMPLANTATION.aspx
aug 2008
maj 2008
og ikke alle kender til behandlingen.. jeg hørte først om den ved min træner
aug 2008
maj 2008
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 77
Har overvejet guld, men Diva er en hund der bare ikke kan sidde stille, hun elsker at lave noget. Der skal helst ske noget sjovt hele tiden, så en operation har bare aldrig været en mulighed for mig. Vi træner dagligt og hun er med mig alle steder, endda løs ved siden af mig når jeg rider ture med hesten. Så det at hun skulle holdes i ro, ville ikke være i hendes ånd, desværre, ville ønske jeg kunne få flere år med hende, men så bliver det nok kun for mig egen skyld
Er kommet frem til at tirsdag er dagen hun skal aflives...
Og efter at have læst jeres indlæg er jeg ikke i tvivl om at jeg vil have det gjort hjemme. Har brug for tiden med hende efter.
Og er nødt til at tage mig sammen og klare mig igennem det for det er ikke en mulighed at lade andre end mig være der... hun er ligeglad med alle andre, hun er da glad for dem, men hun vil bare med mig. så jeg er nødt til at være stærk, tror også jeg ville føle jeg havde svigtet hende hvis jeg ikke kunne gøre denne ene ting for hende efter alt hvad hun har gjort for mig...
sep 2006
Hvis bare hun havde været ked af det hele tiden eller ikke kunne komme rundt, så havde der ingen tvivl været, men når man som nu sidder og ser hende gnaske glad et kæmpe kødben fra slagteren i sig så er det bare så svært at forstille sig at hun er væk om 2 dage...
jeg bliver ved med at stirrer på hende når hun går og håber hele tiden af se hun stopper med at halte, og når hun så nogle gange ser rigtig glad ud kommer denne her frygt for at det er forkert af mig at aflive hende...
Men så ser jeg hende jo rastløst flytte sig rundt eller halte og ikke kunne følge helt så godt med de andre hunde og så er jeg jo igen henne på at aflivning er bedst...
hvad gør man når man hele tiden bliver i tvivl??
maj 2008
maj 2008
sep 2006
Men divas hofter har altid været dårlige og hun fik hurtigt en speciel måde at bevæge sig på hvor hun skåner sig selv... Selvom hun er en aktiv hund har hun bare ikke rigtig nogle musker på bagparten, ikke så mange som andre hunde, så for hende er det nok desværre begrænset hvad det hjælper.. men har læst på det og på almindeligvis bliver guld sprøjtet ind, så ikke rigtig nogen operation.. men dengang jeg snakkede med min dyrlæge om det sagde hun de var nødt til at operere og jeg skulle være opmærksom på hun ville skulle holdes i ro... Ved ikke om det er fordi hun har E hofter og dyrlægen mente at for at det skulle virke skulle hofteskålen opereres...
Tror jeg vil snakke med dyrlægen imorgen om det når jeg alligevel skulle bestille tid.. han kender hendes "sygebaggrund" og hvordan hun ser ud..
maj 2008
for at få nogle muskler bagi kan du tage hende til svømmetræning, samt give hende noget glucosamin
sep 2006
aug 2008
Ja hun skal holdes i ro, men hvis det samtidig betød du kunne have hende nogle år bagefter er det, måske det værd.
Jeg har selv en Schæferhund på knap 8 år med gigt i ryggen og dysplasi i albuerne, hun holdes totalt smertefri med ½ smertestillende i døgnet. Dyrlægen er virkelig positiv overrasket over hende!
Hun får så os J/D foder fra Hills og Flexvitaltilskud ved siden af. Jeg tager ikke "hensyn" til hende, hun er med på ligefod som andre hunde og hun har ingen dårlige dage.
Når du skriver hun halter, piver hun så? Og har du prøvet smertestillende? Det er virkelig ingen skam at give smertestillende hvis det betyder ens hund er total smertefri derefter.
Min får smertestillende som er beregnet til at hun må få resten af livet. Altså de skader hende ikke.
Hun får en dosis der svare til omkring 15-20 kg, men hun vejer omkring 40 kg. Hun er lidt tyk.
Bare lidt tanker herfra
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 27 Svar: 154
Hun har aldrig i sit liv vist tegn på smerter - og det var kun fordi, at vi fik hende røngtenfotografere,t inden hun skulle neutraliseret, at vi fandt ud af, at hun faktisk rendte rundt med defekte knæer
Jeg mener ikke, man skal gøre hvad som helst for at holde dyr i live - og som jeg kan læse det, så har din hund flere skavanker. Så spørgsmålet er vel egentlig om det er for din skyld eller hundens skyld - den skal holdes i live?? Du kender din hund bedst, men der er jo en grund til at du overvejer aflivning.
Jeg sender dig ovenstående i bedste mening - og en masser tanker sendes din vej også. Det er ikke nemt at være herre over liv og død
Ønsker ikke at græde ved dyrlægen før hun er væk (langt)