{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Dyreudstillinger = Dyremishandling ? {{forumTopicSubject}}

Nu er det ikke for at træde nogen over tæerne, Men vil godt høre jeres mening, da det er blevet ret "in" at udstille sine dyr, så alle kan se dem, og ikke mindst få lidt feedback fra andre mennesker, hvad de nu synes om deres dyr, til diverse events.

Nu tænker jeg så tilbage på, hvor min hund, Scott, var til en udstilling. Vi havde aldrig været til en før, og glædede os meget. Da vi kom stod alle udstillere og børstede deres hunde, satte deres hår i små lyserøde sløjfer og brugte diverse hårsprays. Det så absolut ikke ud til at hundene nød det. Det er så 3-4 år siden.

I mellemtiden har der været programmer i fjernsynet, hvor man så 5 (ret mig hvis jeg tager fejl) udstillere, der rejste hele Usa rundt, for at udstille deres hund. Der var absolut ingen af de hunde, der så ud til at nyde at blive slæbt rundt i ringen.

Så så også et program med forælre, der gerne ville have deres børn til at blive store stjerner, ved diverse shows. Forældrene var aldrig blevet til noget, og prøvede derfor at leve deres drøm gennem deres børn...

Så er det nu jeg spørger mig selv, om det også er det samme, med folk der udstiller, når nu folk siger deres dyr også er en del af familien/ et familiemedlem ?

Hunden kan jo ikke sige fra ? Hvordan kan i se at hunden kan lide det eller ej ?

Har svært ved at sætte mig selv ind i det, og synes personligt det er synd for hunden. Men glæder mig da utrolig meget til at hære jeres synspunkter.

Mvh Jonas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyreudstillinger = Dyremishandling ?
  • #1   27. jul 2006 Hmmm, svær at svare på.....Jeg har aldrig udstillet, men kan da godt se hvorfor man ku tænke sig at vise sin hund frem; men vil sige at det måske ikke er i min smag at køre USA rundt og udstille konstant. Nu ved jeg ikke hvodn det foregår, men eg forestiller mig, at der er frikvarter hvor hundene får lov at lege eller hur??Hvis hunden trives med det er det vel ok, men som sagt jeg har aldrig prøvet det.GG Kan nu heller ikke forestille mig og Battie løbe i cirkler på en indendørs bane..GG

  • #2   27. jul 2006 Hej Jonas

    Lige en god ting - hårspray er forbudt at anvende i dag - heldigvis.

    Hvis min hund ikke brød sig om det, ville jeg nok godt kunne læse dens signaler. Så ville jeg selvfølgelig stoppe.

    Men mit motto er - uanset hvordan det går (kan have en dårlig dag) så er han stadigvæk min allerbedste og dejligste hund uanset om dommeren er uenig. Det er vist det man kalder sund fornuft - og jeg vælger da at tro på at de fleste har det på samme måde.

    Når vi er på udstilling, så bliver der tid til at være sammen med de andre hunde, så det er ikke ren kedsomhed hele dagen, som nogle måske tror det er.

    Hilsen Gitte


  • #3   27. jul 2006 Jeg tror at det kommer meget an på hvordan man gør.. Selv kunne jeg aldrig drømme om at sprøjte min hund med noget, frisére ham eller smide sløjfer o.l. på ham.. Hans udstillingsline bliver hellere ikke spændt helt ind eller strammede helt vildt.
    Jeg forventer ikke at han elsker udstillinger, men min idé er også at han hellere ikke skal hade dem. Men det er sådan set hellere ikke noget jeg går op i, han skal *bare* godkendes og ellers have lov til at møde en masse andre hunde. Den dag jeg får fornemmelse af at det kun er mig der rigtig gider, så slipper han skam også..
    Men du stiller nu et rigtig godt spørgsmål og jeg glæder mig til at se nogle flere svar


  • #4   27. jul 2006 det spray du hentyder har nok været den mink olie spray fra KW .

    Den må udstiller gerne brug ligsom der er nogen der hvidt kridt til der´s westier ...

    MVH
    D


  • #5   27. jul 2006 Det er faktisk et meget svært spørgsmål.. Tror da at nogle hunde det er ok sjovt, men tror det er meget individuelt fra hund til hund.. Det er bare om at lægge mærke til hvordan den reagerer.. Synes også at det med at spraye og overdrive er for meget.. Så engang 3 små hunde i et rigtig lille bur.. Det synes jeg virkelig var syndt, og de gøede at masede rundt i det lille bur..
    Så jeg vil nok sige at det er ok, så længe det er med måde.. Det kan også blive for meget..


  • #6   27. jul 2006 Hej Jonas: ser ikke noget forkert i hundeudstilling, du gør det jo faktisk selv ved at have din hund herinde på HG. mange af de billeder du ser her er også opstillede. dog er der den fordel at her på HG behøver hunden ikke at hav fine papier for at blive set af mange.
    Hilsen Villy


  • #7   27. jul 2006 Jeg er nok noget dobbeltmoralsk på dette punkt, for vil gi dig ret - jeg tror ikke hunden nyder at få sat "håret", sprøjtet hårlak, puder mv i pelsen - og igen alligevel - min mors shitz shu - var stolt som en pave, når hun kom fra frisøren, hun spadserede derud af, somom hun ejede verden.
    Jeg selv holder meget af at udstille, nu har jeg så ikke en race, som kræver det store ang. pelspleje mv. Har da hørt rundt omkring, at de vasker dem - jeg selv gør dog ikke engang dette.
    Men Taz nyder at være i ringen, måske ikke lige i denne varme - men han nyder opmærksomheden, det at alt drejer sig om han.
    Så dyremishandling - tja, som sagt jeg er ambivalant på det punkt.
    Jeg mener, man må se på hunden, hvordan den reagere - nogen kan li det - og spankulere flot rundt, andre render rundt langs panelerne, og ja - i de tilfælde, bør man nok stoppe udstillingerne.


  • #8   27. jul 2006 Tjah, hvis hunden ikke kan lide at blive udstillet, så vil den ikke vise sig fra dens bedste side, og så vil den ikke få nogle høje præmierinder. Og hvis de ikke kommer, så gider ejerne ikke udstille den mere, for den kan jo ikke finde ud af at vise sig. Så simpelt kan det siges..
    Hvis du har en hund, der ikke ser ud til at være tilfreds i ringen, så vil du aldrig vinde noget med den.

    Vi er ikke de store udstillingsfolk, men det skal da prøves. Binka har indtil nu kun været på et enkelt skue, men vi regner da med at det bliver til noget mere.
    Men hvis hun ikke lader til at kunne lide det, så skal hun da ikke udstilles mere!


  • #9   27. jul 2006 Jeg var til min først udstilling i Ålborg DKK, jeg havde dog ikke min hund med, da han var syg (altså ikke alvorlig syg). Og jeg havde regnet med at jeg ville bruge ham til udstilling, men men men det var bestemt ikke mig......og tror og ved at det ikke er noget for min hund, så er en tur i hundeskoven noget helt andet.....gg
    Der blev både brugt voks og spray til den race min hund er, er tibetanske terrier, hvilket jeg er meget imod...da jeg ikke synes det er særlig naturlig for en hund at bruge...
    Og har faktisk lige fået ham klippet total kort....så han kan klarer varmen, og det nyder han bestemt....og nu kan han da slet ikke bruge til udstilling, for man må ikke klippe i deres pels..... men hvilke behov er det lige man tager hensyn til ...når man er til udstilling...??????
    Hilsen Dorte med en kort håret tibbe....ss


  • #10   27. jul 2006 præmierinder = præmieringer...

  • #11   27. jul 2006 Takker for svarene, håber der kommer flere smiley

  • #12   27. jul 2006 I mange tilfælde vil jeg sige det absolut er dyremishandling.
    Mellem kineserne er der nogle der kan sidde i timevis og barbere sin hund og barberer dem på en sådan voldelig måde at hunden næsten er hudløs og ½ flået til blods når de 1 time senere er færdige, for så efterfølgende at smøre denne tyndbarberede hund ind i al mulig creme. Så ind i ringen hvor hunden trækkes og slides hele vejen og så smidt ned i et lille bur hvor den sidder resten af dagen.
    Andre mennesker har hundene rundt om sig hele tiden og hygger og træner med dem og de får lov at lege med de andre hunde. Disse hunde bliver ikke trukket rundt men lokket med blid stemme og godbidder og de logrer glade efter handleren. Her er der heller ikke tale om denne overdrevne "pleje" fordi disse ofte vil have større sympati for hunden og respektere hunden som det den er. I dette tilfælde kan jeg ikke se der er nogen dyremishandling


  • #13   27. jul 2006 Altså jeg ved ikke hvordan det er for andre, men jeg udstiller mest for sjov, man møder andre der har samme interesse som en selv, og samme hund, måske bliver det en kommende lege kammerat :o)
    Hvis jeg får det indtryk at Nico ikke kan li det så stopper jeg det også. Men kan kan godt li at møde nye hunde, nye ting, og han havde det ret godt da han rendte rundt i ringen :o) nu går han så heller ikke me sløjfer eller hårlak..
    men indtil nu ha Nico vist han kan li det så vi fortsætter :o)


  • #14   28. jul 2006 Tja oprindlig var det en avlsgodkendelse - og det er den der er gået hen og blevet det værste ræs i mands minde!



  • #15   28. jul 2006 I mine termer burde formålet med udstilling være, at hundene blev eksteriør bedømt med henblik på avlsgodkendelse, som Karin siger.

    Altså kan min hund, tilføje racen noget fornuftigt ?
    Hvis ikke, så lad være.. !
    Og det kan man desværre heller ikke regne helt med.
    Jeg eksemplificerer lige ved Agge, som har sine 1 præmier og 1. vinder.. Det lyder bare ikke af så skide meget, når han den ene gang var eneste hund i hans klasse *g* (Måske det fortæller lidt om dommerkapasitet ?)
    Den anden ting, er at han sagtens kunne have bestået,
    en jagtrelateret prøve.. Og havde jeg gjort det (han bliver halt når han bliver trænet for intensivt) ville han have sin avlsgodkendelse.. Ikk´ godt..!

    Hos nogle racer finder jeg det præcis lige så overdrevet, som du udtrykker Jonas... Desværre.
    Især selskabehunde, og der mener jeg godt at en adfærdstest ville være på sin plads !

    En anden grund, til at gå på udstilling, er også at lære mere om andre racer..
    Nå ja..Og så er det da også fedt at tale med hundeentusiaster smiley

    /Moster


Kommentér på:
Dyreudstillinger = Dyremishandling ?

Annonce