{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.105 visninger | Oprettet:

sort/hvid newfoundlænder/landseer?? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!!

Jeg skal høre omkring en ting og det tror jeg næsten der er nogle her inde der måske kan svare mig på..

Er en Sort/hvid Newf. lænder og en Landseer den samme eller er det 2 forskellige ting/racer??

Vi er meget i tvivl her hjemme..
Min kæreste har hele tiden snakket om en Landseer var hans drømme hund, men så begynder han at snakke om at der er en sort/hvis Newf. lænder og derfor er vi i tvivl omkring dette spørgsmål..

Så jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med dette??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sort/hvid newfoundlænder/landseer??
  • #1   5. nov 2012 Det er to forskellige racer iflg FCI, men præcist hvad forskellen er ved jeg desværre ikke.

Iflg Wikipedia: "The Landseer ECT [European Continental Type, konta Newf] is in many ways different from the Newfoundland. In general the Landseers ECT are taller, do not have a deep breast, have shorter hair, no under wool and their long legs make them fast, untiring runners. All in all the Landseer ECT is quicker and more responsive than the Newfoundland which makes him easier to train and teach. As their coat is not as dense they dry off quickly and their fur is easier to clean and take care of."
    http://en.wikipedia.org/wiki/Landseer_(dog)

• #2   5. nov 2012 Det er ikke samme race, husk på at NF findes i flere farvevarianter end den sorte.

Der er jo både brun, sort/hvid og til dels også grå som anerkendte farver. Har faktisk også set en NF der var brun/hvid, men ved ikke om det er tilladt.....

• #4   5. nov 2012 Birgitta : Sikke nået vås , der kommer ud af din mund.. De er faktisk blevet mindre, dog tungere og hvad kender du til udstillingerne ? ! ? Vores største klasse er faktisk åbenklasse hvor der tidligere var op til 20 af hvert køn .. En newfoundlænder vokser faktisk ikke i højde fra de er 1- 1½ år, de lægger mere fylde til i årene efter og er ca færdige som 4- 5 årige..

'Min 'louis er en hvid/sort newfoundlænder og landseeren er faktisk lavet ud af den hvid/sorte newfoundlænder...

• #5   5. nov 2012 Newfoundlænderen er lige så " kendt " som den var for 30 år siden.. Det er ikke en modehunde og de fleste bor ude på landet hvor der er plads omkring dem..

De findes i 3 farvevarianter.. og det er ikke 2 farvet, man kalder dem Hvid/sorte, er hvide i grundfarven , de rigtige aftegninger er en sort hoved, må gerne have hvid blits,sort krave , sort sadel , og halv sort hale.. I dag er der desværre blevet okay med mere sort, bare for få år siden blev de stambogsført som fejlfarve, hvis de ikke havde de skrevne aftegn. Så findes den i brun og i sort. Hvid plet på bryst og hvidt ved poterne er okay, andet sted er no go..
    De hvid/sorte er mere som landseeren, mere aktive, mindre pels og mere spinkle i bygning..

• #6   5. nov 2012 Noget andet er at der er kun en i DK der laver hvid/sort newfoundlænder i øjeblikket, Mette Krohn og hende vil jeg trygt kunne anbefale hvis det er en newf i søger. Gå for gudsskyld ikke til udlandet uden at have en med jer som kender til newfoundlænderen

Den eneste farvefejl der er på Louis er at han er sort på kraven og der skulle have været hvidt imellem sadlen og " enden "

profilbillede
  • #7   5. nov 2012 For at gøre det mere forvirrende, så hedder den hvid/sorte farve landseer udenfor FCI landene

• #8   5. nov 2012 Marianne, er landseeren ellers ikke typisk en smule mere langbenet/højtstillet end NF. Har hørt dem beskrevet som mere sporty, ikke om jeg ved, at det passer, men det var en avler af Landseer, der sagde det.

Jeg er mest til den store kompakte, bamsede og imposante NF - for mig indbegrebet af en NF, men en lidt mindre hund gør dem nok mere salgsbare, det er jo en stor hund, der ellers som du også siger hører til med plads omkring sig.

Og Louis er SMUK, wauw!

• #9   5. nov 2012 Kirsten; Jo og det kan den hvid/sorte også være. Man skal aldrig parre en h/s med en h/s, så får man mere landseer typen.. For at få den hvid/sorte skal genet ligge på begge forældre, ellers får man en " malkeko" i farverne. Altså hvis man parre en sort med genet med en sort uden genet. Den brune variation må aldrig bruges til en hvid/sort.

• #10   5. nov 2012 Landseere er mere adrætte og langbenede, ikke så tunge som NF og dette kombineret med at de ikke har den kraftige pels som NF har giver et indtryk af en lettere og mindre bjørneagtig hund
    Det er dog stadig en stor hund, min egen er 6 måneder, 63 cm skulder højde og 38 kilo, han ender omkring 80 cm og 70 - 75 kilo

• #11   5. nov 2012 Her sammen med Molly 26 kilo labrador blanding på 2 år

profilbillede
  • #12   5. nov 2012 Sjovt nok stillede jeg det samme spørgsmål efter udstt. i Herning. Undrede mig over at Newfere i både sort, brun og sort/hvid var udstillet i en ring og Landseer i ringen ved siden af.
    Kunne så godt se at landseere virkede lidt lettwre, smallere hoved ig mindre udpræget stop end sorte og brune newfere. Syntes så også de to-farvede newfere var lidt i den retning.

Har jeg ret i at nogle avlskkubber ikke har Landseer som en sælig race, eller nogen som ikke har sort/hvid newf., fordi de registreres som landseer???

• #13   5. nov 2012 Kirsten: Den hvid/sorte er meget mere aktiv end den sorte og brune newf. Som man siger de andre farver henter avisen, den h/s læser den også smiley

• #15   5. nov 2012 MieMiv.: Nej forhåbentlig ikke for de er hver deres race, men det er først for 30 år siden fci anderkendte den farve hos newfoundlænderen, indtil da var det en bastard smiley

• #16   5. nov 2012 Karin; Hvad mener du ?

• #18   5. nov 2012 Det ved jeg faktisk ikke, men der er også forskel på de sorte og de brune...
    Den brune er mere egenrådige, hvor imod de sorte er mere dovne. Højst sandsynlig er det jo nok pga den " ane " der ligger til grund for det hvide gen ..

• #19   5. nov 2012 Kikker selv på Chow chow hvalp, og har faktisk også hørt at den korthårs chow er mere aktiv end den langhåret..

• #21   5. nov 2012 Birgitta; Så syntes jeg at du skal skrive at du overhoved ikke kender til det personligt og skrive at du har dine oplysning fra google eller andre. De sidste linier med at den jo nærmest ikke er for almindelige mennesker pga højden og at man heller ikke har plads til den i en udstillingshal pga størrelsen, det er vist din egen opfattelse ellers vil jeg da se link !

Jeg er udemærket klar over at landseer ejerne mener at den race kom først, men hunden er en farvevariant af newfoundlænderen som blev malet af den berømte maler Landseer..

• #24   5. nov 2012 Marianne, jeg er ikke i tvivl om at de er fætter og kusine, og stammer fra samme forfædre, men den newfoundlænder som Sir Edwin Landseer malede ligner mere en moderne Landseer ECT i pels og kropsbygning end den ligner en moderne Newfoundlænder Landseer

profilbillede
  • #25   5. nov 2012 Marianne og A......, og Birgitta - Det er jo netop derfor jeg undres.

Og jeg er stadig overbevist om, at de to racer har fælles gener, men er helt klar på, at de idag er to forskellige racer med hver sin standard smiley

• #26   5. nov 2012 Keld: Enig, men man har avlet newfoundlænderen meget mere tung i dag.. I 1900 vejede den 30- 40 kg i dag vejer den 60- 70 kg i følge standarden..

Leo fra 1881

profilbillede
  • #27   5. nov 2012 Karin: Det er ikke mere besværligt; man vælger udfra farvevariantionen.. Der er opdrættere til hver farve.. Nogle få brune , pt en hvid/sort, som dog også har sort og resten har kun sorte.. Lige meget hvilken farve man vælger skal man være til racen newfoundlænder smiley

• #28   5. nov 2012 Flot fyr, de skulle have blevet der og ikke lavet bjørne smiley

• #30   5. nov 2012 Hold da ferie smiley
    Jeg er rigtig glad for alle jeres svar og det er rigtig spændene at læse om det forskellige ting i har at fortælle og forklare jeg suger bare til mig af viden..

Jeg har jo 3 små hunde og en del katte da jeg er opdrætter af katte og derved har killinger af og til.. HVIS det ender ud i vi på et eller andet tidspunkt skulle vælge at få en stor hund i ville i så sige at vi skulle tage er ensfavet Newf. eller en hvid/sort??
    Jeg har haft fx. en golden og an schæfer og de tar ikke så stor hensyn til fx killingerne så jeg ville bare lige høre hvad i mener??

Jeg er rigtig taknemlig for alle jeres indput i tråden her!

• #31   5. nov 2012 Jeg er kedelig. Jeg foretrækker helt sikkert en sort

• #32   5. nov 2012 Karin: Vores hvid/sorte opdrætter tager til udlandet, og parrer, så der er ingen riskio for for lille genpulje. Opdrætterne af newf er generelt meget obs på genmaterialet til efterkommere så der er ingen risiko. Der bliver lavet 200- 300 hvalpe om året , desværre er tallet faldet til under 100 i år, men det skyldes fald i antallet af opdrættere..

Housebuster; Vi har haft alle 3 farver og min favorit er også den sorte..

Yvonne: Hvis I vil have en newfoundlænder, så tag ned og besøg Mette , hun bor i Nykøbing falster, eller find hende på en udstilling, mød hendes hvid/ sorte og fornem om det er den farve variation i vil have. Når I har snakket om den farve, så undersøg den istedet for at vælge en sort og så senere fortryde.... De har det godmodige sind, men er bare mere aktive.. En newf. uanset farve er sød, stille og rolig , omgængelig elsker sin familie og kan sagtens omgås katte. Kender en der " går sammen " med en kanin... Du kan bare sende en pb hvis du vil vide mere

• #34   5. nov 2012 Og Landseeren, som skulle være mere aktive end selv den hvide newfi er stadig en rolig tilbagelænet hund, han er grundlæggende min, min kone har en Labrador - Border Collie blanding, de går fint sammen, men der er godt nok stor forskel i mentaliteten, Landseeren tager tingene som de kommer, til træning er han afslappet og ind imellem fraværende, og helt klart bedst til dæk, som kommer helt automatisk hvis man ikke er efter ham, hvor konens hund er opmærksom og klar til næste kommando,
    Han ligger gerne på mit skød og putter, hvilket kan give problemer med blodtilførelsen til fødderne, og er i det hele taget en skødehund i XXXXL

• #35   5. nov 2012 Keld : En rigtig dejlig hund smiley

Karin : En chow chow.. Den er faktisk meget lig newfoundlænderen i sind, temperament, væremåde og socialt, men bare en mindre hund.. Enten bliver min hvalp født på torsdag eller den 22, kikker på 2 forskellige tæver , så det bliver rigtig spændende.

• #37   5. nov 2012 Nemlig..

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #38   6. nov 2012 Hey Birgitta, er det dig som sidder inden i Google smiley

• #39   6. nov 2012 Er denne hund så en New Foundlænder?
    Den er fra et internat, men der står, at den er ægte smiley
    http://www.baubau.eu/modules.php?name=phpBB3&file=viewtopic&p=16391

• #40   6. nov 2012 Der oppe hvor jeg har træninges plas har de lancier de er støre længer ben deres hover ligner slet ikke Nef ,de stammer fra holland ,

• Sanne A
    Sanne A Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 2 Emner: 7 Svar: 50
    #41   6. nov 2012 Inge R: hvorfor skulle den ikke være ægte, hvis de skriver det?

Genpuljen langt tilbage er man sikker på er den samme for begge racer. Hvordan de så har skilt sig ad er der tvivl om - nogle mener at hvid/sort var den oprindelige farve, men at den forsvandt med indblandet af lidt andre raser, andre mener at hvid/sort var en fejlfarve som fremkom ind imellem. (H/s er ikke en dominant farve, så kræver så vidt jeg ved h/s gen dobbelt for at farven kommer frem). Men fakta er i hvert fald at Landseer er ren avl på hvid/sort linier fra langt tilbage, og newf er avlet på den sorte grundfarve og type.
    Hvis det er den kraftige, brede hund I søger, så er det helt klart newfen I skal gå efter, og helst ud af så "mørke" linier som muligt.
    Jeg har selv h/s newf omend min hanhund er med meget hvid/sort i linierne og ja, som Marianne også skriver, han er den mere lette og aktive type. Han minder i mine øjne meget om landseeren i kropsbygning om end hans hoved tydeligt er newfoundlænder.

Marianne: Er du sød at forklare det med "malkekofarve" hvis man parrer en h/s med en sort ikke-ressesiv? Jeg har nemlig altid lært at sådanne hvalpe rent genetisk kun kan blive sorte (med 50% chance for ressesiv for h/s)

profilbillede
  • Sanne A
    Sanne A Tilmeldt:
    mar 2012

#42   6. nov 2012 Hov! Nu er mit nedlæg her x3, men jeg kan ikke få lov at slette. Hvis admi. Kan slette de dobbelte indlæg, så ville det være en stor hjælp.

• #43   6. nov 2012 Sanne: Underligt nok figurer dine 3 indlæg ikke på admin siden, , kun det ene, så jeg kan ikke slette dem.
    Jo der skal være h/s på begge hunde, før man får den h/s farve.. Vores Albert, som ikke indeholder genet for h/s blev parret med en h/s tæve.Dette blev gjort for at få mere fylde på de h/s. Der kom sorte hvalpe, som jo så får det h/s gen fra moderen, men intet fra hannen. Dvs de har genet, men ikke sådan så de f.eks vil lave aftegningerne som er ønskelige. Derfor vil deres afkom , hvis de bliver parret med en h/s eller en sort som har genet være spættet ( malkeko ) f.eks være meget sorte med hvidt.. Det samme kan man opleve hvis man parre for meget h/s med h/s , her vil hundene være meget hvide med få sorte pletter.. Kik på Louis´s kuld med Narnia. Han er meget hvid, netop pga h/s + h/s.. Ingers eget kuld med Louis er meget pænere, da tæven var sort med genet for h/s...

Inge R : Det er en newfoundlænder, ingen tvivl, man kan sagtens se forskel . Den kan sagtens være ægte.

• Sanne A
    Sanne A Tilmeldt:
    mar 2012

#44   6. nov 2012 Mystisk.
    Tusind tak for forklaringen Marianne. Så forstår jeg det, og blev klogere. Altid dejligt at lære lidt nyt smiley

• #45   6. nov 2012 Velbekomme Sanne smiley og det er da rigtigt, Inger vil da også få hvid/sorte hvalpe, hvis hendes parringer lykkes smiley

• #46   6. nov 2012 Tak for svarene smiley
    Indtil denne tråd startede troede jeg faktisk at en NF var sort (og evt. brun) og at omtalte hund var en blanding smiley
    Man har jo før set internater, der har fejlet i racebestemmelserne,så jeg undskylder på racens vegne.
    P.S Super flotte hunde, I har smiley

• #47   6. nov 2012 Inge : Flere har spurgt os om Louis er en landseer. En gang da vi var til hundesvømning, steg en kvinde ud af en bil og sagde ; neeej en hvid/sort newf.. Jeg lignede et stort ?, indtil hun gik om til bagagerummet og løftede en landseer ud smiley

• #48   6. nov 2012 Sød historie smiley og vi bliver bare så kloge.

• hans J
    hans J Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 1 Svar: 2
    #49   13. mar 2014 Hej er der nogen her inde, der kender en i jylland der har en newfondlænder han som de vil låne ud til parring, Han må gerne være brun eneste krav jeg stiller er at han skal være med stamtavle og HD fri, så der kan komme papir på hvalpene

Kommentér på:
sort/hvid newfoundlænder/landseer??

Annonce