Løbetid {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har lige et spørgsmål omkring løbetid som jeg håber nogle kan svare mig på.
Freya, min 10 måneders hund (cavalier) gik i løb for 4 ½ uge siden (dvs. startede med at bløde) hvorefter hun blødte i 3 uger. Synes egentlig forløbet er gået meget godt, men det har været lidt hårdt at hun ikke har kunne løbe frit på vores lokale mark/hundepark og lege med de andre hunde som hun plejer. De første 14 dage virkede de hanhunde hun mødte på sin tur overhovedet ikke interesseret i hende, mens de i tredje uge var vilde med hende. Det skal lige siges at det ikke er hanhunde hun har fået lov at lege med men tilfældige hunde vi møder på vores gåtur. Her hvor jeg bor hilser stort set alle hunde på hinanden så jeg har i perioden råbt "Jeg har en hund i løbetid" hver gang jeg så en anden hund. Den fjerde uge har hun slet ikke mødt nogle hanhunde, da vi har passet mine forældres hus i en anden by hvor hunde normalt ikke hilser på hinanden d. Havde hende med i "hundeparken" for første gang i går hvilket gik fint. Havde en episode hvor en hanhund var lidt efter hende men regnede med at det var tilfældigt. I dag var vi igen i hundeparken hvor vi mødte 2 hanhunde som blev helt vilde hvoraf den ene prøvede på at parre hende. Jeg stod lige ved siden af og skubbede ham væk med det samme. Valgte at tage hjem med Freya lige efter episoden, hanhunden stak af fra sin ejer og fugte efter hende og han nåede os heldigvis lige inden vi skulle passerede en trafikeret vej, hvor jeg fik fat i ham. Konklusion må være at hun stadig dufter meget godt.
Nu til mine spørgsmål. Skal jeg være bekymret over at han prøvede at parre hende? med det mener jeg kan der være sket noget. Han var på hende i 2 sek og aner ikke om han var inde i hende eller ej. Jeg ved ingenting om parringer. Er det muligt på 2 sek. 4 ½ uge efter første blødning at lave hvalpe? Hendes kønsorganer er ikke hævet mere. Tror ikke der skete noget, men er bekymret da hun absolut ikke skal have hvalpe som etårig med en tilfældig hanhund uden at være tjekket for nogle sygdomme.
Hvor lang tid holder i normalt jeres tæver væk fra hanhunde når de har været i løb, Hvordan kan man se hvornår de er klar til leg igen. Har læst 3-4 uger og troede derfor at jeg var på den sikre side med 4½ uge men tog åbenlyst fejl.
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 132
jun 2011
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.849
Hvis du først har set en rigtig parring, så er du ikke i tvivl længere. En parring kan bære frugt uden at hundene har hængt sammen, men det kræver at hannen har udløsning, og det tager ikke bare to sekunder.
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 4 Emner: 45 Svar: 677
Dog vil jeg ikke mene du skal være bekymret over 2-4 sekunder.
Hundene bruger normalt lidt længere tid på det
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 132
Det jeg rigtig glad for at høre Regnede heller ikke med det, men blev bare lidt bekymret da jeg jo aldrig har set en parring. Synes bare man ser så mange annoncer med hvalpe, hvor der er sket et uheld og det skal bare ikke blive mig.
Hvor lang tid adskiller i normalt tæver og hanhunde i forbindelse med løb?
De fleste af Freyas faste hundevenner er hanner men tør jo ikke lade dem lege så længe hun får opmærksomhed på den måde ( Hun bryder sig heller ikke om det).
jun 2011
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.849
okt 2008
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 239
Løbetid