{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.431 visninger | Oprettet:

Inspiration til racer søges.. {{forumTopicSubject}}

Halløj folkens..

Min kæreste og jeg har igennem et stykke tid, overvejet om vi skal have invisteret i en 'indehund', forstået på den måde, at de 3 hunde vi har, er udehunde, som aldrig er i huset, og den vi gerne vil have, skal være en lidt mindre hund, som kan være i huset..

Der er stadig god tid til vi får plads, men jeg har altid haft de samme racer af hunde, så det er jo tit man ikke opdager hvilke andre racer der kunne være en mulighed.

Så det jeg egentlig søger er lidt inspiration til hvilken race der kunne passe godt til os..

Pt. har vi en Berner Sennen, en Labrador og en Labrador/Berner blanding.
Vi er begge meget udemennesker og vi bor på landet, hvor der er rig mulighed for komme på lange ture i eng og skov.
Jeg går meget op i hundetræning, så en hund der kræver lidt, vil bestemt ikke være et problem.
Racer som chihuahua og andre af de helt små racer, er bestemt ikke lige os, men gerne en lidt mere.. lille-mellem størrelse.

Men ved ikke om i har nogle forslag til nogle racer?
Jeg har haft gravhund, hvilket ikke er en race jeg ønsker igen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inspiration til racer søges..
  • #1   3. okt 2012 dsg? Jack russel?

• #2   3. okt 2012 Dsg ?

• #3   3. okt 2012 Skal nok lige nævne, at det skal være nogle racer med godt helbred. altså det skal ikke være nogle racer der generelt døjer med genetiske sygdomme..

• #5   3. okt 2012 DSG= Dansk/Svensk Gårdhund

Det er også mit bud, de har ikke de store helbredsmæssige problemmer.

• #6   3. okt 2012 Helt enig Isabelle! Jeg forstår heller ikke, hvordan man kan bære, at en af hundene gerne må komme ind, men de andre må ikke. Generelt bryder jeg mig ikke om det, at hunde kun skal være udenfor. Men det er en anden debat.

• #7   3. okt 2012 Jeg kan foreslå collie, den vil elske udelivet, gåturene og træning. Den er meget lærenem, meget førefikseret og følger familien i et og alt.
    Den er nem inde og aktiv ude.

Collien er en mellemstor hund, tæverne bliver op til 56 cm over skulderen hannerne bliver større, de vejer mellem 20-30 kg, det kan variere noget alt afhængig af type.

• #8   3. okt 2012 jg kan nu ikke få ond nogen steder. hundene kender jo ikke andet.

jeg tænker også en jack jussel eller dsg

• #9   3. okt 2012 Det er ikke noget med vi ikke ahr plads til dem.. Men vi bor på en gård og hundene stortrives... De har et lille 'hus' hver inde i stalden.
    De har altid boet udenfor og det ville være synd at tage dem indenfor..

Vi elsker skam vores hunde over alt på jorden..
    Kan ikke helt forstå at folk har det så svært ved udehunde.. De er IKKE lænkehunde, og de er kun i stor hundegård, med adgang til stalden når vi ikke er hjemme..
    De bliver luftet som var de indehunde..

Isabelle: Så bliver faktisk lidt ked af, du får det til at lyde som om vi ikke passer vores hunde ordentligt, for det er langt fra tilfældet..

• #11   3. okt 2012 Jeg har ikke hjerte til at lade mine hunde bo udenfor permanent .. men ondt af de hunde, der bor på den måde ?? Nope ...

• #12   3. okt 2012 jeg er opvokset med gårdhunde som aldrig kom ind. sikke et hundeliv. masse af klø og klap - masser af oplevelser - de gik altid med i marken. blandt de andre dyr og var altid med os rundt. det eneste tidspunkt de ikke var sammen med mennesker var om natten hvor de havde hver deres varme kurv ved siden af malkerummen. vi havde blandt andet en rotte som altid sov sammen med de små kalve.. og når der blev lukket i stalden og vi gik ind. så var de ofte fuldstændig færdige.

men ind det kom de fandme ikke.

1 fordi de skulle holde tyve af stalden
    2 fordi de ofte var møg beskidte og stank fordi de fik lov at være med i alt. selv når de skulle kasterers grise - (adddddddddd)

• #13   3. okt 2012 Har godt nok en forkærlighed for Westie.. Kunne være man skulle rundt og kigge efter en avler et sted og undersøge lidt med priser osv..

De to af hundene på gården er mine svigerforældres, og de skal ikke med når vi flytter, men kun vores Berner.

• #17   3. okt 2012 så længe udehundene har ordentlige forhold efter et sådant liv, og det er racer som er til det, så kan jeg heller ikke få ondt over det.

En cavalier ville jeg f.eks. ikke kunne forestille mig som en udehund. Den er simpelt for social og leder-pleaser til at den ville fungerer som udehund.

Hvad med en Sheltie???
    Den har måske mere den "mellem"-størrelse du efterlyser.
    Den kræver dog mere pelspleje end f.eks. end dsg'er.
    Der er nogle genetiske sygdomme man skal være opmærksom på, men jeg betragter personligt ikke racen som værende i den "tunge ende" af sygdoms skalaen.
    Hvis du forstår hvad jeg mener. smiley

Westien er også lækker eller Cairn terrieren.
    Ikke lige mine type hunde, jeg er ikke så god til terrier personligheden, men måske det er noget for Jer. smiley

• #18   3. okt 2012 Nu skal jeg ikke snakke ondt om Jack Russel Terrier, men kig jer for hvis i bestemmer jer for den...

• #19   3. okt 2012 Med hensyn til westien skal i være opmærksom på at de har tendens til allergi smiley

• #20   3. okt 2012 Hvis valget står på en Westi i fremtiden, så vil jeg forslå at tage kontakt til Gitte http://www.hundegalleri.dk/bruger/135907-meget_mere_smoer
    Held og lykke med det :o)

• #21   4. okt 2012 Border terrier tænkte jeg også. De bliver også kaldt "dyrelægens skræk" fordi de sjældent er syge - ifølge bøgerne i hvert fald smiley

• #22   4. okt 2012 smiley Ja, jeg kan kun varmt anbefale Jack Russell terrieren. smiley

Og mine hunde er testet for PL og PLL. Du kan læse mere om racen på min hjemmeside, men jeg venter ikke hvalpe før næste år.

profilbillede
  • #23   4. okt 2012 engelsk toy terrier, dejlig indehund, ingen pelspleje, aktiv glad hund som gerne vil samarbejde, men som dog har en vis selvstændighed. Vejer ca. 5 kg udvokset og er sund og rask, hvis den købes de rigtige steder, for som mange små racer kan der forekomme patella

• #24   4. okt 2012 Må jeg lige komme med et lille pip herfra - hvis valget falder på JRT så gør dig selv den tjeneste ikke at købe med DKK tavle .. der er gået alt for meget udstilling i dem ..

• #25   4. okt 2012 Bliver nødt til lige at tilføje dette i forhold til Martine´s indlæg.

Angående Jack Russell terrier så er der efterhånden en del klubber i Danmark fordi folk ikke kan blive enige om hvad de finder bedst hos racen.

Er ikke glad for at Martine skærer os alle over en kam. Jeg er ikke udstillings-jumper eller hvad vi skal kalde fanatikerne. Jeg går op i temperament og sundhed først og fremmest.

Og hvad angår sofahunde vs. jagthunde, så er jeg kommet frem til at begge typer findes.

Hvis du ønsker en lavbenet Jack Russell terrier skal du måske netop lede iblandt DKK hundene.

• #26   4. okt 2012 Fortorvshestene - Det er ikke for at genere .. blot at fortælle hvad jeg selv ville gøre. Har også haft kig på racen, som jeg synes er fantastisk, og det var ihvertfald det jeg kom frem til. JRT, så er det ikke DKK tavle ..

• #27   4. okt 2012 Martine: Er det fordi du mener at de hunde der er udstillet meget er syge eller ikke mere er i stand til at blive gal på en ræv?

• #28   4. okt 2012 Fortorvs -

Jeg tror ikke de er mere syge, men at avle en brugsrace efter et udseende er aldrig en god ide, og sådan en opdrætter vil jeg ikke støtte.

De jægere jeg har talt med siger, at DKK hundene ikke kan bruges til jagt .. men det har jeg ikke ved selvsyn konstateret.

Men udstilling ødelægger brugsracers arbejdsegenskaber .. så derfor ville jeg (vil jeg hvis det bliver aktuelt med en jack engang) vælge en opdrætter udenfor DKK.

• #29   4. okt 2012 Hvis den påstand er sand, så er jeg enig med dig Martine. Eksteriør skal ikke vægte højere end Jack Russlens adfærd.
    Det er faktisk et meget essentielt emne i Jack verdenen og jeg kunne godt tænke mig at der en dag blev lavet en seriøs undersøgelse. At man samlede et antal hunde fra de forskellige klubber og mental / jagt testede dem uden at vide om de var fra den ene eller anden klub før bagefter.

Jeg har nemlig en ide om at det er en skrøne at DKK hundene er ved at miste deres brugshunde egenskaber.

Min veninde som også har DKK Jacks går til gravprøver med sine hunde. Og der er jægere der, som bliver dybt overraskede når de finder ud af at hendes hunde er DKK hunde.

Jeg bor på landet og mine tre jacks er alle tre jagtglade.

OG * Sanne * Dyrefotograf * UNDSKYLD, nu skal jeg nok lade være med at ændre tråd-emnet, men håber I kender det, når der er noget, man virkelig brænder for at få fortalt.

• #30   4. okt 2012 Den er ihvertfald sand indenfor en masse (tidligere) brugsracer, så umiddelbart har jeg svært ved at forestille mig, at den ikke skulle være gældende hele vejen rundt.

Jeg synes faktisk at det er indlysende, at går man efter en bestemt egenskab, så bliver man jo nødt til at fravælge en anden. På den måde, er der mange racer, der er gået tabt rent brugsmæssigt.

Men hvis det ikke er sådan hos JRT´en er det jo bare dejligt smiley

• #31   4. okt 2012 ELSKER dig Martine smiley

• #32   4. okt 2012 smiley

• #33   4. okt 2012 OK du har en god pointe. Så JRT hunde i de andre klubber er brugshunde og bedre til jagt.

Men hvorfor er det så at du mener at hun ikke skal vælge en JRT DKK hund, som både er familiehund, passer til FCI´s racestandard og kan bruges til jagt.

Hun søger en indehund og vil en DKK hund ikke passe bedre til det end en hund der udelukkende er avlet til at skulle være brugshund?

(N.B. Jeg synes det er interessant at skrive med dig Martine.)

• #34   4. okt 2012 Hvor meget er der tilbage i enhver race, hvis den ikke længere opdrættes til dens oprindelige formål?

• #35   4. okt 2012 Jeg tror det er et spørgsmål om trends og mode. Ulven i sin oprindelige form er pga. menneskets skiftende ønsker blevet til en del racer.

Men jeg er enig med jer i at en jack russell skal bevare sin adfærd i form af at kunne arbejde selvstændigt under jorden. Og jeg tager afstand fra de opdrættere der kun avler hunde for at have den smukkeste hund.

Måske man kunne vove at sige, at der egentlig er noget frygteligt egoistisk over den yderlighed af fanatiske udstillings-jumpere.

Men at gå på udstilling kan også bruges som et redskab - også for brugshunden. For er f.eks. pelstypen ikke iorden kan den ikke begå sig i al slags vejr.

• #36   4. okt 2012 Alle hunde kan jo være indenfor... Så det er vel bare at vælge... En af de racer I allerede har og er glade for eventuelt.

Jeg bryder mig nu heller ikke om at hunde skal på udenfor... Og hvis de skal, skal der i det mindste ikke gøres forskel, så nogen må komme ind og andre ikke må.
    Og ja, jeg er fra landet...

• #37   4. okt 2012 Jeg er heller ikke tilhænger af DKK, da jeg synes der er nogle underlige regler, både med avl, træning udstilling osv..
    Ham vi har nu er reg. i DRU, og vil nok også gå efter hunde i det forbund fremover..

Vi ved heller ikke om vores berner lever til den tid vi får den nye, da han er 6 år, og bernerne desværre er kendt for ikke at leve vildt længe.. Så ingen ved hvordan det ser ud om 2 år..

Det med at en må komme ind og den anden ikke må, kan jeg ikke se problemet i.. Vores Berner ville dø af varme og kedsomhed, hvis han skulle indenfor..
    Han kender ikke til andet end at være udenfor, så han ved ikke om han gå glip af noget..

• #38   4. okt 2012 Fortorvshestene -

Min erfaring er, at hunde avlet efter et udseende normalt ikke har et ligeså solidt væsen som hunde, hvor egenskaber er i højsædet når der vælges avlspartner.

Naturligvis skal man ikke vælge den "absolut mest fremme i skoene" hvalp, hvis formålet er primært "stille-hund" (men så mener jeg iøvrigt slet ikke man bør vælge en jack smiley ) - men derimod tage en mere rolig i kuldet. som er knapt så hurtigkørende.

Dette vil for mig være det rigtige valg ihvertfald.

Og til det du skriver mht udstilling som et redskab for brugshunden, er jeg ikke enig.

Min race er stort set avlet uden udstillingskrav i rigtigt mange år - derimod har man udvalgt avlspartnere efter brugsegenskaber og duelighed .. resultatet er idag en race, der er topanvendelig, sund og holdbar.

Ser man på schæferhunden - som jo altid skal sammenlignes med malinois - har denne været underlagt udstillingskrav inden avl i mange år .. og dens sundhed og holdbarhed følger på ingen måde trop med malinois.

Så nej, udstilling i forbindelse med brugsavl finder jeg ikke nødvendigt,

• #40   4. okt 2012 I specialklubberne skelnes der ikke mellem JRT og Parson, da det jo er samme hund. Der skete det at da FCI kom ind i billedet blev racen opdelt i to, da der tidligere var stor uenighed om hvor høj hunden måtte være. Alle specialklubberne i både DK og resten af Norden fokuserer mere på at hunden lever op til den oprindelig standard fra 1800 tallet, hvor de første JRT'er faktisk var ret høje. Racen skal være atletisk og kvadratisk bygget, og skulle kunne løbe sammen med de andre store racer der blev brugt til det engelske rævejagt. Gravhunde sorterede man netop fra, fordi deres lange krop og store brystkasse gjorde dem mindre atletiske og det var besværligt at skulle af hesten hele tiden for at samle dem op. Blot en lille info

• #41   4. okt 2012 - Martine - og Kennel HiJacks
    I giver mig noget at tænke over, jeg er glad for jeres svar. Tror det er et emne jeg må mere til bunds i. smiley

Kommentér på:
Inspiration til racer søges..

Annonce