{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.141 visninger | Oprettet:

Diskution om SBT {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg har i noget tid gået og tumlet lidt med nogle problemer med min normalt, så søde kusine.
Vi er MEGET uenige hvad angår hunde!

Hun har planer om engang i fremtiden, at anskaffe sig en SBT.
Og det kan jeg da heller ikke se noget galt i... hvis IKKE det var fordi hun har en eller anden idé om at man da ikke behøver tavle på sådan en hund. (ikke ment på nogen stødene måde)

Jeg har prøvet at forklare hende at hvis hun ikke vil risikere den bliver taget af politiet, skulle hun anskaffe sig en med tavle.
Hun er så helt overbevist om en dyrlæge kan afklare dette, ved at slå fast hvilken race der er tale om..

Er jeg helt galt på den når jeg siger en dyrlæge ikke kan afgøre det?

Udover dette diskuterede vi om hvor vidt man kan anskaffe sig en SBT med stamtavle i danmark eller ej.
Hun sagde, og jeg citere " det er umugeligt at finde en SBT i danmark der har tavle."

Jeg gik så på nettet en dags tid efter og sendte hende en liste med opdrættere i danmark.
Så sagde hun så hun havde kigget på listen, men der var jo ingen hvalpe NU?.... Og der må jeg ærligt indrømme jeg havde lyst til at give hende et (kærligt) klap i hovedet.
Hun har jo tydeligvis ikke forstået man skriver sig op til en hvalp og VENTER, men det forstod hun nu heller ikke da jeg sagde det.

Så I bund og grund, vil jeg rigtig gerne spørger jer om i har nogle idéer til hvordan jeg kan forklare hende tingene, uden hun lukker helt af for det jeg siger?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diskution om SBT
  • #1   3. okt 2012 Nej, dyrlægerne er ikke racekendere. Men jeg håber da at din kusine kommer til fornuft og køber en Staffy med tavle og lader være med at støtte skodopdræt.

• #2   3. okt 2012 Jeg var også rimelig sikker på jeg havde ret.
    Jeg håber virkelig også hun kommer til fornuft! smiley

• #3   3. okt 2012 Jeg giver dig HELT ret. Hun risikere og miste sin hvalp, og hun hjælper på ingen måde racen for at komme på forbudslisten !

Hvalpe efter forældre uden stamtavle er ikke tjekket for en skid..
    Vi kan ikke komme udenom, at racen har racerelaterede problemer.

Nej, der er ingen hvalpe nu, men der er da kuld på vej. Men opdrætterne er kritiske, og man skal besøge opdrættere, og man kan blive skrevet op..
    det tager tid, men hun vil på ingen måde fortryde !

• #4   3. okt 2012 *Staffordshire Bull terrier Mom*

de racerelaterede sygdomme var måske noget der kunne få hende på bedre tanker!
    Hvilken sygdomme skal de testes for?

Nej lige præcis - tålmodighed er en dyd! Men det har hun vist ikke forstået helt endnu.

Jeg går selv meget ind for køb af tavle, men hun er selv en af dem der er overbevist om at blandingshunde - naturligvis - er MEGET sundere !

• #5   3. okt 2012 De skal helt sikkert være tjekket for HD/AD og l2hga og hc.

Tit og ofte er forældrene med DKK tavle.. Men så kan hun spørge sig selv om, hvorfor hvalpene så ikke har smiley

Men hvis hun har nogle spørgsmål, så kan hun bare skrive til mig. Hvis hun ikke er herinde, så kan i få min mail

• #6   3. okt 2012 Fra
    (link fjernet) :

"Hvilken dokumentation er tilstrækkelig?

Der er ikke i hundeloven fastlagt krav til, hvilken dokumentation besidderen skal kunne fremlægge for at bevise hundens race.

Besidderen af en hund kan f.eks. fremlægge en stambog vedrørende hunden, eller besidderen kan fremlægge erklæringer fra personer, der kan redegøre for hundens afstamning.

Det er i dag ikke umiddelbart muligt ved hjælp af dna-test eller for en dyrlæge at bestemme en hunds race. Man bør derfor sikre sig f.eks. en stamtavle, hvis man anskaffer sig en hund, der ligner en af de racer, der er omfattet af forbuddet. I den forbindelse er det naturligvis en forudsætning, at oplysningerne er korrekte.

Justitsministeriet har udarbejdet følgende liste (den såkaldte positivliste) over lovlige hunderacer, der har udseendemæssige træk til fælles med en af de forbudte hunde, og man bør ved anskaffelse af sådanne hunde være særligt opmærksom på at sikre sig dokumentation for hundens race eller type:

Polski owczarek podhalanski
    Cao fila de sao miguel
    Dogue de Bordeaux
    Bullmastiff
    Mastiff
    Mastino napoletano
    Cane corsa italiano
    Staffordshire bullterrier
    Dogo canario
    Anatolsk hyrdehund
    Iberisk dogge

Det bemærkes, at listen ikke er udtømmende."

• #7   3. okt 2012 *Staffordshire

Okey, jeg tjekker lige lidt op på det så jeg ved hvad jeg snakker om hehe. smiley

Ja jeg ville i hvertfald sætte spørgsmålstegn ved at hvalpene er uden. Men det er jo sådan at folk simpelthen bare ikke ved hvad det betyder. smiley

Du må da godt sende mig din mail i en PB, det kunne jo være hun en dag ændre mening. For som det er lige nu tror jeg simpelthen ikke hun ville skrive til nogle for at høre om racen. smiley

• #8   3. okt 2012 Housebuster

Takker! Det må da give lidt stof til eftertanke hos hende.. smiley

• #9   3. okt 2012 Jeg skal nok prøve, at lade være med at være dømmende overfor hende ;).

Men jeg sender lige min mail i en pb smiley

• #10   3. okt 2012 Jeg har skrevet en besked til hende på Facebook nu. Det bliver spændene at se hvordan hun tager det. Har sendt hende din tekst og dit link, Housebuster. smiley

Håber det at hun får læst om hundeloven hjælper hende.

• #11   4. okt 2012 Hvis hun ikke vil vente på en hvalp med tavle burde hun skal ikke anskaffe sig racen. Der er masser af opdrættere i DK og Sverige og det handler bare om at finde den opdrætter man har kemi med. Bare fordi en opdrætter har venteliste betyder det ikke at køberne bliver taget i den række følge. Vi besøgte opdrætter en uge før hvalpene kom til verden og vi var heldige nok at få lov at købe en af dem.

Kommentér på:
Diskution om SBT

Annonce