tørkost = tisseri {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der står/har stået i samme situation som mig, og som evt. har fundet en løsning på problemet:
Mine to hunde har i to år tisset indenfor om natten. Det har været et KÆMPE problem, men til sidst havde vi egentlig nærmest lært at leve med at en af morgen-rutinerne var at vaske gulv i bryggerset, hvor hundene er om natten.
Men da jeg en dag for ca en måned siden, havde været lidt for sent ude med bestillingen af foder, så jeg mig nødsaget til at købe føtex's den billigste hundefoder til et par dage, indtil foderet blev leveret. Det sjove er så at dagen efter første fodring med paté fra budget stoppede natte-tisseriet.
Nu prøver vi lidt eksperimetelt at fodre med det foder, og der er slet ingen problemer med renligheden. Men hvis vi forsøger med andre paté-varianter end budget, så opstår problemerne igen.
Løsningen virkede til at være at fodre på det som nu engang virker, men jeg kan så se at med den mængde de skal have hver dag, så har jeg ikke råd til at fodre med det.
Det koster faktisk det samme hver måned, som det gjorde for et halvt år på tørkost-foderet.
Er der mon nogen af jer, der har prøvet noget i samme stil, og som kan have et godt tip eller råd?
Vi har meget svært ved at indstille os på at skulle gå tilbage til tisseriet, men pengene dukker desværre heller ikke op ud af ingen ting.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
men jeg ville da prøve at eksperimentere lidt så, i kan jo prøve med pate i noget af deres foder, start med lidt foder og mest pate, og så se ved hvilken dosis foder tisseriet evt begynder igen??
men synes godt nok det lyder lidt sjovt.
har i kørt på det samme tørkost i de to år problemet har stået på?
for ellers kunne man også forsøge med et nyt foder mærke
når i fodrer med tørkost er der så vand i og får de det i et måltid på samme tider om dagen? eller står det fremme hele tiden?
for konsekvente vaner, og faste måltidstider kan jo altså være meget med til at styre toilettiderne også....
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Har I prøvet med andet vådfoder end det der budget paté?
Hvis det hjælper at der er væske ved foderet, kan I prøve at opbløde tørfoderet eller købe et tørfoder med flakes, der er beregnet til at blive blødt op i vand. Det er billigere end at fodre med vådfoder.;)
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 288
Jeg har lige prøvet at give dem tørkosten, bare blødet op i vand, så bliver det spændende at se hvordan gulvet ser ud imorgen.
Vi har prøvet både andre slags paté og "stykker i sovs", men så starter tisseriet igen.
Vi har indtil idag aldrig brugt at putte vand ved tørkosten, men det får et skud nu.
De er ikke vant til at få mad på et bestemt tidspunkt, men kan få på alle tidspunkter af døgnet (minus en dag i ugen hvor de faster). Men uanset hvilket tidspunkt de får foderet, så har der ALTID været minimum 1 sø på gulvet. Andre gange tre plus pøller...
Men det er total stoppet efter vi startede med Budget Paté. Og det får de heller ikke på noget bestemt tidspunkt.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
den lidt inkonsekvente fodringstid kan altså også være medvirkende hvis de drikker meget i forbindelse med fodring.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
apr 2010
Nu tror jeg næste forsøg bliver en kombi af jeres råd:
andet tørfoder, opblødt, ikke for meget salt i foderet, fodres fast om morgenen.
De bliver i forvejen luftet LIGE inden de skal sove HVER dag, og vandskålen bliver fjernet om natten.
Mht til saltindholdet så er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg læser mig frem til det på pakken. Er det det der hedder mineralstoffer? For så kan jeg ikke rigtig se noget præcist indhold, kun at det står som det andet sidste ingrediens.
Jeg sender lige et billede af bagsiden med her, så kan det være at der er en der vil hjælpe?
apr 2010
apr 2010
Jeg tror det er begge hunde, for nogen gange er der helt op til 3 tissetåre om morgenen. Og når man tænker på at de hver aften tisser af inden de skal i seng, så synes jeg det virker ekstremt, hvis det er en enkelt hund. Men jeg ved det selvfølgelig ikke..
Det kunne selvfølgelig godt være at de simpelthen ikke kan tåle det andet foder. Det har jeg aldrig tænkt over. Jeg må indrømme at jeg aldrig har kædet det sammen med foderet før nu, hvor jeg tilfældigt fandt ud af det. Det undrer mig bare at det kun lige er dette ene mærke og denne ene slags, der fungerer. Hvis jeg prøver andet vådfoder, så er det tilbage til tisseriet.
Det her har jeg faktisk aldrig fået dem undersøgt for hos dyrlægen. Det er da faktisk utrolig flovt, men jeg har bare altid troet at det var mine manglende træningstalenter der har været problemet. Men det vil jeg da have gjort snarest muligt. Nyrene skal de ihvertfald have tjekket begge to, og så kan det måske være at dyrlægen kender et trick eller to?
Men nu hvor jeg sidder og tænker over det, så startede jeg på MM, da My blev gammel nok til voksen-foder, og det var nogle lunde der problemerne startede. Muggi er to år ældre, og al den tid jeg havde hende inden jeg fik My, kunne hun sagtens holde sig om natten.
Det hele undrer mig ret meget, men NU er det tid til at der skal laves om på situationen. Både for hundenes skyld og også for vores. Jeg er glad for at der er gode folk herinde der gider at hjælpe mig
apr 2010
apr 2010
Jeg har nu prøvet lidt forskelligt med tøsernes foder, men intet ville rigtig virke så godt som "lorte-budget-paté".. MEN! - nu lyser et lille håb op i mig. Jeg har købt en anden slags tørkost (også noget billigt bras - det var kun til forsøg) og i morges var der ingen tis! Jeg tror ikke det har så meget at gøre med, hvad det er de får, men netop det som her blev foreslået, mere tidspunktet i kombination med at jeg fjerner vandet et par timer inden de skal sove.
Intet er sikkert endnu, men jeg håber(!) virkelig at det er løsningen, for så kan jeg stadig fodre med et ordentlig foder, uden at blive ruineret (eller drukne i tis).
Birgitta: Jeg må skammeligt nok indrømme at jeg ikke har fået prøvet det med kogte kartofler og gulerødder af endnu, men hvis dette ikke er løsningen, så er det det næste der afprøves
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
apr 2006
apr 2010
apr 2006
apr 2006
Jeg kender ikke noget godt tørfoder med et proteinindhold på 25 % - flere af dem ligger over 30 %... Orijen Adult er helt oppe på 38 %.
Derudover så består barf ikke af 100 kød, men også en del ben og fedt, og derved vil proteinindholdet falde...
apr 2010
Birgitta: Hm, ja det kan du jo have helt ret i. Det kan faktisk godt være at Muggi drikker og tisser mere end My gør. Vil jeg lige holde øje med.
apr 2006
Det var kun fordi vores to tæver ikke kunne sammen, og derfor blev adskilt, at vi opdagede at Hazel drak abnormt meget mere end Asti, og i sidste ende opdagede at hun havde meget dårlige nyrer..
tørkost = tisseri