{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.926 visninger | Oprettet:

Corgi vs. Västgotaspids {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger.. Jeg er nysgerrig om der er store forskelle mellem de to racer? Det siges jo at västgotaspids er corgiens stamfader??

Umiddelbart tænker jeg at corgier er lidt større og mere almindelig i dk. Men de er begge hyrder, begge lærenemme og begge familiehunde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Corgi vs. Västgotaspids
  • #1   25. sep 2012 Den ene er en hyrdehund, den anden er en spidshund -det er en ret væsentlig forskel.

Nu kender jeg ikke corgien super godt, men selvom den efetrsigende er noget mere selvstændig end mange af de andre hyrder, så er det stadig en ret trænbar hud, der gerne vil samarbejde.

Västgöta spids er en udpræget spidshund -dermed ikke sagt at de ikke kan trænes, for self kan de det (kender da en der bruger den ene af sine til LP og AG), men den er, som spidserne er flest, temmeligt selvstændig og kræver en hundejer med lidt humor smiley

• #4   25. sep 2012 Västgötaspidsen er en spids som er god til at hyrde kvæg.. Det betyder ikke at den er en hyrdehund, bare fordi den er god til det.. Det er en spids hund smiley

• #5   25. sep 2012 Jeg har læst en hel del om den svenske vallhund, som västgötaspidsen også hedder (og som er nemmere og hurtigere at skrive :-p), da jeg i starten mente min hund muligvis er en blanding med en god portion vallhund i - jeg har stadig denne mistanke da hun ligner utrolig meget både fysisk og psykisk. Jeg har dog valgt at sætte hendes race herinde som podenco pequeño da jeg har hende fra Spanien. Selvom hun meget tydeligt ikke er en raceren podenco har jeg sat hende der fordi der er så få af dem herinde, og hun er en enooooormt dejlig hund, så jeg vil da gerne udbrede racen smiley

De virker for mig som meget kloge og selvstændige hunde, som dog nyder deres familie og er forholdsvis nemme at træne hvis man gør det rigtigt. De er fjollede, legesyge og fulde af energi. Alt dette passer på min hund, og er vallhunde som hende kan jeg kun skrige FÅ EN! Jeg har haft en over ti år lang depression, og efter jeg har fået hende har jeg smilet og grinet dagligt. Der er ikke en ond celle i hendes krop, med mindre hun skal i bad eller have trimmet negle, og hun er evigt glad glad glad!

• #6   25. sep 2012 Maria: øhh... du har købt en blandingshund fra SPANIEN og tror der er vestgötaspids i ? Men fordi det er usandsynligt har du puttet den under podencoen fordi du gerne vil udbrede racen (som i dette tilfælde er en blanding) ??!

• #7   25. sep 2012 maria

hvis din hund er en blanding, så lad den da stå som blanding. At der ikke er ret mange podengoer gør ikke din hund til en podengo. smiley

Lara
    jeg mener at västgötaspidsen er mere "oprindelig" i sin adfærd - mere selvstændig, og hurtigere til at fare op.

Af hvad jeg har kunnet læse mig frem til er de mindre skarpe end pembroke, men mere skarpe end cardigan.

Så vidt jeg er orienteret er de MEGET vokale. Det kan corgier sådan set også være, men jeg er rimeligt sikker på at det er noget de har fra vallhunden, og er lettere at kontrollere (måske ikke pembroke'en, men lad os få en racekender på banen).

• #8   25. sep 2012 Jeg læste et sted at selvom västgotaspids hedder spids så er den hyrdehund?

• #9   25. sep 2012 Og McFluff, hvad mener du med skrap? Læste ellers at Pembroke er mere stædige end Cardigan? Så hvad mente du?

• #10   25. sep 2012 Stædig og "hurtig". Det omvendte af en afslappet sofakartoffel.

• #11   25. sep 2012 Så pembroke er mest stædig, dernæst västgotaspids så tilsidst cardigan? smiley er det dét du mente?

• #12   25. sep 2012 Mja... Stædig er måske ikke det rigtige ord, og dog.. Er der noget ord der minder om "bossy" på dansk?

Altså, viljestærke hunde der ikke har noget imod at skælde ejer ud når tingene ikke går efter deres hoved?

• #13   25. sep 2012 Åh for jeg tror jeg er forelsket i en västgotaspids... Det ville passe mig perfekt hvis den var midt mellem en pembroke og en cardigan. smiley

• #15   25. sep 2012 Christian

Du kan i samme ombæring fortælle Watson at han ikke er Sheltie. Han er nemlig meget skarp i forhold til standarden. Sådan vil der jo altid være nogle der skiller sig ud på positiv eller negativ vis. smiley

• #17   25. sep 2012 .. og den bliver sikkert helt igennem vidunderlig. Den bedste og sødeste sheltie nogensinde.. smiley

DET er jeg sikker på!

• #18   25. sep 2012 Som nævnt er mit kendskab til corgierne ret begrænset. Jeg har trænet sammen med nogen corgiejere (af begge typer), men det er så det.

Alligevel er mit indtryk altså at västgöta spidsen har en hel del mere røv i bukserne end corgierne (begge slags).

Det skal ikke opfattes som noget negativt, jeg kan rigtig godt lide spidsernes egenrådighed osv. Men hvis man tror man får en hyrdehund, så er man altså forkert på den.
    Västgöta spids er som navnet siger, en spidshund. Både af udseende og af væsen.
    Ja de bruges af nogen til at hyrde. Det er der faktisk flere af spidserne der gør (eller oprindeligt gjorde). Herunder f.eks. den islandske fårehund. Men det er altså stadig spidshunde.

Jeg har mødt en enkelt 8-ugers västgöta. Den var netop afhentet i Sverige og vadede bare ind i den store flok hunde (vi holdt "sommerlejr i forbindelse medverdensudstillingn i Herning). Den lille fyr var allerede med sine kun 8 uger, en lille "bossy" fætter (låner lige søsters udtryk, for det passer altså perfekt) der ikke veg tilbage for de større og mere voldsomme hunde.En hvalp med hår på brystet. Den gik på opdagelse på egen pote, osse meget mere end vi mennesker bød os om, og havde ikke meget af det der "jeg blier i nærheden af mine mennesker" som små hvalpe oftest har

Ifølge ejer, som osse opdrætter racen (og som havde en hel lille flok med af samme race), så fødes de sådan.

Hendes hunde bruges aktivt til forskellige former for træning, og gør det faktisk rigtigt fint. Men det er hunde med hår på brystet og det er på ingen måde som at arbejde med en hyrdehund

• #19   26. sep 2012 kender ikke westgötaen så meget men pembroken er ihverfald ikke en stædig hund tværtimod den er utrolig lærevillig og dygtig på træningspladsen pembroken er nok mere fremme i skoene end cardiganen ,som kan virke lidt mere reserveret ,men man kan ikke sige at dem alle er det.

• #20   26. sep 2012 Jeg blev klogere og stadig forelsket:

http://www.vestgotaspids.spkhund.dk/Om_racen.htm

Og

http://www.hunden.dk/Files/News/File/683c68b3-fa32-4f9d-874b-b6955405a7ff.pdf

Den sidste er fra Hunden bladet.

• #21   27. sep 2012 Vibe R & Søster McFluff: Ja, det er usandsynligt at en vallhund har rendt rundt dernede - og som jeg skriver var det i starten, jeg tænkte hun måske var en blanding med dette.
    Men efter møder med andre podencoer og efter jeg har lært min egen hund og racen bedre at kende er det tydeligt for mig at se, at hun er en podenco-blanding. Hendes udseende afviger, men hendes personlighed gør ikke. Derfor har jeg sat hende der.

• #22   27. sep 2012 Men hun er blanding, ikke? Så det er jo mere korrekt at sætte hende under blanding - hendes personlighed vil sandsynligvis ikke ændres af den grund. smiley

Kommentér på:
Corgi vs. Västgotaspids

Annonce