{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

uha ohh skræk, regler i hundeskov! {{forumTopicSubject}}

Ja, har jo fortalt om problemer med repektløse mennesker i den hundeskov jeg gik i,til tider stadig kommer i, hvis jeg kan være der alene.
Hvor hunde har prøvet på at hyrde rundt med mig og min hund. Og jeg har måtte jagte hundene væk igen og igen. Og ingen ejere at se.

Og nu er der blevet sat regler op! Og nøøøj hvor blev folk sure.

Reglerne de er sure over er at hunden skal være lydig og under kontrol.
Hunden skal altid være under ledsagelse af deres ejere under besøget.
Det er hundeejerens ansvar at have fuld kontrol over sin hund.
Det er ikke tilladt at medbringe bidske hunde også selvom disse bære mundkurv eller føres i snor.

Er der urimeligt? Nej vel. Det meste vil jeg endda påstå er rimelig basic god opførsel?

Det er ikke noget der er svært at forstå.
Men nogen gik så vidt som at de ikke kunne se formålet?
Jeg mener nu det er ret indlysende?
Kan man have fuld kontrol over sin hund. Nej ikke 100 % men enkelte ting burde altså bare være på plads.
Så som indkald, hunden opføre sig pænt og ordenligt overfor andre hunde og deres ejere. At hunden bliver i nærheden af dig.
Så kan man da sige sig nogenlunde fri fra problemer.

Og hvis din hund ikke kan det. Så burde du måske vente med at gå i hundeskoven, til din hund er parat til det. Hunden dør ikke af at den ikke kommer afsted.

Er det okay at din hund ikke kommer når du kalder, fordi den lige løber og leger, eller hopper i en mudderpøl?
Det synes jeg egentlig ikke, så har du jo ikke kontrol?

Skulle lige af med en lille bøvs smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  uha ohh skræk, regler i hundeskov!
  • #1   10. sep 2012 Jeg har lige et lille spørgsmål af rent nysgerrighed smiley hvorfor må en hund med mund kurv ikke være i hundeskoven?

• #2   10. sep 2012 jeg skal ikke kunne fortælle dig helt hvorfor.
    Men tror måske bare helt man vil undgå bidske hunde i skoven også selvom de har mundkurv.
    Men ja, det lyder lidt sjovt smiley

• #3   10. sep 2012 Men der står jo kun at bidske hunde ikke må medbringes, selvom de bærer mundkurv. Dvs. hunde på forbudslisten må reelt gerne være der - iført mundkurv?

• #4   10. sep 2012 giver dig ret i det meste men hvorfor søren skulle hunden ikke måtte løbe langt fra dig og hvorfor skulle du kalde på din hund når den lege det er jo det en hundeskov er til for... et sted hvor hunde må løbe fri og lege med hinanden til de falder om af træthed uden at have en ejer der råber og skriger på den smiley

• #5   10. sep 2012 Syntes det er fine og klare regler og de er da til at forstå. Fair nok. men man må også forstå at uanset om ens hund normalt kan med alle andre hunde så kan der jo opstå problemer. Ikke alle hunde kan med hinanden ligesåvel som ikke alle mennesker kan med hinanden.. smiley
    Vil da også mene at grunden til at man går i hundeskov er vel netop for at hunden kan rende og lege og gerne lidt længere væk. Ellers kan man jo lige så godt holde den i snor hvis den alligevel ikke må gå nogen steder. Men selvfølgelig skal man have basic kontrol over sin hund

Men jeg synes det er okay at der er regelsæt for skovene.

• #6   10. sep 2012 Nej det må de ikke, den regel glemte jeg lige at tage med, undskylder mange gange.

det er ikke tilladt at medbringe ulovlige hunderacer eller blandinger deraf, også selvom de bærer mundkurv og føres i snor.

• #7   10. sep 2012 Isbabella M

Fordi at hvis hunden løber væk hvor du ikke kan se den, så kan du jo ikke forhindre at den genere andre mennesker og hunde. Og så sker det at andres hunde bliver hyrdet, at ejere bliver utrygge og lige pludselig skal stå med opdragelsen af din hund, uden at ville.

Hvorfor jeg skulle kalde på min hund når den leger. Ja hvis min hunds måde at lege på, måske gør en anden hund utryg, så ville det være smart at kunne kalde den til sig.
    Hvis min hund og dem den leger med, begynder at løbe for langt væk, så skal jeg kunne kalde den til mig.

• #8   10. sep 2012 Amanda

Man kan aldrig sige 100 % når det gælder hunde, der kan ske uheld, men der er langt fra uheld, til ude af kontrol.

Selvfølgelig skal de løbe og de skal lege, ingen siger at den skal gå ved siden af dig. Bare at du er der og kan se den, så du kan kalde den til dig, hvis du skulle få brug for det.

• #9   10. sep 2012 Synes reglerne er helt fair.. Selvfølgelig kan der ske noget, så man ikke kan få hunden til sig, men synes generelt folk burde kunne være kritiske nok overfor sig selv, til at vide hvornår de har så meget kontrol over deres hund, at de ikke bliver til gene for andre..

Men reglerne er jo kun til at blive sure over, hvis man føler sig truffet, så der er sikker mange der synes de reglerne passer på deres hund og dem selv smiley

• #10   10. sep 2012 jeg giver amanda helt ret self skal man have basis styr på hunden men ikke alle kan sammen og der er ingen meningen med en hundeskov hvis hunden ikke må løbe....

og det er kun hyrdehunde der hyrder så min ville fx aldrig bare løbe hen og hyrde nogen... jeg har bestemt intet i mod der kommer hunde løbene hen til mig og min vuf med mindre den har ørene ladt ned og tænderne fremme og så burde den slet ik være der såååå smiley

• #11   10. sep 2012 Isabella M

Du har ikke noget imod, det er fint, men hvad med alle andre?
    Jeg har prøvet 4 schæfere hvor ejerne ikke var i nærheden, løb op til mig, min hund, min veninde og hendes hund, de fløj straks efter min hund og vi jagtede dem væk, de blev ved med at komme igen og tilsidst kresede de rundt om os. Alt dette kunne have været undgået, hvis de havde haft styr på deres hunde,

Og desuden kan hunde da sagtens løbe rundt og have det sjovt, uden at løbe udenfor synsvidde?

• #13   10. sep 2012 Isabella -du er forkert på den. Formålet med hundeskoven er IKKE at hunde kan løbe og lege med alle til de falder om af udmattelse.
    Formålet med hundeskoven er at man kan gå en tur i skoven med hunden uden at den SKAL være i snor.
    Om man så vil lade hunde lege eller ej, er helt op til hundeejeren.

I øvrigt er de regler der er listet her, ikke specifikke for TS's hundeskov. De gælder faktisk i ALLE hundeskove, hvis man lige ser bort fra det med mundkurven.
    Det er nemlig blot en gengivelse af hundeloven (hunde må ikke lufte sig selv, skal være under kontrol osv) og hundeloven gælder over alt OSSE i hundeskove.

Og hvorfor kalde hunden til sig: jamen måske vurderer jeg som ejer at den hund vi har mødt, ikke er en god legekammerat for min hund (f.eks. fordi den leger for voldsom, er meget forsigtig og MIn hund leger voldsomt, måske er det en irriterende, humpende hanhund eller... ja mulighederne er mange)
    Det kunne osse være at jeg benyttede muligheden for at gå uden snor, til at gå og træne med min hund, og derfor ikke gider forstyrres af andres hunde

igen -mulighederne er mange, og årsagen er sådan set ligegyldig, for man er HELT i sin gode ret til at frabede sig andres hunde, osse når man går i en hundeskov.
    Kan de ikke kalde deres kræ til sig, ja så må de faktisk ikke have dem løse

• #15   10. sep 2012 Hvis jeg kommer i hundeskove, kommer jeg ikke nødvendigvis for at mine hunde skal lege, men for at de lovligt kan rende løs uden snor. Jeg vil gerne selv bestemme hvem mine hunde skal lege med.

• #16   10. sep 2012 Dog står der ikke i loven at bidske hunde ikke er tilladte i hunde skoven snor eller ej og jeg synes da de har lige så meget ret til at være der som andre hunde det er jo ens eget ansvar at holde sin hund væk (såfremt at den bidske hund er under kontrol)

• #17   10. sep 2012 Jeanette .det skrev jeg jo osse (altså med forbehold for reglen om mundkurven var det jo blot en gengivelse af hundeloven)

Og ja, hvis reglerne blev overholdt kunne man såmænd osse gå der med en bidsk hund. Men jeg synes nu det ville være ualmindeligt dumt at slæbe en bidsk hund med i hundeskoven, for vi ved jo godt allesammen, at selvom der Er regler, så overholdes de ikke og at hundeskov i de fleste tilfælde er = junglelov. Så hvorfor udsætte sin egen hund for den slags, når man ved at den ikke bryder sig om andre/fremmede hunde.

Jeg har selv haft en hund der ikke kunne med andre hunde, og jeg holdt mig altså pænt fra hundeskoven, osse selvom der faktisk ikke er regler om det i "min" hundeskov. Hvorfor holde på sin ret nårman ved det med 90% sikkerhed vil gå galt?

Netop pga den ligegyldige tilgang til reglerne i hundeskove, kommer jeg der ikke andet end hvis jeg kan komme derind på et tidspunkt hvor der ikke/stort set ikke er andre.
    Ærgerligt det skal være sådan, men det lader til at folk med Isabellas holdning er dem der bestemmer i hundeskoven, uanset hvad reglerne så siger

• #18   10. sep 2012 Jeanette b

Der er sikkert gode grunde til at de har valgt at tage det med smiley

• #19   10. sep 2012 Det er også svært at definere bisk. Er en hund bisk bare fordi den ikke kan med alle? Eller er en bisk hund en der angriber uden grund?

• #20   10. sep 2012 klart at du SKAL kunne kalde den til dig er langt fra det jeg siger... der er hundeskove hvor folk "mødes" på bestemte tidspunkter for at deres hunde kan lege.... og vil man ikke det hvis man fx vil træne ville jeg da vælge at komme udenfor disse tidspunkter men er bare min meningen...

og nej det er ikke okay 4 hunde eller en for den sags skyld passer andre op men tror bare jeg mener at nogle hundeejere overreagere en gang i mellem... men igen kan jo være mig der tager det for let... og ja ved man eller bliver man gjort opmærksom på ens hund genere andre skal man ikke slippe den af syne... gider jeg jer helt ret i

• #21   10. sep 2012 I denne hundeskov har det bestemt været totalt junglelov.

folk kan ikke se problemer i at jeg blev jagtet af 4 schæfere. Der har været andre og fortælle om deres dårlige oplevelser, hvor de og deres hunde er blevet overrumplet af hunde ude af kontrol. Og noget skræmmende er sket hver gang, dem der har været ude for ubehageligheder, er dem der er blevet skældt ud for at fortælle om dem!
    For det er nemlig skaberi og brokkeri, det er åbenbart forbudt,

• #22   10. sep 2012 Tina -jeg tror altså de fleste med en hund med hund-hund-problemer godt er klar over om det er dem der er ment.

Og har man en hund med hund-hund problemer, ja så er det næppe en fed oplevelse for den at være i hundeskov, hvorfor man efter min mening bør lufte andre steder

• #24   10. sep 2012 Isabella M

Det er da absolut ikke fair at andre skal leve efter dit skema? Altså at fordi i leger på det tidspunkt i skoven, så kan de da bare komme på et andet, hvis det ikke er det de gider? Det da dit ansvar at sørge for, at din hund giver plads til, at andre kan komme til, også selvom de ikke gider lege, men vil træne.

Og nej, der skal da ikke gøres opmærksom på hunden genere før der tages hensyn! generelt skal man bare ikke slippe sin hund af syne. Ikke kun for andre, men også din egen hunds skyld.

• #25   10. sep 2012 Michelle- jeg er skam enig, dog er der en i den hundeskove jeg plejer at få i som det fungere fint for men hvor mange "uheld" der har været igennem tiden det ved jeg jo så heller ikke men han holder sig nogenlunde væk fra os og vi fra ham..

Har ikke selv en bidsk hund så ved ikke hvad jeg vil gøre hvis det var mig..

• #26   10. sep 2012 Isabella -men hunden skal o aldrig være helt ude af synes, for ude af syne er altså osse uden kontrol. Når hunden render og leger og ikke er under kommando, så er den altså ikke under kontrol hvis den forlader dit synesfelt, og du kan ikke se om den generer nogen.
    DERFOR skal hunden ikke rende rundt 200m længere fremme på den ande side af en række træer hvor du ikke aner hvad den foretager sig.

En af de første gang jeg havde Reiki med i hundeskov, blev han rendt over ende af to enormt søde, men meget voldsomme og lege-gæade GD'er. Det var en rigtig øv oplevelse for Reiki, som altså gik lige så fredeligt og snusede få meter fra mig, for så at blive rendt ned (bogstaveligt talt -han blev væltet, trampet på osv) af de to hunde, hvis ejer IKKE var i nærhede. Og det er noget af en opgave at holde to store GD'er der gerne vil lege på afstand af ens egen hund der prøver at søge tryghed hos sin ejer

Omvendt kunne en lille hund osse komme i problemer hvis den, uden ejer i nærheden rendte hen til Gaia. Hun er sød og venlig men leger meget voldsomt, og en lille hund kunne faktisk komme galt afsted, hvorfor jeg altid kalder Gaia ind når vi møder små hunde -men mange småhundeejere lader alligevel deres lille hund vade hen i hovedet på hende
    -i virkeligheden kunne jeg jo trække på skuldrende og sige "ikke mit problem", men hvem tror du får balladen hvis Gaia skader den lille vovse?

• #27   10. sep 2012 Det er da totalt hovedløst at mene at, andre mennesker må komme på andre tidspunkter, fordi på det tidspunkt leger i. Eller at de skal have flexline?
    Man skal da bare tage hensyn til andre og så er den ikke længere?

• #28   10. sep 2012 Helt enig!! smiley Men synes generel også at der er for mange mennsker der overvurdere deres egne evner.

• #29   10. sep 2012 Øøøh, jeg bor overfor en KÆMPE skov og tæt på militært øvelsesareal, jeg HAR flexliner så vovserne kan snuse og løbe lidt.

Tænk sig -at løbe rundt i flexline eller at blive luftet i haven (jeg har ikke engang egen have) er faktisk ikke det samme som at blive luftet uden snor.

Hvorfor i alverden er det at os der følger loven, ikke kan få lov at være i hundeskoven, mens folk der ikke gør, mener det er deres ret at gøre som det passer dem og med deres handlinger, afholde alle os andre fra at bruge området

• #31   10. sep 2012 Morten R

Min hund kan skam godt lide hunde.
    Men du synes ikke det er lidt snæversynet at mene, at hundeskoven kun er for hunde der skal lege med andre?
    For så må du altså lige vågne lidt op og se realiteten i øjene, det nemlig ikke sådan det er.
    Folk kommer i skoven af mange grunde. Nogen for at lege, andre for bare at gå en tur med sin hund i skoven. Og andre for at træne.
    Og alle skal sgu kunne være der. Selvom nogle vil lege. Man skulle da mene, der er plads, nok, til at man både kan løbe og lege, og nogen kan træne og gå hygge ture, uden at man forstyrre hinanden?

• #32   10. sep 2012 Min corgi gider ikke lege med ret mange andre hunde, men hun nyder at løbe løs, hun kan godt finde på at sige fra/markere hvis der kommer en hund buldrende hen i hovedet på hende, umiddelbart vil jeg ikke selv definere hende som bidsk..
    Nu går jeg så efterhånden ikke ret tit i hundeskoven, da jeg efterhånden synes at almen hensyntagen er forsvundet, men ærger mig over at det skal være sådan.

• #34   10. sep 2012 Tina H

det er bestemt heller ikke bidsk. Bare at andre ikke kan tage hensyn

• #36   10. sep 2012 Morten R

lige præcis smiley
    dem der ikke vil lege skal selvfølgelig også tage hensyn til dem der vil smiley

• #37   10. sep 2012 Så fordi andre ikke kan overholde reglerne, så skal dem der kan holde sig væk?

• #39   10. sep 2012 Morten -jeg synes så det ville være væsentligt mere konstruktivt at overveje hvordan man kunne få flere folk til at overholde reglerne så vi alle kan være der, istedet for bare at trække på skuldrende og sige "bare ærgerligt" til ose der faktiskr igtigt gerne ville bruge hundeskoven, men desværre ikke kan få lov for folk der bryder reglerne.

Self skal man ikke ligefrem opsøge balladen og jeg får altså heller ikke hysteriske anfald hvis en hund får forvildet sig hen for at hilse på mine.

Men jeg har ikke have, og selvom tæven sagtens kan luftes uden snor stort set over alt, så kan man hanhund det altså ikke. Han jager vildt og må derfor have snor på de fleste steder -det er noget af en begrænsning for en hund som ham, og derfor er hundeskoven en alletiders mulighed for at gå ture ude snor. Her er der nemlig ikke vildt (der er jo indhegnet) og hans indkald er ganske godt ligesom han ikke blæser over i hovedet på andre hunde, men pænt står stille og afventer at de enten kommer og hilser, eller går forbi.

Men fordi folk er hensynsløse, kan vi kun komme der kl sent om aftenen (om vinteren er det jo så = i mørke med en lommelygte i hånden) -istedet for bare at sige "nå, bare ærgerligt" kunne jeg da godt tænke mig at folk (særligt dem der giver udtryk for at de er ligeglade med reglerne) overvejede hvad der kunne få dem til at stramme op og rette sig efter reglerne

• #41   10. sep 2012 Altså min hund er hvalp endnu, ogkommer ikke når jeg kalder når den leger. Tror det er meget normalt for hvalpe eller unghunde. Så syntes måske ikke man skulle være aå skrap. Selvfølgelig skal man ikke komme med en brak hund. Men det kan jo være der er en hund som din hund ikke kan lide en dag.

• #42   10. sep 2012 Line L

Måske du så skulle vente med at komme til at den hund er klar? Du skal jo nu engang overholde reglerne?

Min hund har da også været hvalp, og fandt da hurtigt ud af at han trængte til mere træning, før han kom i skoven.

Og om det er en hvalp eller ej, så er det ikke alle der bryder sig om at den kommer rendene. Hvis en person fx. vælger at bruge skoven til at træne, så ville jeg blive træt af en hvalp der kommer rendene og forstyre hele tiden.

dermed ikke sagt at der ikke skal være plads til fejl

Kommentér på:
uha ohh skræk, regler i hundeskov!

Annonce