{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.734 visninger | Oprettet:

BIG's forslag til hundeloven {{forumTopicSubject}}

http://bull-image-gruppen.dk/1-velkommen/1-04-evalueringsforslag.htm

Det ser ud til at de vil følge Calgarymodellen - det lyder egentligt ret lovende, da den model medførte et kæmpe fald i antallet af overfald i Calgary.

"Ejerlicens
En ejerlicens vil øge ansvarsbevidstheden hos hundeejere. Det medfører en begrænsning i antallet af hunde med adfærdsproblemer, og den vil gøre det muligt at forhindre hundeejere, der er frakendt retten til at holde hund, i at erhverve flere hunde.

Opdrætterlicens
En opdrætterlicens vil medvirke til at fremme kvalitet frem for kvantitet i opdrættet, og det vil altid være muligt at spore en hund tilbage til opdrætteren. Den giver mulighed for at identificere opdrættere, der i overvejende grad fremavler problemhunde og/eller overvejende sælger til uegnede personer.

Forbud mod import af hunde til videresalg
Et forbud vil begrænse antallet af dårligt fungerende hunde og i højere grad sikre hundens velfærd.

Central hunderegistrering
Ved at etablere en central statslig hunderegistrering vil alle myndigheder få adgang til aktuelle data om hund, ejer, opdrætter og evt. lovmæssige påbud.

Lovmæssige tiltag
Tiltag som progressive bøder, generelle regler vedr. færdsel med hund i det offentlige rum vil øge trygheden for alle i det danske samfund."

------------------------------------------------

Så vidt jeg ved kræver Calgarymodellen ikke at man tager kurser for at få et hundelicens - man køber den bare og fornyr den hvert år. Deres licens svarer til vores DHR - da det også fungerer som "finde hjem" database. Det er egentligt smart nok, for så er man da godkendt indtil man klokker i det. Når den så er taget af politiet, så er der ingen kære mor.

Måske er det noget som på sigt kunne kræve kurser for nogle af de lidt mere højkaliberhudne, men det behov kan man jo vurdere efter et par år.

Det burde egentligt godt kunne lade sig gøre at udvide DHR til at kalde vores registreringer "licenser", og spærre folk der har forbud mod at erhverve sig flere hunde. Så har politiet også noget helt konkret at arbejde ud fra - ingen licens, ingen hund. Bum.

Opdrætter licens synes jeg mangler lidt mere forklaring... Men det kunne være smart hvis det igen bare er noget man betaler et lille beløb for, da det så ikke er et spørgsmål om at "må" opdrætte, men om at dokumentere hvem der har lavet kuldet. Ved at gøre det nemt og billigt, sikrer man sig at flest muligt kommer med i ordningen - hvilket sikrer størst overskuelighed.

Forbud mod import til videresalg. Den er jeg fuldstændigt enig i. Folk må selv købe deres hvalpe hos opdrætterne. Fair nok at man får nogen til at transportere dem for sig, men det der med at slæbe hele kuld op til DK, og først derefter sætte dem til salg... Nej.

De to sidste punkter synes jeg også giver mening...

Hvad synes i andre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BIG's forslag til hundeloven
  • #1   18. aug 2012 Umiddelbart synes jeg, det lyder meget godt.

Jeg synes, det er lidt diffust med opdrætterlicensen, men ellers lyder det til at have med at gøre rent administrativt - specielt hvis det kun kræver en udbygning af DHR.

• #2   18. aug 2012 Jeg hæfter mig ved, at alle myndigheder vil få adgang til aktuelle oplysninger om hund, ejer osv. Det ville jeg gerne have uddybet en hel del, før jeg lod mig registrere.

Ellers lyder det egentlig meget fornuftigt, men der er garanteret noget, jeg overser smiley

• #3   18. aug 2012 Ja, det er ikke beskrevet ret meget i detaljer, desværre. Så er det også svært at sige endegyldigt yay eller nay... Det forstår jeg godt.

• #4   18. aug 2012 Søster ud fra den sparsomme info der ligger på din link, så kan jeg ikke se at det ville hjælpe noget mod de uansvarlige listehunde ejere ,sorry.
    Jo hvis opdrættere er seriøse og import forbydes så kan det nok forbedre racerne, men uden kontrol så er en licens ikke mere værd end et kørekort hvilket er = ingenting. Hvad gør vi med alle de hunde der allerede lever idag og som måske ikke er sikre, skal de aflives eller have et ekstra kursus?
    Jeg er imod at man ophæver den nuværende lov og bytter mod denne da man først "straffes" når skaden er sket, hvor mange hunde og mennesker skal lide før de "dårlige "hunde er væk ?
    Sidst så kræver denne lov en del kontrol, og det koster penge så desværre , jeg tror ikke den er løsningen i Danmark ud fra hvad jeg kender til Calgary metoden idag.

• #5   18. aug 2012 Jordnødden

Hvor kommer kursus ind i billedet?

• #6   18. aug 2012 Jeg er enig med Jordnødden omkring ophævelse af den nuværende lov.

Desværre har en gruppe i landet set stort på den da og nu gældende lovgivning mht Pit og blandinger heraf. Så det er jo bare at smutte en tur over grænsen og avle?

• #7   18. aug 2012 Søster det var bare et spørgsmål om de hunde der findes i dag og som ikke er opdrættet med ret stamtavle, skal de have et kursus eller hvad skal vi gøre med dem, de lever jo let 10 år til

• #8   18. aug 2012 opdrætter licens... det kan jo være lige fra at man kan nøjes med at registrer sig som opdrætter til at man har taget den helt store uddannelse.

Så den kunne jo godt opdeles i 3 grader.

1. Lille. En der bare krævede at man tilmeldte sig et sted... registrerede hvad racer man ville parre /havde parret/samt den alm hundeejeres hovsa-kuld... måske et lille gebyr. Det ville være gruppen for folk der kun fik et enkelt kuld samt alle de folk med de gamle kennelmærker der ikke har kuld nok til at de har skulle tage opdrætter kurser.

2. Mellem. For alle dem som har været igennem div. kurser før og efter de har fået kennelmærke. Men ikke har så mange kuld at de har måtte tage den store uddannelse.

3.Stor/erhverv. For alle dem der har taget den store uddannelse.... har flere kuld om året.

Der kunne så for visse hundetyper være krav om, at man kun kunne opdrætte hvis man havde en niveau 2 eller 3 licens..... hvis man ville lave blandingskuld med disse hundetyper så skulle ejeren først have grundviden / eksamen og hundene skulle være godkendt til avl = bestået en mentaltest ..... hvis en hund dumper så kunne det så betyde at den kunne idømmes adfærdstræning + en ny chance og hvis den dumper igen så skal den neutraliseres + ejer skal overholde div. krav om hvordan hunden må færdes etc.... .

Som alm. hundeejer af disse typer vil man så kunne vælge når den er nået en vis alder om man vil stille til avlsgodkendelse eller få hunden neutraliseret uden bedømmelse.(dyrlægen indberetter)

• #9   18. aug 2012 Det meste er et godt tiltag. Meget af det har vi.(registrering, progressive bøder og generelle regler for det offentlige rum)
    Men forbud mod import til videre salg, kan ikke lade sig gøre. Så skal al videre salg forbydes.

• #10   18. aug 2012 Estrid H - Hvis man som almindelig hundeejer vælger ikke at stille til alvsgodkendelse skal ens hund så neutraliseres?

• #11   18. aug 2012 Noget af det lyder spændende, men igen ser jeg det store problem - hvor skal alle ressourcerne komme fra? For det er jo lidt dér hundeloven kiksede sidst, ingen ressourcer til at opretholde den og så kom de på banen med en ny hundelov som der heller ikke er ressourcer til.

Mit forslag er stadig meget simpelt, fjern forbuddene imod de forskellige racer - for dét hjælper ingenting. Fasthold kravet om chipning/mærkning af hund, dvs. øremærke eller chip samt forsikring - og så installer politibetjentene med en chip-scanner!
    - Så kan de rent præventivt gå rundt og scanne hunde hist og her når de har muligheden - men så skal det dælme også sige SMÆK! når de så tager nogen uden en lovpligtig registeret hund.

Sæt bøderne op, 5.000kr første gang du bliver taget med en hund uden chip og/eller forsikring, 10.000kr anden gang og 20.000kr tredje gang og så ryger retten til at holde hund/dyr i x-antal år.
    - Og det behøves ikke være samme hund hver gang, det skal gå på personen og ikke hunden.

Forsikringsselskaberne skulle udstede sådan nogle små kort ala dem man får fra DHR når hunden er registeret og det skal man kunne have med sig når man er ude og gå - så kan man ha' begge kort med og bevise at hunden er lovpligtigt chippet og forsikret og politiet kan lynhurtigt checke det på stedet.

Jeg siger ikke det løser alle problemer - men jeg tror personligt på at det vil være en rigtig god start til at få ryddet ud i alle dem som ikke registerer hundene og har dem forsikret på lovlig vis - for lur mig om Brian og Conny og sgu ofte også Bondemand Larsen gider bruge tid på det pjat med chip og forsikring!

Jeg tror dette er en hurtig indsats og som kan startes op uden voldsomt mange krav om ressourcer - en chipscanner og lidt ekstra fokus på at stoppe og scanne hundene, - tilgengæld tror jeg det kan give penge i kassen når folk bliver stoppet med en ulovlig hund.

Ydermere kunne forsikringsselskaberne jo vælge at bruge "bil-modellen" på hundene, så alt efter ejers alder, bopæl, anciennitet m.v. og hundens race, køn og alder m.v. reguleres ansvarsforsikringen.
    - Ligesom vi er under 25 år og ikke har haft bil i voldsomt mange år, så er vores bilforsikring dyr, men ikke helt så dyr fordi vi har en lille bil med lille motor osv.

Det er mine forslag, det er dét jeg tror ville være en god start - for tror der skal findes noget som sætter ind her og nu og ikke kræver mange ressourcer - så kan man jo efterfølgende kigge på om der er kommet ressourcer nok til at der skal gøres yderligere.

• #12   18. aug 2012 Hvor ressourcerne komme fra?

Som jeg forstår det skal vi alle hæfte lige for et fåtals valg.

• #13   18. aug 2012 Ja men der er jo ingen ressourcer at ta' af og det er dér jeg ser problemet.

• #14   18. aug 2012 Næh - og jeg vil ikke støtte galskab med en nikkel

• #15   18. aug 2012 Det smukke ved dette forslag er at det vil betale for sig selv. En årlig udgift for at besidde en licens (så vidt jeg kan se er det uden kursus), hvor licensen kan fratages ejer hvis denne dummer sig. Så er det i virkeligheden mindre ressourcekrævende for politiet, for i stedet for at skulle vurdere den enkelte hunds race, kan de slå op i DHR, eller tilsvarende, og se om ejer har licens eller ej. Har den ikke det, så er hunden ulovlig uanset race, og det samme hvis den har angrebet nogen.

Om det så på sigt kan være med til at betale for et udbud af kurser ville være awesome - det gør de i Calgary, plus der er nok til også at drive pensioner.

Der mangler mere beskrivelse på opdrætterlicensen, men idet de ikke nævner et kursus, tror jeg igen bare at der er tale om en fast afgift og registrering af kuld. Altså, en lille smule a'la en stamtavle, men uden krav til aner, renhed, sundhed eller noget som helst. Bare så man (politiet) kan se hvem der har lavet hundene, så der er mulighed for at checke om dårligt adfærd evt er "normalt" for vedkommendes opdræt.

DKK betaler jo også for sig selv, så jeg er rimeligt fortrøstningsfuld over for at en årlig licensbetaling, + ekstra hvis man opdrætter, kan række langt, og sådanne ressourcer vil også være et kæmpe plus for politiets arbejde.

Nu melder forslaget ikke rigtigt noget om hvad det vil koste den enkelte hundeejer. Men calgary's prislise ser sådan ud
    http://www.calgary.ca/CSPS/ABS/Pages/Animal-Services/Licensing-cat-dog.aspx

1 Canadisk dollar svarer til ca 6,1 DKr, så min intakte "gamle" hanhund ville koste 355kr om året. Det synes jeg egentligt ikke er så galt.

... Og så kunne det være super fedt at få katte ind under den ordning også...

• #16   18. aug 2012 Okay? Så trækker jeg mine ord i mig igen

• #17   18. aug 2012 Alle hunde skulle jo gerne være registreret, og hvis det så var sådan at man de første år indbetalte sin afgift for at have licens til en stærk hund samt til sin ansvarsforsikring. , og denne pris var så tilpasset hundens vægt eller styrke eller risikovurdering... når hunden bliver voksen bliver den mere stærk og bliver svære at styre hvis man ikke har arbejdet med den fra lille, så kunne man ved de aldre hvor hunden teoretisk set "stiger i niveau" blive opfordret til at få den bedømt hvis man har tanker om at den skal bruges i avl.
    Et positivt resultat gav en lavere forsikringspræmie, men hvis hunden ikke har et godt temperament, ... det vil forsikringen jo nok gå ud fra hvis den ikke stiller til bedømmelse....så stiger forsikringspræmien.

Hvis tanken er at kun de bedste individer... dem med godt temperament skal i avl og hvis man gerne vil nedbringe antallet af potensforlængere så kunne det fx. give rabat i afgiften hvis hunden var neutraliseret, således at forsikringspræmien bliver fastlåst på det niveau man er på (selvfølgelig kan præmien stige hvis hunden så laver noget(altså hvis det ikke er så slem at den bliver aflivet pga. af det)).

Resultater fx til lydighed, brugshundearbejde etc. der viser at hunden er velfungerende skulle på samme måde give plus point som giver en billigere forsikring.

Altså det skal kunne betale sig økonomisk at have styr på sin hund.

Jeg tror ikke en stærk hund bliver mere nem at styre fordi den er neutraliseret, men hvis en stor del af de tavleløse blandinger var neutraliseret så folk forhåbentlig vende tilbage til at tænke at en god hund var med tavle (om det så skal være fra en stambogsførende klub eller bare fra en database over hunde med godt temperament osv. = en tavle over registrerede aner ) fordi man derved kan kigge tilbage på hvem deres aner er og hvordan de var i adfærd.

Men det vil squ blive et kompliceret system, for tanken startede med at det var muskelhundene der skulle styr på... men hvad med alle de andre tavleløse... hvis man ville lave et register hvor anerne for alle de tavleløse's temperament etc. kunne følges så giver det jo problemer hvis fx. den tavleløse lab. , puddel eller foxterrier etc.bliver blandet med inde i en ny muskelhundehvalp.... så skal de jo også være registreret i den samme database.

• #18   18. aug 2012 Muskelhunde er vel tavleløse? Ellers havde de et race navn?

• #19   18. aug 2012 Sorry men den model hjælper ikke at vi kan risikerer at de nu ulovlige racer ses på vores gader næste år, stadig med en klaphat som ejer.
    Hvordan vil man race bestemme blandinger , idag kan det jo skabe de største debatter bare herinde, og i DHR kan man registrerer sin hund som hvad som helst.
    Hvis vi idag havde de resurser der skal til for at gennemføre Calgary modellen så havde vi ikke nogen ulovlige hunde i landet, men de resurser findes ikke.
    Forsikring, er god ide men differenceret forsikring som med bil men hjælper ingenting mod klaphatte ejeren , har har nemlig ingen forsikring smiley
    Sorry det er muligt at denne model fungerer andre steder men jeg tror simpelthen ikke på at den vil fungerer herhjemme, da en væsentlig del nemlig importen ikke kan gennemføres pga vores medlemsskab i EU.

• #20   18. aug 2012 Jeg ser et problem i at sammenligne en lov der gælder for en storby, med en lov der gælder et helt land.
    Det eneste nye der er i Calgary modellen er hundelicensen, og at hunde altid skal være i snor eller i privat indhegning.
    Licens syntes jeg er en god ide, men snorepåbud eller indhegnings pligt for alle hunde, mener jeg ikke er en go ide overalt i Danmark.
    Og loven giver allerede idag kommunerne mulighed for at lave lokale påbud.
    Det der skal til for at undgå ulykker er at loven håndhæves.

• #21   19. aug 2012 "hvor mange hunde og mennesker skal lide før de "dårlige "hunde er væk ? "

Dette syntes jeg er et forkert synspunkt.
    Der findes ikke dårlige hunde eller racer.
    Der findes hunde/racer, som kræver mere af deres ejer, bla. ansvarlighed mm.
    For min skyld måtte folk holde pitbulls, hvis bare ejeren sørgede for de ikke generede andre. (snor, mundkurv, indhegning mm)

• #22   19. aug 2012 Det var vist min udtalelse smiley og ikke en god formulering sorry, jeg skulle nok have skrevet
    Hvor mange hunde og mennesker skal overfaldes og lide før de uansvarlige hunde ejere er væk . sorry jeg er helt enig med dig

• #24   19. aug 2012 Jordnødden.

Igen er jeg lidt i tvivl om hvad det er du snakker om - racebestemmelse går jo hen og bliver ligegyldigt med denne model. Det er den eksisterende model der giver den hovedpine, ikke det opstillet forslag, da man går over til at dømme den enkelte, ikke hele gruppen.

Alfisten
    Det bestemmer du jo heldigvis selv. Der er da også folk der godt kan finde ud af at tage sig af herreløse hunde, selvom DHR og ansvarsforsikring er lovpligtigt på alle hunde.... Men omvendt, når modellen i praksis giver overskud til at drive kattehjem o.l., så bliver det måske en fis mindre nødvendigt at private skal ligge og rode med det?

I dunno.

Housebuster
    Lige præcis Danmark er så lille et land, at det her måske godt kan lade sig gøre.. Men det ved vi jo først rigtigt når vi får prøvet det. Fordi det er så simpelt tror jeg personligt godt at vi kan administrere det.

Men jo, du har ret i at den nuværende hundelov burde håndhæves bedre - der kan licensen måske være det ressourceløft som politiet mangler. Det kunne være ret fedt hvis det kom til at hænge sådan sammen.

• #25   19. aug 2012 Søster, jeg tror du mener at man ikke kan bestemme blandinger, og det behøves jo når de skal registreres og man skal påvise på sin licens hvilken hund man har, derudover kan man ikke forbyde import så længe vi er i EU .
    Som sagt tror jeg ikke på at den model hjælper en dyt og man kan ikke sammen ligne Calgary som er en storby men et helt land selvom det er et lille land som vores, vi har mange flere mindre bebyggede områder end der findes i Calgary, desuden kan jeg ikke se at denne model fjerne Klaphattene fra gaderne at det fungerer derovre er nok rigtigt, men det tror jeg skyldtes at det er en storby og at de har en anden mentalitet end vi har.

• #26   20. aug 2012 Jordnødden

Jeg kan virkeligt ikke se hvorfor det er vigtigt at vide præcist hvilke racer der er i en hund for at have den registreret - det er ikke et problem for DHR, så hvorfor skulle det være et problem for et licenskontor? Den eneste umiddelbare forskel der er på den model og den vi bruger nu, er at det vil koste et årligt gebyr at stå i "DHR", og at man vil kunne spærres fra at bruge det (og dermed fra at tilladelse til at eje en hund).

DHR er allerede lovpligtigt, og den dækker hele landet, så der er ikke den store forskel.

At vide hvilke(n) race(r) en hund er, er kun vigtig i den nuværende model, da hundenes lovlighed afhænger af indholdet - med det gør det ikke calgarymodellen.

1mio mennesker er det samme som StorKBH. Passende nok, så er det nok også der det er mest relevant at starte. Jeg vil vove at påstå at mentaliteten i forbindelse med hunde ikke er SÅ forskellig igen fra de 5mio andre danskere, så man senere kan se på at udvide modellen. Ja da, enkelte grupper vil altid skille sig ud, men mon ikke de også gør det i Calgary området...

Men altså, ud over antallet af mennesker, så har jeg en smule svært ved at forstå hvorfor det skulle være sværere at køre en model på X antal væsentligt mindre byer, som danmark sådan set består af, end en enkel storby på str med KBH.

Natasja

Nej, intet et absolut, men man kan meget med love, hvis ikke de bliver for kringlet og svære at overholde. At betale en hundelicens vil helt sikkert ikke gøre folk til bedre hundeejere, men det giver politiet nogle bedre ressourcer og muligheder for at gribe ind. At checke om en hund/ejer har licens må være en noget mindre hovedpine end at racebestemme en hund.

Som du kan se, er jeg fuldstændigt enig med dig i at det skal være simpelt, hvorfor jeg mener at denne model er LANGT mere realistisk end den eksisterende.

• #27   20. aug 2012 Søster hvad I denne model vil gøre at klaphatten, trunte, Brian Allen hvad de nu kaldes tager ansvar for sin hund ? Det gør de ikke idag hvor vi ovenikøbet har et forbud mod dem.
    Hvor mange af de uansvalige hunde ejere trot du idag har den lovpligtige forsikring, hvor mange tror du er registeret iDHR ?
    Tror du virkelig at fordi man indfører en afgift så løser vi problemet med angreb og overfald MH , sorry det bliver vi aldrig enige om smiley og jeg håber ikke dette bliver løsningen, selvom jeg da genre betaler nogle hundrede hvis jeg troede det løste problmet

• #28   20. aug 2012 åndsvage ipad

• #29   20. aug 2012 Jordnødden

Se indlægget lige før dit. Der har jeg allerede besvaret "bliver man en bedre hundeejer af licens" spørgsmålet.

Og nej, jeg ved ikke hvor mange hunde der er i DHR. Det er mig bekendt hellere ikke noget som politiet har de store ressourcer til at køre rundt og checke - men det kunne de måske få hvis man betalte en årlig licens.

• #31   20. aug 2012 Vi har haft hundeskat i Danmark før, og så længe pengene går til håndhævning af loven ser jeg ikke noget problem i at genindføre sådan en skat.

• #32   20. aug 2012 Maj-Britt

Af samme årsag at man betaler stortset enhver anden form for skat - den kommer i fællesskabet til gode. Denne gang i form af en ressource og finansiering af hundelovens håndhævelse.

Som det er nu virker det lidt ligegyldigt med den hundelov, for den bliver ikke håndhævet de fleste steder alligevel - ressourcemangel, ligegyldighed... Det kan skyldes mange ting. Så hellere bløde reglerne lidt op, men slå hårdere ned på overtrædelser.

• #33   20. aug 2012 Natasja

Jeg kan ikke tale for BIG, da det ikke står eksplicit i deres forslag, men for mit eget vedkommende tager jeg udgangspunkt i præ-liste hundeloven, men tilføjer en licens (eller.. to).

Vi var mange der i sin tid begræd manglen på ressourcer til at håndhæve en - på papiret - udemærket hundelov, og dette er en måde at skabe de ressourcer så den endeligt kan blive håndhævet.

Det der er simpelt i forhold til den nuværende lov er at der kommer plus på ressourcekontoen, og der trækkes masser af tid og hovedpine fra, idet der ikke længere vil skulle bruges så meget energi på racebestemmelse.

Der står lidt mere om modellen i flg pdf (jeg har forkortet linket i bit.ly, derfor ser den underlig ud) :
    http://bit.ly/NBz9XU

Som det fremgår i dokumentet, er det ikke kommet natten over, da de er startet helt fra nul, men under modellens udvikling har man oplevet stor fremgang i antallet af registreringer, og et signifikant fald i overfaldsfrekvensen (et fald på 75% over 10 år). Adoptérer vi modellen vil det stadig tage tid, men værktøjerne og erfaringen eksisterer allerede, så vi er bedre stillet.

• #34   30. jul 2013 Dansk Terrier Klubs Bull Image Gruppes webside har gennemgået en større opdatering: www.bull-image-gruppen.dk

Her er bl.a. links til BIGs 5 punkts plan (forslag til evaluering af hundeloven) samt de foldere, der henvises til i forslaget.

5 punkts plan
    http://issuu.com/dtkbig/docs/dtkbig-5-punkts-plan-ub

Vidste du det om hunde?
    http://issuu.com/dtkbig/docs/dtkbig-vidste-du-det-om-hunde

Hunde alvorligt taget
    http://issuu.com/dtkbig/docs/dtkbig-hunde-alvorligt-taget

Sådan passer du din hund
    http://issuu.com/dtkbig/docs/dtkbig-sadan-passer-du-din-hund

Deklaration af hund
    http://issuu.com/dtkbig/docs/dtkbig-deklaration-af-hund

Kommentér på:
BIG's forslag til hundeloven