Hvad er div. arvelige sygdomme ????? {{forumTopicSubject}}
Nu har der været flere tråde med mange forskellige spørgsmål og svar om arvelighed.
Når man snakker om avl, bliver der evt. svaret, at hunden skal være fri for evt. arvelige sygdomme. Før den kan indgå i avl.
Ved ikke lige hvordan man finder ud af om en hund har et dårligt gen, og at dette gen måske først slår igennem 5 – 10 år efter, uden at man evt. har fundet nogen sygdom i en meget lang periode.
Jeg gad vide, en ting er stamtavle, her kan du evt. følge et HD-index om hvordan HD ligger netop til den race man har, og man evt. vil avle på.
Men der står jo ikke på stamtavlen, om en hund har haft hjernebetændelse, og er syg i hovedet, det kan jo sagens ske, selv om hunden har fine papir og er avlsgodkendt. Og måske er blevet brugt en masse gange i avlen, før det bliver opdaget.
Jeg vil meget gerne have begrebet arvelige sygdomme uddybet, at det bliver brugt i mange tråde og svar..
Hvad er de arvelige sygdomme?????
sep 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Hunde: 7 Emner: 63 Svar: 1.467
dermodex er arveligt
hjertesygdomme er arveligt
allergi kan være arveligt
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Og sådanne sygdomme bør der tages meget, meget stor hensyn til når der avles.
Andre sygdomme er sygdomme som rammer tilfældigt uanset race og familie.
Det kunne f.eks. være hjernebetændelse som du nævner, idet en hun har lige stor risiko for det uanset afstamning. (om hunden er syg i hovedet er for mig at se ikke en sygdom, men derimod et temperamentspørgsmål, som desværre ikke kan måles eller vejes, men som man stadig bør have stor fokus på i avlen, idet temperament for mig at se også er arveligt, men det er en anden historie, og det kan man jo kun undersøge ved selv at se på hundene)
Så arvelige sygdomme er sygdomme som ikke rammer 100% tilfældigt, men hvor man ser en større frekvens i bestemte racer (evt. i bestemte familier indenfor bestemte racer).
Ikke arvelige sygdomme rammer 100% tilfældigt (men derfor kan man jo alligevel godt være uheldig at flere hunde fra samme kuld får samme sygdom, men så snakker vi om miljø).
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.239
Et dårligt væsen er jo da en meget vigtig ting at tage højde for i avlen.
Hvodan sikre man mod dårligt væsen, er det okay at bruget en hund med dårligt væsen i avl.
Schæferen skal nu have en færdselsprøve for af kunne avlskåres(den betragtes som en særdeles god væsenstest), men vælger man en avlsgodkendelse, skal den ikke testes på væsnet.
Hvad med andre racer, hvordan sikre men væsnet der eller betragtes det ikke som arveligt.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Og hvorden kan man finde ud af det,, hvis der ingen stamtavle er på hunden, hunden render jo ikke rundt med en attest på at den har et dårlig knæ. og det bliver måske ikke oplyst, når man køber en hvalp efter sådane forældre.
**Kig forbi
Ja der er vi inde på det vi har brug for i evet konkurrencer mm. og træningen af hunden.
Mangler den helt eller delvis væsent, samt drifter, kan man ikke bruge hunden, da den har svært ved at lære div. ting..
Har selv haf hen hund, som desvære måtte aflives, pga. at den havde drifter der var i det røde felt hele tiden, hunden tænkte hurtigere end jeg, og med det resultat, at den fandt hurtigt ud af om det var en blød eller hård figurant..
Den bløde fig. satte den sig helt klisteret op at, og hoppede som en kænguro op i hovedet på dig, og gøede fig ind i hovedet.. og hvis fik blinkede eller kikkede på hunden ... kom kænderne i brug.
Den hårde fig, gad hunden ikke at snakke med, og gik sin vej, men fig skal holde på hunden, ved at klappe eller komme med en lyd,, så vente hunden om, og fortalte fig, når vil du snakke med mig, og så kom den tilbage med 120 km./t. og stemplede fig, så denne satte sig på r...
Alt indlæring gik efter alle forskrifter, og mange kloge ord... men hunden den kørte i det røde felt, lige fra det øjeblik den kom ud af bilen. til den var tilbage i bilen,...
Når de andre lavede bidearbejde, var vi 3 om at irettesætte hunden, arbejde med hunden på en positiv måde, for at den skulle holde sig i ro.. de vil sig vi lavede lydighed med hunden, alt imen der blev lavet noget andet med en andre hunde inden for ca. 20 m.
Det hjalp en smule. men det flimmerede på nethinden af hunden.
Hunden kom så til forsvaret, hvor den fik konstatere Spontalose... som er en belastningssygdom, som vi påfører hunden. og at hunden blev aflivet.
Så stress og forkert håndteringen, selv for den dygtigste hundetræner / rådgiver eller hvad man nu kan kalde disse.. kunne bare ikke nå denne hund..
dec 2005
Følger: 46 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 130 Svar: 845
Heidi
maj 2005
Følger: 77 Følgere: 77 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 1.634
Med hensyn til, at have benyttet en hund i avlen, som det måske viser sig, har en arvelig sygdom - hvis du som opdrætter, har gjort alt hvad der stod i din magt, for at tjekke hunden, med de test's som er tilgengængelig - er det desværre en af de ting, som aldrig vil kunne undgåes - men du BØR stå ved dit ansvar.
Temperament er en anden ting, man som ansvarlig hundeejer/opdrætter skal have i mente - Det nytter ikke noget, man selv syntes man har verdens bedste hund, hvis ikke hunden har et temperament, som er værd at give videre til hvalpene.
Go' opdræt, ansvarlig opdræt gælder også selvom man bare skal lave ET kuld hvalpe på sin tæve.
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
Man kan også få øjenlyst sin hund for mange forskellige arvelige øjensygdomme
Allergi er i mine øjne også en arvelig sygdom - den er bare svær at diagnosisere og lave en general test for og der kan mange snyde - og gør det også...
Men det er jo med at kende sin race og dens racespecifikke sygdomme og så stille nogle krav til den hanhund man bruger - og se attesterne osv
nov 2004
nov 2004
DKKs nye database over alle dkk hunde - for de sidste 25 år...
HD, øjenresultater og hjerte scanninger står der - og mere kommer til i takt med det udvikles
Lige som det svenske rasdata hvis du kender det!
nov 2004
Men ja - langt fra alt kommer ud, og det er så der man selv må træde i karakter - finde folk man kan stole på - se på deres hunde, snakke med andre folk om dem osv...
nov 2004
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Og jeg tror at de fleste seriøse opdrætter, ikke bare undersøger hvalpe, for disse sygedomme. men tager et skøn, og om hvalpen skal være almindelig familie / stuehunde eller skal bruge som brugshund / konkurrancehund..
Det er jo først når hvalpen er 7-8 mdr. gl. at der kan optræde et eller andet, og så er man nået langt i træningen, og skal måske starte forfra..
Tror at der er meget svært at komme det 100 % tillivs,
Ang HD - Så er man begyndt at lave indwx over disse, og så de hunden er er efter en HD-fri stamforældre, vil indgå i det index når hunden er Fotograferet for HD..
maj 2005
Følger: 77 Følgere: 77 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 1.634
Du bør jo kunne stole på attester fra diverse uvildige dyrelæger, og andre laboratorier.
nov 2004
Hjerte undersøgelser er på under Cavalier og jeg er sikker på at der kommer mange flere ting!
Man skal jo starte et sted - og HD er jo en ret væsentlig ting - i mange racer og da også hos Schæferen så vidt jeg har kunne læse mig frem til!!
Hvad er div. arvelige sygdomme ?????