{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.899 visninger | Oprettet:

Parvo virus - rigtig behandling?! {{forumTopicSubject}}

Jeg havde en 3 måneder gammel grand danois hvalp der døde af parvo virus smiley vi havde ham kun i 2 dage før at han døde.

Den første dag troede vi det var pga det nye hjem og fremmede mennesker at han var mut og havde diarre. Han drak vand, men spiste ingenting, havde vandet diarre.

2. Dag blev vi urolige og kontaktede dyrlægen da han var begyndt at kaste vildsomt op, have blodigt diarre og var stoppet med at drikke og var blevet meget tynd.
Dyrlægen Tjekkede ham for dehydrering og mente hun ikke at han var, men han havde høj feber.

Hun gav ham 3 sprøjte,
1 med antibiotika,
1 feber nedsættende og
1 med vitaminer
der skulle sætte gang i appetitten og sendte os derefter hjem igen !
Efter sprøjterner blev han helt færdig og ville lægge sig ned på hospitalet hele tiden, så jeg måtte bære ham ud i bilen.
Dyrlægen sagde vi ikke måtte give ham mad før efter et par timer, da det kunne gøre det værre pga den opkvikkende vitamin sprøjte hun havde givet.

Da vi kom hjem sov han bare og virkede meget værre smiley en time efter lavede vi kylling og ris til ham som dyrlægen havde sagt for at gøre afføringen mere fast. Imens maden var ved at køle af døde han! Hans hjerte gav simpelthen op og vi prøvede forgæves at genoplive ham, men han var væk smiley kun en time efter dyrlæge besøget !

Jeg husker tydligt lugten af hans opkast og afføring og lugten af hans død, den er stærkt kvalme fremkalende !

Jeg håber ALDRIG at nogen anden Skal gennemgå det vi gjorde. Vi havde ham kun 2 dage, man knytter sig hurtigt og det er ulideligt at se en lide på den måde!
Jeg forstår bare ikke hvorfor vi ikke blev indlagt, når jeg nu har læst så mange af jeres historier om indlækkelser. Hun sendte os hjem og sagde til os at hun mente det nok skulle gå, hvis vi bare gjorde sådan !

Parvo virus går utrolig stærkt og har været inde at læse mig frem til at det tager mellem 2-14 dage før hunden viser symptomer på sygdommen. Parvo virus er en stærk bakterie der kan overleve Næsten alt, man bør bortskaffe / brænde / fryse alt en smittet hund har været i nærheden af, kogning kan bakterien overleve. Den kan sågar overleve i jorden i 6 måneder og stadig smitte!

Jeg føler med alle der har mistet en hund til denne frygtelige sygdom og til alle der har / og kæmper med den. Den er heldigvis sjællendt i Danmark.

Jeg vil gerne vide om det virkeligt var rigtigt af dyrlægen at sende os hjem frem for at indlægge os. Jeg ved godt der ikke er stor sandsynlighed for at han var overlevet, men an burde da have fået drop og intensiv behandling?

Vi sidder tilbage med en forfærdelig følelse og føler ikke vi har fået afklaring på om vi gjorde alt hvad vi kunne. Skal lige siges at vi ikke ved hvornår han sidst havde fået mad, da han ikke spiste ved os og ikke havde fået noget fra opdrætteren pga en lang køretur.

Mvh mia

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parvo virus - rigtig behandling?!
  • #1   4. aug 2012 Har skrevet at parvo virus er en bakterie og det er det selvfølgelig ikke. Det er en virus, og det er derfor den er så svær at behandle, da det jo er hundens immun forsvar der skal bekæmpe den.

• #3   4. aug 2012 Jeg mistede i sin tid min schæfer hund på 9 måneder til datter sygdommen af Parvo virus. den hedder Corona og rammer kun unghunde op til 9 måneder.

Min havde samme symptomer som din hund.
    han ville ikke spise, han drak kun meget lidt, sov det meste af tiden og havde blodig diarre.
    dagen efter begyndte han at kaste op og jeg tog til dyrlægen.
    Han fik glucose indsprøjtning ( sukkervand fordi han ikke havde spiset så mange dage ) han fik en indsprøjtning ind gennem munden ned i maven som burde få ham til at lade være at kaste op og vi blev sendt hjem,

2 timer efter vi kom hjem fra dyrlægen begyndte han at kaste op igen og han stytede ned af vores trappe fra 1 sal til kælderen.
    Jeg ringede til Holbæk dyrehospital og fik ham akut indlagt.
    Dagen efter ringede de og sagde: " nu afliver vi din hund"

Jeg fik ham obduceret så dyrlægerne kunne bruge det i fremtiden for at se hvorfor han fik sygdommen da han jo var vaccineret.

Jeg fik så også af vide at lever og tarm system var væk, af sygdommen, så selvom han måske havde overlevet ville han ikke have overlevet ret længe pga lever og indre skader var så omfattende...

Det er meget hårdt at miste så ung en hund.

• #4   4. aug 2012 Hvis det nu bare havde været en virus, så havde I jo nok også himlet op, hvis dyrlægen HAVDE indlagt jeres hund

Hvad jeg mener er, at dyrlæger er ikke guder. Dyrlæger ved ikke alt, de er mennesker som os andre. Og de må tage stilling til det de står med i hænderne nu og her.

Om det er forkert? Det skal jeg ikke kunne sige. Hvis vi kigger på slutresultatet og den tragiske død af jeres hvalp, så ja. Men det er nemt at være bagklog..

• #5   4. aug 2012 Derfor er det så skide vigtigt at vaccinere sin hund, og holde vaccinationerne ved lige...

Men det gør mig frygtelig ondt at i skulle opleve det, men i kunne have undgået det. Ved vaccination...

• #6   4. aug 2012 Natascha den må have haft det med fra tidligere ejer? De har haft hunden i 2 dage, spørge det er vel ikke deres skyld?

• #7   4. aug 2012 Så skulle der stå..

• #8   4. aug 2012 Nej siger ikke det er deres skyld, og kan godt læse at de kun havde den i 2 dage. Jeg siger bare det kunne være undgået, de kunne f.eks have købt en der var vaccineret, eller krævet den blev det inden de købte den.

• #9   4. aug 2012 Det er afgjort ikke TS skyld deres hvalp døde. Sikke da noget vrøvl at komme med.

Jeg undre mig lidt over de forløb i fortæller om her. Har tiderne skiftet, eller skyldes den forskel jeg høre her fra hvad jeg selv har set, at jeres dyrlæger ikke har mulighed for indlæggelse i karantæne?

Heldigvis har jeg ikke oplevet overvældende mange tilfælde af Parvo da jeg arbejdede på klinikken, men dem jeg så blev alle som en indlagt med væske drop.
    Parvo er en rædselsfuld sygdom som meget ofte ender i døden. Lugten er nem at genkende hvis man først en gang har haft den i næsen, den er virkeligt kvalmende.

• #10   4. aug 2012 Natascha hvor står der hvalpen ikke var vaccineret da TS købte den? Mig bekendt er det meget normalt hvalpen får sidste sprøjte som 12 ugers. Den er ikke fuldt beskyttet før da.

• #11   4. aug 2012 Calle den var 3 måneder, så burde den oss have fået 12 ugers vaccinationen hvis den var vaccineret. Og hvis den var burde den jo ikke kunne få det.

Og hvor siger jeg det er deres skyld? Ingen steder. Jeg siger de kunne have undgået det, ved vaccination.
    Og her mener jeg man kunne købe en hund som var vaccineret.

Ved godt det ikke er lovpligtigt at vaccinere, men jeg ville nu ikke købe en hund som ikke var det.

Men lige meget hvad er der intet at gøre nu, og det er pisse ærgeligt at dette er sket.

• #12   4. aug 2012 En hund som er vaccineret kan godt få Parvo.
    Det er dog sjældent og i mildere grad. Men en nyligt vaccineret hvalp er stadig i risiko. Derudover vil selv en mild grad kunne slå en hvalp ihjel.

Jeg spørger igen. Hvor skriver TS hendes hvalp IKKE var vaccineret?

• #13   4. aug 2012 Der står ingen steder den ikke var vaccineret, men der står heller ikke at den var.

• #14   4. aug 2012 Nej og så udleder du blot at den ikke er og det derfor kunne undgås. Uanset om den var vaccineret for sidste gang eller ej er det noget vås du siger.

TS har oplevet noget rædselsfuldt fuldstændig uforskyldt og du skriver som om det er deres egen skyld.
    Det skal da nok trøste (ironi)

For lige at svare på dit spørgsmål TS. Nej jeg syndes ikke din hvalp skulle være sendt hjem, men jeg ser også af de andre svar her det måske var den klinik jeg arbejdede på som gjorde mere end de fleste. Det har jo så også været en dyre historie for ejerne, hvilket jeg da godt kan forestille mig at de som mistede hunden alligevel kan være utilfreds med.
    Derfor. Jeg syndes det er forkert men måske jeg tager fejl.

• #15   4. aug 2012 Calle den tager vi ikke her.

• #16   4. aug 2012 Det gør mig ond med din lille hund TS smiley
    Penge er ikke alt. Det ved jeg godt. MEN kan du ikke kræve alle dine penge tilbage fra opdrætter da hvalpen tydeligvis har været syg ved overtagelsen?
    TS hvad siger opdrætter egentlig til at hunden var syg?

• #17   4. aug 2012 Han var vaccineret. Dyrlægen sagde selv at han havde fået den store pakke vaccinationer, men at vaccinationer desværre ikke altid virkede 100 %.

Dyrlægen mente selv at det var parvis virus. Det er derfor vi er fortvivlet over at den ikke blev indlagt.

Jeg er ked af at høre om jeres hunde, det er virkelig den mest forfærdelige sygdom smiley

• #18   4. aug 2012 TS det er selvfølgelig ikke jeres skyld , I tog til dyrlægen og I kunne ikke have gjort mere, at dyrlægen ikke indlagde den, kan man ikke bebrejde ham men som en før har skrevet så er dyrlæger ikke gud.
    Jeg ville kontakte opdrætter da de andre hunde kan være smittet også og desuden burde I få nogle penge tilbage da i har købt en syg hund, håber at I har lavet en kontrakt da i købte hunden.
    Det er hårdt at miste også selvom man "kun" har haft hvalpen i 2 dage, man knytter sig hurtigt, jeg håber at I snart er klar til en ny hund og at I undersøger alt inden et nyt køb så I ikke risikerer flere kedelige historier.
    Held og lykke.

• #19   4. aug 2012 Min hund havde fået alle vacciner - bl.a derfor dyrehospitalet spurgte om de måtte obducere ham for at kunne bruge resultaterne i forsknings øjemed.

det sagde jeg ja til.

• #20   4. aug 2012 Mia er det sikkert det er parvis virus, er han blevet obduceret?

Eller bliver han det, så det kommer frem hvad det helt nøjagtigt var?

• #21   4. aug 2012 Opdrætteren var uforstående overfor det og selvfølgelig ked af det på vores vegne, men de holdt fast i at den ikke var syg da de havde den pg hun krævede derfor en dødsattest. Da ingen af de andre hunde var syge.

Hun ville ikke give os en anden. Da vi dumdristisk havde skrevet under på kontrakten hvor der stod at de ikke bar ansvar hvis hunden skulle blive syg af parvo virus, kennelhoste eller hd. Det var selvfølgelig utrolig dumt gjort, men vi stolede jo selvfølgelig på den var rask.

Hun tilbød os i stedet en ny hvalp, og der bakkede jeg fuldstændig ud. Jeg skulle ikke have endnu en syg hvalp. Min kæreste derimod synes det var mange penge at have smidt ud. Og vi blev enige om at vi ville se tiden an en måneds tid, for at være sikker på den ikke også var smittet og fik hende til at sende os en sundheds erklæring på at hunden var rask. Det endte med at vi hentede den og fik den straks til dyrlægen (denne gang en ny, da vi ikke var sikre på den anden ) og hun konstaterede at hvalpen var sund og rask. Han er min zeebo vi har idag og han er frisk som en havørn. Men jeg er ikke spor stolt af at han er fra samme opdrætter, hvis det havde stået helt op til mig havde vi købt et andet sted fra.

Men ja, det var gode forhold de kom fra og opdrætteren var rare, så den kan jo hve været uheldig at være resistent overfor virusen, siden ingen af de andre 4 hvalpe var syge?

Han døde i april. Nej, han blev aldrig obduceret. Dyrlægen snakkede om det, men hun mente som sagt at det var parvo virus, hun sagde at lugten ikke var til at tage fejl af. Og han kastede slimblod op og havde blodig vand afføring.

Natascha: tænkte du at det kunne være noget andet han var død af?

Det skal lige siges at jeg på ingen måde forbinder dyrlægen med hundens død. Hun var sød og forstående og gjorde hvad hun mente var rigtigt og hun gav mig en behandling jeg er taknemlig for, jeg ved godt hun kun er et menneske og at hun gør sit job så godt som hun kan.

Jeg har bare brug for at vide med mig selv om vi som hundens ejer gjorde alt hvad vi kunne for ham.

• #22   4. aug 2012 Hov der skulle stå at hun ikke ville give os pengene retur, men ville give os en anden hvalp i stedet

• #23   4. aug 2012 HOV. Nu er jeg for alvor urolig. Hvis dyrlægen allerede ved konsultation var sikker på det var parvo (havde ikke opfattet at dyrlægen havde stillet diagnosen, troede det var noget du havde gættet dig frem til fra internettet.) og hvis dyrlægen så hunden falde om (lægge sig) i klinikken... det virker på mig helt utroligt horribelt hun sender den hjem oven i købet uden at have givet væske.

Det som slår hundene ihjel når de har Parvo er væske tabet. Dehydrering får organerne til at sætte ud og så dør hunden.

Nu er det sket i April men jeg syndes faktisk du skulle kontakte dyrlæge foreningen.

• #24   4. aug 2012 Hun konstaterede at hun mente det var parvo, men tog ikke prøver for det. Hun behandlede den ud fra det gav ham en feber dæmpede sprøjte, en med antibiotika og en med noget opkvikkende der ville sætte gang i hans appetit plus et hav af forskellige piller jeg skulle give ham.

Hun tjekkede ham for dehydrering ved at hive i hans nakke skind og mente at han ikke var det. Hun oplyste os om at hvis han ikke ville spise efter de timer hun havde sagt skulle vi tvangs fodre ham og ringe hvis det blev værre.

Da jeg ringede og fortalte hende at han var død var hun uforstående og meget ked af det og beklagede med at han måtte have været meget mere syg af det end hun havde regnet med, hun bad os om at tage ham med på klinikken for at hun kunne tjekke at han var død. Der sagde hun at hun ikke var i tvivl om det var parvo pga lugten. Da vi stod med ham på bordet der, begyndte hun at snakke om at han kunne være indlagt, og at hun kunne have taget prøver. Jeg spurgte hende første gang vi var der om han skulle indlægges, for jeg ville gøre alt for min hund, men hun mente den nok skulle klare det.

Hun så hunden falde om, for han begyndte at ligge sig ned da jeg skulle betale. Jeg havde hånden fuld af medicin, en taske i hånden og en 20 kg tung hund at skulle bære så jeg var helt rundt på gulvet en anden dyreejer måtte hjælpe mig ud med alle mine ting mens jeg bar hunden, imens dyrlægen bare stod og kiggede pg holdte døren for os. Da jeg kom hjem var min kæreste gal og frustreret over det og over at den på så kort tid kunne være så afkraftet og en time efter døde den i hans arme smiley

Hvad kan de gøre for mig?

Vi var der igen efter nogle dage for at hente dødsattesten til opdrætteren og aflevere alt medicinen tilbage. Der sagde dyrlægen at hun havde snakket med sine kollegaer om det og de mente også at hun havde gjort det rigtige. Vi var synder knust og min kæreste var gal og frustreret, han mente det var dyrlægens skyld og havde vi aldrig taget den til dyrlæge havde den overlevet, for han mente alle sprøjterne dræbte den.

Jeg derimod mener at hun gjorde hvad hun fandt bedst og jeg har haft at have læst en del om sygdommen nået den konklusion at han ikke kunne være reddet, det var forsent. Jeg er også et sted taknemlig over at han fik fred, fremfor at leve med ødelagt tarmsystem og som pille narkoman resten af livet, det kan ikke være smertefrit?

• #25   4. aug 2012 Det er i hvertfald den ønsketænkning jeg har. Om der kunne være gjort noget anderledes og om set havde hjulpet ham, finder vi jo desværre aldrig ud af.

• #26   4. aug 2012 Helt ærligt. Ud fra det du fortæller ER det dyrlægens skyld. Det er langt fra sikkert din hund ville have overlevet men det er hendes skyld den ikke fik chancen.

En hvalp med Parvo ER Dehydreret.
    At hun påstår hun gjorde det rigtige viser bare hun er en skod dyrlæge. En ordentlig dyrlæge ville indrømme når de laver fejl.
    Skriv til dyrlæge foreningen.

• #27   5. aug 2012 " Da vi dumdristisk havde skrevet under på kontrakten hvor der stod at de ikke bar ansvar hvis hunden skulle blive syg af parvo virus, kennelhoste eller hd"

Åh det kan jeg ikke lide at læse smiley hmm bare mig der tænker, hvorfor står det i en kontrakt?

• #28   5. aug 2012 nej det er det ikke jeg er heler ikke sikker på at det er lovligt. men da de har modtaget en erstatnings hund tror jeg ikke der er noget at komme efter der nu

• #29   5. aug 2012 Hvad kan dyrlæge foreningen gøre for os?

Det var meningen at vi skulle have hentet ham sammen vi havde besluttet os at set skulle være fra den opdrætter. Men min kæreste kørte så som en ekstra fødselsdags gave ned og hentede den så den var hjemme på min fødselsdag. Jeg havde først regnet med den ugen efter. Så det var ham der skrev under på det og ved ikke hvorfor det ikke skræmte ham lidt der stod sådan. Alt så fint ud dernede og det var flotte hunde både mor og far. Men han burde selvfølgelig ikke have købt derfra. Også derfor jeg var skeptisk over at skulle have en ny hund derfra og når den anden var død af parvo.

• #31   5. aug 2012 Min tidligere nabos hvalp fik Parvo og det var et 3 ugers mareridt med kronisk rengøring og daglige dyrlægebesøg, men hvalpen overlevede og havde ikke senere gener af det.

At kompensere for væsketabet var alfa og omega, sagde dyrlægen.
    Første dag lå hvalpen i drop og hver dag siden fik den lagt væske under huden.
    Den levede af udkogte ris med blendet kylling samt havresuppe. Havresuppe er især godt for medtagne tarme.

Og jo - Dyrlægen handlede ikke, som hun burde have gjort, især ikke, når hun havde mistanke om Parvo, og hvalpen faldt om i konsultationen.
    Den burde ikke have været hjemsendt

At hendes kolleger støttede hende og var enig i behandlingen, giver jeg ikke fem potter p** for (tvivler også på, at det er rigtigt). smiley

*Netdyredoktor* skriver bl.a.

Dyrlægen kan stille diagnosen parvovirusdiarré på grundlag af symptomerne, hundens alder og en laboratorieundersøgelse af en afføringsprøve eller en svaberprøve fra hundens endetarm.

Hvordan behandles parvovirusdiarré?
    Hunde med parvovirusdiarré skal indlægges og isoleres fra andre hunde på grund af smittefaren. De skal have intensiv væskebehandling (drop). Hunden får også antibiotika mod ledsagende bakterieinfektioner, og kvalme- og smertestillende medicin

• Pia E
    Pia E Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 1 Svar: 3
    #32   5. aug 2012 Håber ikke at nogen af jer havde fået/købt hund på en gård ved Vejrup (tæt på Esbjerg) Der fik jeg min hanhund fra. Han blev dog reddet fordi jeg reagerede med det samme da jeg fik ham hjem. Han havde høj feber og var sløv. Fik 3 sprøjter hos dyrlægen og samme besked som I havde fået med at jeg ikke måtte fodre ham i et døgn. Han er 9 år i dag og har ikke været syg siden.

Kommentér på:
Parvo virus - rigtig behandling?!

Annonce