Parvo virus - rigtig behandling?! {{forumTopicSubject}}
Jeg havde en 3 måneder gammel grand danois hvalp der døde af parvo virus
vi havde ham kun i 2 dage før at han døde.
Den første dag troede vi det var pga det nye hjem og fremmede mennesker at han var mut og havde diarre. Han drak vand, men spiste ingenting, havde vandet diarre.
2. Dag blev vi urolige og kontaktede dyrlægen da han var begyndt at kaste vildsomt op, have blodigt diarre og var stoppet med at drikke og var blevet meget tynd.
Dyrlægen Tjekkede ham for dehydrering og mente hun ikke at han var, men han havde høj feber.
Hun gav ham 3 sprøjte,
1 med antibiotika,
1 feber nedsættende og
1 med vitaminer
der skulle sætte gang i appetitten og sendte os derefter hjem igen !
Efter sprøjterner blev han helt færdig og ville lægge sig ned på hospitalet hele tiden, så jeg måtte bære ham ud i bilen.
Dyrlægen sagde vi ikke måtte give ham mad før efter et par timer, da det kunne gøre det værre pga den opkvikkende vitamin sprøjte hun havde givet.
Da vi kom hjem sov han bare og virkede meget værre
en time efter lavede vi kylling og ris til ham som dyrlægen havde sagt for at gøre afføringen mere fast. Imens maden var ved at køle af døde han! Hans hjerte gav simpelthen op og vi prøvede forgæves at genoplive ham, men han var væk
kun en time efter dyrlæge besøget !
Jeg husker tydligt lugten af hans opkast og afføring og lugten af hans død, den er stærkt kvalme fremkalende !
Jeg håber ALDRIG at nogen anden Skal gennemgå det vi gjorde. Vi havde ham kun 2 dage, man knytter sig hurtigt og det er ulideligt at se en lide på den måde!
Jeg forstår bare ikke hvorfor vi ikke blev indlagt, når jeg nu har læst så mange af jeres historier om indlækkelser. Hun sendte os hjem og sagde til os at hun mente det nok skulle gå, hvis vi bare gjorde sådan !
Parvo virus går utrolig stærkt og har været inde at læse mig frem til at det tager mellem 2-14 dage før hunden viser symptomer på sygdommen. Parvo virus er en stærk bakterie der kan overleve Næsten alt, man bør bortskaffe / brænde / fryse alt en smittet hund har været i nærheden af, kogning kan bakterien overleve. Den kan sågar overleve i jorden i 6 måneder og stadig smitte!
Jeg føler med alle der har mistet en hund til denne frygtelige sygdom og til alle der har / og kæmper med den. Den er heldigvis sjællendt i Danmark.
Jeg vil gerne vide om det virkeligt var rigtigt af dyrlægen at sende os hjem frem for at indlægge os. Jeg ved godt der ikke er stor sandsynlighed for at han var overlevet, men an burde da have fået drop og intensiv behandling?
Vi sidder tilbage med en forfærdelig følelse og føler ikke vi har fået afklaring på om vi gjorde alt hvad vi kunne. Skal lige siges at vi ikke ved hvornår han sidst havde fået mad, da han ikke spiste ved os og ikke havde fået noget fra opdrætteren pga en lang køretur.
Mvh mia
dec 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 9
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Min havde samme symptomer som din hund.
han ville ikke spise, han drak kun meget lidt, sov det meste af tiden og havde blodig diarre.
dagen efter begyndte han at kaste op og jeg tog til dyrlægen.
Han fik glucose indsprøjtning ( sukkervand fordi han ikke havde spiset så mange dage ) han fik en indsprøjtning ind gennem munden ned i maven som burde få ham til at lade være at kaste op og vi blev sendt hjem,
2 timer efter vi kom hjem fra dyrlægen begyndte han at kaste op igen og han stytede ned af vores trappe fra 1 sal til kælderen.
Jeg ringede til Holbæk dyrehospital og fik ham akut indlagt.
Dagen efter ringede de og sagde: " nu afliver vi din hund"
Jeg fik ham obduceret så dyrlægerne kunne bruge det i fremtiden for at se hvorfor han fik sygdommen da han jo var vaccineret.
Jeg fik så også af vide at lever og tarm system var væk, af sygdommen, så selvom han måske havde overlevet ville han ikke have overlevet ret længe pga lever og indre skader var så omfattende...
Det er meget hårdt at miste så ung en hund.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Hvad jeg mener er, at dyrlæger er ikke guder. Dyrlæger ved ikke alt, de er mennesker som os andre. Og de må tage stilling til det de står med i hænderne nu og her.
Om det er forkert? Det skal jeg ikke kunne sige. Hvis vi kigger på slutresultatet og den tragiske død af jeres hvalp, så ja. Men det er nemt at være bagklog..
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
Men det gør mig frygtelig ondt at i skulle opleve det, men i kunne have undgået det. Ved vaccination...
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
jul 2011
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Jeg undre mig lidt over de forløb i fortæller om her. Har tiderne skiftet, eller skyldes den forskel jeg høre her fra hvad jeg selv har set, at jeres dyrlæger ikke har mulighed for indlæggelse i karantæne?
Heldigvis har jeg ikke oplevet overvældende mange tilfælde af Parvo da jeg arbejdede på klinikken, men dem jeg så blev alle som en indlagt med væske drop.
Parvo er en rædselsfuld sygdom som meget ofte ender i døden. Lugten er nem at genkende hvis man først en gang har haft den i næsen, den er virkeligt kvalmende.
jun 2010
jul 2011
Og hvor siger jeg det er deres skyld? Ingen steder. Jeg siger de kunne have undgået det, ved vaccination.
Og her mener jeg man kunne købe en hund som var vaccineret.
Ved godt det ikke er lovpligtigt at vaccinere, men jeg ville nu ikke købe en hund som ikke var det.
Men lige meget hvad er der intet at gøre nu, og det er pisse ærgeligt at dette er sket.
jun 2010
Det er dog sjældent og i mildere grad. Men en nyligt vaccineret hvalp er stadig i risiko. Derudover vil selv en mild grad kunne slå en hvalp ihjel.
Jeg spørger igen. Hvor skriver TS hendes hvalp IKKE var vaccineret?
jul 2011
jun 2010
TS har oplevet noget rædselsfuldt fuldstændig uforskyldt og du skriver som om det er deres egen skyld.
Det skal da nok trøste (ironi)
For lige at svare på dit spørgsmål TS. Nej jeg syndes ikke din hvalp skulle være sendt hjem, men jeg ser også af de andre svar her det måske var den klinik jeg arbejdede på som gjorde mere end de fleste. Det har jo så også været en dyre historie for ejerne, hvilket jeg da godt kan forestille mig at de som mistede hunden alligevel kan være utilfreds med.
Derfor. Jeg syndes det er forkert men måske jeg tager fejl.
jul 2011
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.326
Penge er ikke alt. Det ved jeg godt. MEN kan du ikke kræve alle dine penge tilbage fra opdrætter da hvalpen tydeligvis har været syg ved overtagelsen?
TS hvad siger opdrætter egentlig til at hunden var syg?
dec 2011
Dyrlægen mente selv at det var parvis virus. Det er derfor vi er fortvivlet over at den ikke blev indlagt.
Jeg er ked af at høre om jeres hunde, det er virkelig den mest forfærdelige sygdom
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.167
Jeg ville kontakte opdrætter da de andre hunde kan være smittet også og desuden burde I få nogle penge tilbage da i har købt en syg hund, håber at I har lavet en kontrakt da i købte hunden.
Det er hårdt at miste også selvom man "kun" har haft hvalpen i 2 dage, man knytter sig hurtigt, jeg håber at I snart er klar til en ny hund og at I undersøger alt inden et nyt køb så I ikke risikerer flere kedelige historier.
Held og lykke.
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
det sagde jeg ja til.
jul 2011
Eller bliver han det, så det kommer frem hvad det helt nøjagtigt var?
dec 2011
Hun ville ikke give os en anden. Da vi dumdristisk havde skrevet under på kontrakten hvor der stod at de ikke bar ansvar hvis hunden skulle blive syg af parvo virus, kennelhoste eller hd. Det var selvfølgelig utrolig dumt gjort, men vi stolede jo selvfølgelig på den var rask.
Hun tilbød os i stedet en ny hvalp, og der bakkede jeg fuldstændig ud. Jeg skulle ikke have endnu en syg hvalp. Min kæreste derimod synes det var mange penge at have smidt ud. Og vi blev enige om at vi ville se tiden an en måneds tid, for at være sikker på den ikke også var smittet og fik hende til at sende os en sundheds erklæring på at hunden var rask. Det endte med at vi hentede den og fik den straks til dyrlægen (denne gang en ny, da vi ikke var sikre på den anden ) og hun konstaterede at hvalpen var sund og rask. Han er min zeebo vi har idag og han er frisk som en havørn. Men jeg er ikke spor stolt af at han er fra samme opdrætter, hvis det havde stået helt op til mig havde vi købt et andet sted fra.
Men ja, det var gode forhold de kom fra og opdrætteren var rare, så den kan jo hve været uheldig at være resistent overfor virusen, siden ingen af de andre 4 hvalpe var syge?
Han døde i april. Nej, han blev aldrig obduceret. Dyrlægen snakkede om det, men hun mente som sagt at det var parvo virus, hun sagde at lugten ikke var til at tage fejl af. Og han kastede slimblod op og havde blodig vand afføring.
Natascha: tænkte du at det kunne være noget andet han var død af?
Det skal lige siges at jeg på ingen måde forbinder dyrlægen med hundens død. Hun var sød og forstående og gjorde hvad hun mente var rigtigt og hun gav mig en behandling jeg er taknemlig for, jeg ved godt hun kun er et menneske og at hun gør sit job så godt som hun kan.
Jeg har bare brug for at vide med mig selv om vi som hundens ejer gjorde alt hvad vi kunne for ham.
dec 2011
jun 2010
Det som slår hundene ihjel når de har Parvo er væske tabet. Dehydrering får organerne til at sætte ud og så dør hunden.
Nu er det sket i April men jeg syndes faktisk du skulle kontakte dyrlæge foreningen.
dec 2011
Hun tjekkede ham for dehydrering ved at hive i hans nakke skind og mente at han ikke var det. Hun oplyste os om at hvis han ikke ville spise efter de timer hun havde sagt skulle vi tvangs fodre ham og ringe hvis det blev værre.
Da jeg ringede og fortalte hende at han var død var hun uforstående og meget ked af det og beklagede med at han måtte have været meget mere syg af det end hun havde regnet med, hun bad os om at tage ham med på klinikken for at hun kunne tjekke at han var død. Der sagde hun at hun ikke var i tvivl om det var parvo pga lugten. Da vi stod med ham på bordet der, begyndte hun at snakke om at han kunne være indlagt, og at hun kunne have taget prøver. Jeg spurgte hende første gang vi var der om han skulle indlægges, for jeg ville gøre alt for min hund, men hun mente den nok skulle klare det.
Hun så hunden falde om, for han begyndte at ligge sig ned da jeg skulle betale. Jeg havde hånden fuld af medicin, en taske i hånden og en 20 kg tung hund at skulle bære så jeg var helt rundt på gulvet en anden dyreejer måtte hjælpe mig ud med alle mine ting mens jeg bar hunden, imens dyrlægen bare stod og kiggede pg holdte døren for os. Da jeg kom hjem var min kæreste gal og frustreret over det og over at den på så kort tid kunne være så afkraftet og en time efter døde den i hans arme
Hvad kan de gøre for mig?
Vi var der igen efter nogle dage for at hente dødsattesten til opdrætteren og aflevere alt medicinen tilbage. Der sagde dyrlægen at hun havde snakket med sine kollegaer om det og de mente også at hun havde gjort det rigtige. Vi var synder knust og min kæreste var gal og frustreret, han mente det var dyrlægens skyld og havde vi aldrig taget den til dyrlæge havde den overlevet, for han mente alle sprøjterne dræbte den.
Jeg derimod mener at hun gjorde hvad hun fandt bedst og jeg har haft at have læst en del om sygdommen nået den konklusion at han ikke kunne være reddet, det var forsent. Jeg er også et sted taknemlig over at han fik fred, fremfor at leve med ødelagt tarmsystem og som pille narkoman resten af livet, det kan ikke være smertefrit?
dec 2011
jun 2010
En hvalp med Parvo ER Dehydreret.
At hun påstår hun gjorde det rigtige viser bare hun er en skod dyrlæge. En ordentlig dyrlæge ville indrømme når de laver fejl.
Skriv til dyrlæge foreningen.
jul 2011
Åh det kan jeg ikke lide at læse
jun 2010
dec 2011
Det var meningen at vi skulle have hentet ham sammen vi havde besluttet os at set skulle være fra den opdrætter. Men min kæreste kørte så som en ekstra fødselsdags gave ned og hentede den så den var hjemme på min fødselsdag. Jeg havde først regnet med den ugen efter. Så det var ham der skrev under på det og ved ikke hvorfor det ikke skræmte ham lidt der stod sådan. Alt så fint ud dernede og det var flotte hunde både mor og far. Men han burde selvfølgelig ikke have købt derfra. Også derfor jeg var skeptisk over at skulle have en ny hund derfra og når den anden var død af parvo.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.360
At kompensere for væsketabet var alfa og omega, sagde dyrlægen.
Første dag lå hvalpen i drop og hver dag siden fik den lagt væske under huden.
Den levede af udkogte ris med blendet kylling samt havresuppe. Havresuppe er især godt for medtagne tarme.
Og jo - Dyrlægen handlede ikke, som hun burde have gjort, især ikke, når hun havde mistanke om Parvo, og hvalpen faldt om i konsultationen.
Den burde ikke have været hjemsendt
At hendes kolleger støttede hende og var enig i behandlingen, giver jeg ikke fem potter p** for (tvivler også på, at det er rigtigt).
*Netdyredoktor* skriver bl.a.
Dyrlægen kan stille diagnosen parvovirusdiarré på grundlag af symptomerne, hundens alder og en laboratorieundersøgelse af en afføringsprøve eller en svaberprøve fra hundens endetarm.
Hvordan behandles parvovirusdiarré?
Hunde med parvovirusdiarré skal indlægges og isoleres fra andre hunde på grund af smittefaren. De skal have intensiv væskebehandling (drop). Hunden får også antibiotika mod ledsagende bakterieinfektioner, og kvalme- og smertestillende medicin
aug 2011
Følger: 1 Svar: 3
Parvo virus - rigtig behandling?!