{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
712 visninger | Oprettet:

udstilling i Sandved {{forumTopicSubject}}

Jeg var med til udstillingen DKK afholdte i weekenden.

De holdte også skue for blandingshunde og hunde uden tavler. Det var det vi var med til.

Nu sidder jeg med følelsen af vi ikke var velkommen, ihvertfald at dommeren ikke vidste hvad hun skulle med en blandings hund.

Da det blev vores tur hos dommeren stod hun og kiggede lidt og sagde så, ja jeg kan jo ikke bedømme den som en lab, da hun er for lille og spinkel. Men hun kunne heller ikke dømme hende som en border collie da hende pels så ikke opfyldte kravende der. Så jeg fik bare afvide det var en fin hund. HMMMM

Hvad havde hun da regnet med når det er en blandingshund????
Og hvorfor så inviterer sådan nogen som os, hvis de ikke ved hvad de kan tilbyde os?

Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet, da jeg aldrig har været til udstilling før og ved det måske kan være lidt besværligt med blandings hunde, men havde dog forventet at DE vidste det eller havde en plan.

Min hund gik pænt, stod fint, var imødekommen og dommeren kunne kigge hendes tænder mm. Det kunne hun ikke på den hund som vandt klassen. Jeg forstår ikke hvad det går ud på.

Ja jeg fik da ikke lysten til at komme igen en anden gang.

Er denne oplevelse bare at blandingshunde ikke høre til sådanne steder og vi bare skal holde os væk, eller????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udstilling i Sandved
  • #1   25. jun 2012 Nu er det ikke for at træde nogen over tæerne.. Men en blandings hund hører da ikke til sådan et sted.. :s En hundeudstilling går da ud på at bedømme efter en race standard som en blandings hund jo ikke har.. Selvom du laver 4 kuld med samme forældre så er det jo ikke sikkert at der er NOGEN af hvalpene der falder ud after forældrene.. :s

Vil man gå til hundeudstilling må man købe en renracet hund MED tavle...

Men super nedtur at det har været en dårlig oplevelse for jer.. I sær når i har følt at dommeren ikke vidste hvad hun skulle stille op med jer.. De har inviteret.. Så må de jo også ha lagt en slagplan for hvordan det skulle foregå

• #2   25. jun 2012 Det KAN jo godt lade sig gøre, at bedømme hund ud fra andet end en racestandard. Vi var på et tidspunkt til et "Smuk som du er"-arrangement, hvor der også var mange blandinger.
    Der var en dyrlæge, som vurdere pelsen, skæl, foderstand, negle, tænder osv.
    Så var der en garvet udstiller, der vurderede hundens bygning, hundens bevægelser (om den var harmonisk bygget, og kunne bevæge sig frit)
    Og endelig var der en adfærdsterapeut, som både bedømte temperamentet og samarbejdsviljen.

Det var en supergod oplevelse for alle - og da jeg hørte om arrangementet i Sandved, gik jeg da ud fra, at det ville være noget i den stil? Når man inviterer blandinger, så skal man da ihvertfald have helt styr på, hvilke kriterier, man vil bedømme dem efter.

• #3   25. jun 2012 Er enig med Karina.. Hvis de dømmer efter en racestandard er den helt galt.. det kan man ikke med en blandings hund.. smiley

Men har det dog stadig sådan - at hvis man vil udstille.. må man købe en renracet tavle hund

• #4   25. jun 2012 Karina og møghundene..
    Det var noget i den stil jeg havde forstillet mig det kunne være.

Jeg ved da godt at udstillinger et til racerene hunde, men det kunne da bare være sjovt at se hvordan det var at udstille og hvordan sådan noget forgår, når nu de også havde sådan et skue

• #5   25. jun 2012 Selvfølgelig 'Line... Men så må de jo lade være med at inviterer, sådan nogen som mig.

• #6   25. jun 2012 det var i ringen ved boldbanen, hvor der ikke stod så mange telte.

• #9   30. dec 2013 jeg syntes det er noget der skulle klages ovre , at man får af vide at det er for blandings hunde også så skal der bedømmes de ting , som Karina og møj hundene skriver. så de er da nogen undeliger mennsker der burde skamme sig. når du kommer og glæder dig til en udstilling som de på stod også var for blandings hunde. H Hopla gad vide om. Vi ikke ka finde et bedre sted og tag hen? vil så gerne selv på udstilling med min blandings hund . hvem ka hjælpe os???

profilbillede
  • #10   31. dec 2013 Synes den er svær.

Hvorfor overhovedet købe en blandingshund eller en "ren uden tavle", hvis man vil udstille?

I bund og grund er udstilling jo et slags avlsgodkendelsesbedømmelse, hvor den enkelte hund bedømmes i forhold til racens standard for at vurdere, om den er racetypisk. Det kan man dårligt med blandinger.

Ærgerligt at indbyde blandinger til bedømmelse, og så ikke have forberedt sig på, hvad de skulle bedømmes efter, det kan jo aldrig blive ud fra racefasthed. Men jeg må indrømme at jeg ikke helt kan se formålet med at udstille hunde uden tavler, og især blandinger.

Kommentér på:
udstilling i Sandved

Annonce