udstilling i Sandved {{forumTopicSubject}}
Jeg var med til udstillingen DKK afholdte i weekenden.
De holdte også skue for blandingshunde og hunde uden tavler. Det var det vi var med til.
Nu sidder jeg med følelsen af vi ikke var velkommen, ihvertfald at dommeren ikke vidste hvad hun skulle med en blandings hund.
Da det blev vores tur hos dommeren stod hun og kiggede lidt og sagde så, ja jeg kan jo ikke bedømme den som en lab, da hun er for lille og spinkel. Men hun kunne heller ikke dømme hende som en border collie da hende pels så ikke opfyldte kravende der. Så jeg fik bare afvide det var en fin hund. HMMMM
Hvad havde hun da regnet med når det er en blandingshund????
Og hvorfor så inviterer sådan nogen som os, hvis de ikke ved hvad de kan tilbyde os?
Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet, da jeg aldrig har været til udstilling før og ved det måske kan være lidt besværligt med blandings hunde, men havde dog forventet at DE vidste det eller havde en plan.
Min hund gik pænt, stod fint, var imødekommen og dommeren kunne kigge hendes tænder mm. Det kunne hun ikke på den hund som vandt klassen. Jeg forstår ikke hvad det går ud på.
Ja jeg fik da ikke lysten til at komme igen en anden gang.
Er denne oplevelse bare at blandingshunde ikke høre til sådanne steder og vi bare skal holde os væk, eller????
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.427
Vil man gå til hundeudstilling må man købe en renracet hund MED tavle...
Men super nedtur at det har været en dårlig oplevelse for jer.. I sær når i har følt at dommeren ikke vidste hvad hun skulle stille op med jer.. De har inviteret.. Så må de jo også ha lagt en slagplan for hvordan det skulle foregå
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.440
Der var en dyrlæge, som vurdere pelsen, skæl, foderstand, negle, tænder osv.
Så var der en garvet udstiller, der vurderede hundens bygning, hundens bevægelser (om den var harmonisk bygget, og kunne bevæge sig frit)
Og endelig var der en adfærdsterapeut, som både bedømte temperamentet og samarbejdsviljen.
Det var en supergod oplevelse for alle - og da jeg hørte om arrangementet i Sandved, gik jeg da ud fra, at det ville være noget i den stil? Når man inviterer blandinger, så skal man da ihvertfald have helt styr på, hvilke kriterier, man vil bedømme dem efter.
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.427
Men har det dog stadig sådan - at hvis man vil udstille.. må man købe en renracet tavle hund
aug 2011
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 390
Det var noget i den stil jeg havde forstillet mig det kunne være.
Jeg ved da godt at udstillinger et til racerene hunde, men det kunne da bare være sjovt at se hvordan det var at udstille og hvordan sådan noget forgår, når nu de også havde sådan et skue
aug 2011
aug 2011
dec 2013
Følger: 37 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 132 Svar: 960
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 489
Hvorfor overhovedet købe en blandingshund eller en "ren uden tavle", hvis man vil udstille?
I bund og grund er udstilling jo et slags avlsgodkendelsesbedømmelse, hvor den enkelte hund bedømmes i forhold til racens standard for at vurdere, om den er racetypisk. Det kan man dårligt med blandinger.
Ærgerligt at indbyde blandinger til bedømmelse, og så ikke have forberedt sig på, hvad de skulle bedømmes efter, det kan jo aldrig blive ud fra racefasthed. Men jeg må indrømme at jeg ikke helt kan se formålet med at udstille hunde uden tavler, og især blandinger.
udstilling i Sandved