Voksen eller hvalp? {{forumTopicSubject}}
Jeg står snart overfor et køb af en Welsh Corgi Cardigan..
Det er første gang jeg skal have en hund helt for mig selv, uden forældre og den slags.. Jeg har i 5 år gået og ventet på at jeg fik tiden til en hund og den har jeg nu
Jeg bor i en dejlig lejlighed med adgang til lukket dejlig have. Jeg bor tæt på Vestskoven og bor i et område med masser af andre hunde og masser af mulighed for gratis træning, som Agility, Rally og Klikker
Jeg har hele tiden været meget til køb af en hvalp, men har nu fundet en Cardigan på 3 år som søger nyt hjem.. Hun virker super skøn og lige som en hund for mig..
Hvad er fordele og ulemper vedrørende køb af hvalp eller voksen?? Ved godt at jeg "slipper" for alle hvalpe"problemerne", men ellers??
Nogen der kan give mig nogle gode råd om hvad jeg skal gøre??
jun 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 160 Svar: 2.149
Det er Welsh Corgi Cardigan Cindy her på siden
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 613
jun 2012
Det tiltaler mig rigtig meget med en hund der er renlig og sådan fra start af.. Og at der er nogen der kender hendes personlighed, så jeg nogenlunde ved hvad jeg går ind til
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 613
Jeg er ikke "hvalpeskruk", og kan sagtens finde på at købe en voksen hund en anden gang.
jun 2012
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Ikke én eneste gang har jeg fortrudt det.
For 3 mdr. siden købte jeg ubeset endnu en genbrugshund på 9 mdr.
Jeg er hans fjerde hjem og i hans forrige hjem boede han i et par måneder i et lille køkken på ca. 4 kvm., fordi han slikke familiens børn i ansigtet og på hænderne.
Klø fik han også, når han pev og gøede.
(Alt dette fik jeg først at vide, da han var kommet og jeg talte med et andet familiemedlem.)
I starten var han (forståligt nok) meget "krybende" og "klæbende" og jeg kunne ikke bevæge mig nogen steder rundt i huset, uden han fulgte med, men i dag går det meget, meget bedre og han er en utrolig glad og kærlig lille fyr.
Heller ikke det køb har jeg på noget tidspunkt fortrudt.
Så hvis jeg var dig, ville jeg ikke betænke mig på at få en voksen hund, især ikke, når du har kendskab til dens baggrund og ikke har haft hund før.
Så kan du bruge tiden på selve "hunden" og ikke hvalpeunoder, opdragelse og rengøring efter den
Held og lykke
maj 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 141
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.142
En hvalp kan være en kæmpe mundfuld, så jeg syntes bestemt det er en god ide med en på 3
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 283
Vi stillede de krav at hun skulle være vant til børn, katte og andre hunde, og må sige det var utroligt med en allerede voksen og velopdragen hund, der bare faldt til fra dag 1.
Vi har kun oplevet lidt problemer i form af, at hun er vildt kræsen og enormt gerne vil lege med alle hunde (men mange hunde er bange for hende, hun er jo ret stor), og når hun indbyder til leg, siger hun altså "vov".
Jeg elsker hvalpe og duften af dem, men det var altså skønt at slippe for grundtræning og renlighedstræning, men bare sørge for "vedligeholdelse" af allerede indlærte evner.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.955
jun 2012
Men jo, jeg er alene om det.. Elle kan få hjælp herude, hvis der er noget, men det er jo ikke rigtig det samme
jun 2012
Havde nogle personer i hoved jeg gerne ville snakke det igennem med inden jeg vælger og mangler kun min svigerinde og hende taler jeg med i dag
Har talt med opdrætter og hun er villig til at sende Cindy med mig hjem
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 256
Og min dejlige hvalp Liva er sidste skud herhjemme og jeg valgte en hvalp mere, da jeg faldt pladask for hende
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.142
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.781
pas på du ikke har for mange personer om dig til at bestemme / fortælle hvad du skal gøre, men find selv din egen rytme med hende, føler du du skal have svar på nogle spørgsmål, så¨henvend dig til Tina, og få dem der., det får du mest ud af i stedet for du måske kun bliver forvirret over hvad andre ''kloge'' hoveder siger til dig.
Rigtig held og lykke med hende, og meld dig ind i vores corgiklub, så du kan deltage i de træf vi arrangerer her på Sjælland. der kan du nemlig få en snak med andre corgifolk.
jun 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Der er fordele og ulemper ved begge dele. Får man en voksen hund, er den typisk renlig, har lært at være alene hjemme, og er lidt mindre tidskrævende i forhold til almen opdragelse, ikke ødelægge ting osv.
Men det betyder ikke at den giver mindre arbejde. For selvom den har haft et godt hjem før, så har de jo alle noget med i bagagen, både godt og skidt,, og selvom hunden er nogenlunde velopdragen, så har vi jo alle hund på forskellig måde og har forskellige regler for hunden, så der vil oftest være ting hunden skal vænnes af med (eller vænnes til), og indgroede vaner koster altså nogen energi at bryde.
Tilgengæld er det jo noget nemmere at vurdere helbred og sind på en voksen hund, end det er at gætte hvordan en hvalp vil udvikle sig.
Men det kræver at man altså husker sin kritiske sans når man tager ud at kigge på hunden, og ikke bare lader sig forblænde af en sikkert rigtig sød hund.
Voksen eller hvalp?