forslag til race {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der har nogle gode forslag til racer der opfylder nedstående krav og passer med det der kan tilbydes.
Krav:
lille hunde(skal kunne være i taske i bussen)
Skal være venlig i forhold til fremmede mennesker og hunde (behøves ikke ville nusses af alle mennesker og lege med alle hunde, men den skal være venlig stemt)
Forholdsvis nem at lærer at gå uden snor (da jeg ikke har en hav den kan boltre sig i)
nyde at træne/samarbejde (gerne agility, lydighed og sjove/anvendelige tricks)
ikke alt for sart psykisk/stresset
Det der kan tilbydes hunden:
Lejlighed
Stort grønt område lige ved siden af (med, skov, søer, og hundeskov)
meget aktivitet i området af børn der løber, leger, råber og andre hunde.
bor alene, ingen børn i den nærmeste familie
ved ikke helt med alene hjemmetid endnu, men højst sandsynligt ikke ret mange timer om dagen
god tid til lufte ture, træning og andre aktiviteter, da det at ha hund er en stor hobby
Håber der er nogle med nogle bud.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Har mødt nogle af slagsen til træning
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
jan 2012
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 41 Svar: 269
Super sød hund, og dem jeg har mødt, har elsket mennesker og andre hunde.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 149 Svar: 2.516
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.781
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Jeg ville nok som ildermor skriver vente til du kender alenehjemme tiden
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.889
Chihuahua og pomeranieren bliver nok lige små nok, men ellers gode bud.
Ilder-mor: jeg er slet ikke på vej ud og købe hvalp nu, der er lige nogle ting der skal falde i hak først bl.a. arbejdstid, det var bare for at få nogle ideer til racer jeg kunne gå ind og læse nærmere på.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
jun 2008
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.053
jun 2008
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.053
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
apr 2012
Følger: 11 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 394
jun 2008
mar 2006
Når fremmede kommer ind i vores hjem er det en lidt anden historie. Hunden rører ikke ved folk, men den fører dem gøende ind i huset hvis ikke du lige er der til at dæmpe den. De fungerer nemlig også som små. behåret alarmer. Du er ALDRIG i tvivl hvis nogen kommer ind i huset.
Jeg har lige været hos en opdrætter der har en del sheltier, og jeg blev mødt af en flok alarmer, der skulle fortælle hele huset at nu var der altså en gæst, som til gengæld kom hurtigt ned i gear igen. Der var en enkel der var helt vild med at hoppe, men resten blev nede.
Som udgangspunkt kan de også med andre hunde, men det er med forbehold for hunde de har haft dårlige oplevelser med, og lidt egetkøns fis, som er en risiko uanset race. Det er sjældent sheltien der tænder af over for andre, men den forbeholder sig retten til at skælde ud og forsvare sig hvis andre bliver for nærgående.
I bøgerne beskrives den i øvrigt som værende "født velopdraget".. Det handler ikke om hvad de kan af træning, men at de generelt er høflige hunde.
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 365
okt 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.335
jun 2008
Så har jeg set en kennel med amerikanske linier, kan det passe de er lidt kraftigere end andre typer?
Dorthe: Engelsk toy terrier, den kender jeg ikke, men den lyder interessant.
Sara/ Agnete: papillionen har jeg været inde og læse om, synes bare mange er meget små, hvis det var så måtte den i hvert fald gerne være i den større ende af skalaen.
mar 2006
Ja, der er er forskel på pels linjerne imellem. Det varierer faktisk fra opdrætter til opdrætter. Standarden kalder på en moderat kraftig underuld med forholdsvis strid dækpels. Hunden er stadig rar at røre ved, men den suger ikke vand til sig. Der er dog gået en smule mode i "eksplosion i dynefabrik" pels.. Begge klarer sig umiddelbart fint til udstillinger (hvis det er det man interesserer sig for), men den mere naturlige pels er lettere at holde. De er selv smuds og vandafvisende, og bliver ikke lige så let filtret.
Problemet med sheltien er at den i princippet stadig er en blandingshund, selvom intet nyt er tilført i 80-90 år - den er sindssygt svær at avle efter standard, for ingen aner præcist hvilke racer der er i den, og alt muligt kan slå igennem. Altså, for det utrænet øje ligner de nok hinanden ret meget, men for pokker, der er mange typer når man begynder at grave ned, og selv kuldsøskende kan variere ret meget fra hinanden.
Amerikanerne er ofte kraftigere, men ikke altid. Der er nogle der avler efter kraftigere hunde, og nogle der ikke gør. Der er også kraftige englændere, og slanke amerikanere. Det som jeg synes adskiller dem mest er hovedet. USA går efter en "mini collie", med mindre øjne og fyldigere kinder (set ovenfra: et mere kileformet hoved), hvor englænderne er mere til et forfinet udtryk (ovenfra er hovedet mere eiffeltårnsformet.. men ikke MEGET mere end amerikanerne).
Men altså, ofte kan man ikke se om en hund er det ene eller det andet, og vi (jeg) burde virkeligt også holde op med at tænke på racen som opdelt på den måde. Jeg kæmper selv med det, for der er mange amerikanske hunde som jeg ikke kan lide udtrykket på. Men jeg har altså også taget fejl mange gange... Jeg spurgte endda en om hendes var amerikaner, og den viste sig at være kuldbror til min egen! Udtrykket var bare en helt anden, og den var også en fis større (de var 6 mdr dengang, jeg har ikke set hunden siden).
jun 2008
Søster: spændende... det er heller ikke fordi udseende betyder så meget, men har bare set nogle hunde med ekstremt meget pels og det synes jeg ikke er pænt og tænker at det heller ikke kan være så behageligt for hverken hund eller ejer.
Er der stor forskel på temperamentet, vil jo helst ha en hund der er tryg og lidt fremme i skoene, ved godt det også er noget jeg ville ha indflydelse på men der er jo også forskel på udgangspunktet.
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.764
Fantastisk nem race, hårdfør, uden problemer med sygdomme osv..
Meget trænbar, og omgængelig race!!
De fås i tre forskellige størrelser - hvor af jeg har den mindste... den mindste udgave af denne skønne race hedder....
Podengo portugues pequeno
jun 2008
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.764
mine DSG´er og den lille Podengo anser jeg som lige nemme at træne, de er begge racer meget lærevillige og bege racer ville egne sig - dog tog det lidt længere tids træning at få Min DSG tæve til at droppe det med at jage, hun fik simpelthen selektiv hørelse så snart hun så et eller andet der løb, fløj eller lign!
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Det kan jeg slet ikke forestille mig kan lade sig gøre med en fuldvoksen sheltie.
Jeg kan med nød have min store, overvægtige kastreret hanhund i en taske. Han vejer 11,5 kilo.
Min tæve på normalt 7,7 kilo kan jeg sagtens have i taske, og det har jeg også når vi tager bus og tog.
Men en Sheltie i en taske??
jan 2008
Så er spørgsmålet, for min hanhund er jo mindre men overvægtig, en sheltie som vejer det samme er vel større bygningsmæssigt?
Jeg synes bare de sheltier jeg har set ville jeg ikke kunne forestille mig i en taske
over skulderen.
jan 2008
Jeg trækker det med tasken tilbage. XD
Og er blevet det klogere.
jun 2008
Stine H: Det er ikke fordi jeg ikke vil lade den gå løs, men her er mange børn og hunde i området så hvis den skal gå løs skal jeg ha ret godt styr over den, jeg skal ikke risikere den tager på jagt udflugt, her er nemlig også mange store veje og ofte møder vi scooter på de lukkede sti systemer selvom det er forbudt, så der skal være styr på hunden. Det er selvfølgelig noget der skal trænes og tager tid.
jun 2008
jun 2008
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
mar 2006
Ja, det med størrelsen er også en faktor i forbindelse med den svære standard, og temperamentet kan også variere.. Men i langt de fleste tilfælde er de friske hunde der er med hvor det sker. Både størrelse og temp er noget du skal se på forældredyrene for at få en fornemmelse af, og de fleste opdrættere er rigtigt flinke til at rådgive og hjælpe med at udvælge den rette i kuldet til dine ønsker.
Der findes også opdrættere der avler målrettet på agilityhunde, så det er måske i den retning du skal kigge.
Jeg kan ikke anbefale nogen opdrætter frem for andre, i kraft af at jeg er aktiv i specialklubben, men de er at finde på specialklubbens hjemmeside, og heldigvis er der også mange af dem der har hjemmesider som man kan kigge på. Det er en antalsmæssigt stor race, så du kan sagtens stille krav til både arbejdsegenskaber og at pelsen skal være mindre. Der vil jeg i øvrigt anbefale en tæve, for de fylder generelt mindre end hannerne.
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
jul 2010
Så helt ved siden af er den altså ikke, men tænker lidt hvad med Cavalier King Charles Spaniel ?
mar 2006
jul 2010
Derfor ikke sagt den ikke elsker fysisk aktivering
jul 2010
jul 2010
jan 2008
En virkelig pæn race.
Jeg ved ikke hvordan de er til agility. De er dog en rimelig gøende race.
Meget loyale.
De kræver trimning hos en der kender til at trimme netop den race.
Min underbo går med begge sine uden snor herinde i byen, de er simpelt hen bare så lydige og dygtige! Hun har fuld kontrol på dem og båndet mellem dem er meget stærk.
jun 2008
shih tzuen kendr jeg ikke så meget til, fik engang at vide af en opdrætter at den var "lavet" sådan at den ikke kunne hoppe op og ned ad ting, å man kunne bare sætte den og så blev den for den kunne ikke selv komme ned, ved ikke om det passer..... men sød ser den ud.
Karina: tak for svar, kender dem kun fra træningsbanen og der er de super fine, de tæver jeg har mødt har været lidt bitchi overfor andre hunde, men kun hvis de andre hunde var lidt for nærgående.
jan 2008
De har det godt med hinanden, når de har accepteret hinanden i flokken, men de er ikke vildt socialt anlagt overfor fremmede hunde.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.898
Det er en dejlig lille hund og de jeg kender af racen er ikke voldsomt gøende.
Jeg ved dog at ejerne har været over dem allerede fra hvalpetiden, når de "snakkede" for meget.
Vi ringtræner og klikketræner hos hende her, hun dyrker både lydighed og agility med sine:
http://www.dkk.dk/files/pdf/Dvaergschnauzer.pdf
jul 2010
SÅ at den skulle være selvstændig fordi den i sin tid er avlet til det gør ikke dem selvstændige. Det har vel noget at gøre med hvordan den holdes?
Jeg har ikke set vores springe nede fra og op på noget som sådan, men han hopper gerne ned hvis det ikke passer ham at være der hvor han er.
jul 2010
Så vidt jeg kan se har du en blanding hvad gør den sind og temperament højst sandsynligt er anderledes end de racerene......
Så vidt jeg husker er der 3 tempelhunde:
1: Pekingeser - Den der lå i ærmet og ikke lavede så meget
2: Lhasa Apso (staves) - Som var vagthunden
3: Shih Tzu - Cermoni hund
Men det er 3 meget forskellige racer i sind og væremåde du har Apso/Geser blanding så du ved måske halvt hvordan de to racer er, jeg har en ren Shih så jeg ved hvordan den er og har set mange og ingen virker for mig selvstændige tværtimod.
Men at du har en blanding (som helst skal dukke op når folk leder efter Lahsa Apso) giver jeg ikke meget for når du så råder om andre racer.
http://www.shihtzudanmark.dk/Shih%20Tzuens%20historie.html
jul 2010
jul 2010
Og så er jeg ked af at sige det ud over højden så ligner din (i mine øjne mere en geser)
jun 2008
forslag til race