{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

Forkert registreret farve? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og kigger på hvalpe(indenfor min egen race), og falder over et kuld hvor farverne er registreret helt forkert.. betyder det noget? Jeg tænker på, om man kan få lavet det om senere? Hvad vil en dommer sige til en forkert registreret farve på en udstilling? Jeg ved at det trækker voldsomt ned på katte-udstillinger, men gør det også det ved hundene? Vi har aldrig før set, at nogen har registreret en kuld forkert, så det er derfor jeg ville spørge her inde smiley

Vi snakker om at farverne er registreret helt og aldeles ved siden af.. Sådan noget i retning af at man registrerer en Gul labrador som værende brun...

Sådan rent personligt irriterer det mig grusomt smiley Mest fordi jeg bruger meget tid på at kigge på genetik, hvor farvegenetikken er den der interessere mig mest smiley Og så er det noget så simpelt at nusse de nyfødte hvalpe i nakken, for at se om grundfarven nu er sort eller lys..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkert registreret farve?
  • #1   7. jun 2012 Well hos os er det sådan, når man registrerer hvalpene at man sjusser sig til farven. Som regel rammer man forkert når hunden er voksen. Det er fløjtende ligemeget på udstilling, men man KAN få det rettet, så (mener jeg) en dommer skal bedømme hvad farve hunden har, og det bliver så rettet på stamtavlen.

    Jeg tænker, det kan have betydning hvis det er en race der udstilles efter farve, ellers ikke.


  • #2   7. jun 2012 det kan vel komme på tale om der er tale om den samme hund som der står i stambogen, og der vil blive tvivl om der er svindel?

  • #3   7. jun 2012 Tjaeh ikke hos vores race, der ved alle at farverne er umulige. OG det er jo bare at tjekke chippen?

  • #4   7. jun 2012 Lisbeth: Tak, du besvarer jo egentlig mit spørgsmål meget fint smiley Vores race bliver ikke bedømt efter farve, så helt relevant på udstilling bliver det nok aldrig.. Jeg tænker bare at det er trælst (med et dejligt jysk udtryk:o))) at have en hund der i virkeligheden er Vildtfarvet, når der står Brun med hvidt på stamtavlen.. Specielt når det brune gen ikke er at spore nogen steder i stamtavlen.. Jeg ville i hvert fald prøve at gøre noget ved det, hvis det var min hund :o) men jeg går nok også lidt for meget op i detaljerne.. Det er jo typen der er vigtig :o)
    Men puuh ha, jeg kender nogle opdrættere der ville krumme tær hvis så den farveforveksling der er tale om smiley


  • #5   7. jun 2012 HAHA... åh du skulle næsten se på nogle eurasiere og så se hvad farve de er registreret som på stamtavlen. Vores tre har (for folk der ikke kender racen) samme farve, men de står som henholdsvis Vildtfarvet, Gråsort og Ulvegrå XD

  • #6   7. jun 2012 når man stiller hunden FØRSTE gang den er fyldt 15 måneder, spørger man dommeren, om han/hun vil skrive hvad farve hunden har.
    så tager man sin lyserøde kritik, og sender ind til kennelklubben sammen med sin stambog.

    så retter kennelklubben farven, og man får en ny stambog tilsendt smiley


  • #7   7. jun 2012 Ja, altså jeg kan aldrig rigtig se forskel på Eurasierne; kun når de står lige ved siden af hinanden ;o))

    Marie-Louise: Så hvis man er i tvivl, så spørger man bare dommeren? smiley Det lyder jo egentlig ganske fornuftigt..


  • #8   8. jun 2012 ja, altså hvis du vil have din hund omregistreret så farven er korrekt skal du spørge om han/hun vil skrive på kritikken, hvad farve hunden er.
    du må ikke sige om han vil skrive at hunden er eksempelvis rød. smiley

    og så kan det godt svare sig at være taktisk, så du kigger på dommerlisterne, og udvælger således, at den første udstilling efter hunden er fyldt 15 måneder, er hos en dansk eksteriørdommer der er 110% inde i racen og dens farver.


Kommentér på:
Forkert registreret farve?

Annonce