{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.121 visninger | Oprettet:

Søger info om Dalmatineren :) {{forumTopicSubject}}

Forhåbentlig går der mange år endnu, før jeg skal have ny hund, da min westie kun er 2½, men man har jo lov at drømme om andre racer, og her har jeg tænkt meget på at min næste hund skal være en dalmatiner.
Jeg har været inde på Dansk Dalmatiner Klub og læse om racen, men et er hvad de skriver, noget andet er personlige erfaringer smiley

Er den nem at opdrage og træne?
Jeg vil begynde at løbe og vil have min westie med. Vil det også være godt for Dalmatineren, når den er fuldt udvokset at løbe sammen med mig, for læste den skulle have meget motion?
Hvad kan man gå til af træningsmuligheder? F.eks Agility, lydighed osv?
Har læst den fælder meget hele året rundt. Her havde jeg tænkt på at bruge en Furminator. Hvor tit skal den børstes?
Hvilke skavanker har de udover at man kan risikere at få en døv hund? Ihvertfald ud fra hvad der står på Dansk Dalmatiner klub.
Hvad koster de med DKK tavle? (vil kun købe ved DKK)

Hvis der er andet info om racen må i også gerne skrive det.
På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger info om Dalmatineren :)
  • #1   3. jun 2012 Der er en del der har dlmatineren herinde måske du kunne sende en PB til dem ??? ...ellers er der grupper herinde hvor du kan rådspørge dem *S*

• #3   3. jun 2012 Dalmatinergrupperne er ikke så aktive kan jeg se.
    Håbede jeg kom lidt bredere omkring ved at skrive her smiley

• #4   3. jun 2012 Jeg er den lykkelige ejer af en dalmatiner smiley

Hvis man ønsker en hund der er meget loyal overfor familien og en hund der er der hvor man selv er, gerne med en pote på ens ben eller lign er dalmatineren det rigtige valg smiley Kendetegnet ved dalmatineren er, at den følger en overalt. Om det er i køkkenet, på toilettet eller i haven har du hunden med.
    Den elsker at putte og kræver en del opmærksomhed dvs hvis du ikke kæler med den når den vil ligger de gerne og brummer/snakker. De gør dog ret sjældent heller ikke når der er nogen ved døren smiley

Den er meget menneske glad og elsker gæster. Kan stort set med alle andre hunde (vores kan dog ikke lide store sorte hunde og Beagler), men har man en hanhund der ikke er kastereret kan den ikke ret godt med andre hanhunde.

Den er rimlig nem at opdrage og lærenem, men køre tit træt i træningen, hvis man laver øvelserne for mange gange. Den er lidt sin egen og gider egentlig kun det den selv vil smiley Vi kan bla ikke slippe vores løs på gåture, da ørerne åbenbart er der hjemme. Får de færden af noget opgiver de ikke så let. De er meget udholdende, så du kan sagtens løbe med en dalmatiner, hvis den trænes op til det. Den vil elske det. Elsker lange gåture og kræver en del mentalt og fysisk stimulation. Men samtidig er de også gode til at indfinde sig efter ejeren.

Opfylder man alle disse krav, for man en rigtig dejlig hund smiley

Ja, den fælder meget. Året rundt, så man skal også være parat til at støvsuge ret mange gange. De små korte hår er overalt, i tæpper, møbler, tøj, på strømper, i sko osv osv.
    En furminator er egentlig beregnet til hunde med underuld. Det har en Dalmatiner ikke. Men efter mange forsøg med forskellige børsteredskaber har jeg selv fundet ud af furminatoren er utrolig god til at få alle de løse hår væk. Jeg bruger den mellem 1 og 2 gange i ugen og kan mindste de løse hår en smule. Men de er stadig overalt.

Håber jeg kunne hjælpe lidt.

• #5   3. jun 2012 PS jeg er lige væk et par timer, hvis der skulle være flere spørgsmål smiley

• #7   3. jun 2012 Pletpølsen: Tusind tak for dit svar. Det var meget brugbart! smiley
    Jeg arbejder i en dyrehandel, så ved Furminatoren kun er god til hunde med underuld, men troede faktisk en dalmatiner havde underuld. En dag kom der en kunde ind med dalmatinere hvor jeg prøvede at børste med Furminateren, og den tog en del af.
    Det er ikke alle hunde jeg lige kan huske om de har underuld eller ej. Der er jo så mange racer smiley

Ved du hvad den koster med DKK tavle?
    Og hvad skal man sørge for at opdrætter har tjekket forældredyrene for udover høretest?

Det er også rigtig vigtigt for mig det er en børnevenlig hund, hvilket jeg læste dalmatineren er, da jeg jo har planer om børn i fremtiden og har små børn i min familie smiley

• #8   3. jun 2012 Maiken: Jeg har hørt at den har haft en del skavanker både med hud, mave og andre ting, men har også hørt at det var fordi der blev skamavlet på dem da de der film 101 og 102 Dalmatinere kom, men at det næsten er avlet ud af dem.
    Har læst der ikke er ret mange dalmatinere tilbage i DK

• #10   3. jun 2012 Min westie kan jeg heller ikke slippe løs, da jeg ikke kan kalde ham til mig, hvis der pludselig kommer en hare eller et andet dyr pga hans jagtinstinkt, så der bruger jeg bare Flexlinen, så han kan rende lidt længere end 2 m.
    Ved der er mange fordomme omkring Flexlinen, men min mening er bare at det handler om man bruger den rigtigt smiley

• #11   3. jun 2012 Jeg har en. Jeg vender lige tilbage til denne tråd når jeg kommer hjem :-).

Vær opmærksom på allergi, nyre problemer mm. :-). De kan også døje med blindhed BMW. Jeg skriver lige i detaljer når jeg vender hjem smiley

• #12   3. jun 2012 Ikke BMW. Men mm. Med mere smiley

• #13   3. jun 2012 Tusind tak for jeres svar indtil videre!
    Dejligt med nogle forskellige svar smiley
    Jeg var forberedt på den har mange problemer eller kan have. Det skræmmer mig dog ikke. Der er jo altid en risiko ved at købe hund og en Westie har også stor risiko for hudproblemer.
    Næste gang jeg skal have hund vil jeg også bruge hundeweb, hvor jeg kan se sundheden i linjerne. Bl.a også derfor jeg vil have DKK hund.

• #14   3. jun 2012 Jeg ved ikke præcist hvad en koster med DKK tavle. Jeg købte min "brugt" for 700,- Dog uden tavle. Han fejler intet mht til allergi eller lign, men han har en lidt sart mave mht rå ben.
    Han er nu 8 år (ca. har ikke hans fødselsdato) og begynder engang imellem at halte lidt på venstre forben.
    Jeg kender intet til hans aner, da jeg købte ham af én som havde taget ham med hjem fra dyrlægen, da der sad et ældre ægtepar med ham, som ville aflive ham, da ikke ikke kunne magte ham i en alder af 1 år (konen havde fået kræft) så i princippet kunne han egentlig godt have en tavle, men det ved jeg ikke.
    Det var meget tilfældigt jeg købte en dalmatiner og da handlen gik lidt hurtigt fik jeg slet ikke sat mig ind i racen inden købet, men det gjorde jeg dog efterfølgende.

Jeg er kanon til børn. Mine kan gøre stort set alt ved ham, hvis de fik lov. men desværre er han også en hund der knytter sig meget til én i husstanden ( i vores tilfælde mig) så han gider ikke med ungerne selv ud i haven at lege uden jeg er der. Det er mig han følger. Han er stærk så ungerne kan heller ikke selv gå tur med ham ( min ældste søn er 13 og næsten lige så stor og stærk som jeg). Han trækker desværre en del i snoren.

Som sagt en skøn race, hvis man sætter sig ind i den, vil dog ikke anbefale den som første gangs hund.

• #15   3. jun 2012 Jeg er kanon til børn = HAN er kanon til børn, he he

• #16   3. jun 2012 Henriette b:
    Dejligt du laver dette indlæg. Jeg har selv overvejet dalmatineren i fremtiden.
    Så jeg håber det er okay, at jeg lige følger med her(;

• #17   3. jun 2012 Pletpølsen: Dejligt at høre det er en børnevenlig hund. Som sagt håber jeg der går mange år før jeg skal have hund igen, hvis min westie bliver de der 13-14 år, så har heldigvis masser af tid til at sætte mig ind i racen. Synes bare en dalmatiner er så smuk at se på og da jeg så læste om hvad den krævede, hvad man kunne lave med den osv voksede min interesse. Jeg vil gerne have en hund der kan lide at gå lange ture, gå til agility osv og ikke en hund der bare vil ligge hjemme på sofaen. Dog skal det være en hund der godt kan ligge stille og roligt nogle timer uden den bliver skør i hovedet hvis jeg f.eks har gæster eller når kæresten og jeg ser film om aftenen.
    Synes det er dejligt man kan høre om personlige erfaringer herinde, så Dalmatineren er stadig i min drømme, og måske ender jeg en dag med at eje en smiley

C&N: Selvfølgelig er det det smiley

• #18   3. jun 2012 Så er jeg tilbage smiley
    Jeg kan starte med at sige at det ikke er en alle mands hund - den knytter sig gerne til en. Alba er glad for mange men hun ved bestemt hvor hun høre til.
    De følger en over alt og er utrolige lærenemme. Det med de ikke kan slippes kender jeg intet til! Alba følger mig over alt når hun er løs. Hun er så mor syg - så jeg tror set afhænger af hvordan man træner dem.
    De kræver meget motion ja - men ligeså vigtigt er hjernearbejde - aktivitetslegetøj er et must herhjemme!

Man skal være obs på døvhed - dog forekommer det ikke så tit mere. Derudover skal man være opmærksom på de kan have allergi, blindhed og så kan de ikke så godt tåle okse og svine protein pga. Puriner (dalmatian bronzing syndrom) kan nemlig forekomme.

Det med at de ikke kan lave de samme øvelser igen og igen er for så vidt rigtig - men jeg har brugt det at jeg hele tiden har gjort tingene mere interessante så kan kan det lade sig gøre.

Jeg kan 6500 for Alba med DKK tavle. Jeg vil ikke opfordre nogle til at få blandingen med dalmatiner i eller få dem uden tavle da de som du selv skriver har været meget plaget af indavl.

Mange mener de kan have tendens til at blive aggressive når de bliver ældre - det skal man også holde øje med smiley

Hvor vidt det er en første gangs hund ønsker jeg ikke kommentere på da Alba er min første hund smiley

• #19   3. jun 2012 Anita: Tak for svar. Jeg tror også meget det afhænger af hvordan man træner den. Men det er ikke et must for mig at hunden skal kunne gå uden snor. Kun hvis jeg vil gå til agility selvfølgelig, men hvis jeg ikke kan have den løs, så må den bare i en Flexline, så den stadig kan mærke lidt frihed.
    Det med foder læste jeg også om. Hvilket foder bruger du til Alba?

• #20   3. jun 2012 Hun får pt. Royal canin sensitivity smiley anbefalet af dyrlægen ;-).

Hvor bor du henne af? Hvis du en dag er i Aalborg og gerne vil møde en dalmatiner så sig frem smiley

• #21   3. jun 2012 Jeg bor i Fredericia, så Aalborg er desværre rimelig langt væk og har ikke noget familie deroppe af smiley
    Ellers tak for tilbuddet smiley

• #22   3. jun 2012 Ja så er der lidt langt :-).
    Hvis du vil have hjælp til at finde opdrætter når tiden kommer så sig endelig til.

De må forresten ikke få for mange proteiner - da de kan døje med nyrerne.

• #23   3. jun 2012 Tusind tak for hjælpen smiley

Hvad med nogle af de slags foder der bliver anbefalet herinde: Wolfsblut, Taste of the Wild, Acana osv.
    Kan man bruge dem? Jeg er ikke så meget for RC, Eukanuba og Hills, da jeg synes det mere er mærket man betaler for. Ja jeg sælger det på mit arbejde, men synes bare ikke det er alle de penge værd når der er meget majs, hvede, majsgluten osv i. Arion er nok det seneste foder jeg sælger, som jeg selv vil fodre min hund med.

• #24   3. jun 2012 Nu ved jeg ikke helt hvad de indeholder. Men Alba fin orijen med 6 fisk og hende nyretal steg voldsomt pga. Protein indholdet. Så det er ihvertfald noget man skal kigge på :-).
    Alba får nu sensitivitiyen da den er let fordøjelig og med lav protein indhold som hun jo så er nødtil smiley

• #25   3. jun 2012 Wolfsblut har jeg lige kigget på. Der er flere varianter hvor der kun er mellem 20 og 26 % protein, og så er det kornfrit.
    http://foderxpressen.dk/shop/wolfsblut-156c1.html

Ligger det egentlig til en Dalmatiner at være kræsen?

• #26   3. jun 2012 Henriette - det skal helst være omkring 20% smiley kan ikke helt huske hvad albas er lige nu smiley

Og ja. Det kan godt ligge til dem at være kræsen smiley

Husk at når de ikke må få okse og svin er det også vigtig at tænke over hvad rygerben osv. Er lavet af smiley

• #27   3. jun 2012 Puha det lyder som en vanskelig race at fodre på smiley
    Bare ved min westie har jeg svært ved at finde et foder han gider at have og som han fungere på, men han er ikke særlig sart når det kommer til godbidder, ben osv.

• #28   3. jun 2012 Det er også lidt en jungle :-). Jeg har prøvet Hills, to slags specifik, skyttens, to slags pronature holistic, orijen og nu Royal canin.

• #29   3. jun 2012 Ja det er jo "bare" at prøve sig frem smiley

• #30   3. jun 2012 Bare og bare smiley ting tager tid smiley

Men Albas gode sider vejer de trælse ting op (læs: 30.000 på dyrlæge på halv andet år ) smiley

• #31   3. jun 2012 Hold da op!
    Og jeg troede jeg var tit til dyrlægen! smiley

• #32   3. jun 2012 Hehe smiley de 12000 af dem er så pga. Indlæggelse på en lørdag smiley

• #33   3. jun 2012 Jeg må indrømme, jeg har ikke gået så meget op i det helt rigtige foder til en dalmatiner og det er vigtigst i unghunde årene at tage det meget seriøst. Dvs han er altid blevet fodret med kvalitetsfoder og for det meste kornfrit. Jeg holder mig også gerne fra tørfoder med oksekød. Han har som tidligere skrevet ingen allergi og det er nok derfor jeg ikke holder så hårdt på det.
    Jeg har prøvet rigtig mange produkter efterhånden og jeg må indrømme det han fungere bedst på er Eukanuba og Arion. Hvis han får noget han ikke fungere på bliver han meget lyserød i huden plus det afspejler sig i afførringen.
    Lige nu får han Marcus Mühle og det er ok til ham. Men som så mange andre racer er det meget individuelt hvad de fungre bedst på.

Han er slet ikke kræsen og spiser næsten hvad som helst, men han kan godt køre træt i det samme foder, derfor har jeg skriftet efter en 2-3 sække a 13-15 kg.

Kommentér på:
Søger info om Dalmatineren :)

Annonce