985 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Spørgsmål om hyrdning Spørgsmål om hyrdning

Jeg så lige en video med en hund, der spænede rundt og rundt i en indhegning (tror det er det, der kaldes en round-pen?), efter en lille flok får.

For mig at se, var det bare en hund, der løb efter nogle får, men der stod to damer inde i indhegningen sammen med hund og får, så jeg går ud fra at det skulle se sådan ud ..

Er der en af de sagkyndige på området, der kan forklare mig hvad det er man tester når man laver sådan en situation ? For jeg er 99% sikker på, at mine hunde ikke indeholder hyrdeinstinkt - men 100% sikker på, at de ville synes det var helt okay, at få lov til at jagte rundt med nogle får.

Hvor skelner man mellem jagt og hyrdning ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål om hyrdning
  • #1   23. maj 2012 Har du link?

• #2   23. maj 2012 Nej, det er herinde fra .. så nope.

• #3   23. maj 2012 Suzy & Plette smiley Savner C .

Der er i mine øjne også stor forskel på en hund, der drøner rundt på en mark og jager heste (eller andre dyr) i en vild forvirring - og så til den hund, der hyrder dem .. som du selv beskriver din hund gør med at "hente" hestene og holde dem samlet.

Jeg synes bare at jeg har svært ved at se andet på den video, end en hund der løber efter nogle får - derfor mit spørgsmål om hvordan man skelner mellem jagt og hyrdning.

• #4   23. maj 2012 Øv det var træls da.

• #5   23. maj 2012 Mette: Den er nu ganske nem at finde...;0)

• #6   23. maj 2012 Fandt den også selv... Er bare ikke så hurtig inden kl. 10 :-b
    Hmm eftersom det er første gang går jeg ud fra at det blot er for at hunden skal få interesse for fårene inden man kan begynde og træne hyrdning kontrolleret?? Jeg ved ikke hvor man skelner imellem hyrdning og jagt, men går ud fra at når en hund hyrder, så er det for at flytte flokken og når den jagter gør den det for sjov skyld?? I starten synes jeg mest det så ud som jagt og fårene løb i alle retninger, men længere henne i filmen synes jeg egentlig at den begynder og samle dem lidt og så begynder den vel at hyrde??

• #8   23. maj 2012 Har set klippet. Og som der bliver skrevet er det første gang, så der er meget jagt ind over det. Kender en der har brugt sine border collies til hyrdning i arbejds situationer meget, og du er slet ikke i tvivl om at det er hyrdning når du ser en rutineret hyrdehund hyrde, men de skal jo lige lære det.
    Når det er sagt så er jeg slet ikke i tvivl om når min lille sheltie viser sit hyrdegen frem, og det på trods af hund kun er snart ti uger, og jeg ikke har den store erfaring med hyrdning overhovedet..

• #9   23. maj 2012 Okay - jeg kan så se udfra jeres svar at først får hundene lov til at jage rundt med fårene .. og når de så kan det, så begynder den egentlige hyrdning.

Interessant ... smiley

• #10   23. maj 2012 -Martine-: heldigvis så findes der stadig steder hvor man tager
    mere hensyn til fårene, så alt træning foregår med får i roundpenn (fangefold på godt dansk) og hund udenfor den. Når der så er styr på hunden så, kan man få lov at prøve på løse får dvs får på en FOLD og ikke i en fangefold.

Jeg må ærlig indrømme, at det eneste jeg er "imponeret" over i den video er, at der er mere end 5 får og at fangefolden er så stor.
    Men selv om den er stor, så er den ikke stor nok til, at have hunden med inde. Desværre ses denne form for hyrdetest/træning flere i flere steder og jeg tror at det handler om at holde på kunder.

• #11   23. maj 2012 myr M

Tak for dit indlæg - har også overvejet det du selv skriver i din allersidste sætning .. og iøvrigt er hensynet til fårene ikke ret nemt at få øje på ..

• #12   23. maj 2012 Jeg kan heller ikke få øje på særlig meget hensyn til fårene og faktisk ser det ud som om der er lam med :-(. Jeg kan heller ikke finde en mening med, at man starter en hund op, med at lade den gå i "jagt mode" for det har intet med hyrdning at gøre (i min verden).

• #13   23. maj 2012 Nu har jeg ikke set den omtalte video, men jeg kan fortælle at de gange jeg har været til træning hos Camilla Runchel har jeg haft Fellow i en lang line og lært at flytte på fårene..
    Han har været løs på en flok får et andet træningssted, men der blev han egentlig lidt forvirret over hvad han skulle (underviseren har kun erfaring i Border Collier, og en collie hyrder altså noget anderledes)..
    Min plan er pt at få nogle løbeænder og træne på - bare stille og roligt for at flytte på dem og få en fornemmelse af hvor trykket på flokken skal ligge smiley

• #14   23. maj 2012 Stakkels får! :S Jeg ville gerne prøve hyrdning med Kiks (og da også Laika, meeeen.... Det går nok ikke ;o), men aldrig om de skulle have lov at stresse nogen stakkels får sådan :S

• #15   23. maj 2012 Suk...
    Måske det bare er mig ( har overhovedet ikke forstand på at hyrde )
    Men for mig at se, er det størstedelen af tiden en hund der bare jagter de stakkels får rundt og rundt smiley

• #16   23. maj 2012 Jeg vil gerne lige sige at jeg overhovedet ikke ved hvordan man lærer hunde at hyrde, men jeg ved dog at de steder jeg har hørt om træner man ikke før der ikke længere er lam, i hvert fald med sheltierne, det er stressende for fårene uanset hvordan det foregår når de ikke ved hvad de skal, men det kan selvfølgelig være at der findes bedre metoder at lærer hunden det på.! Selv tror jeg som det er nu aldrig Kaya kommer til at hyrde, ønsker hverken at stresse hende eller fårene!

• #18   23. maj 2012 Maj-Britt. - Tror vi er mange begyndere på det punkt og vi skal jo alle lærer så længe vi lever, derfor er det jo godt der er folk der sætter tanker i sving i hovedet på sådan nogle newbies som os smiley

• #19   31. jul 2013 Ofte "tænder" en hund ikke første gang den ser får. De fleste jagter lidt, inden hjernen ligesom slår over i arbejdsmode. Problemet er så at vurdere hvornår man mener at hunden burde være begyndt at arbejde... Personligt vurderer jeg ud fra race og ikke mindst afstamning...

Kommentér på:
Spørgsmål om hyrdning

Annonce