hjælp med min hvalp {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Min kæreste og jeg fik en lille ny hundehvalp, en miniature langhåret gravhund (tæve) i mandags. og vi har i forvejen, en miniature langhåret gravhund (han er kastereret) og han er snart 2 år. De leger rigtig godt sammen, og vores "gamle" hund passer rigtig godt på den lille nye...
Men jeg har lige et par spørgsmål, som i måske kan hjælpe mig med?
Når de to leger sammen, så har min han hund en tendens til at vende numsen til hende/ryggen.. men han maser nærmest hans bagdel op i hovedet på hende. dette gør han faktisk ret tit. hvordan kan det være at han gør det?
Charlie (den lille nye hundehvalp) hun piver stadig en del, det er så længe siden vores gamle hund var hvalp, så har lidt svært ved at huske hvorfor?
Det sidste spørgsmål jeg har er omkring renlighed. vi går meget ud med hende. men hun tisser stadig meget indenfor, men hun gør det aldrig på avisen.
Kunne være rart med lidt hjælpende ord med på vejen
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.484
nov 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 137 Svar: 496
Har du nogle råd til de andre spørgsmål ?
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 64
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.404
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 972
apr 2011
Følger: 27 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 10 Svar: 161
Til det med piveriet så er det normalt nok, nogle hvalpe er værre til det end andre (min Alba er også lidt slem), men prøv så vidt mulig ikke at give hende opmærksomhed når hun piver. Selvfølgelig skal hun ikke pive, pive og pive, men hun skal heller ikke lære at når hun piver så kommer du og gør noget med hende, for så vil hun blive ved. Men f.eks. hvis hun så ikke piver i 2 sek så kast hendes legetøj eller andet der får hende til at pive, men sådan så hun ikke umiddelbart får en succes ved at pive.
Mht. med renlighed så er de gængse regler alt det med ud efter hun har spist, drukket, leget og sovet. og så selvfølgelig være meget obs på om hun begynder at gå rundt og søge/snuse eller lignende. (siger hende der lige måtte springe væk fra computeren da min Alba på 10 uger begyndte at snuse rundt, og hun skulle ganske rigtig noget). Men det kan være rigtig svært, og det går ofte fremad og så pludselig er der tilbagegang, men bare husk tålmodighed:)
Held og lykke med jeres hvalp:)
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 345
Men angående renligheden...
Her ville jeg først og fremmest droppe avisen. Min Basil var også vant til at tisse på avis hjemmefra, men det gad han altså ikke her. Tissesøerne landede altid ved siden af avisen, og hvad var så pointen? Så den røg ud allerede efter de første par døgn.
Der ud over, så gælder det simpelthen om at være vågen og på stikkerne. Hver gang hvalpen har sovet, spist eller leget, skal den ud med det samme. Ros hende heeeelt vildt, når hun tisser udenfor, og sæt eventuelt kommandoen "tisse" på, når hun tisser, så hun lærer, at hun skal tisse, når du siger "tisse". Det kan muligvis være en hjælp (var det dog ikke her, men nu har jeg da så en hund, der kan tisse på kommando). Du kan endvidere forstærke rosen, når hun tisser og besørger udenfor, ved at give hende en særligt lækker godbid.
Når hun har efterladt en sø indenfor, så lad være med at gøre et stort nummer ud af det - bare tør op. Ser du hende tisse, så sig "nej", løft hende op og bær hende udenfor.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 345
mar 2012
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 929
Lagde nemlig mærke til at Uffe også vendte numsen til og skubbede den op i hovedet på en lille jack russel/cavilier Bobby til hundetræning igår aftes, men hvis det er venligt sprog er det ikk noget jeg vil tænke yderligere over ...
Tillykke med den lille ny
hjælp med min hvalp