2.277 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Smertestillende Smertestillende

Baldur er kommet lidt galt afsted til aften med en pote og har lidt hudafskrabning på en trædepude og den er øm.
Han halter lidt men han er meget pylret med hans poter kan jeg evt give ham lidt kodimagnyl for bryder mig ikke om han har ondt.
Jeg har overvejet dyrlægen men er det ikke også lidt drastisk når det ikke er mere end det er.
Bliver det værre end det er tager vi til dyrlægen men vil ikke byde ham at skulle igennem det uden grund fordi jeg er en pylremor, han skal nemlig bedøves ellers kommer de ikke til hans poter, for han er panisk ræd for at blive pillet ved på poterne.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.
  • Møbel samling kommode og teol 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Smertestillende
  • #1   22. apr 2012 Altså da min ene hund havde skåret poten og den var øm sagde dyrelægen at 1 gram Pamol 3 x dagligt med foder er ok. Men de må ikke få kodymagnyl da det er får hårdt mod maven..

• #3   22. apr 2012 Jeg har desværre kun kodimagnyl og panodil og panodil må de ikke få ved jeg.

janni ... tak jeg kigger lige på linket

• #4   22. apr 2012 panodil og kodi har samme indholdsstof men pamol har andet indholdstof. hvis det er så smut forbi et døgn apotek elle rnogle tank stationer har også pamol..

• #5   22. apr 2012 panodil er det ikke paracetemol og kodimagnyl acetylsalicylsyre

• #7   22. apr 2012 Hov Kathrine N du var hurtigere der

• #8   22. apr 2012 Palle.... det har ikke blødt det er bare lyserødt på trædepuden istedet for sort men han kan jo selvfølgelig godt være øm i selve poten hvis der er en sten eller lign. han har haft ftådt på, han haltede en del lige efter men han støtter på den nu men halter bare

• #10   22. apr 2012 Jeg prøver at se hvordan det går imorgen, er det ikke bedre må jeg prøve at høre dyrlægen om de vil have ham ind og se på det, der kan jo selvfølgelig godt være noget man ikke lige kan se med det blotte øje.

Han er som han plejer og ligger med et kødben og skælder kattene ud når de vil smage, så ingen ændring i hans humør eller appetit

• #11   22. apr 2012 Det eneste håndkøbsmedicin en hund kan tåle er asperin (acetylsalicylsyre).Panodil er ikke så farligt som Ipren ved et uheld.

• #12   22. apr 2012 Forstår ikke hvorfor en dyrlæge ordinerer pamol - det er et no-go til hunde

• #14   22. apr 2012 Jeg har lige smurt noget Lidocain salve på poten og så en babysok, salven er jo lokalbedøvende så det kan være det hjælper lidt på det.

Nu putter jeg ham i seng så ser jeg hvordan det går i morgen.

Tak for hjælpen alle sammen

• #15   22. apr 2012 Kathrine N.... Jeg havde faktisk en Metacam liggende i min førstehjælpskasse til dyrene med den smed jeg ud for den var alt for gammel, jeg har også lidt morfin til sprøjte men det er nok lidt drastisk og skal ikke bruges til ham.

• #16   22. apr 2012 Lars jeg er også uforstående overfor dyrlægers uvidenhed omkring håndkøbsmedicin. Jeg havde en hvalpekøber der gik til dyrlæge med en hvalp der havde tygget et glas ipren. Hun blev sendt hjem uden at være behandlet. Den endte med nyreproblemer i 3-4 måneder, på grund af at den først blev behandlet dagen efter.

• #17   22. apr 2012 Jeg kan se der nu nævnes tre forskellige grupper af smertestillende præparater, og der er altså forskel på dem.
    der er følgende grupper:

1.Acetylsalisylsyre: Kodimagnyl, aspirin, magnyl, treo
    2.Paracetamol: pinex, pamol, paracetamol, panodil
    3.Non steroise antiinflamatoriske midler NSAID: ipren, ibuprofen, bonyl, naproxen.

Præparaterne har lidt forskellige bivirkninger, de kan alle give nyre og leverskader. Acetylsalicylsyre og NSAID fortynder desuden blodet (derfor man bruger det som blodfortyndende til eks ældre mennesker) så de kan give indre blødninger og de har desuden også den bivirkning at de kan give mavesår.

Det er smertestillende præparater man bruger til mennesker, og de skal generelt ikke bruges til hunde.
    For en hudafskrabning på poten ville jeg ikke give noget, jeg ville vente og se, og så kontakte dyrlægen i morgen, hvis poten bliver hævet eller rød som tegn på betændelse.

• #19   22. apr 2012 Når min lille datter falder og skraber knæet, så græder hun.
    hun bliver trøstet og får måske et Mickey Mouse plaster på..

Jeg kører ikke til lægen og hun får ikke smertestillende for noget i den kategori.

Det gør min hund heller ikke

• #20   22. apr 2012 Update: Baldur halter ikke idag og poten er fin, han er dog lidt øm hvis man trykker på den.
    Jeg tror ikke at han kun haltede pga den lille afskrabning alene men nærmere fordi han måske var øm i selve poten men han går fint nu,
    Ømheden der er tilbage går nok over snart ellers må det undersøges nærmere.
    jeg ville heller ikke køre til dyrlægen pga afskrabningen men på grund af at han var så øm at jeg var i tvivl om at der måske var andet inde i poten som kunne gøre ondt.

Nu ser vi om ikke ømheden er bedre imorgen elles må det undersøges nærmere.

Tak får hjælp og råd

• #21   22. apr 2012 Areh... Okay.. Som hvis der kunne være noget brækket ?

Godt at høre han har det bedre

• #22   22. apr 2012 Ib... Nej jeg var ret sikker på det ikke var så galt, for så var vi taget til dyrlæge med det samme.

Han har det fint nu og træder på poten idag

• #23   22. apr 2012 Det er vel os op til en selv hvornår man giver smertstillende og hvornår man køre til dyrlægen.

Godt at Baldur har det bedre smiley

Havde du boet tættere på kunne du have hentet nogle af Laikas Previcox Bente smiley

• #24   22. apr 2012 Janni...han er helt frisk igen og tog sig en ordentlig spænetur på marken idag så han har ihvert tilfælde ikke ondt mere.
    Ja der ville være langt til dig men ellers tak for tilbudet GG*

• #25   22. apr 2012 Ja så er det nok næmmere at drøne til dyrlægen i det mørke Jylland smiley
    Laika deler ellers gerne, hun er så søøøøøøøøøøød!
    Godt at høre smiley

• #26   22. apr 2012 Ja jeg tror også dyrlægen er nærmere smiley

Ja Laika deler gerne, de to var jo så glade for hinanden.
    Laika er en skøn skøn pige og Baldur's gamle kæreste GGG*

• #28   23. apr 2012 Hunde dør ikke af Kodimagnyl. Men piller skal altid gives i samråd med dyrlægen. Ellers kan man hurtig komme til at overdossere.

Kommentér på:
Smertestillende

Annonce