643 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

Endnu et renlighedsindlæg... Endnu et renlighedsindlæg...

Jeg ved, der har været sådan omtrent en halv million indlæg om renlighed (eller mangel på samme) herinde, men jeg håber, I vil bære over med endnu et af slagsen...

Sagen er, at jeg har denne her pragtfulde Berner-dreng på 6 måneder. Han er det skønneste, man kan tænke sig, og jeg forguder ham, men vi har stadig lidt problemer med det der med renligheden.

Når jeg er hjemme hos ham hele døgnet, går det sådan set helt fint. Så bliver han typisk luftet omkring kl. 5:30 eller 6:00 om morgenen, når han har fået sin morgenmad, tisser og laver stort, og så holder han sig til omkring kl. 12, hvor han får sin frokost og bliver luftet igen. Derefter holder han sig til ca. kl. 17, hvor han får sin aftensmad og bliver luftet, og så holder han sig igen til omkring kl. 22, hvor vi lufter, siger godnat og går i seng. Ja, og så holder han sig selvfølgelig tør til sædvanlig godmorgen-tid. Der KAN ske uheld, men det er efterhånden meget, meget sjældent.

Men, men, men... så er der de dage, hvor vi er på arbejde. Jeg har verdens bedste opdrætter, som kommer 1-2 timer midt på dagen og tager sig af ham, lufter ham og hygger om ham, så han er maksimalt alene 5 timer ad gangen og ofte mindre.

Til trods for dette - og til trods for, at han sagtens kan holde sig op mod 6-6½ timer, når vi er hjemme - har han konsekvent tisset, når opdrætter kommer til middag og igen minimum 1-2 gange og ofte også lavet stort, når vi kommer hjem fra arbejde.

Jeg tørrer selvfølgelig bare op og gør rent efter ham - han har jo ikke gjort det for at genere mig - men indrømmet; jeg begynder godt nok at længes efter, at det bliver bedre.

Så mit spørgsmål er egentlig: Er der noget, jeg kan gøre for at "hjælpe" ham?

Han er umiddelbart ikke ked af at være alene hjemme - han er helt rolig, sover det meste af tiden eller hygger med kattene og ødelægger ikke noget af, og når vi har været hjemme ellers, kan vi sagtens forlade ham i 4 timer, uden der sker uheld. Kommer vi op på omkring 5 timer, så har han typisk tisset en sø, ligesom hvis vi har været på arbejde.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Endnu et renlighedsindlæg...
  • #1   17. apr 2012 Vi er væk i 9-9½ timer. Det er også en af årsagerne til, jeg har været så glad for, at opdrætter kommer midt på dagen, da jeg egentlig ikke bryder mig om, at han skal være alene i så mange timer (jeg tager så meget hjemmearbejde, jeg kan, og er bl.a. også ved at lede efter et job tættere på hjem, så vi har mindre transporttid).

• #3   18. apr 2012 Det ER sandsynligvis en eller anden form for alene-hjemme-ting...

Det, som blot undrer mig i den sammenhæng (men jeg er også første gangs hundeejer, så selv om jeg har læst og læst er der stadig mange ting, jeg ikke ved), er at han ikke udviser andre "symptomer" på stress over at være alene. Dette ved jeg med sikkerhed, da jeg har haft "spycam" på ham, og han er helt rolig, selv om han er alene. Meget af tiden sover han, og ellers trisser han lige så stille rundt og leger lidt med sin bedste katteveninde og med sit legetøj.

Og vi kan sagtens tage hjemmefra i eksempelvis 3-4 timer på den dag, hvor vi ellers er hjemme, og så sker der ingenting.

Pia H, har du evt. nogen forslag til, hvordan vi - set ud fra ovenstående - kan hjælpe ham yderligere mht. at være alene hjemme?

Han er jo vant til, vi går ud og ind ad døren mange gange i løbet af dagen og ved, at vi altid kommer igen. Han piber eller gøer ikke, når vi forlader ham, og som sagt trisser han bare roligt rundt eller sover. Han ødelægger heller ikke noget. Det er kun tissetårerne, der indikerer, at han ikke er helt 100% tilpas.

Og vi har, fra han var lille af, forsøgt at gøre det til en helt naturlig ting, at vi går fra ham og kommer tilbage igen (i starten var det selvfølgelig bare få sekunder af gangen, og så har vi gradvist øget tiden derfra).

• #5   18. apr 2012 Desværre kan jeg ikke have øjnene på ham hele tiden pga. arbejdet, men det, jeg har set, er, at han typisk går hen til døren og giver et lille piv først, og så går han hen og tisser. Det er typisk i samme område på gulvet, han tisser hver gang, selv om han ikke burde kunne lugte, at han allerede "har været der", eftersom jeg troligt tørrer op, vasker af og skrubber med rhoadalon hver gang, han har tisset. smiley

Om formiddagen er det mit indtryk, at han tisser indenfor den sidste time, inden "luftningen" (og så vil han selvfølgelig ikke tisse igen allerede, når han bliver taget ud kort efter) - om eftermiddagen er det omtrent samme mønster. At han ofte også laver stort om eftermiddagen, tror jeg, hænger sammen med, at han får frokost, men det kan jeg ikke rigtigt lave om på, da han helst skal have 3 måltider om dagen pga. at Berner Sennen er disponeret for mavedrejninger og derfor har brug for mange små måltider frem for 1-2 store måltider, som de fleste andre store hunde får.

Mange har sagt til mig, at det lige pludselig går over af sig selv, og det håber jeg da også, at det gør... men jeg må da indrømme, at jeg ind imellem bliver lidt bekymret for, om det kan lykkes at få ham helt renlig, når han stadig i en alder af 6 måneder tisser og laver indenfor så selvfølgeligt, når han er alene.

• #7   18. apr 2012 Luftedamen kan sikkert godt overtales til at komme lidt før, det kan da i hvert fald forsøges. smiley

Ang. frokosten er det lidt svært at flytte for meget på den. Måske kan jeg prøve at bede luftedamen om at give frokosten som noget af det første, når hun kommer - så har han da en times tid eller to til at lave og tisse i efterfølgende, inden han skal være alene igen.

Ellers får han mad kl. 5-5:30 om morgenen, frokost ved 11:30-12:30 tiden og aftensmad mellem 16:30 og 17:30. Oprindeligt fik han mad om morgenen, når vi kom hjem om aftenen og igen ca. en time før hans sengetid, men da havde vi problemer med, at han havde en del uheld om natten, så derfor prøvede vi på anbefaling at lave det om.

Men jeg ved selvfølgelig ikke, om det kan gå an at gå tilbage til den gamle ordning igen, nu hvor han er blevet så gammel og kan holde sig længere ad gangen generelt?

Kommentér på:
Endnu et renlighedsindlæg...

Annonce