1.209 visninger
|
Oprettet:
Kasteration eller ej {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg vil gerne have jeres mening om følgende.
Vi har en stor hanhund, som er meget hanhund, hvilket betyder at han gør af alle andre hunde, når vi lufter ham. Uden snor er der ikke nogen problemer, så er han sød og rar.
Vi over meget at få ham kastreret, men er i tvivl om at det er forsent, han bliver 5 år til oktober.
Vi har tidligere fået ham midlertidigt kastreret, det hjalp en hel del, men det er en dyr løsning i forhold til en permanent løsning.
Er er en øvre grænse for hvor gammel en hund er før man ikke laver et indgreb.
MVH
Jonas
www.hunderacer.info
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
I bund og grund handler det jo om træning og ikke en hormonel forstyrrelse.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.979
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
så er spørgsmålet vel egentlig om 5 år er for gammel for en hund at blive opereret i?
jeg har for 1.5 måned siden stereliseret min tæve pga falsk drægtighed, hun er i fin kondition og der blev taget blodprøve samt lavet helbredsundersøgelse inden.
Så det er ikke alderen der skal hindre et indgreb hvis din hund er sund og rask og i nogenlunde form
feb 2009
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 51 Svar: 962
dec 2008
feb 2009
at min kommentar intet har at gøre i denne tråd er rigtig, jeg er bare frustreret pt og CH har før snakket om træning at mit problem også, så det var lige en hurtig tanke midt i min frustration der endte på skrift og jeg håber trådstarter bærer over med mig
dec 2008
Det lød bare som om at TS hund blev kaldt uopdragen grundet dens gøen
dec 2008
feb 2009
dec 2008
aug 2006
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.585
aug 2006
Hunden er ikke gøende eller udfarende når der ikke er line på - det fortæller jo en hel del om, at det IKKE er hormonforstyrrelser. I min verden er det i den grad et overgreb at putte hunden under kniven og give en en kæmpe påvirkning fordi det virker symptomnedsættende på manglende træning....
sep 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Det genere mig heller ikke at andre mennesker der går tur med deres hunde, syntes han er "farlig". jeg ved at det er han ikke, og han ville meget gerne hilse, men det er der selvfølgelig ikke så mange der vil...
Nå men det er alt det andet hanhunde "gejl"
skal strinte ved hver meter,
Piver helt ustyrligt hvis han lugter en tæve i løbetid
Han kan trække virkelig hårdt, han vejer ca. 45 kg. ( ved godt det er lidt træning der skal til her)
aug 2006
(link fjernet)
sep 2008
Jeg tror vi slutter den her. Jeg har fået det input som jeg behøver tak for alle svarene.
Jeg er dog langt fra enig i dine kommentarer eller betragtninger. Det er slet ikke så sort eller hvidt som du gerne vil gøre disksutionen til, og den artikel du henviser er ja, OK, men absolut ensidig.
Fra mit perspektiv handler det om at få så god en tid med sin hund som muligt, og hvis det betyder at man enten er nødt til at sterilisere eller kastrerer, for at bevare sit gode forhold til sin hund, istedet for at skulle skælde unødigt meget ud, eller have bekymringer, så det det efter min mening den bedste løsning.
Så findes der den lille %-del af hundeejere som altid mener man skal træne sig ud af alle problemer, og hatten af for jer. Jeg er 100% enig, men det er ikke altid en realitet, da hverdagen er meget andet en hund, hvis man har børn, fuldtids arbejde, og hunden i øvrigt ikke kan fylde alt for meget.
Så det handler slet ikke om at "kunne lide" de ting der følger med et kæledyr, jeg kan ikke se hvordan du kan drage den konklusion. Men kastrerer jeg både heste, hunde, og katte. Men ikke fordi men ikke kan lide de ting der følger med kønnet, men fordi at vi alle kan have dyr 100% på dyrenes betingelser. Sådan er det i dagens Danmark.
Men jeg vil dog give dig mulighed for at svare på mit spørgsmål:
Skal vi kastrerer hunden, han er 5 år. Der er to muligheder enten kemisk eller kirurgisk.
Eller sidder hanhunde følsen så dybt i ham at det ikke vil "give" noget at kastrerer ham, fordi det skulle være gjort for mange år siden.
Venlig Hilsen
/J
www.hunderacer.info
feb 2011
Jeg ved ikke meget mht til alderen og et indgreb nu, men mon ikke dyrlægen kan give et hint.... jeg ville nok hellere udsætte min hund for et her og nu lille indgreb fremfor lang tids keisk påvirkning.....
Jeg har i familien oplevet hunde der er blevet kastreret, og nu her i området den hundeskov vi kommer i, der var en hanhund (dog kun1½ år gl), den havde ikke andet i hovedet end at humpe ALT, den stressede nærmest rundt og kunne hverken stoppe op og hilse, heller ikke finde ud af at lege med de andre hunde, alt foregik i bagerste ende...
Den blev kastreret for ca 1 mdr siden, forandringen er enorm, den er glad, kan hilse og kæle, kan lege meget med de andre hunde nu, men tummel og løb, og virker så meget mere balanceret...
Har desværre ikke en egen hund at kunne fortælle dig om, da jeg netop pga at jeg ikke er til netop de ting der i min erfaring præger mange hanhunde og derfor vælger dem fra....
Jeg ville tage en snak med dyrlægen, og mener han at kastration hjælper så ville jeg nok vælge varig fremfor kemisk...
aug 2006
Jeg tager DYBT afstand fra det. Og jeg synes at det kompromis, man beder hundene om at indgå for at vi kan få det som vi vil have det er så stort, at vi burde skamme os.
For mig er det sort/hvidt. Kastration er noget man gør, når der er et helt konkret problem, der relaterer sig til et forhøjet testosteronniveau. Dælme ikke fordi man ikke lige har tid, lyst, eller lejlighed til at få trænet hundens uvaner væk.
Lad være med at køb hanhund, hvis hanhundepræget ikke er ønsket.
Det er i DEN grad ikke at have hund på dens betingelser at fjerne dens kønshormon! Tværtimod.
Kastration er et lotteri - man ved ikke om eller hvordan det vil virke. Man ved ikke hvilke uhensigsmæssige bivirkninger der måtte medfølge. Så svaret på dit spørgsmål: Aner det ikke. Og det gør heller ingen anden.
Det er gambling...
sep 2008
Tak for dit input, det sætter bestemt tanker i gang, jeg er ikke for kastrerer min hund, han er bestemt heller ikke blevet det, jeg ville blot have flere tilgange til kastration, det har jeg fået...
Vi bliver nok ikke helt enige om hvordan man skal holde hund. Dog er vi helt enige om hvad der er det rigtige, jeg mener blot at hvis man ikke kan lave 100% løsningen, skal men sigte efter noget andet, som alle kan leve med.
Der findes over en halv mill. hunde i danmark og langt de fleste lever et godt hundeliv med den tid som nu engang er til rådighed, skulle man have hund på 100% modellen (hvilket er det rigige), så ville antallet af hunde nok falde dramatisk, og antallet af aflivinger ville stige fra 15.000 om året til det ti dobbelte, så en gylden mellemvej må være det man sigter efter, set i det brede perspektiv.
Det skal siges jeg har stor respekt for alle der holder hund efter 100% modellen, og i er bestemt værd at lytte til.
/Jonas
feb 2011
Men igen i dagens samfund har vi et liv der skal hænge sammen 100% og vi har ikke mere end 100% tid, altså kan hverken arbejde, hus, haven, børnene eller fodbolden osv tage hver 100%, så man foretager hele tiden afvejninger på alle fronter for at få det til at gå op i en højere enhed for alle parter og dermed få et godt liv med gode kompromisser indgået for alle parter i fællesskabet....
ikke konkret for din hund, men for en evt anden hund hvor der evt er en problematik der gør at det enten er kastration der hjælper eller alternativet aflivning, så tror jeg nu nok hunden gerne vil have chancen for at fortsætte livet i den familie den elsker, trods det at den så må gennemgå dette indgreb....
Så ja respekt da for de der kan dette 100 % hundeliv, man så sort hvid er hverdagen ikke i mange hjem.... der er det en farverig mosaik der skal gå op i en højere enhed, og jeg er sikker på at der er mange glade hunde, også i de hjem...
Kasteration eller ej