1.150 visninger
|
Oprettet:
Agility - Mål konkurrence plan {{forumTopicSubject}}
Hej alle i AG hajer derude,
Jeg starter til Agility motivation med min 7 måneders hvalp på onsdag :o) Glæder mig helt vildt, Udover Agility er hund udstillings hund med stort U.
Mit spørgsmål er hvad træner jeg med min hund som leg, hverdags træning mv ?
Jeg vil gerne træne ting der kan bruges i agility/udstilling efterføgenede jeg tænker ting som flirtpoll, svømning, og andre motiverende ting
Kom glad med gode råd, helst folk der selv har erfaring med agility på højere plan
På forhånd tak
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.499
Jeg har kun prøvet AG på begynderhold, så er ingen haj, men det jeg gør af forberedlese med Dixie er at svømme ca. hver 14. dag for at styrke hende uden at hun bliver belastet. Vi træner en hel del lydighed. Så snart at hun er moden og klar til det begynder vi at træne at hun skal arbejde væk fra mig, og kunne gå på begge sider.
Jeg har trænet "touch", hvor hun har begge forpoter på en balje. Næste skridt er at bagpoterne skal "touche" baljen som forberedelse på felterne på forhindringerne.
Jeg har trænet hende til at løbe igennem en pose, og så snart det bliver muligt skal vi træne rør og slalom (sat op så hunden ikke laver zig zag, men får fornemmelsen af hvad det er den skal). Hjulet skal hun også præsenteres for (sat helt ned til jorden), og løbe gennem springstøtter, så hun også får fornemmelsen af at man skal igennem dem.
Det er lidt hvad vi allerede har trænet en del og hvad planerne er i fremtiden med hensyn på AG.
aug 2004
Og så fik jeg et råd fra en agility-træner om at træne på en masse forskellige overflader, da nogle hunde godt kan reagere på de ru overflader på forhindringerne
jun 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Emner: 145 Svar: 1.100
Balje træningen skal vi klart igang med hurtigst muligt, det er også super træning på mine sene arbejdsdag da det kan gøre i stuen.
Touch med poterne kan vi også gå i gang med uden nogen problemer.
Jeg har indkøbt 5 slalom pinde, men jeg forstår ikke helt hvad du mener med at hunden ikke laver Zigzag ( Slalom )
Overflade træningen er hun "way ahead" det er her udstillingstræningen fra spæd hvalp giver rigtig meget pote :o)
Og så er det et fast indslag på de daglige gåture at hoppe op og stå på alt, gå over alle mulige ting og lign.
aug 2004
med slalomen vipper man pindene helt ud til siden.. Der er lige lagt en video ind med en hund der går igennem. Prøver lige at finde den
aug 2004
http://www.hundegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=35309
aug 2004
Pas på med for meget hoppen op og ned, men det ved du sikkert godt. Var bare din formulering der fik mig til at tænke på at hunden hoppere rigtig meget op og ned af ting
jun 2005
jun 2005
aug 2004
Tænkte nok at jeg bare misforstod det du skrev
Men pøj pøj med træningen! Kan jo være vi ses derude engang ;D
Hvor gammel er din hund nu, og er det en SBT?
jun 2005
Og jeps hun er SBT, har selv opdrættet hende og har for et par år tilbage trænet lidt med hendes mor og min hanhund på rent hyggeplan
Så det bliver rigtig spændende at komme i gang med det lidt mere seriøse
aug 2004
Håber I kan finde et godt træningsted. Hørte om en der ikke måtte være med til træning fordi hun havde en SBT :S Meget mystisk!
jun 2005
Jeg blev da også først budt hjerteligt velkommen til H70 men efterfølgende fik jeg afvide at listehunde ikke var velkomne da jeg så skrev at de da vidst havde lidt problemer med at finde rundt i racerne og at SBT ikke har en listehund valgte de at ignorrer mig, mere uproffesionel opførsel har jeg sjælden set....
aug 2004
De SBT'er jeg har mødt har været utrolig dejlige hunde, og i øvrigt forstår jeg slet ikke at man udelukker listehunde fra træningspladser. Dem der så endelig gerne vil lave en god hund får så ikke lov at få prof hjælp? Det hænger jo slet ikke sammen, men det er selvfølgelig nok fordi klubberne er bange for at der skal ske noget, og det vil de ikke ha' reklame for
jun 2005
Heldigvis er det første gang jeg nogensinde har oplevet det, men var da nok lidt forberedt på det ifm Agility :o)
Bliver bare så fedt at komme til Konkurrencer om et par år, så skal vi vise dem skal vi :o) Hihi
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
aug 2004
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.013
Jeg forstår slet ikke alt det her træning i så ung en alder.
Jeg er personligt tidligst begyndt med mine hunde 14 dage inden de blev et år. Indtil da havde de højest set en pose og en tunnel, og luntet hen over en balance i snor.
Der er SÅ meget andet man kan bruge det første år på, som vil gavne hunden i det senere forløb.
Der er et halvt år fra hunden er 1 år til at man må konkurrere - det er masser af tid!
Jeg må også indrømme, at jeg kunne aldrig finde på, at sende min hvalp igennem en slalom-alle! - selvom det er lidt er det gentagne små vrid i ryg.
Jeg har oplært Audi i slalom på 10 dage og Bobby på 17 dage. Og de har en bedre forståelse for den, end alle-metoden nogensinde vil give en hund. I kan se videoer på min profil. Så hvorfor i alverden haste nu??
Brug tiden på at lad hvalpen være hvalp.
Lav kontaktøvelser.
Fremadsendelser.
Der er en masse små ting man kan, men vent dog med alt det forhindrings-tamtam.
Hast ikke - I når det nok!
aug 2004
Kontaktøvelser, fri ved fod, sit dæk, indkald, apport
påbegyndt lidt feltsøg og skal snart påbegynde rundering og spor.
Hunden elsker jo at udføre opgaverne Og det er klart at man skal passe på med belastningen. Er også derfor jeg skriver at jeg ville lave større afstand mellem slalompindene
jun 2005
Der bliver spurgt indtil inspiration, ingen har travlt ;o)
Hunden får skam lov at være hvalp mere end hvad godt er LOL
Agility - Mål konkurrence plan