Hvilken hund? Til lejlighed! :-) {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg sidder lige derhjemme, og er ved at lave en liste over for og imod ved at købe hund eller kat - ligenu er jeg ret varm på at købe hund, men jeg ved at det er en stor beslutning, og derfor overvejer jeg alting igennem.
Pt. bor jeg hjemme, hvor vi har en Coton De Tulear - og sådan en skal jeg ikke have. Den er for dyr, kræver for meget pelspleje og gøer alt for meget til at have i lejlighed - generende for andre tænker jeg.
Jeg vil gerne have en forholdsvis lille hund - den må IKKE være større end en Coton, og den må gerne være noget mindre
Krav til hunden:
* Den skal kunne være alene hjemme mange timer dagligt imens jeg er i skole
* Den må IKKE gø meget og være meget verbal
* Jeg vil gerne bruge tid på pelspleje, men IKKE lgieså meget som der kræves af en Coton
* Den skal være nem at have med - i tog, på rideskolen osv. alle steder, hvor jeg skal hen uden at pibe og gø osv
* Den skal ikke kræve meget motion, men have nok i at komme med rundt omkring.
Er der umiddelbart nogle hunde i kan anbefale?
Jeg gider ikke have en, der "snorker" osv..
På forhånd mange tak for hjælpen
(Har overvejet en Yorkshire - erfaringer med dem??)
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 51 Svar: 962
Læs om de forskellige racer, og besøg opdrættere..
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.224
Ts jeg læste om Yorkshiren da jeg købte hund og den kan også gø meget, ved dog ikke om det kan trænes væk. Man kan træne meget gøen væk hvis man bruger tid på det.
aug 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 106
når jeg læser alt det en hund skal kunne og ikke må gøre tænker jeg på om du skal have en hund..... en hund kraver opmærksomhed og træning...
jeg bor selv i en lejlighed har en lille tibbe som er sød, han kan være alene hjemme men han snoker også men hold da op det er hyggeligt.. en hund bruger man en del tid på
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.447
Der er jo ingen hvalp, der komme ud i sit nye hjem, som automatisk kan være alene hjemme, lade være med at gø, forholde sig roligt, når den er med ude osv. Alt det kræver masser af tid, energi og træning. Og specielt som unghund kræver de fleste meget meget mere, af deres ejere end "bare at komme med rundt omkring".
aug 2009
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 95
Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil bruge masser af tid på min hund - absolut ikke Jeg elsker at have min hund med overalt, på stranden, i skoven, på rideskolen osv. og det skal hunden kunne - dog skal den også kunne være alene hjemme imens jeg er i skole (jeg vil være i skole omkring 12 timer om ugen - så det er ikke så galt!).
At hunden ikke må gø for meget er fordi, at jeg skal bo i studiebolig/lejlighed og dermed vil det være generende for mine naboer, hvis min hund larmer meget
Nuværende hund er en Coton, og han er meget energisk (i forhold til racebeskrivelsen :P) og ham har jeg ogås haft med til løbetræning osv. uden problemer - han bliver motioneret på gåtur 3 gange om dagen, men fordi han kommer med alle steder er han klippet, fordi hans pels eller knudrer og filtrer og bliver mudret - og min hund skal være en HUND og ikke en præmiebamse
Jeg vil bestemt bruge tid på min hund, men de dage, hvor der er mange timer på skolen eller lign. er det bare vigtigt, at hunden KAN være alene.
Det er skam ike fordi ovenstående er sådan det skal være hver dag.
Hvis i gider holde jer til emnet og foreslå racer i stedet for at være trælse ville jeg sætte pris på det (-:
aug 2009
Når jeg mener, at den ikke skal kræve meget motion, så er det fordi der jo er hunde, der er ekstremt aktive og slet ikke har nok i gåture mm.
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
VENT et par år, og nyd familiehunden i stedefor, den vil elske dig for den tid du ofre på den.
Alt andet vil være direkte egoistisk, sorry men det er min ærlige mening.
Men hatten af for dig fordi du netop har sat dig for at tjekke de forskellige ting FØR du har købt en hvalp.
aug 2009
Jeg har bestemt ikke tænkt mig at købe hunden FØR jeg har en bolig, hvor jeg MÅ have husdyr.
Jeg flytter til efteråret, og er såmænd bare gået igang i god tid med at undersøge tingene grundigt - så jeg ikke tager en forhastet beslutning.
Jeg har såmænd tid til hund - hunden skal jo MED på rideskolen f.eks. det er kun skole den ikke kan komme med til og jeg rider heller ikke hver dag eller lign.
Mit arbejde kan den også komme med til, da jeg underviser osv. og generelt passer en hund fint ind i min livsstil.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Ingen hunde lever op til dine krav. Køb en hamster!
Hvis en coton er for dyr, så skal du slet ikke have hund. Alle hunde koster jo det samme, eller mere, at holde.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Tro på det, Grethe - siger jeg bare.
Måske du skulle tilbage til virkeligheden. Det er jo ikke dukker, det er levende dyr.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 51 Svar: 962
aug 2009
Nu har jeg snakket med york ejer ude på rideskolen og umiddelbart er det sådan en hund jeg skal have
Tusind tak for ingenting - jeg har ikke fået et eneste relevant svar herinde. Jeg har hund selv og det fungerer fint.
Og man kan sagtens få hund til billigere end 15000 som en Coton med papire koster.
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Tsk..Tsk..
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Et godt råd vent med anskaffelsen til Du er faldet til i studiet og kan vurdere om tiden er der til en lille aktiv hund. Især hvis du også har hest.
aug 2009
Maria:
Tusind tak for et svar jeg kunne bruge til ngoet :-)!
Har tænkt rigtigt meget over begrænsningerne osv. men der var lige et par ting jeg ikke havde tænkt igennem endnu der, så mange tak
Planen ligenu er, at jeg først skal finde en lejlighed selvfølgelig - og så skal jeg falde til i mit studie og være sikker på, at det er der jeg skal blive.
Og hvis jeg stadig mener jeg har tiden, så låner jeg vores coton en uges tid bare for at se, hvordan det så fungerer i praksis med hunden også
Det har dog hele tiden været planen, at jeg skulle igennem ovenstående inden eventuelt køb af hund, da jeg IKKE vil købe en hund som jeg så skal af med efter et par år - hvis jeg køber hund skal det være for at have den til den ikke kan mere..
Angående rideskolen så går der både yorkier og chihuahuas derude - og det fungerer helt fint! Der er også store hunde der, vores coton og forskellige hunde generelt, men alle er gode til at vise hensyn eller lige hundepasser imens man rider leler lign
Den vil selvfølgelig altid være under opsyn på rideskolen
Jeg deler hesten med min mor, og derfor har jeg mere tid end de fleste med hest - jeg er så heldig, at min mor også betaler stortset alt til hesten, så rent økonomisk har jeg også bedre mulighed for at have hund
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 384
Eddie er alene hjemme mellem 5 og 7 timer om dagen 4 dage om ugen uden problemer. Han bliver luftet 3 gange om dagen, morgen, eftermiddag og aften. Hvis jeg har en dag hvor jeg har god tid går vi en ekstra lang tur i parken, hvor han får lov til at løbe frit. Når jeg tager hans taske frem bliver han ellevild, fordi hans ved at han skal med mig et eller andet sted hen, han elsker simpelthen at komme med og opleve ting. Alt i alt, en perfekt hund at have i en lejlighed, hvis du spørger mig (:
aug 2009
Nalah::
Har lige fået tilbudt studiebolig, hvor man må have husdyr
Skal læse i Odense, og de fleste steder må man have hund eller kat i studieboligerne der - så du ved vidst ikke, hvad du snakker om
Som skrevet tidligere anskaffer jeg mig ingen dyr før jeg har fast bolig, hvor de må være.
aug 2009
Mia C:
Tak, jeg overvejer også den race
Ja men nogle racer har jo mere anlæg for at gø osv. end andre - derfor jeg spørger..
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 384
Jeg har også flere gange haft ham med ud og shoppe og har aldrig oplevet at jeg ikke kunne have ham med, sørger altid for at have hans taske med, så han kan sidde i den imens vi er i en butik (det syntes jeg er nemmest), det eneste sted jeg ikke kan have ham med er steder hvor der sælges madvare.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.499
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 1.058
Nem at ha' med, hyggetrold, rolig og alligevel legesyg og en helt masse andet.
Der er anskaffelsesprisen heller ikke i samme prisleje som coton og yorkie.
Synes det er fornuftigt, at du kigger og undersøger i god tid
Og 12 timers undervisning i ugen, er jo heller ikke voldsomt længe hunden skal være selv ad gangen.
De fleste hunde er vel alene på tidspunkter, går ikke ud fra ret mange mandsopdækker deres hunde 24/7
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
feb 2012
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 216
aug 2009
Mange tak til jer, der har kommet med gode og fornuftige svar Jeg kan helt klart bruge det til noget!
King of Heaven:
Nu render den jo ikke løs sammen med hestene uden opsyn, men går i snor, når der er heste omkring den.
Det fungerer på rideskolen nu med chihuahua og yorkie osv - det er intet problem
Farlig Charlie:
Jeg har en Norsk Skovkat - og hvis jeg skal have kat skal det helt sikkert være sådan en Dog er jeg faktisk lidt bange for katte, da jeg voksede op med en kat, der lå i hækken og ventede hver dag, når jeg kom hjem fra skole - og så angreb :s Så tror måske energien i en indekat bliver for meget for mig OG tror jeg ville have evigt dårlig samvittighed over at de skulle være inde hele tiden :s
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 693
Men selvom det er en lille hund, kan den stadig godt lære at begå sig på en rideskole. Jeg har haft part på en hest, på en lille gård godt nok, men der opdrætter de chihuahua'er, som løber frit på gården uden problemer.
Men der vil altid være en risiko for der sker en skade, oplevede engang en killing der kom for tæt på en hest og blev trådt ned, så den måtte aflives fordi den var så hårdt skadet, og det kan man jo ikke sikre sig ikke sker. Deruover er der ingen garanti for at hunden kan med alle andre hunde - nogle hunde er jo aggressive overfor andre, og hvis det er en tæve kan hun ikke komme med når hun er i løbetid fx. Så der børn der skal have forståelse for hunden, det er ikke alle hunde der kan lide børn, min chihuahua kan pt ikke fordrage børn, men det er mest fordi børn ikke ved hvordan man hilser på en hund
Chihuahua'en er en skøøøn race, min gør desværre meget pt, men når jeg skal flytte i lejlighed håber jeg han lærer at dæmpe sig OG jeg faldt for racen på en gård
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 101
Min umiddelbare reaktion på de krav du stiller til en hund gør at jeg tror at det bedste valg vil være en kat.
Som valgmulighed nummer to så prøv at kigge efter en voksen hund. En hund som allerede er vant til tid for sig selv og som har lært ikke at gø når den er alene.
Det er en stor mundfuld for alle at stå med en hvalp, men som studerende er der mange ting du skal have tid til, skal klare selv og hundehvalpen kunne nemt blive mere en belastning end en glæde.
Pas evt. en feriehund på prøve. Kan du få hverdagen som studerende til at hænge sammen med en hund du kun passer mens dens familie er på ferie, så har du et bedre grundlag for at træffe din beslutning.
Du er ung. Din beslutning rækker ti år frem i tiden. Brug lidt ekstra tid på dine overvejelser. Dit liv ser helt anderledes ud allerede om få år.... færdiguddannet, mand, børn.......
aug 2009
Det var dog et latterligt input at komme med.
jeg skal have en race, der levermest muligt optil mine forventninger, da jeg IKKE vil risikere at skulle sælge min hund fordi det var en forkert en jeg fik mig - forstår ikke, hvorfor jeg skal høvles ned for at undersøge tingene.
Maja T:
Ja det kan de nemlig sagtens de små hunde Dog skal min aldrig løbe frit derude (kom steder, hvor der ikke er løse heste i hvert fald)..
Skader kan store hunde også få - der var en stor hund derude, der blev trådt på og måtte aflives - så det er farligt uanset størrelsen på hunden, hvis man ikke har hunden i snor osv
aug 2009
Thøger:
Som skrevet vil jeg først købe, når jeg har fast bolig og er faldet til på studiet og ved, hvor meget tid jeg her. Derudover låner jeg vores coton 1-2 uger for at se om hverdagen så også hænger sammen i praksis med en hund
Og vores coton er en ordentligt mundfuld, så hvis jeg kan klarer den med ham, så kan jeg også med en hvalp
aug 2004
Meget underligt svar! Hvis ikke det blot er ironi.
Kanda slet ikke forstå at man skriver sådan noget til en som spørger indtil en race der vil passe til ens behov. Det er jo netop det man skal undersøge, i stedet for at fare ud og købe en hvalp man synes ser nuttet ud.
Her er en der reelt skriver hvad hun har af behov, og søger info omkring det, og skal så ha' så dum en kommentar?
Underlig at man synes at man så ikke vil rådgive omkring det? Er det bedre at folk ikke undersøger mulighederne?
jun 2011
aug 2009
Tinna J:
Ja det er åbenbart bedre bare at købe en tilfældig hund man lgie synes er sød - men det synes jeg nu er synd for hunden..
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 102
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
jeg har desværre ikke så meget erfaring indefor de mindre racer, men mit råd til dig er at opsøge en masse opdrætter af hunde du synes virker som noget for dig, der er også masser af sider på nettet hvor man kan læse om forskellige racer, der kan du måske finde noget der passer til dig.
Så er der også økonomien, du kan allerede nu starte en hundekonto og begynde at ligge penge til side, du kan godt regne med at det månedlige beløb er ca. 1000kr det går til foder, ansvar, sygeforsikring, samt et lille beløb til dyrelæge som bliver lagt tilside hver måned, i starten bruger man gerne en del i dyrelæge regninger da man godt kan være lidt pyldret og går til dyrelæge bare ved de mindste tegn :)) , så kommer der også udgifter til udstyr til vovse det er alt fra sele, snor til guffer, seng og tæffer osv.
jun 2011
jun 2011
feb 2012
feb 2012
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 148 Svar: 1.041
Og så kom du pænt forbi de områder man måske skal.
_____
Vil klart også sige du ikke må gøre det op i hvad hunden koster og hold dig til tavlehund :))
Og ja, så læs de andres indlæg og smid det negative ud
Men de har ret i det store hele i hvad de siger kunne bare være sagt meget pænere
aug 2004
Det var jo en mulighed, som jeg også skrev Det er bare ikke altid til at gennemskue, når man ikke kender den der skriver
sep 2011
Come on, hvis i er så voksne og ved så meget bedere end TS så vejled hende ordenligt og i en normal tone istedet for det ironi hele tiden ..
syntes det er ærgeligt det skal arte sig ud sådan, hun spørger af en grund, og det er for at få lidt hjælp og forberede sig, og når man får sådanne svar går man helt automatisk i forsvar
- Når i nu er så kloge så vejled hende frem for at gøre grin med hende..
Silje - Build a bear ? hold dog.
sep 2011
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Kender til et par stykker som fungere godt ude ved ejernes heste og de er aktive når de er ude, men forholdsvis inaktive når de er inde. De tilpasser sig rigtig godt.
De kan være alene, men vil helst være med hvor der sker noget
Ulempen er self at de kræver tøj om vinteren og solcreme om sommeren. Men det er nemmere at holde styr på en tons vis af pels.
Racen er nem at have med rundt og mange ser lidt lettere på at have dem i deres hjem/bil, fordi de ikke fælder
Det er dog ikke en race for alle. Så man skal ud og møde nogle, før man overvejer at anskaffe sig en.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 77 Svar: 7.934
Skovkat kender du, mit bud er en Hellig Birma.
Den opfører sig temmelig hundeagtigt og er meget knyttet til sit hjem og sine mennesker.
Det er en lille pelsbold, men kræver alligevel ikke den store pelspleje, da den kun har dækhår.
Skal du på besøg hos familie/venner og overnatte kan den uden problemer komme med.
Det er en lækker race og jeg selv får aldrig andet.
feb 2012
feb 2012
aug 2009
Så nej hunden/katten vil være den eneste.
Tak til dem, der har skrevet noget brugbart ..
Hvilken hund? Til lejlighed! :-)