{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.779 visninger | Oprettet:

Sine S
Sine S
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 25

Gode førstegangshunde? {{forumTopicSubject}}

Ja... Jeg ved godt der har været en del af den slags emner her, og har da også læst en del af dem, men nu synes jeg ikke lige de racer som jeg havde i tankerne lige stod der smiley Så nu har jeg bestemt mig for at spørge jer til råds smiley

Jeg bor med min kæreste og vi vil meget gerne have hund engang i fremtiden. Lige nu og her er totalt udelukket (fordi vi simpelthen ikke har pengene til det.. og så bor vi et sted hvor man ikke må have dyr smiley ), men jeg vil meget gerne være på forkant med det hele, så når vi endelig har råd til det, så ved vi nogenlunde hvad vi skal gå efter. smiley Og jeg vil meget gerne lære alt hvad jeg kan om de forskellige racer..

Når det så er sagt vil jeg gerne have en hund som er let at træne, da jeg gerne vil prøve kræfter med agility, lydighed mm. smiley Derudover er jeg helt syg med masser af pels, og mellemstore - store hunde. smiley Den SKAL kunne acceptere andre dyr i huset (da vi på sigt gerne vil have 2 hunde og evt. også et par katte), og skal være børnevenlig, så den skal kunne holde til lidt larm når der engang kommer børn i huset. Og selvfølgelig skal børnene lære fra starten af, at de ikke må hive hunden i halen eller irritere den, det er selvsagt. Og hvis den kan spises af med en 2 km's gåtur engang imellem (men så med mere mental aktivering derhjemme) så ville det jo bare være super smiley Og så ville jeg gerne kunne træne min hund til at gå løs uden snor, selvfølgelig på de rette steder... smiley

Jeg har ikke selv haft min egen hund før, men da mine forældre fik en chihuahua for nogle år siden, var jeg også med på træningsfronten, hvor jeg så blev bidt af hundetræningen. smiley Jeg har også luftet hunden og givet den mad, så det ved jeg, jeg kan klare (også i regnvejr og snevejr, selvom hunden ikke havde lyst til at være ude i sneen smiley )
Det jeg kan tilbyde hunden ville være at den fik fysisk aktivering (i form af træning i agility/lydighed mm. og daglige gåture), at den fik mental aktivering dagligt (hundepuslespil, kommandoer etc.), masser af kærlighed og opdragelse (jeg går meget op i, at opdragelsen skal være på plads. Har set hvordan det kan gå uden, og det har jeg IKKE lyst til med min hund).

Jeg har selv tænkt på et par racer f.eks.:
Finsk lapphund,
Islandsk fårehund,
Leonberger (måske ikke ideel til agility, men stadig en dejlig hund!)
Shetland Sheepdog
Samoejdhund
Eurasier
Australian Shepherd
Collie (langhåret)

men jeg er ikke helt sikker på om nogle af disse racer vil kunne passe ind i en sådan familie som førstegangshund.. smiley Jeg har jo også læst mig frem til, at en shetland sheepdog nok ikke ville være ideel i denne sammenhæng smiley er også helt forelsket i Alaskan Malamute og Siberian Husky, men jeg har indset at det nok heller ikke er nogen god idé..

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode førstegangshunde?
  • #2   19. mar 2012 Jeg hører tit atCavalier King Charles er en super hund til førstegangsejere :o)

• #3   19. mar 2012 En collie er en sød og omgængelig hund hvis du får den fra en god og seriøs opdrætter.
    Ham jeg har er rolig indenfor og vil rigtig gerne træne og lave noget udenfor.
    Det med de 2 km. gåtur engang imellem er så ikke helt nok, med mindre du mener at hunden kan tåle at turen ikke er længere end det bare nogle gange, men normalt går længere.
    Det er en race man kan træne til at gå uden line, men det er ikke noget den bare kan.. det skal læres.

Og pels får du rigeligt af !

• #4   19. mar 2012 Jeg tænker at en sheltie måske ikke har det så nemt med en masse råbende og skrigende børn..

• #6   19. mar 2012 Shetland sheepdog kan være en udmærket førstegangshund.

Jeg er mere i tvivl om nogle af dine spidser eller australian shepherd er deciderede førstegangsejer-hunde. Men hvis man lægger en god indsats, så kan man godt få det til at virke.

Umiddelbart forbinder jeg collien og shetland sheepdog og dernæst islandsk fårehund som dem der i gængs opfattelse er gode "førstegangshunde". smiley

• #7   19. mar 2012 Hov ja skrigende børn... så er collien og shetland sheepdog generelt betragtet ikke så egnede...

• #8   19. mar 2012 Du skal gå langt uden om de store spidshunde, som husky, malamute, samojed mv., og andre aktive brugsracer (med mindre du virkelig er klar over hvad du går ind til, har meget tid, overskud og god økonomi).

• #9   19. mar 2012 Min colllie klarer skrigende og legende børn fint..
    Og når han ikke gider mere, så går han.

• #10   19. mar 2012 Buddy (collie) klarer også små børn fint, det kniber mere med støjende store udgaver.

• #11   19. mar 2012 Sarah.. Okay.. Ja de store udgaver (over 3 år ) har vi ikke så tit på besøg....

• #12   19. mar 2012 Jeg tænker... hvad med Landseer?

Har du kigget på dem?

Det er sådan en stor, rolig hund. Nok ikke ligefrem agilitymateriale, men de vil gerne samarbejde med dig.

(link fjernet)

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#13   19. mar 2012 Jamen jeg mente ellers at have læst at en shetland sheepdog ikke har det stærkeste sind, og som Tina siger ikke ville kunne klare råbende og skrigende børn, men det kan jo være jeg tager fejl smiley

Tina: Det jeg mente med engang imellem var at den normalt går længere, men at det kun er fordi man enten er syg eller noget og måske ikke lige selv kan holde til at gå de der 5-10 km.. Bare så den ikke bliver helt vildt skør af ikke at være ude så meget som den plejer.. Og det med pelsen lyder skønt smiley

Stine D og Beauceron: Jeg synes bare Cavalier King Charles er så... små ._. Og jeg vil helst ikke have en lille hund jo smiley
    Beauceron: Uha, det var godt du lige fik fortalt mig det smiley

Og spidshunde: ja... Det har min far også lidt halvt fortalt mig.. Han havde selv en smuk spidshund for lang tid siden. (men jeg mente nu altså at jeg ville være en bedre hundetræner end ham XD )

Og nuuuurh hvor ser den tibetanske terrier bare sød ud smiley

• #15   19. mar 2012 Tina

Han bliver lidt usikker og går væk og lægger sig. Kan se det når vi har større børn på besøg og de får hævet stemmen over et spil eller lignende. Når han har ligget lidt på afstand og betragtet, så indser han som regel at der ikke er noget farligt i det. Men jeg holder øje med at han får plads til at trække sig.

• #16   19. mar 2012 Jeg synes faktisk, det er rigtigt svært at anbefale en race, ud fra dine "krav".

En race, som kan kapere uro og råbende børn, skal være temmeligt "robust" (som fx. Leonbergeren) Men jo mere robust en hund er fysisk og psykisk, jo mindre trænbar er den som regel.

Spidshundene er generelt svære at opdrage, og dem har du mange af på din liste. Og med hyrdehundene vil du riskere, at de enten stresserop pga. børnene eller at de endda begynder at hyrde dem, for at få styr (og ro) på flokken.

• #18   19. mar 2012 Enig med Karina. Overvej hvor trænbar/robust/lydig du ønsker den.

Her er lidt mere om landseerens sind.

At have en Landseer

Landseeren er kendt for sit meget venlige sind og sin tillidsfuldhed - også over for fremmede - og for sin glæde for og omsorg over for børn. Den har så blidt et udtryk, at alle tør komme hen til den og klappe den selvom der er så stor. Landseeren har en uforbeholden glæde for mennesker og er ganske kontaktsøgende. Den befinder sig bedst lige præcis der, hvor dens mennesker er. Også den fysiske kontakt er vigtig; Landseeren er en kælen hund, og kunne den kravle på skødet, gjorde den det gerne, men med hannernes op til ca. 70 kg. er det lige i overkanten.
    - Nøgleord som tolerant og tålmodig gør, at landseeren ikke bare går godt i spænd med mennesker, men også med andre hunde og dyr i det hele taget. Den kan dog godt finde på at tage en muldvarp eller lignende, men noget udpræget jagtinstinkt har den ikke, og derfor strejfer den heller ikke.

Generelt er landseeren meget rolig inden døre - men ude vil den meget gerne være med til at lave noget. Den vil gerne bruges; du kan tydeligt mærke at det er en arbejdshund. Kørsel med vogn, svømning, vandapportering og apportering på land er oplagte beskæftigelsesmuligheder for en landseer. Med hensyn til apportering skal man ikke være nervøs for, at den ødelægger noget, da den har et meget "blødt bid". Den er jo skabt til at trække f.eks. mennesker i land, og dem må den jo af gode grunde ikke tygge i.
    - Selv om landseeren, som nævnt, gerne vil have opgaver, er den ikke voldsomt motionskrævende. Et par daglige gåture og lidt leg/aktivitet i haven tilfredsstiller dens behov.
    Landseeren er ret nem at opdrage. Den vil gerne lære og er meget kontaktsøgende til føreren. Den opfatter hurtigt, hvad du vil have den til, og tingene sidder hurtigt fast. Under opdragelse og træning er det vigtigt at tage hensyn til racens blide temperament. Hvis du begynder at råbe og skælde ud, bliver den meget ked af det. Så vil den ikke være med - men vender ryggen til og går sin vej. Med venlig træning og ros kan du derimod få den til hvad som helst.

(Kilde: HUNDEN 117. Årgang - NR. 10 - Oktober 2007)

• #19   19. mar 2012 Hvad med sådan noget som bearded collie eller shappendoes? De er knap så stressende som collie og sheltie, men du har stadig basis for lydighed og i hvert fald med shappendoes mulighed for agility.
    Skal det være mere spids kunne japansk spids være et bud. Den er dog ikke så stor..

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#20   19. mar 2012 Oh dear... Det har vist ikke været helt gennemtænkt mht. racer kan jeg godt se på det hele... *hånd for ansigtet* Så er det godt der kommer nogle erfaringer smiley

Hm.. Er der nogle af jer der har haft hund først og så fik børn bagefter? Hvordan gik det, og hvordan havde hunden med det etc.? Tog børnene mere hensyn til hunden (mht. råben og skrigen)?

Sarah: Jeg har ikke kigget på Landseer, nej, men tak for oplysningen smiley Det er da værd at kigge nærmere på smiley

Karina: Hmm... Så spidshunde ville måske ikke egne sig til at starte med.. Det er hermed noteret smiley

Finkaninus: Den ser altså også fin ud smiley Hvordan har den det med børn? Det er bestemt værd at se noget mere på den.. (af hvad jeg kunne læse mig til på et par minutter så passer det fint temperamentsmæssigt)

Min kæreste vil gerne have en rottweiler på sigt, men den tænkte jeg ikke lige var en ideel førstegangshund... (selvom hans forældre havde en rottweiler og en rottweiler/schæferblanding da han var mindre) smiley Nogle erfaringer mht. til det?

• #21   19. mar 2012 Beauceron, jo eurasieren eren god førstegangshund..

Sine, synes du skal se nærmere på eurasier, evt besøge en opdrætter..

• #23   19. mar 2012 Hvis du kan lide leonberger og landseer, så kan du sikkert også lide berner sennen og newfoundlænder.

Mht rottweileren så skal I være obs på at det jo er en brugshund og derfor kræver opdragelse og aktivitet derefter (dvs. meget) smiley

• #24   19. mar 2012 Jeg synes ikke en rottweiler er en oplagt førstegangshund..
    Men det kan skyldes at jeg ikke er særlig tryg ved racen.. Jeg synes de er lumske og utilregnelige, og det er muligvis fuldstændigt uberettiget.

Jeg er ellers en nogenlunde erfaren hundefører

• #25   19. mar 2012 Vi har en eurasier i klubben..
    Ejeren købte efter et par år med frustrationer en hund der gider træne og være sammen med hende..
    Så nu har hun en eurasier, der bare er med og en labrador, der forguder hende...

Jeg tror heller ikke en eurasier vil leve op til dine forventninger, selv om det er en sød og flot hund

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#26   19. mar 2012 Ginne: Jeg har faktisk også kigget lidt på både Schapendoes og Bearded Collie smiley Glemte bare at skrive dem på smiley Men de to er helt sikkert også muligheder smiley Jeg vidste bare ikke at de var mindre stressende end collie og sheltie smiley
    Jeg er bare meget bange for at ende med en stresset hund. For det er mega synd at hunden skal have det så dårligt, hvis jeg er en inkompetent ejer. smiley

Sarah og Karina: Ja... Det med det trænbare/robuste skal jeg nok tage op til genovervejelse.. Men mht. træning gør det altså ikke noget at den ikke lige fatter det første gang. Det er ikke fordi den SKAL være lynende intelligent, men den skal helt sikkert være samarbejdsvillig.
    Landseeren lyder altså også som om det er en god mulighed! (dog ikke lige agility, men så til andre ting smiley )

• #27   19. mar 2012 Nej, synes heller ikke rottweileren er ikke en oplagt begynderhund.

Denne beskrivelse synes jeg umiddelbart er god.

(link fjernet)

• #28   19. mar 2012 Sheltien er en meget blød hund, så man skal klart nok se sig for når man vælger opdrætter, og man er nødt til at give den plads til at udvikle sin personlighed - ellers kan den komme til at virke kuet eller nervøs.

Gør man det rigtigt får man til gengæld en helt igennem fantastisk hund som vil være jer et ekstremt loyalt og blidt familiemedlem til den dejser om af alderdom (12-15 år). I mellemtiden har du en hund som gerne vil træne når du vil det, og vil være blandt de bedste i klassen, men som også kan tåle at du en gang imellem er doven, syg eller ikke har sovet så godt.

De er aktiverinskrævende, men egentligt ikke specielt motionskrævende. Altså, sammenlignet med gennemsnitsfamiliehunden. Så længe du kan give den sin mad på græsplænen eller i noget aktivetitslegetøj og går til noget træning en gang om ugen, så har du en glad hund. smiley

Den kan sagtens med børn, og den gider godt lege, men det er altså ikke en hund man sidder og krammer i flere timer. Den vil gerne sidde ved siden af dig men alligevel have lov at ligge i fred - og det skal børnene kunne acceptere. Den elsker nærvær, men sætter sig sandsynligvis ikke på skødet.

Min egen er ikke opvokset med børn, så han er generelt ligeglad medmindre der er en der lige fanger hans opmærksomhed (gerne med en godbid eller en bold). Jeg er tryg ved at han er løs sammen med børn (aldrig uden opsyn - af hensyn til hunden), for han går bare selv når han ikke synes at de er spændende mere.

Prøv at se denne sheltie lege med denne baby:
    http://www.youtube.com/watch?v=iFwmUllLcR4

Du kan se at selvom den er "vild", så er det med stor hensynstagen til barnet. Iflg ejer var denne hund 7 år gammel da familien fik børn, så det er ikke engang et spørgsmål om at de er vokset op sammen. smiley

Det eneste du lige skal være obs på er at det kan være en ret larmende hund, men aktiveres den tilstrækkeligt kan man holde det på et rimeligt niveau. Det sker mest i stress-situationer (f.eks når der kommer nye ind af døren, eller til træning - som er positiv stress)

• #29   19. mar 2012 Beauceron, jeg er førstegangshundeejer, og mine hunde går da både til agility ogrally. Den ene blev rallymester i begynder med hundrede ud af hundrede point til første prøve.
    Så detkan man altså sagtens. Jeg kan ikke sige, om loge præcis Sine kan få det til at fungere, hvilket er grunden til at jeg henviser hende til at besøge en opdrætter.

• #30   19. mar 2012 Berner sennen er også et godt bud - dog skal du ikke regne med for megen iver i træningen.. Og med de store tunge racer skal man være obs på boligforhold.
    Dansk spids - der er dog ikke så mange af dem, men en god race også. Er ikke så egenrådig som mange andre spidser er og er heller ikke helt så stressende som mange hyrder.

• #31   19. mar 2012 "Så længe du kan give den sin mad på græsplænen eller i noget aktivetitslegetøj og går til noget træning en gang om ugen, så har du en glad hund. :)"

OG lufter den 3 gange i døgnet

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#33   19. mar 2012 Søster McFluff: Wow!!! Det ligner når mine forældres lille chihuahua leger med min brors golden retriever! Der tager Mulle (min brors golden) også enormt meget hensyn til at Molly (chihuahuaen) er så lille og skrøbelig.
    Og selvfølgelig skal hunden luftes 3 gange dagligt, det siger sig selv smiley og tak for videoen og råd smiley

Finkaninus: hahah smiley det med legetøjet kender jeg godt, men det var nu mest nylonstrømper det gik ud over smiley Det skal min hund selvfølgelig lære at lade være i fred <.<

Tina: Jeg tror ikke en rottweiler som sådan er "farlig", det handler vel mere om opdragelse end noget som helst andet? Min kærestes rottweiler var en meget sød og kærlig familiehund..

Lisbeth: Jeg skal i hvert fald snakke med en masse opdrættere, så der får jeg det nok be- eller afkræftet smiley

Ginne og Sarah: mht. til berner-sennen så synes jeg bare at de jeg har set har været lettere kulrede, og tænker om det så er forkert opdragelse og manglende aktivering? Eller om de bare ER så aktive at de skal hoppe og springe og løbe væk.. Jeg har oplevet det med både hvalp og voksen hund. smiley

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#34   19. mar 2012 Hmm... Så kan man jo spørge sig selv om eurasieren kan fungere optimalt hos mig.. smiley Det er nok en meget god idé at tale meget med en opdrætter... Og vælge med omhu og stor forsigtighed smiley
    Jer med eurasiere: Har jeres hunde stamtavle?

• #35   19. mar 2012 Sine, både isabelle og jeg e opdrættere

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#36   19. mar 2012 Nå for søren da også..... Det vidste jeg ikke <.<

• #37   19. mar 2012 Jeg opfatter ikke berner sennen som en kulret hund.

Men lige med berneren skal du være obs på at den ofte kan have tendens til at være lidt reserveret overfor fremmede. Den er sådan en "gårdens vogter" type. Det er vigtigt at vænne til gæster.

• #38   19. mar 2012 Sine, hvor i landet bor du?

• #39   19. mar 2012 en spidshund der er rimelig trænbar og som også er en god agilityhund er japansk spids

hvis den fra starten får positive oplevelser med børn, er den også en god børnevenlig hund.
    http://www.hundegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=6066
    http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=55086

men de er alarmhunde, så man skal kunne tage en vis portion gøen

• #40   19. mar 2012 Jeg havde aussie og sheltie inden jeg fik barn, så jeg kan fortælle lidt om hvordan det er gået.. (-;

Sheltien var en ældre herrer på 11 år da jeg fik min søn, og han har altid stresset meget, og stresser stadig meget op over vild leg, boldspil og ved barnegråd. Han kan godt bide efter benene hvis han er stresset, og min søn løber rundt i huset, han vælger ofte at smutte op på 1. salen hvis der er for meget støj i huset, så generelt var han nok for gammel, og for nervøs til at tage det rigtig godt det med at få barn i huset, men det er jo svært at time.. Det fungerer helt fint i hverdagen, især efter at barnet er blevet større og kan tage hensyn til gamle Jack på 14 år, som nu har det endnu nemmere da han ikke hører så godt mere (-;

Aussien var 4 år da han fik "barn i huset" min aussie stesser stort set aldrig, og han var alligevel så gammel så han ikke var for voldsom for min søn, så det har gået helt uden problemer, Aslan forguder min søn, og sover ved siden af hans seng om natten. Dog kræver aussien meget træningsmæssig, og man skal være indstillet på at den skal være velstimuleret og vel motioneret for at være harmonisk og uden stress. Aussie besider også et vogteinstinkt, så der kan også blive noget ekstra træning omkring venner på besøg og voldsomme lege.

Jeg mener ikke der er nogle hunderacer som generelt er gode 1. gangs hunde, men det gælder om at finde en hund som passer godt til ens livsstil. Hvis racen passer godt til ens livsstil, og træningsønsker så bliver det automatisk til den perfekte hund.. Men vær ærlig overfor hvad du kan tilbyde og hvad du vægter højest. Hvis den perfekte hund for dig viser sig at være en labrador, så må du måske gå på kompromis med pelsen.

Men hvad med at se på sharpendoes, springer spaniels, lagotto eller koiikeren?

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#41   19. mar 2012 Lisbeth: Jeg bor lige pt. i Syd/midtjylland, men mine forældre bor på Sjælland, og der er jeg også engang imellem smiley

Connie: okay.. smiley Så det handler bare om træning?? Så kan det jo næsten være "ligemeget" med race, hvis det bare er træning træning træning..? <.<
    Og gøen er jeg vant til.. Chihuahuaen gør også en del.. (Og nu stiler jeg efter et landsted med masser af plads og langt til nærmeste nabo, selvom det nok ikke bliver lige indenfor den nærmeste fremtid smiley )

Hvad er så "bedst" hvis man kan tillade sig at sige det? Hund først? Eller børn først? Jeg har nemlig diskuteret det meget med min kæreste..

• #42   19. mar 2012 Der er for og imod begge dele (hundens uddannelsesniveua, kontra tilvænning af hunden til børn) - men gør dig selv en tjeneste og ikke gøre det samtidigt, medmindre du hader at sove. Hvalpetræning og spædbørn.. Der findes ikke timer nok i døgnet til den kombi. smiley

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#43   19. mar 2012 Mette: Selvfølgelig elsker jeg stor pels, men hvis det er det eneste der står mellem mig og den perfekte hund, så bliver man jo nødt til at gå på kompromis. Det er i sidste ende jo ikke det der skal være afgørende for, om det skal være den hund eller ej. For mig er sind altså altafgørende.. Og det du siger med livsstilen skal nok passe.. Det lyder i hvert fald meget fornuftigt..

Connie: Bianca og Fanny lader i hvert fald til at være meget rolige når der er børn tilstede smiley

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#44   19. mar 2012 Søster McFluff: hahah smiley Nej nej, det ville ikke være så sjovt.. smiley Det skal i hvert fald ikke være samtidig smiley Der tror jeg godt man kan få mange problemer med søvnen smiley Og jeg kan godt lide at sove.. ;P

• #45   19. mar 2012 jeg synes for en stor del af racerne, at det at gøre den børneglad er træning, men så er der jo nogle af racerne der er vogtende, det kan give problemer med fremmede børn og de hyrdene kan enten stresse over uroen eller hyrde børnene som Karina også skriver.

vi kan tydelig mærke på vores de to ældste, at der ingen børn var i familien da vi fik dem...de er meget mere forbeholden overfor børnene, ikke at de gør dem noget, men når de kommer på besøg så fordufter Jowina og Galia...nu er barnebarnet blevet 5 år og er så gammel at de er begyndt at komme hen og snakke

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#46   19. mar 2012 Connie: hmm.... Ja okay... *suk* Det er lidt af en jungle at komme igennem ^^;;

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#47   19. mar 2012 Og så vil jeg gerne sige TUSIND TAK til alle der har svaret smiley Det hjælper altså rigtig meget at høre nogle erfaringer og meninger fra andre smiley

• #48   19. mar 2012 www.hundeleksikon.dk/

• #49   19. mar 2012 Hov... den røg da lige afsted for hurtigt...

Men her i det link ovenover, kan man gå ind og læse lidt om de forskellige racer, og der er lavet et ok system som gør det nemt at se om den hund man kigger på er god - mellem - eller svær f.eks

Håber det er et link du kan bruge til noget...

• #50   19. mar 2012 Eurasieren er uden tvivl en rigtig skøn hund, men hvis du har tænkt dig at træne seriøs lydighed, er det nok ikke racen.. Der skal nok være nogle hunde der viser interesse for det, men man kan ikke regne med at det lige præcis er sådan ens egen hund bliver. Generelt er det en race, der skal nok selv bestemme hvad den vil og hvornår den vil :o)
    Nu er Bacchus ikke vores første hund, men han har generelt været nem. Jeg tror sagtens man vil kunne lykkedes med en eurasier som førstegangshund, hvis bare man er klar på at det jo ikke er en pleaser hund, hvilket måske kan 'skræmme' førstegangsejerer, når de opdager at det der går ind af det ene øre, kommer ud af det andet og hunden kan komme med et blik der bare siger "du kan rende mig kan du.. Jeg gider ikke, med mindre du har noget virkelig interessant og lækkert at tilbyde mig".. Dermed ikke sagt at den ikke kan trænes, for det kan den, men forvent at det KAN ske, at hunden ikke virker til ikke at fatte en skid, og pludselig gør den det automatisk når den f.eks vil have opmærksomhed - og så når man træner 'tricket' igen, kigger den bare på en som om man er idiot :o) SÅ, hvis man som mig holder af en god selvstændig hund der har sin egen mening om tingene, så er det bare en rigtig skøn race

• Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

#51   19. mar 2012 Charlotte: Jeg kender godt den hjemmeside smiley Jeg ville også gerne have lidt info fra folk som selv havde / har den slags og hvad deres erfaringer var med de racer smiley Men tak for tippet smiley

Julie: Tak for din information smiley Det er altid rart med folk der ved en hel masse smiley Det kunne uden tvivl være enormt interessant at arbejde med en sådan hund smiley Nu må vi se hvad fremtiden bringer smiley

Kommentér på:
Gode førstegangshunde?

Annonce