{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.860 visninger | Oprettet:

hval m amputeret hale-ville du købe?? {{forumTopicSubject}}

lige et lille spørgsmål herfra..

vi har et kuld på 7 lab. hvalpe,hvor den ene desværre er blevet kanøflet af hendes søskende så dyrlægen nu mener at der blir stor chance for at halen må amputeres lidt over midten,men spørgsmålet er om sådan en hvalp blir sværer at sælge??

prisen på indgrebet ved jeg blir dyrer end hvalpens pris,men det er ikke det som det hele skal komme an på,og nye ejere vil selvfølgelig få div papirer med fra dyrlægen om at det er fortaget lovligt osv..

så lad mig endelig hører jeres mening

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hval m amputeret hale-ville du købe??
  • #1   17. mar 2012 så længe hunden stadig kan fungere og indgrebet er 100% lovligt kan jeg personligt ikke se nogle problemer.
    det er dog synd for den lille vaps at den nu mister halvdelen af halen, men jeg tror nu ikke at det skulle give de helt store problemer. (det håber jeg da ikke )

• #2   17. mar 2012 Den manglende hale vil jo sætte nogle begrænsninger på hvad hunden kan bruges til. Den vil være udelukket fra både udstilling og prøver. Desværre er det uden betydning at det er pga skade.

Så den vil kun kunne sælges som familiehund.

• #3   17. mar 2012 nej i følge dyrlægen vil den slet ik få problemer,han mente ligefrem at det kunne gi mere int fra jægere pga nogle jagthunde ofte kan slå deres hale i stykker pga jagt iver

• #4   17. mar 2012 Lotte N: det er self. rigtigt at det er kun som familiehund, sådan tænkte jeg ikke lige da jeg selv ikke er til udstillinger osv.
    men du har ret.

• #5   17. mar 2012 men den må ikke stilles til diverse markprøver og spørgsmålet er så om det kan blive en avlshund

• #6   17. mar 2012 En hval er måske lige i overkanten af hvad jeg kan overskue smiley

• #7   17. mar 2012 Tror absolut ikke det betyder noget det er trods alt de færreste hvalpe købere der har planer om udstillinger. Jeg ville nok vælge en sådan hvalp fordi den var lidt anderledes :-))

• #8   17. mar 2012 Er der ikke også undersøgt noget om at hunde med kuperede/amputerede haler, har sværere ved at vise signaler, altså om den er sur eller gllad osv.?
    Jeg syntes at have læst det et sted..

• #9   17. mar 2012 Peter S: jeg skal ikke gøre mig til ekspert (det er jeg bestemt ikke) men når det som her drejer som om lidt over halvdelen af halen burde det ikke give "signal"problemer da man stadig kan se om halen er hævet eller sænket.
    jeg kan dog godt følge din tanke hvis nu halen havde været helt væk eller der kun er en lille stump tilbage. men som sagt skal jeg ikke gøre mig til ekspert

• #10   17. mar 2012 Jo hunden bruger halen rigtig meget i sproget.

• #11   17. mar 2012 Peter -det tror jeg altså ikke på er korrekt. Så skulle alle racer med medfødt stumphale jo osse have problemer, og sådan oplever jeg altså ikke hverken min egen eller andre hunde med stumphaler.

At jægere skulle være mere interesseret, tror jeg nu ikke på. Det ville måske nok være tilfældet hvis det havde været en stående hund eller måske en spaniel. Men ikke for en labbe. Deres arbejdsområde er jo ikke der hvor halerne bliver skadet og faktisk er en hale jo ønskværdig for en hund der er lavet til apportering i vand.

Ang konkurrencer, så gælder det ikke kun udstilling, men osse lydighed, jagtprøver osv. IALLE former for konkurrencer er udelukket med en halekuperet hund

• #12   17. mar 2012 Okay, men jeg kunne ellers godt forestille mig at der kunne komme nogle konfikter, mellem hunde hvis de ikke kan læse sproget mellem hinanden.. f.eks på grund af halen..

• #13   17. mar 2012 Jeg har fået af vide af min dyrlæge at en hund som min (Schæfer) bruger sin hale rigtig meget og hvis hun af en eller anden grund mistede den, ville hun lære andre signaler.
    Jeg kan da os med det blotte øje se hun bruger sin hale meget overfor andre hunde.

• #14   17. mar 2012 Peter -hunde der er "handicappet2 i forhold til en del af sproget, anvender jo bare andre dele mere/tydeligere.

En hund der mangler halen, vil bruge f.eks. øjne, ører osv mere flittigt. Helt som at hunde med så meget pels at ører og øjne ikke er så tydelige, vil bruge f.eks. halen mere flittigt.

Så jeg ser det bestemt ikke som et problem at hunden mangler lidt hale. Og da slet ikke når den beholder ca ½-delen af halen. Det er jo rigeligt til at "tale" med

• #15   17. mar 2012 igen ikke ekspert.
    jeg er af den overbevisning at der er mere i hundenes sprog en bare halen.
    der er tale om en række af forsk. signaler hvor halen bare er en lille del af det samlede signal.. men jeg tror nu godt at hundene imellem kan finde ud af det. da de jo kigger på det samlede indtryk.

• #16   17. mar 2012 Jeg er ikke helt sikker på at en hval uden hale er levedygtig... ;b

Men jeg ville ikke fravælge en kær lille hvalp pga. sådan en lille fejl =) Hvis den var perfekt for mig på alle andre punkter. Selvom det da er synd, både for hunden men også fordi halen er noget af det mest charmerende ved en hund :b Men jeg er sikker på der nok skal være en familie, der vil have sådan en lille Pelle Haleløs.

• #17   17. mar 2012 Jeg er ikke ude i at hunden i det her eksempel med en halv hale, vil have et problem.. Nu var det bare sådan generalt jeg tænkte..

• #18   17. mar 2012 Peter -det gør jeg sådan set osse. Og kigger man rundt om på træningspladser mm. synes jeg nu stumhale-hundene klarer sig fint.
    Hunde er gode til at tilpasse sig og kompensere for evt "mangler". Og at være stumphalet er efter min mening ikke være end at have pels der dækker for nuancerne i ansigtsudtryk o.l. :o)

• #19   18. mar 2012 Jeg ville sgu nok også købe hunden uden hale fordi den så vil være lidt mere speciel.. Og alt efter hvor stor og kraftig hundens bygning vil være, kan det også være rart med en hund uden hale til at slå alle sine dyre ting med fra reolerne..
    Dermed sagt går jeg ikke ind for ulovlig kupering, for det gør jeg ikke smiley

• #20   18. mar 2012 Har en hund ikke sin hale, så går hele nummeren på den i stedet når den er glad, har haft en hund uden hale engang.
    Tænker som mange andre her i tråden heller ikke det bliver et problem at sælge hende som familie hund :o) Pøj pøj med det :o)

• #24   18. mar 2012 alllergisk -det er en labbe, de laver ikke et arbejde hvor de er udsat i forhold til haleskader. Og risikoen for watertal er ikke mindre på en hund med ½ hale. Derudover bruges halen jo som "styrepind" i vandet. Ikke at en hund uden fuld hale ikke kan styre i vandet, men til labbens brug på jagt, er der ingen fordel i at hunden kun har ½ hale.

Palle -jeg synes så afslaget bør være mere end bare 1000kr (altefter hvad "startprisen" var self). hunden er godt nok lige så sød og dejlig som en med hale, men den er jo udelukket fra enhver form for konkurrence, ikke kun fra udstilling e.l.
    Og det mener jeg altså prisen bør reflektere

• #27   18. mar 2012 Man må ikke stille hunde til prøver der er halekuperet. Det er dansk lovgivning og har været gældende i over 25 år. Dette er uanset om det er sket pga. en ulykke, desværre.
    Jeg ville nok sælge den til halv pris, selvom at hunden måske ikke skal stilles til prøver. Køber kan ændre mening og så vil vedkommende nok føle sig snydt, fordi verdens bedste hund ikke kan konkurrere eller evt. avlsgodkendes

• #28   18. mar 2012 en af mine tidligere hunde, en labblanding slog hul på halen, som herefter måtte amputeres.
    Luna klarede sig aldeles udmærket bagefter, det havde ingen betydning for hendes måde at kommunikere på, Og hun var en særdeles glad hund.
    Så hvis hvalpene sælges som familiehunde har det overhovedet ingen betydning.

• #30   18. mar 2012 Hvorfor al den snak om udstillinger?
    Hvalpene har ingen stamtavle, så køber af de hvalpe, tænker nok ikke udstilling ?

• #31   18. mar 2012 Så længe der var papirer på at en dyrlæge havde gjort det, som det nu en gang skal gøres, så ville jeg være fuldstændig lige glad med hvor meget hale der er og ikke er smiley

• #33   18. mar 2012 Hvor er vi mennesker altså underlige...Det er derfor jeg går kold i forhold til bl. dkk. For pokker det er vel ikke halen som alene udgør en hund, lige så lidt som det er pelsen og længden på samme....
    Nu har jeg ikke set i tråden om det er en fuldstændig kup. eller om det er en del af halen....Men til spørgsmålet om jeg ville købe en sådan hvalp...Nej det ville jeg ikke for jeg ville aldrig købe en lab...Men hvis det var en sådan jeg var på udkig efter, så ville jeg se på hele hvalpen og opdrætter i almindelighed, og så ville jeg teste hvalpebn som jeg altid gør inden jeg køber....
    Hale ville bare være en meget lille ting....Hvis ellers jeg synes om det abndet.

• #35   18. mar 2012 hvalpen er uden stamtavle så div udstilling kan den ikke deltage i...

hvalpen skal ind og ha fjernet det stykke hale i morgen,og den har muligvis også fået et nyt hjem ved en bekendt af familien...

• #36   18. mar 2012 Snow, jeg forstår ikke helt hvorfor du går kold? synes ikke at havde set noget fra TS om hvalpene ikke havde stambog før nu her 18-03-2012 14:42:57? så det er vel okay folk skriver som de gør mht. udstilling, da de sikkert tænker i den bane, netop pga. de sikkert selv udstiller :o)

• #37   18. mar 2012 Jeg træner sammen med en hvis hund har fået fjernet et lille stykke af halen pga. en skade. Jeg kan ikke huske om hunden er i A eller E i DCH, hun har søgt dispensation ved justitsministeret og fået afslag. Hun er bare så ked af det, hunden er kun 4 år og allerede er konkurrencekarrieren ovre. Så den dispensation er ikke bare lige sådan at få.
    Men så længe køber ikke ønsker at stille til konkurrence med hunden, så ser jeg ikke noget problem i at sælge den med et afslag i prisen.

• #38   18. mar 2012 Åh hvor er det typisk Dansk burokrati , tænk at justits ministeriet skal behandle ansøgninger om længden på en hunds hale, som er reduceret pga sygdom, så den kan deltage i konkurrencer , det må være næsten som ar få clearence i militæret til hemmelige dokumenter, det er latterligt, det må da nogen uvildig dyrlægen kunne gøre...,sorry et sidespring.
    Jeg tror ikke du får svære ved at sælge Pelle haleløs end nogen anden hvalp, Held og lykke med til dig og hvalpene :-))

• #39   18. mar 2012 Mamma
    lige præcis, hun har fuld dokumentation fra dyrlægen om indgrebet og at det ikke kunne undgåes. Hunden er rigtig dygtig, det samme er føreren, hun vandt DCH´s DM med sin gamle hund for nogle år siden. Drømmen var jo nok det samme med denne hund, men pga. nogle centimeter på halen, så sker det ikke.

• #41   19. mar 2012 Palle: helt enig.. det er totalt gak, at en hund der pga traume eller medfødt deformitet, har fået fjertet halen, ikke kan deltage.

• #42   19. mar 2012 i disse tilfælde ville man ønske ar hundeklubberne kom på banen, hvad ville der ske ved at denne hund kunne konkurrere i lydighed , agitity m.m , ja selv på hundeudstillinger, den ville jo aldrig vinde da den ikke lever op til rasestandarden alligevel , men hvis hunden havde stamtavle og ejeren lyst at bruge penge på at udstille so what ??

• #43   19. mar 2012 Ja det er disse tåbelige bestemmelser i forskellige regi, som jeg i den grad tager afstand for....
    Jeg kan kun sige suuk.

• #44   19. mar 2012 Snow, aah på den måde :o) jeg er lige nysgerrig..... hvis en hund er blevet blind på det ene øje ved et uheld med f.eks. en pind, har det så også betydning mht. udstilling?

• #45   19. mar 2012 Aino K, sådan umiddelbart ville mit svar være Nej det har ikke betydning medmindre det er eksteriør fejl ( evt øjet er borte eller helt hvidt) men jeg tror at i den virkelige verden er der nok ikke mange ville udstille haleløse eller blinde hunde, men lydighedsprøver ville a sagens kunne lade sig gøre.
    Men jeg mener at man skal have et bevis fra en speciel autoriseret dyrlæge. ellers kan jeg jo bare få min veninde der er dyrlæge til at lave attesten og det er kan så misbruges.

• #46   19. mar 2012 selv med manglende øje eller et hvidt øje, så skal dommeren se bort fra det, hvis ejeren fremlægger en dyrlægeerklæring.. jeg kender til begge typer hunde, der er udstillet

• #47   19. mar 2012 Takker for svar :o)

• #48   19. mar 2012 At loven er som den er, er der jo en grund til. I lande hvor man gerne må udstile og konkurrere med kuperede hunde (evt med dyrlægeerklæring), er det jo påfaldende mange hunde der "har fået en haleskade" og derfor "desværre" måtte amputeres.

Man ser det osse ved heste. Det er ulovligt at kupere heste i stort set hele EU, alligevel gøres det i stor stil i bl.a. belgien, fordi det der er tilladt hvis der er medicinsk grund til det.
    jeg har aldrig kendt nogen heste der er kommet til skade i en sådan grad at halen måtte kuperes, og det på trods af at jeg har haft hest og kommet i diverse stalde siden jeg var 4 år.
    Alligevel er der enormt mange arbejdsheste (det er i dag stort set kun dem der kuperes) der "kommer til skade med halen"... mystisk...

Og jeg er ret sikker på at hvis vi åbnede for at konkurrere med kuperede/amputerede hunde med dyrlægeerklæring, så ville vi osse se en stigning i spaniels o.l. racer med haleskader der fører til kupering.

Med det sagt -jeg ville RIGTIGT gerne at man kunne finde en løsning så de hunde der reelt ER kommet til skade, fortsat kan konkurrere. Jeg synes bare det er svært at finde en løsning der ikke fører til at folk snyder med haleskaderne for at kunne kupere deres hunde.

Nu synes jeg ikke en halekupering er det værste der kan overgå en hund, hvis det da gøres ordentlig. Men eftersom det er ulovligt, synes jeg ikke der er grund til at åbne op for at folk kan omgås loven blot ved at stille med en attest fra dyrlægen.

• #49   19. mar 2012 Jennifer -al den snak om udstilling? Der snakkes om konkurrencer, ikke kun udstilling. Altså osse lydighed, AG mm. Disse ting er en hale-amputeret hund nemlig osse udelukket fra (altså i konkurrence-regi. Træning er self helt tilladt).

Snow -hvad har DKK med sagen at gøre? Det er da ikke DKK der har bestemt at reglerne er som de er, så det er da ikke dem du skal bebrejde.

• #50   19. mar 2012 Michelle, netop derfor forslog jeg også at man skulle have en attest, ikke bare fra sin egen dyrlægen men fra en uvildig dyrlæge,, altså en der er ansat til dette. ligesom forsikrings selskaberne har eks når der er tvivl om aflivning og udbetling af erstatinger til heste ejere.

• #51   19. mar 2012 Mamma -me lad os nu sige at min hund er kommet til skade. Så vil jeg jo altså tage den til min egen dyrlæge/en dyrlæge i nærheden, og ikke til den der autoriserede dyrlæge der bor måske 1½ time væk.

Den autoriserede dyrlæge kan jo altså kun sige god for at der ER tale om en haleskade som kræver at halen amputeres, hvis det er ham selv der amputerer den.

• #52   19. mar 2012 Jeg forstår ikke, at man ikke kan finde en dispensationsordning.

De fleste jagthunde med haleskader, får dem i yderste halvdel af halen og tvivler på, at mange af kosmetiske årsager vil få fjernet en halv hale.

Samtidig er forbudet mod deltagelse i konkurrencer og udstillinger dobbeltmoralsk.
    Det er heller ikke tilladt at kupere vildtkløer herhjemme, men har man en erklæring udstedt i hundens fødselsland, der fortæller at kløerne er fjernet skadesforebyggende, kan man godt både konkurrere og udstille.

Min svenskopdrættede whippet har fået fjernet vildtkløer og de 12-14 gange hun er blev udstillet, er der aldrig en, der har kommenteret de manglende kløer.

• #53   19. mar 2012 Kirsten -eftersom det ikke er alle hunde der overhovedet har vildtkøer, kan man jo osse bare undlade at nævne at den overhovedet har haft dem. Det vil jo aldrig blive opdaget.
    En manglende hale er sværere at bortforklare;o)

Jeg så osse gerne en dispensationsordning, har bare svært ved at se hvordan den skulle fungere, så folk ikke blot benytter sig af "haleskader" for at kunne kupere alligevel

• #54   19. mar 2012 Michelle, jeg er vist ikke tydelig nok. :-))
    Din dyrlæge skal selvfølgelig foretage operation og alt andet medicinsk, men derefter skal han sende din hunds journal til denne uvildige dyrlæge der så vuderer om den medicinske årsag var god nok og give dig din dispansation. Det er hvad jeg mente

• #55   19. mar 2012 Michelle - Vildtkloen er den 5. tå på forbenet den har alle hunde.

Ulvekløer på bagbenene er en anden sag.

• #56   19. mar 2012 så fik bette fisen fjernet det skadet hale,og hun kommer til at få en stump som minder om den længde man kuperede jagthunde på tidl..desværre var vævet for skadet til hun ku beholde største delen..

• #57   19. mar 2012 Kirsten -aaah ok, jeg var nok lige hurtig nok så;o) Er aldrig stødt på en hund ma fjernede andet end ulvekløer på.
    Men lovgivningen for de to ting er jo ret forskellig, eftersom kun kupering helt udelukker hunde fra konkurrencer. Alle de andre ting og sager der kunne indgå under kosmetiske operationer, udelukker jo ikke hunde fra konkurrencer. Men det er jo heller ikke ting som jeg kan forstille mig folk ville gøre "bare fordi", hvorimod en halekupering jo er noget MANGE gør/har gjort, bare fordi at sådan har man altid gjort i den pågældende race.

• #58   19. mar 2012 jette - Håber halen heler fint nu og at i finder en god familie til hende.

• #59   19. mar 2012 Michelle - På whipperne fjerner man hovedsageligt vildtkløerne af kosmetiske årsager, et glat ben ser mere elegant ud.

Det gjorde man også herhjemme, mens det var tilladt.

Det kan forsvares som værende skadesforebyggende, da nogle whipper får revet vildtkloen under løb, men i bund og grund er det et kosmetisk indgreb, så skulle konsekvensen følges til dørs, burde de heller ikke kunne stilles til udstilling mv.

• #60   19. mar 2012 jette S , godt at høre at hu har det godt, håber at du finder et godt hjem til hende og hendes søskende.

• #61   19. mar 2012 Michelle: det er fint med mig, at hunden ikke må udstilles.. og så ryger dit argument for at folk lige ups får det gjort og så alligevel kan udstille med en erklæring... Det jeg synes er dybt godnat, er at hunden ikke må tage en prøve eller deltage i agility.. det er jo godnat.
    Jeg er jo dybt ærgerlig når jeg har måtte kupere en hvalp.. den mister så mange muligheder, at det er rigtig træls for mig som opdrætter. Så med vores race, er der ikke nogen der gør det for "sjov"

• #62   19. mar 2012 For to år siden (ca), fik en af dks bedste agilityhunde halen i klemme i en dør. Den blev så skadet at den måtte amputeres.
    Derefter kunne den ikke stille til agility konkurrencer mere. Der var et stort ramaskrig, men der var ingen dispensationsmulighed, (DKK)

• #63   19. mar 2012 Kirsten: hvis det var kendt, at en hund havde fået fjernet vildtkløerne af kosmetiske årsager, så tror jeg da heller ikke den måtte udstilles... men der bliver bare set igennem fingerne med det.

• #64   19. mar 2012 Platugler -men hvis hvalpen ikke længere mister en masse muligheder, kan det jo netop blive gjort "for sjov". Som det er nu, er det noget skidt hvis en hund mister halen, hvadend det er med vilje eller ej. Den må jo så absolut ingenting mere.
    Men hvis man blot skal have en erklæring, og så kan man det hele, ja så frygter jeg at rigtigt mange kan blive kreative for at få erklæringer på diverse "haleskader". Hunden er jo ikke længere begrænset af ikke at have nogen hale.

Det er i hvert fald det man ser med heste Som det er nu, må de gerne udstilles (og konkurrere hvis man vil det -men det er jo typisk tunge arbejdsheste der kuperes, så konkurrencer er ikke sååå relevant), bare de er kuperet i et land hvor det er lovligt.
    Det klarer man så ved at de enten importeres fra Holland (et af de få lande hvor det er fult lovligt at kupere) eller importerer en hest der "desværre måtte kuperes grundet haleskade" fra f.eks. belgien eller italien, hvor der ingen restriktioner er på brugesn af halekuperede heste (og hvor det derfor faktisk er stort set umuligt at finde en af de racer der traditionelt kuperes med hale, selvom det har været forbudt at kupere i flere år).

Jeg har svært ved at forestille mig at det vil være ret anderledes i hundeverdenen, hvis de kan bruges med attester.

Og igen -jeg synes det er hammer ærgerligt for de hunde der HAR fået en haleskade der kræver at man amputerer noget af halen. Og jeg kunne osse godt tænke mig en eller anden form for dispensations-ordning.
    Men hvis det fortsat skal være forbudt at kupere, ja så mener jeg ikke det er tilstrækkeligt at man bare skal have udskrevet at attest på at hunden havde skadet halen

• #65   19. mar 2012 Nu må jeg spørge er der nogen fornuftig argumentation for hvorfor eks hunde der har fået kuperet halen eller andet af medicinske grunde ikke må deltage i eks agility konkurrencer ??

• #67   20. mar 2012 Platugler - Det har du nok ret i.
    Oprindeligt er man nok også startet på den praksis for at undgå de revne vildtkløer og senere er det bare noget man har gjort af tradition.

Min anden whippet har haft sin ene klo revet halvt af et par gange og er lappet sammen igen.
    Her er paradokset så, at det nærmest er umuligt at få en dyrlæge til at fjerne en skadet klo.
    Dyrlægen risikerer en påtale, hvis han har for mange amputationer af haler og kløer.

Min nuværende dyrlæge har lovet at fjerne den, hvis det sker igen, hvilket er sandsynligt, da knoglen er løs, så den vipper op og ned.

• #68   20. mar 2012 Palle med de 6 andre. Synd at man har tabt alt sund fornuft i sin stræben på at overholde loven. Det kunne gøres meget mere flexibelt og stadig overholde loven.

• #69   20. mar 2012 Kirsten: nemlig... det er også tæt på umuligt at få en dyrlæge til at fjerne en hale på en hvalp, med kraftig haleknæk. Netop fordi det er kørt op i noget der nærmest er kriminelt... trist at de ikke forstå at vi opdrætter helst så at hvalpen beholdte sin hale - det er jo altid den smukkeste der mister den - sådan føler vi jo smiley Men heldigvis har vi en dyrlæge der nu har prøvet at sige nej og så måtte erkende, da hvalpen kom til 8 ugers tjek, at den hale kunne hunden ikke leve med og så måtte aputere den der og så er det bedre at tage den når den er nyfødt. Derfor er hun meget mere åben overfor det.

ang vildtkløerne, så har vi dem ikke i vores race, men jeg kender opdrætter af andre racer og de flerne dem bare selv lige efter fødslen... alle ved det, men ingen taler om det.

Kommentér på:
hval m amputeret hale-ville du købe??

Annonce