{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.066 visninger | Oprettet:

Sterilisering: Det gode og det dårlige ved det {{forumTopicSubject}}

Vi skal ikke have hvalpe på Mille, og har derfor overvejet en sterilisering. Vi synes det er synd for hende at hun ikke kan gå løs i så mange uger om året, og så dufter hun altså bare såååå godt, 1-2 måneder efter, hvilket jo heller ikke hujer Mille, når hun får en liderlig hanhund efter sig i skoven.

Jeg har læst på det, og kan se at det også mindster risikoen for nogle sygdomme og kræft.

Mille kan godt være ret strid, hun er bestemt ikke underdanig, tværdigmod, hun er ret dominant, jeg ved ikke om det kommer til at påvirke noget?

Men hvad ville i påpeje, af positive ting og negative ting ved sådan et indgreb? Og hvornår er bedst at gøre det, hvis vi nu beslutter os? Hun er 10 måneder og har været i sin første løbetid i januar

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisering: Det gode og det dårlige ved det
  • #1   14. mar 2012 jeg vil gøre det. Vores er steriliseret. og det var det bedste valg vi tog. den ene grund var at hun har nogle fejl som jeg ikke ville avle videre på. den anden grund var at hendes løbetid var et værre svineri hun kan ikke nå ned mellem sine ben.

Og ja så kan vi tage hende med alle steder uden vi skal tænke på om det er ved at være løbetid eller ej. de fleste i familien har hanhunde.

• #2   14. mar 2012 Mette A

Ændrede din hund sig efter indgrebet? Har bare hørt om at de kan ændre adfærd, og ville bare blive så ked af at det resulterede i at hun blev mere dominant og ikke gad andre tæver fx. hvilket slet ikke er et problem nu, hun elsker andre hunde og elsker at lege

• #3   14. mar 2012 Jeg har fået min ene tæve steriliseret.. Det var ikke et valg jeg tog, men var en akut operation da hun fik en blødende livmoderbetændelse.. Jeg har bange for om hun ændrede adfærd, tog på i vægt, blev umulig at holde i pels osv..
    I dag ca 2 måneder efter operationen er jeg slet ikke i tvivl om det er det bedste der nogensinde er gjort for hende. smiley Hun har det rigtig godt. er super glad. Har ikke taget på eller ændret adfærd..

Jeg kan klart anbefale at få det gjort. smiley

• #5   14. mar 2012 Jeg har fået adskillige tæver sterileseret og ingen har ændret adfærd. Alle har til gengæld ændret pels, men det vil jo ikke være et problem ved en glathårshund. Det er underpelsen, der vokser vildt.

Gitte, der går normalt et godt stykke tid, før man ser pelsændringen. Ikke for gøre dig nervøs, men på flere af mine er der gået mellem et halvt til et helt år, før ændringen var tydelig. Kun ved en enkelt tæve, har man kunne fornemme ændringen allerede efter et par måneder.

• #6   14. mar 2012 I marts nummeret af DKK's blad "hunden", er der en udmærket artikel om kastraktion og sterilisation.
    Konklusionen er, at det ikke bør gøres med mindre der i forvejen er et sundhedsproblem eller andet, som nødvendiggør indgrebet.

Slet ikke ved kastraktioner, og knapt så udtalt ved tæverne.

Hvis du endelig beslutter at sterilisere hende, så skal det være mellem 2 løbetider.

• #7   14. mar 2012 Nelly er blevet steriliseret i januar.

Hun har overhovedet ikke ændret adfærd - andet end at hun ikke er så kræsen og småtspisende mere.

Vores næste bliver også steriliseret.

• #8   14. mar 2012 Tak for alle svarene, det har helt klart bekræftet mig i at sterilisering ville være en god idé

Men hvornår ville være bedst? Hun har jo som sagt lige været i løbetid i januar, ville det så være bedst at gøre det inden hun kommer i løbetid igen, eller efter hendes 2. løbetid, eller noget helt tredje?

• #9   14. mar 2012 Du skal gøre det i mellem to løbetider. smiley

• #10   14. mar 2012 Vores tæve har ikke ændret adfærd og ej heller vægt. Hun har til gengæld fået større og mere kruset pels, hvilket har ødelagt udstillingskarrieren.
    Vi steriliserede ikke med vores gode vilje, men fordi der var efterfødselskomplikationer.

• #11   14. mar 2012 nej hun ændrede sig slet ikke.

• #12   14. mar 2012 Alle mine hunhunde er blevet kastreret (for det er dét, de bliver), og ingen har ændret adfærd til det negative. Tværtimod er de blevet mentalt mere harmoniske, i modsætning til ikke-kastrerede hunhunde, der kan "svinge" en del.
    Ingen af dem pga. sygdom.

Gennem årene har det drejet sig om hhv. Boxer, blanding af Shih Tzu/Westi og blanding af Cairn Terrier.
    Holly (Lhasa Apse=, som jeg har nu, skal også kastreres.

Jeg synes ikke, deres pels har ændret sig.

Kan kun se fordele ved det:
    Ingen angst for underlivsbetændelse eller kræft i livmoder ell. mælkekirtler.

PS: Min hanhund på 9 mdr. skal også kastreres.
    Synes, det er mest "venligt" at gøre, da han derfor bliver fri for et kronisk behov, han ikke kan/skal få dækket.

• #13   14. mar 2012 N - M

Jamen kan det være andet? Imellem to løbetider? man kan vel ikke andet, med mindre at man ligefrem sterilisere I løbetiden smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #14   14. mar 2012 Enig med Peter F.Jeg ville aldrig gøre det såfremt det ikke var nødvendig.Du har valgt at have en tæve og må leve med de ting der i nu en gang er.Er ikke et helt lille indgreb og du skal tænke på om det er risikoen værd og om din race kan have problemmer med narkose.Hvorfor ikke bare nye at din hund er sund og rask.

• #15   14. mar 2012 Max H

Det er da ikke kun derfor, hvor får du dog den tanke fra?

Jo, jeg synes da det er ærgeligt at Mille skal afskæres fra andre hunde, når hun er i løb, det har da ikke noget med mig at gøre, jeg kunne da i princippet være ligeglad, det er jo ikke mig som skal lege smiley
    Derudover dufter hun usædvanligt godt i flere måneder efter hun har været i løbetid, hvilket jo også giver tendens til irritation fra Milles side, når der er en liderlig hanhund som følger efter hende hele tiden, til trods for at hun ikke er i løbetid.

Og så er der også de risikoer man fjerner ved at vælge at lade hunden sterilisere, altså diverse kræftsygdomme osv.

jeg ved udemærket godt at det ikke er et lille indgreb, havde det været det, havde der jo ikke været nogen tvivl, så var hun da blevet steriliseret smiley

• #16   14. mar 2012 Jeg gør det også kun, når det er absolut nødvendigt. Til gengæld er de fleste af mine tæver rendt ind i livmoderbetændelse som ældre.

• #17   14. mar 2012 Lene N

Hvornår ville du så mene det er absolut nødvendigt? smiley

• #18   14. mar 2012 Som udgangspunkt i forbindelse med livmoderbetændelse.

Hvis jeg havde en tæve med store problemer med indbildt drægtighed, ville jeg nok også overveje det.

• #19   14. mar 2012 Lene N

Okay smiley er selvfølgelig også betænkelig med indgrebet og narkosen, og indbildsk drægtighed har ikke vist sig endnu, men nu har hun jo også kun været i løbetid en gang.

• #20   14. mar 2012 Når jeg ind i mellem læser om folk, der har både fertile tæver og hanner, og forestiller sig at hundene skal gå sammen - dog under opsyn - gennem hele løbetiden, så vil jeg nok anbefale en sterilisation af hensyn til både hanner og tæve. Det er så ikke relevant for mig, jeg kan godt finde ud af at skille mine hunde.

• #21   14. mar 2012 Mille, hvis jeg var dig, ville jeg vente en løbetid eller to mere og se, hvordan det fungerer for dig og din hund.

• #22   14. mar 2012 Lene N

Det var også planen uanset hvad, medmindre der var en rigtig god forklaring på hvorfor det skulle gøres inden næste løbetid smiley hun er jo trods alt kun 10 måneder.

Hanhunde har vi heldigvis ingen af herhjemme smiley

• #25   14. mar 2012 Jeg ville gøre det nu eller mellem 2. og 3. løbetid.

Så længe du ikke gør det for tidligt eller for sent så er der mange fordele ved neutralisering af tæver.

Især når tæven ikke skal have hvalpe da risikoen for brystkræft ved tæver der ikke har fået hvalpe inden for de 2 første leveår er ret så stor.

Min hund nåede desværre at få knuder inden hun blev neutraliseret og min brors ligeså ...

Næste gang neutraliserer jeg tidligere !!

Medmindre man har en usikker tæve eller lign. så er jeg FOR neutralisering af tæver da der er såå mange flere fordele for hunden end ulemper.

Og det siger jeg på trods af at Kias neutralisering løb op i 14.000 kr. pga. komplikationer

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #26   14. mar 2012 Lotte.Jeg skriver hvad jeg mener og det er at der ikke er noget som du fortæller mig, som vil gøre at jeg personlig vil kører til dyrelæge med hunden.Jeg har selv haft begge dele og aldrig om jeg vil gøre det om og igen udsætte min hund for noget hvis det ikke er nødvendig.Det er det ikke i dit tilfælde og derfor jeg ikke kan forstå behovet.Der er altid en mulighed for at hunden kan dø under narkose og mener bare ikke at det er det værd når hunden er sund og rask

• #27   15. mar 2012 Akila fik jeg osse steriliseret. Det var med kikkert, hvilke jeg var meget glad for. Det kostede 1000kr ekstra, men hun kunne løbe og lege (ikke vildt) og uden krave. Men så kom problemet, hun skal tag medicin resten af sit liv, da hun ikke kan holde på vandet når hun sover eller slapper af. Hun bliver meget flov når det sker og prøver at "rydde op efter sig". Alt det har gjort at min mor ikke tør få det gjort ved sin lille hunhund...
    Men når det er sagt så er der osse en masse positive ting ved det. Akila kan lege med hvem hun vil, uden man skal bekymre sig om der kommer små Akila'er. Og hun drypper ikke blod, som hun gjorde før. Hun kommer heller ikke i falsk drægtighed. Og har lille risiko for kræft.

jeg fik anbefalet at få det gjort 3 mdr. efter 3. løbetid da deres homoner så er faldet til, ellers kan du få en hund der er fyldt med hvalpe-pjat restens af dens liv, hvilket ikke er godt.

Men tænk dig godt om! Du kan resikere at hun skal ha medicin resten af livet. Det sker med ca. hver 7. hund (har jeg læst et sted).

Kommentér på:
Sterilisering: Det gode og det dårlige ved det

Annonce