{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

Kastration som adfærdsregulering {{forumTopicSubject}}

En jeg kender har for ½ år siden overtaget en voksen border collie han, som har haft (og stadig har, men lille bedring) angstrelateret aggression mod andre hunde pga flere overfald. Den bor nu sammen med to andre voksne kastrerede hanhunde, en gammel og en voksen.

Borderen hyrder på den voksne hund og "trykker" (?) den, hvilket for nylig har resulteret i et voldsomt slagsmål. Dyrlægens råd var at kemisk kastrere borderen, så der ville komme "ro i flokken".

- Jeg sidder jo og tænker mit, både omkring den angst for andre hunde som jo ofte forværres ved kastration. Men jeg tænker også om det virkelig er muligt at dæmpe hyrdeinstink ved neutralisering, og giver det mindre problemer når den anden hund jo i forvejen er kastreret ?

Hvad tænker I om dyrlægens råd i den konkrete situation?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration som adfærdsregulering
  • #1   10. mar 2012 Jeg tror ikke du skal regne med at du kan dæmpe hyrdeinstinktet nævneværdigt ved kastrering.

Min erfaring med hyrdeinstinkt er at hunden kan lære til en vis grad at kontrollere den gennem træning og ved at få afløb for drifterne på anden vis end ved at hyrde mennesker, cyklister, andre hunde eller hvad der nu lige trigger hyrdningen.

Det kan selvfølgelig være at dyrlægen har ret, men jeg vil foreslå træning, og hvis du vil prøve med kastrering, så begynd med en kemisk kastrering i første omgang så du kan få en ide om hvad du kan forvente ved en egentlig kastrering.

• #2   10. mar 2012 For mig giver det heller ingen mening.

Som skrevet vil de også starte med en kemisk kastrering, heldigvis.

• #3   10. mar 2012 Jeg synes det lyder som en helt utrolig dårlige ide at kasterer en angst/nervøs hund.
    Hyrdeinstinkt har vel ikke noget med testosteron at gøre...?

De fleste dyrlæger har ikke specielt meget forstand på adfærd, det er ikke en del af deres studie. Så de er altså ikke orakler, selv om nogen af dem tror det...

• #5   10. mar 2012 Jeg ville heller ikke gøre det hvis det var min hund. Begge mine tæver har hyrdet og været slemme til at hyrdenappe og det har jeg altid arbejdet med gennem træning og hensigtsmæssig aktivering.

• #6   10. mar 2012 Tilgiv et lille spdespring:
    Har I nogen erfaring med, hvad der virker hurtigst, kemisk eller fysisk kastrering, og hvor lang tid der i det hele taget går, før man kan registrere en virkning?

• #8   10. mar 2012 allergisk overfor...: Ja du har helt ret, det burde trænes væk istedet, og ja den er garanteret ganske stresset. Jeg har også tidligere idag bekendt min bekymring overfor hende, men desværre stoler hun vist temmelig meget på sin dyrlæge og vælger at gå den vej.

• #10   10. mar 2012 allergisk overfor....: de starter heldigvis med en kemisk, så forhåbentlig viser det dem at det ikke duer. Nu må vi se, hvad hun så siger når den har fået sprøjten -om jeg må finde de store bogstaver frem.

• #12   10. mar 2012 I det nye DKK blad er der en udmærket artikel om neutralisering. Og hvorfor det ikke kan hjælpe på adfærd, og hvilke bivirkninger det kan have

• #13   10. mar 2012 jer der har uglighed for at læse Dkk bladet hunden der er noget om lige det problem

• #14   10. mar 2012 Læs i hvert fald her:
    http://www.omhunden.dk/index.html

I menuen til venstre: Kastration af hunden
    men læs også Myter om hunden

• #16   11. mar 2012 Jeg kan godt åbne det via Google!

Prøv ellers at Google omhunden.dk

• #18   12. mar 2012 alfisten: jeg synes faktisk ikke du behøver være ked af at du ikke har artiklen. Den er ikke specielt dybdegående, men kritiserer blot at neutralisering efterhånden er blevet et standardindgreb.. Jeg tror såmænd ikke der står noget de fleste ikke ved..

Kommentér på:
Kastration som adfærdsregulering

Annonce