4.032 visninger
|
Oprettet:
Lhasa Apso ? {{forumTopicSubject}}
hvad kan i fortælle mig om lige netop denne her race ?
Kan det virkelig passe at de ikke skal testet for noget inde avl ?
har være inde på dkk hjemme side og der syndtes jeg ikke at jeg kan læse andet end at han hunde skal have begge sten i pungen
hvor meget motion kræver de og hvordan er de at træne ?
hvor nemt eller svart er det at få dem renligheds trænet og alene hjemme trænet ?
hvor meget pelsplege kræver de ?
og kan man holde dem i en hvalpe/bamse klip ?
ja fortæl gerne alt hvad du ved om denne race både godt og nigativt
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.220
det er godt nok gået hurtig med renligheds træning og alene hjemme træning
det lyder bare super godt syndtes jeg
rigtig dejligt man kan holde dem i en hvalpe/bamse klip for pu jeg er altså ikke til det helt ville pelsplege som jeg tror det kræver når man ikke klipper dem
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Hunhunden er afdæmpet, nyder en rolig gåtur med få udsejelser, hun har aldrig haft problemer med renlighed eller alenehjemme..
Hanhunden er der gang i! Han følger gladeligt koen og jeg på tur, spæner afsted og er en rigtig vildbasse..
2 timer om eftermiddagen er på ingen måde for meget til ham, han er en krudtugle og elsker fart over feltet =)
- Ingen alenehjemmeproblemer, lidt med renligheden - men han er vinterbarn =)
Mht træning, start tidligt og hold det ved lige, find motivationen og hunden kan blive utrolig lydig =)
De kræver en tydelig fører for at lystre kommandoer, de er klovnehoveder og meget opportunistiske ..
- feks kan jeg få svigermors hunde til at stå, komme når jeg kalder, blive og gå i line.. svigermor kan... få dem i sit... med en kiks.. *GG*
Racen egner sig til agility, det siger lidt om hvor meget motion de trives med, energiske små væsner..
jun 2005
Svigermors er i fuld pels, og der er dæleme vedligeholdelse.. Bamseklip, og det bliver MEGET mere overskueligt =)
jul 2009
jeg havede faktis slet ikke kigge på denne race i men søgen efter en race der ville passe bedst til mig
men min mor linket til en opdratter hvor en af hendes rengørings damer har fået en hvalp fra og ja så måttet jeg da lige se hvad det var for en race :o)
umildbart ud fra det jeg har læst ind til vider er det en race der ville passe rigtig godt til mig i ser en tæve hihi
men er lidt i tvivl om det med pelsplegen men tror hvis jeg kan holde den i en hvalp/bamse klip at så kan jeg hvid godt have med det at gøre
syndtes det eneste jeg kan læse mig til på dkk og dru hjemme sider er at han hunden skal have begge sted i pungen
og ddh skriver de at de skal pl testet
er det det eneste man skal kigge efter og er pl test en god ide
jun 2005
Hvis du finder et sted hvor de har testet for PL eller spondylose, så er det jo suuuper, men ikke alle steder det er et krav =)
jul 2009
jeg har været inde og kigge på de forskellige opdratter hjemme sider som jeg kunne finde på dkk og dru hjemme siden syndtes ikke jeg kan finde nogen ved ddh
men pl og spondylose vil være rigtig godt hvis forældrene er testet for
hvad er spondylose ?
jul 2009
jun 2005
- Lange hunde er mere udsatte i hvert fald..
Nej svigerne har ingen hjemmeside, de har ingen kennel, har kun fået et kuld, der faktisk var en upser og lidt en voldtægt *GG*
jul 2009
okey stakkel hund hihi
syndtes jeg læste da jeg google sygdomme at de kunne vegle noget med nyrene og hvis leveren
nyrene hvar hvis noget med hvis de var under udviklet ved fødsel så ville det udvikle sig til en bestem syg dom :o/
man ja jeg har prøvet at google sygdom ved lhasa apsoen og umildbart har jeg ikke fundet nogen der skriver at de har haft syge lhasa apso
så umildbart må det være en okey sund race i forfold til mange andre hvor man hele tide høre om pl og alt muligt andet
noget andet jeg tænkte på er jeg kunne godt tænke mig sådan en rigtig skøde putte hund og det syndtes jeg ikke helt jeg kan læse mig frem til om lhasa apsoen er ?
jun 2005
jul 2009
bare de har lyst til at være tæt på en så er jeg glad
hvad vægt ligger de sådan ca på ?
syndtes jeg læste at hæjten er 40 et eller andet
jun 2005
En chi kan de slet ikke sammenlignes med, nærmere en meget pelset gravhund *GG*
jul 2009
ja en meget pelset gravbasse kunne de vil godt minde lidt om hihihi
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Svar: 1
Det er en sød og kærlig hund, og den kræver en del pelspleje. Vi anbefaler, at få det bamseklippet, hvis man ikke har planer om at udstille, og vi har en del hvalpekøbere, der med tiden selv har lært det.
De kræver ikke voldsom motion, men har som alle hunde behov for at blive stimuleret, og vi anbefaler også, at man tager et hvalpe lydighedshold. Det er en super måde at få lært sin hvalp det basale og få et tættere forhold til sin hund.
En lhasa er ikke dum, så hvis den får chancen kan det godt blive dominant og løbe godt og grundigt om hjørner med dens ejere. Jeg synes selvfølgelig at det er en skøn race, som kan bruges til lydighed, agility, rally lydighed og bare som gårtur og klappehund. Du kan læse mere på min hjemmeside. snow-lions.dk
jul 2009
det lyder til at være en rigtig dejlig race, men jeg kunne godt være nervæs for at jeg er lidt for blød til denne skønne race jeg kan lige forstille mig hvordan den kan løbe om hjørner med mig og måske også gå hen og blive dominant :o/
jun 2005
- Men "dominant" (strinter inde, hopper op, laver udfald, stikker af, lystrer ikke) kommer af menneskets påvirkning, inkonsekvente træning, grænseløse forkælelse og misforståede frihed og mennerskeliggørelse ; )
jul 2009
jun 2005
Hunde reagerer på konsekvens (altid samme regler, når hun siger det skal jeg det her, må/må ikke hoppe op osv)
Inkonsekvens er lidt ligesom at prøve at lære hunden, at den må være i sofaen hveranden torsdag hvis det blå tæppe ligger der efter posten har været der, og fjernbetjeningen ligger i stolen... Altså det bliver næsten umuligt for hunden at gennemskue hvad det er du forventer ; )
Inkonsekvens er kun slemt hvis du forventer en lydig hund - hvis du ikke har noget imod den tigger, trækker i linen, hopper op og graver i blomsterbedene (det er ikke fordømmende, nogen har bare intet imod det), så lader du bare være med at sætte de grænser jo =)
- Men lader du være med at sætte de grænser kan du heller ikke tillade dig at skælde ud når hunden graver de dyre roser op, når den sviner dit fine tøj efter at have tisset i regnvejr 2 min inden i skal til konfirmationsfest og for at tigge og gø efter mad når i har gæster =)
At menneskeliggøre hunden gavner ikke hunden, den vil blive misforstået og fejltolket - og dens forsøg på kommunikation (feks adfærdsændring når den er angst, stresset, har ondt osv) vil blive overset/slået hen som noget helt forkert..
Der er intet galt i at forkæle hunden og gøre det bedste for den - på ingen måde, men gør det for hunden, ikke for det menneskebarn man kunne mene det ligesågodt kunne være =)
jul 2009
men er måske lidt i tvivl om hvordan jeg for den det lært det, jeg har aldrig haft hund
men håber da at hvis jeg går til hvalpe motivation og sener bare amindelig lydigheds træning at så lære jeg det der, plus man kan vil læse eller spøger folk feks. her inde
det med meneskelige gøre er måsk være kunne godt være nevøs for at jeg vil komme til at ligge menneskelig føleser over på hunde
feks. den bider være gang den skal børstet jeg så vil jo måske komme til at tænke at det er også fordi jeg er ond ved den og den kan ikke lide mig når jeg gør det.
det kan jeg jo godt se ikke er rigtig men i selve sitionen vil jeg nok komme til at tænke sådan og måske rigere der efter :o(
jun 2005
Det handler meget om tillid, positive oplevelser og en fører (altså dig) der er rolig, velovervejet og har timing på hvornår der skal forstærkes med en kikser =)
Det er ikke supersvært at opdrage og træne en hund - du skal bare vide hvad en hund er for en =)
De gør kort og godt hvad der kan betale sig i øjeblikket, de gør IKKE ting for at såre dig og de er ikke uartige med vilje for at straffe dig =)
- Find ud af hvad hunden gerne vil have (feks mad, bold, pivedyr, ruskeleg, kæl) og så leger i bytteleg - du kalder det træning, men for hunden bytter i; denne adfærd for en belønning =)
Hvalpemotivation og hundetræning er supergodt når man er uerfaren - men se dig godt om efter det rette sted..
- Metoder er der voldsomt mange af, og du skal følge din mavefornemmelse og have dit hoved med dig når en træningsplads fortæller om metoder.
- Er det ikke noget du kan stå inde for, så er du dig helt fri til at finde et andet sted =)
Kig evt. på de forskellige pladser og hold du har omkring dig, på den måde finder du ud af hvilken en tiltaler dig mest - men uden presset med at du har en hvalp du skal have hjælp til =)
Du kan også søge erfarne hundeejere herinde, der bor i dit område og har tid til at hjælpe, folk er søde til at hjælpe hinanden hvor de kan =)
jul 2009
jun 2005
Det er en stor ting at få sig en hund, mange ser det som et impuls at få sig en lodden kammerart - og de ender så som alt andet ragelse på dba kort tid efter, så jeg synes det er superskønt du gør dig tanker inden =)
Jeg tænker dog at en lhasa har alt for meget pels til en førstegangshundeejer, det er meget ekstra tid at bruge udover lufteture, træning og aktivering - og en smuttur i haven inden sengetid kan gå hen og blive et større projekt hvis det regner/har regnet..
Jeg selv har tæønkt på løwchen som min næste race - en lille og venligsindet hund, energisk og intelligent, træningsvillig og meget social med familien; kræver dog en trimning/klipning, men den har slet ikke den voldsomme underpels og de lange dækhår som lhasa og andre bepelsede vidundere har =)
jul 2009
jeg er ret vild med shih tzu men er meget nervøs for pels plagen, så har jeg rigtig meget kig på chihuahuaen,og griffonerne,
har kigget på cavalier men syndtes godt nok de kan fejle meget plus jeg måske syndtes den går hen og bliver for stor og så er der pelsen, har også kigge en del på papillonen men tror den er lidt for klog hihi tror jeg vil få problemer med at få stimuleret nok til at den ikke komme til at rande på vægen
Løwchen ser også ud til at være en rigtig flot hund men kender slet ikke noget til den :o)
Lhasa Apso ?