{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Blodprøve - Race Dokumentation? {{forumTopicSubject}}

Ja nu sidder jeg på FB og snakker med en.
Han har købt det han fik at vide var en amstaff.
Han har for nogle uger siden været på Faxe Dyrehospital og fået taget nogle blodprøver.

Hun siger så at de viser at den er 90% amerikansk pitbull og 10% amstaff?

Er det bare mig eller hænger dette ikke helt sammen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blodprøve - Race Dokumentation?
  • #1   18. feb 2012 man kan få dem taget, og lavet, men de virker ikke optimalt. smiley de kan f.eks ikke bruges som bevis, står i den nye hundelov om listehunde. De er for usikre til at bruges.
    endnu..
    Tænker det nok snart skal komme.. Men det lyderi kke usansynligt at der er pitbull i hendes hund.. mange tror de har en amstaff, men i virkeligheden er det "bare" en pit blanding.. da pitten blev ulovlig, blev de indført som amstaffer uden tavle istedet. Siges der..

• #2   18. feb 2012 (link fjernet)
    så prøver vi med link smiley

• #3   18. feb 2012 Ikke at jeg ikke tror på hans historie, han lyder meget oprigtig.

Det er mere min skuffelse fra Faxe Dyrehospital's side, efter alle de debatter synes jeg det lå lidt klart at det ikke er decideret muligt med så meget præcision at racebestemme et gadekryds.

• #4   18. feb 2012 de er så dårlige de teste, så de gælder for rent gæt i retten. De kan intet bruges til hverken som bevis eller som noget andet. Spild af penge må jeg nok indrømme smiley ..
    vil gætte på 2-3 år, så har vi en test der gælder for alle racer, med 100% sikkerhed.. Det ville da egentlig være rart at kunne vide 100% sikkert hvad der er i når man køber en blandings hund smiley

• #5   18. feb 2012 Ann-Christina

Undrer mig lidt over om den ville vise raceren ved en OEB?

• #6   18. feb 2012 åhrw for en blanding af racer den ville kunne vise der, er det ikke en race der er blandet med en masse masse af bulracerne ? eller husker jeg forkert. Det sikkert en pitbull eller amerikansk bulldog. smiley hehe.. testene er desværre slet ikke gode nok endnu. det lidt ærgeligt.. Det må de forske noget mere i.

• #7   18. feb 2012 Ann-Christina

Ja det er jo det, så der er meget arbejde hvis man skal kunne udpege en specifik race når der laves designerhunde som labradoodle frengle. (der jo i nogens øjne er renracede hunde)

• #8   18. feb 2012 Troede kun man ud fra forældrenes blodprøver ville kunne sige om en hvalp er efter disse forældre dyr?

• #9   18. feb 2012 Hvor er testen sendt hen? USA? For derover registeres Amstaff jo ofte som pitbull eller er det omvendt?

• #10   18. feb 2012 Alter Ego

Det var blot et spørgsmål, så tror ikke du får noget svar hos mig smiley

• #11   18. feb 2012 Var der da et andet svar du forventede? smiley

• #12   18. feb 2012 Jamen min viden indenfor racen er ikke stor, har dog snust mig frem til at det ikk blot er 2 racer der er koblet sammen smiley

Men det var nu bare for at undestrege at der kræves meget arbejde hvis der skal kunne laves tests der kan garantere racerne i selve resultatet smiley

• #13   18. feb 2012 Formålet? smiley

Jeg er en stor tilhænger af videnskab i progressen i det.
    Kunne være sjovt hvis man kan gå ind og se hvilket gen der bryder mest igennem når man for eksempel krydser racerne.

• #14   18. feb 2012 Undskyld hvis du forstår det som om det omhandler hundeloven.

Men synes det er virlig interessant hvis man kan indtificerer et tilfældigt gadkryds og evt fortælle hvad forældredyrene præcist har været smiley

• #15   18. feb 2012 Man skal også lægge meget interesse i det før man forstår det.
    Det er så indviklet med forskning smiley

• #17   19. feb 2012 Krumme, me to, og ville grine så meget at jeg trillede tåre hvis de ikke kom med det rigtige svar ;oP

• #19   19. feb 2012 Hvis man kunne lave 100% sikre svar via DNA, så ville det måske også kunne overtage stamtavlens plads, som bevis på race renhed.
    Oplysningerne på en tavle, er dem som opdrætter kommer med.
    Der er ikke noget sikker kontrol organ, som sikrer sig at de oplysninger er korrekte, og hvis en avler for 20 år siden feks. fuskede med en parring, så kan hele blod linien være blevet "forurenet" efterfølgende.
    Og da alle hunde er lavet af blandinger, hvor lang tid skal man så avle selektivt, for at kalde det ren racet..?
    Feks. en "ny" race som broholmer, som er genskabt af diverse blandinger og oprindelige hunde, kan man lave en DNA profil af den, ud fra en enkelt hund..?
    Syntes der er mange aspekter i det med DNA test af hunde.
    Tror der går lang tid, f'ør man kan bruge det til noget.

• #20   20. feb 2012 synes og tror det bliver fantastisk når de tests virker 100 , der er mange der ville have gavn af at vide hvad de egentlig har mellem fingerene ! Nu er alle racer jo forskellige, og t gade kryds kan være alt muligt. Forskellige racer, forskellige metoder og indlærings tid. tænker jeg.. så alle dem der tror de har en snot dum hund, har egentlig bare en race der kræver lidt mere forståelse og tålmodighed.
    smiley

• #22   20. feb 2012 du alle stamtavle hunde kan IKKE fuskes med smiley ? hihi .. som nævnt længere oppe kan det ske. og det sker desværre også.. nu skal vi lige huske at klubberne ikke altid liiiige får tjekket op.. Når engang testene virker , synes jeg man skulle tjekke tavle hundene, og få beviser for de ikke snyder smiley

• #23   20. feb 2012 Jeg synes det kunne være fint med sådan en test når man tænker på at idag er man langt hen af vejen retsløs hvis man har en blandings hund. Hvis din nabo ser sig sur på dig, så kan det i princippet være et Chi-mix du har, men det er stadigt umuligt idag at bevise at din hund IKKE indeholder nogen af de ulovlige racer. Hvis det på sigt kan fremme retssikkerheden er det i min bog et plus!

Hvis det kun er for at se sammensætningen af racer i hunden for sjov er jeg lige glad - min vaps er jo dejlig alligevel smiley

• #24   20. feb 2012 synes godt om whisky smiley

• #25   20. feb 2012 Alter Ego..tal lige pænt til min til min vaps - ellers er det ikke sikkert I får lov til at spise kødben næste gang....*GG*

• #26   20. feb 2012 Når de kommer med en test der virker, så vil det heller ikke vare længe før det er relativt overkommeligt rent økonomisk at få testet en hund - og det vil da heeelt sikkert kunne broges i mange forskellige sammen hængende, som feks. bedre kortlægning af racerelaterede sygdomme etc.

• #27   20. feb 2012 jeg har ikke i sinde at give 20000 for en hund. hvis det den pris vi er oppe i smiley de dna teste der er der ude nu ligger imellem 600-1000 kr, alt efter hvor det er. De 1000 kr ekstra, smider jeg gerne efter hunden og sikre mig 100 at den er det jeg tror den er.
    men nu køber jeg heller ikke lige hund foreløbig, så kan være der er mere tjek på de forskellige avlere til den tid .. smiley alle de klubber der nu er, er forskellige, og får ikke altid lige tjekket alting.. det også klart nu når der er så pokkers mange avlere. det da slet ikke til at holde styr på. Men ville være dejligt hvis avlerne havde rent mel i posen alle sammen smiley

• #28   20. feb 2012 *bruges*

• #29   20. feb 2012 alter ego, nejnej, men hvis nu folk tror de har en bordercollie, og i virkeligheden har en kangal. . bare eksempel.. smiley ligesom folk der tror de har en sbt, men i virkelig heden har en pitbull.. smiley de findes altså der ude de folk der slet ikke aner hvad deres hund egentlig er og heller ikke gide undersøge race standarter smiley

• #30   20. feb 2012 genpuljen ændrer sig vel også fra land til land??

F.eks forestiller jeg mig at en dansk labrador, har en helt anden genpulje end en spansk, en russisk, en amerikansk og en japansk?

Man kan jo via dna påvise hvilken del af verden, mennesker stammer fra.

Så med hunde skal der både bestemmes mellem 400+ racer OG hvor i verden de er fra?..

jeg tror der skal mere end 2-3 år til - så interessant et felt er det trods alt ikke, i hvert fald ikke for de fleste forskere.

• #31   20. feb 2012 aler ego, tjoowe, men der er vel stadigvæk de folk der interessere sig i hvad der er i deres blandings hunde smiley Selvfølgelig er det ikke alle..
    Men der er også dem der er uheldige at havne med falsk stamtavle, og falske papire, de der F.C.I eller hvad de nu hedder. Er det ikke bare rent gæt i hvad der er i de hunde. smiley ? eller har jeg misforstået noget ?

Kommentér på:
Blodprøve - Race Dokumentation?

Annonce