Jeg har brug for råd mht. Milos opførsel {{forumTopicSubject}}
Og det her bliver langt..
Lige nu sidder jeg bare grædefærdigt og ved hverken bu eller bæ...
Milo er 2½ år, og hans medicinske kastration holdt op med at virke for et par måneder siden.
Jeg kan slet ikke kende min hund mere - og det er bare gået hurtigt de sidste par uger.
For et par uger siden oprettede jeg en tråd herinde, mht. om vi skulle lade ham kastrerer, fordi han strinter indenfor hvor der har været andre hanhunde, og konstant vil humpe sin kurv.
Dengang blev vi "enige" om at kasteration var et for voldsomt indgreb på "så små problemer" - og jeg kan bestemt heller ikke lide tanke om at gøre det.
Jeg vil dog uddybe mht. kurven. Milo lever og ånder for den kurv. Når han ser den, så er det op på den, og humpe løs - hvis han ellers fik lov.
Vi er begyndt at sætte den ind i et andet rum, for at undgå det (han har så derud over 1 anden kurv, en hule, en puf, et tæppe og self. sengen og sofaen at ligge i.
Nogle gange sidder han bare og stener ved døren hvor kurven står inde bag.
Når han har kurven inde igen, så prøver han straks at humpe den i tide og utide. Vi siger nej, og så stopper han, men graver sig så langt ned i den han kan. (jeg ved ikke om det giver mening).
Derud over så er han jo ikke glad for mine forældres hvalp på 4 mdr. snart. Han gør udfald mod den hvis den kommer tæt på ham, så derfor er de altid adskilt af børnelåge, når vi er hjemme ved mine forældre. Vi er derhjemme 1 gang om ugen hvor vi træner at de går ved siden af hinanden (går tur), og det går fint nok - når bare der ikke er en kæp eller noget som Milo vil lege med.
Indenfor ved mine forældre går det for det meste også ok, bortset fra hvis Kento kommer for tæt på lågen, når Milo sidder på den anden side. Så bliver Milo gal. Vi plejer at skubbe ham tilbage og sige nej, for at stoppe ham. Det er jeg så bare så meget i tvivl nu, om er det rigtige at gøre.
Nå men det helt mærkelige er så sket inden for de sidste par uger... Milo har sådan lidt trukket sig væk fra os. Han søger ikke kontakt for nus og kæl som førhen, kun når han vil lege, eller tigge, og han putter aldrig med os i sofaen mere.
Førhen sov han i sengen det meste af natten (nu hvor det er koldt), men nogle nætter kigger han bare lige forbi og går igen, og andre er han der slet ikke.
Når vi går tur med ham, så vil han slikke på alt - hvilket han ikke får lov til, så sætter vi en fod henover det han vil slikke på - så vi hiver ham ikke væk, han giver selv op og går videre.
Her i dag, der begyndte han at hyle og gø da vi gik eftermiddagstur, fordi der var en anden hund 6 meter foran os. Dvs. det skete 2 gange. Og der var ikke ret meget kontakt selvom jeg prøvede flere gange, og han sitrede og ville ikke spise.
Nu er jeg helt råvild!
Vi har bestilt tid ved kiropraktor til på torsdag, for at få tjekket at han ikke har ondt (for det kan også være en årsag til at han ikke kan lide den vilde hvalp tænker vi), og så er det min plan at ringe til en adfærdsbehandler på mandag.
MEN hende vi brugte da han kom i lømmelalderen, hun er self. på barsel til august.
Så har jeg en ide om en anden vi kan ringe til, men hvor ville jeg ønske at vi kunne få hende den oprindelige, fordi hun kender Milo.
Men en anden adfærdsbehandler kan vel spore sig ind lige så godt på hvad vi gør forkert?
Jeg ved ikke om det er hans hormoner der er vendt frygteligt tilbage, eller om det bare er os der gør noget helt forkert. Måske en blanding.. Det skal vi i hvert fald have gjort noget ved.
Hvad skal jeg gøre? Jeg kan næsten ikke holde ud at sidde med hænderne i skødet hele weekenden, og først få fat på den anden adfærdsbehandler på tirsdag - for så først at få en tid i uge 9, fordi hun har ferie i resten af uge 8.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Jeg ville smide humpekurven ud, væk med den lolita og ud og lave noget aktivt så hunden er naturligt træt indendøre =)
Her i kulden slikker hunde på ting for at dufte til dem, kulden indkapsler duftene, så de slikker for at læse avisen..
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 1.995
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 441
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.739
Jeg tager virkelig jeres svar til mig.
Der er sikkert tæver i løb, men han har altid ville slikke på jorden, men det har aldrig været så slemt før. Det er 2 skridt, slik, 2 skridt slik osv osv. Nogle gange står han sku og slikker på vores sko når vi kommer hjem...
Nina, jeg kan godt se din pointe... Normalt ville jeg aldrig tvinge ham til at være sammen med en hund han ikke kan lide. Vi har bare prøvet og prøvet og prøvet, i håb om at han ville kunne lide ham til sidst.
Det er jo muligt at Milo vil kunne lide Kento når Kento er voksen, men så tror jeg bare at det er nødvendigt at Milo ser ham imens han vokser op.
Giver det mening?
Normalt opdrager den voksne hund på hvalpen, men det her er virkelig voldsomt. Han bider efter ham, og snerrer voldsomt. For voldsomt, til at jeg tør "bare lade det være".
Før eller siden skulle de helst gerne kunne lide hinanden.. det er mine forældre, så vi er sammen nogle gange i mange timer, og så er det jo rart at have hunden med.
Men self. hvis de aldrig kommer til at kunne lide hinanden, så må vi jo lade være...
Men hvad gør jeg så nu? Hvis det er hans hormoner? træner han inden vi går tur? og i det hele taget træner ham mere?
jan 2010
tak for dit svar også.
Vi har talt om det igen, altså om hvorvidt vi skulle kastrere ham endeligt.. Og nu tænker vi jo så på det igen når jeg læser dit svar..
Umiddelbart vil jeg ikke mene at han er nervøs anlagt, og det gik rigtig godt med den medicinske.
Men skal vi ikke vente og se tiden an, for at se om det ikke retter sig, eller hvad skal vi gøre?
jan 2010
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 1.995
jan 2010
Beslutningen er ikke taget endnu.
Nu har han jo haft den medicinske, uden problemer. Kan jeg være sikker på at han bliver på samme møde igen ved en rigtig kastration?
Især omkring hans "duft". der har ikke været problemer med andre hanner imens han havde den medicinske, og det vil jeg også gerne undgå ved den permanente.
jan 2010
Og det lyder bare så logisk med de hormoner - jeg kunne bare slet ikke se det selv.
- jeg var faktisk bange for at Milo ikke kunne lide mig mere pga. Kento - og fordi jeg kom til at prikke ham i øjet i sidste uge, om natten hvor han kortvarigt var oppe i sengen. Det lyder sikker åndssvagt, men jeg var virkelig bange for at det var derfor hehe.
Jeg ringer til dyrlægen på mandag og snakker med ham om det.
Skal vi indstille al kontakt med Kento indtil videre, eller hvad skal vi gøre?
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.339
jan 2010
Jeg tror desværre ikke at det er alm. opdragelse
2 de første gange de mødtes - udenfor - der jagtede milo den rundt og bed efter den mens han snerrede. Jeg kan godt huske hvordan de voksne hunde opdrog på milo da han var hvalp. Det her er meget meget værre.
Jeg har brug for råd mht. Milos opførsel