{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.987 visninger | Oprettet:

hvalpesprog {{forumTopicSubject}}

Kom til at sidde og spekulere lidt over, om der er en højere mening, når en hvalp "humper" en voksen hund...?

Skal ikke forstås som et problem!

Af og til mens mine hunde leger, kan Fazao finde på at hoppe på Max og begynde at lave "parringsbevægelser" op af ham. Max er enten ligeglad eller napper ham i næsen for at stoppe ham i det. Nu har jeg bare tænkt på, hvorfor? er det bare en del af hvalpens udvikling? Noget han gør uden selv at forstå det, eller er der en mening?

Hvad er I andres tanker omkring det? Eller har nogen et konkret svar?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvalpesprog
  • #1   8. feb 2012 Mine tanker er at hvalpen er stresset/hormonfyldt. Det har intet med dominans at gøre.

Jeg ville aflede hvalpen og måske skære ned på vild leg.

• #2   8. feb 2012 Hvis der er tale om en lille hvalp = stress.
    Ved en unghund = hormoner

Sig blot nix - tag hunden væk - afled.

• #3   8. feb 2012 jeg har en husky på snart 6 mdr, der gør det samme er det så stress eller hormoner

• #4   8. feb 2012 aaagh, come on! smiley stress?!?

de få sekunder det lige sker... Jeg vil i hvert fald ikke begynde at bryde ind i det som det er nu smiley
    Det er jo ikke så han står og "humper" ham helt vildt. Det er ganske få "bagendebevægelser" og så videre i legen... Og jeg har vel set det en 3 gange på de snart 3 uger vi har haft ham:)

• #6   8. feb 2012 tjaa, Maj-Britt .... det kan der godt være noget om. Men ligefrem en adfærd der skal stoppes? det kan jeg ikke se fornuften i

Måske hvis det var noget der skete konstant. Men i det her tilfælde er det så meget lidt..

• #8   8. feb 2012 Min svar et det samme som de andres

Her er samtidig lige lidt læsning omkring det at humpe:
    http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=378998

EMNE:Min hund parrer ben. puder og andre hunde under leg.

MYTE: Hunden er dominant og ønsker at overtage styringen.

FAKTA: Hunden er enten stresset eller opkørt pga. nogel ydre påvirkninger. Denne sindstilstand fører til det, man kalder for en overspringshandling (i dette tilfælde denne parringsadfærd). Parringsadfærden ses allerede fra tre-ugers-alderen, hvor man næppe kan tale om dominans.

• #9   8. feb 2012 Stress er i menneskeører ofte negativt betinget. En smule stress er faktisk godt i mange henseender, fordi blodet flyder lettere og koncentrationen øges. Man skal blot kende grænsen.
    For nogle hunde kører tingenen for nemt op, og her skal lederen standse legen. Hvis ikke du gør det, kan det blive et alvorligt problem senere hen.

• #10   8. feb 2012 Louise Britt P
    Tak for god læsning smiley Jeg var sådan set godt klar over de ting der, men idet han gør det så få sekunder, tænkte jeg på, om det i virkeligheden var noget naturligt indbygget, som bare skete uden videre grund (lidt svært at forklare)

HVIS jeg nu ville stoppe det, tror jeg ikke jeg kunne nå det. Det er noget der sker så kort tid midt under leg, og de er pølet videre i noget andet, inden jeg ville kunne nå at lette rumpetten.

Jeg kan så heller ikke se, hvorfor jeg skulle gå ind i deres samspil, hvis ikke der er noget alvorligt under opsejling.
    Man skal nok se dem i leg selv, for at forstå det rigtigt;)

Nicolai & Malene
    Jeg vil også gerne have en forklaring på det alvorlige? smiley

• #12   8. feb 2012 og vil da forresten tilføje, at de slet ikke leger vildt hele tiden smiley

om eftermiddagen plejer de at tage en times tid for fuld skrue. Både ude i haven og inde i stuen.
    Og om aftenen efter aftensmad tager de en lille times leg igen.
    Resten af dagen går nu med enten sov, spise, tyggeben, "træning" og andet roligt.
    Så jeg synes bestemt ikke der er for meget fart på smiley

• #13   8. feb 2012 Maj-Britt - det er jo det Max sådan set gør. Eller prøver at lære ham, tror jeg, ved netop lige at tage ham i næsen lidt hårdt.

• #14   8. feb 2012 Hvalpene gør det faktisk også på hinanden sommetider, hvorfor skal alting gøres til stress.

• #16   8. feb 2012 Jeg ser det ikke som stress, det er kun hvis det er et problem, F.eks at hunden humper alt og alle, så kan vi tale om stress, jeg ville dog sige hormoner med fart på.

• #18   8. feb 2012 nej og de gør det ikke som 3 ugers, de kan ikke holde balancen:o))

De gør det når de bliver lidt ældre, igen ser jeg det ikke som stress, men som en del af indlæring, præcis som alt andet.

Det er underligt det altid skal gøres til stress, TS skriver selv det ikke er et problem, og nej det er det heller ikke, med mindre man vil søge psykolog ved mindste tegn til alm hundesprog.

• #19   8. feb 2012 Jeg spørger KUN af ren nysgerrighed smiley

Man kommer sommetider til at spekulere over et eller andet spørgsmål, og bliver nysgerrig over andres svar. Der behøver jo ikke nødvendigvis være et endegyldigt svar på alt.

Jeg synes det er meget spændende at læse I andres synspunkter:)

• #21   8. feb 2012 Der kan opstå flere problemer:
    1) Det kan blive til en vane
    2) Hunden kan blive kraftigt irettesat af andre hunde

• #22   8. feb 2012 hmmm Michael - så vidt regner vi jo ikke med, det kommer smiley

• #23   8. feb 2012 Det er jeg helt enig i. Det er hamrende irriterende at møde sådanne hunde. Men jeg føler mig helt overbevist om, at det her ikke bliver sådan et tilfælde smiley

• #24   8. feb 2012 Min hvalp på 15 uger kan ligge og snaske i hendes store bamse hvorefter hun humper den og fortsætter med gnaskningen bagefter - mener i så hun er stresset?
    Den tror jeg altså ikke helt på smiley Man kan ikke bare sige det generalt, der må være forskel på sammenhængen..

• #26   8. feb 2012 Nææ smiley men stress er for mig også når hunden kommer i situation hvor den er lidt presset... eller utryg/utilpas...

Jeg har ikke hørt om nogle tæver der humper når de er voksne, så jeg har da i hvert fald ikke tænkt mig at stoppe hende, de gange hun gør det smiley

• #28   8. feb 2012 Ja måske... nu når jeg tænker lidt mere over det kan det godt være du har ret... smiley Men er det sundt for en hund at være så glad at den er stresset? Eller skal de også stoppes efter lidt tid, så den bare er meget glad istedet for stresset glad?

Kommentér på:
hvalpesprog

Annonce