Mine nyfødte hvalpe har ikke meget afføring {{forumTopicSubject}}
Hej,
Min Shih Tzu har fået 4 fine hvalpe, men de første dag skulle jeg ligge hvalpene til hende når de skulle amme(hun lagde sig selv ned men vidste ikke hvad hun skulle gøre), nu er det blevet meget bedre - lige så snart de siger noget ligger hun sig ned og ammer dem selv og hvis de piver er hun der som en høg og nogle gange begynder hun at pive tilbage til dem, men hun vil ikke vaske dem, hun snuser kun til dem.
Jeg vasker dem derfor hver 4 time for, at få dem til at tisse og afføring, men de tisser kun.. Jeg tørrer dem med en lunken vatrundel i bagenden og på den nederste del af maven og der kommer stadig ikke noget afføring.
Jeg kan se i bunden af hundekassen at der har været noget afføring, men er det nok?
Jeg er lidt urolig, håber derfor nogle gode råd herinde fra med ligende prøvelser;0)
Hilsen Susanne
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
vejer du hvalpene hver dag ser de tager på og piver de meget er urolige tykke maver , så kommer de ikke af med det de skal.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
feb 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
De tager på fra 17% ned til 4,5% og de har runde maver. De er ikke urolige, de ligger mest og sover.
Jeg er første gangs fødene men prøver at tage det roligt, men syntes det er bekymerende, at de kun tisser når jeg vasker dem. den første dag har de meget afføring hver gang jeg vaskede dem, men det er ligesom gået over.
Et godt eksempel jeg vaskede dem kl. 09.30 idag og kun den ene fik afføring, de har efterfølgende spist, men der er ingen afføring i kurven endnu..
jul 2010
jul 2010
feb 2012
Den trejde hvalp havde hun slet ikke krafter til at føde så der måtte jeg hjælpe og den fjerde måtte vi op til dylægen og få et skud kalk og vefremdannenede.
Hun er usikker og hun henter mig tit, for at jeg skal gå med ind og se hendes hvalpe. De første 2 dage "sad" hun på mig hele tiden skulle ligge hos mig sove med mig, skulle virkelig have tryghed og nu vil hun bare gerne nusses meget mere end hun plejer. Dog glemmer hun ikke sine hvalpe når de piver, så går hun til dem med det samme.
Jeg har også prøvet at lade hende være i fred, men er bare nervøs om de kommer med det de skal og fordi den ene hvalp har taget 17% på og det har jeg fået fortalt er for meget. De alle vejede mellem 190 - 203 gram da de blev født.
Hilsen Susanne
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
jul 2010
Plant dig i samme rum og lav et eller andet, men lad hende om hvalpene, bliver du alt for nervøs, så giv dyrlægen et kald, de kan nok bedst råde :o)
Vil da forresten lige sige tillykke med dem, og høre om de bliver med DKK stamtavle ;o) kunne ikke se forældrene oprettet?
jul 2010
feb 2012
Jeg har set hende forsigtigt slikke den ene hvalps forben...
PS: Hun vejer selv 5 kg (moren).
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 7 Svar: 1.866
feb 2012
PS: De sover roligt, søger selv hen under tæppet hvis de vil have det lidt vamere dog giver de nogle gip i kroppen mens de sover.
feb 2012
Jeg bliver ved med leverpostejen og ser om det hjælper;0)
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 7 Svar: 1.866
Ellers så giv dyrlægen et kald !
Det har han nok ikke noget imod - lige at svare på nogle spørgsmål.
feb 2012
Jeg har nu igen siddet med hvapene og 3 af dem har skidt, det var en meget fast afføring, så fik jeg lidt ro i sjælen ...indtil videre..
Er det rigtigt at motiverer dem hver 3 time til afføring?..
Jeg prøver med noget fremfraise alle råd er kærkommen - er ved at være gangske træt, da jeg har skulle ligge hvalpene til hver 3 time de sidste par dage..
PS: Så det lige nu - Tæven er FSI (det tyske forbund) og Hanhunden er dansk raceunion, så desværre ingen stamtavle..
feb 2012
Skal jeg lade dem få noget ro og prøve igen om 1 time eller skal jeg blive ved indtil der sker noget?
feb 2012
feb 2012
De blev født i fredags.
feb 2012
Ringede til dyrlægen og han sagde at så længe de spiser og er rolige, skulle jeg ikke være urolig - men jeg kunne lave blide cirkel bevægelser i urets retning på maven - ellers skulle jeg lade dem få ro. På den hvalp der havde lidt blod i åbningen af endetarmen skulle jeg putte lidt zinksalve på.
Så håber jeg det går...;0)
feb 2012
Så slet ikke du havde skrevet, så det er hermed gjort;0)
...Ringet til dyrlægen og fik ovenstående besked.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
feb 2012
Det går bedre - jeg har pænt lavet cirkel bevægelser på maven fire gange om dagen og den lille pige hvalp er endelig holdt op med at have blod i hendes afføring, så det ser lyst ud;0) - De har ikke så meget afføring, men håber det kan være de optager det meste af modermælken, for de tager stadig på og deres maver er ikke helt sten hårde.
Mine nyfødte hvalpe har ikke meget afføring