{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.395 visninger | Oprettet:

Hvalpefoder vs. voksenfoder {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg har en chihuahua på nu 24 uger. Jeg har hele tiden haft problemer med at få ham til at spise, og har været bekymret for, om han så ud som han skal. Vi har fortsat problemer, og hos dyrlægen i går spurgte jeg om han var for tynd, og svaret var "naah, han er bare meget meget slank" det forstår jeg som, at han er på nippet til at være for tynd. Vi fik derudover en foderprøve med, som han spiste af i går - men ingen interesse i dag smiley

Her er mine spørgsmål så, hvad er i grunden forskellen på hvalpe og voksen foder ?
Hvis han fortsætter med ikke at ville spise ordentlig, og dermed ikke bliver tykkere, kan man så fortsætte med at fodre med hvalpefoder efter de 10 mdr, som står på posen? Hvorfor/hvorfor ikke?

/Maja

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpefoder vs. voksenfoder
  • #1   4. feb 2012 Hvalpefoder indeholder alle de ingredienser hvalpen har brug for i det første år af dens liv. Din hvalp må ikke være "slank" på grænsen til tynd. Den skal heller ikke være tromle men lige have et "lille lag". Nu ved jeg ikke hvad du fodrer med, men jeg fodrer mine (6 mdr og 6 år) med Hills. Den lille får hvalpefoder til store racer, hun bliver vejet en gang om ugen og så regulerer jeg foderet så hun hele tiden får det hun skal. Den store får foder til +5 år til hunde der ikke har brug for så mange kalorier. Jeg vejer deres mad af ved hver eneste fodring og det er to gange daglig. Jeg er meget begejstret for det foder og køber det billigt på nettet fra Tyskland.

• #2   4. feb 2012 Det er nemlig også min tanke, børn skal jo ikke være tynde smiley

Problemet er vi har prøvet så meget forskelligt, royal canin til chihuahua junior, royal canin til små hunde junior, henne pet, 2 andre jeg ikke kan huske hvad hed, han nægtede at smage dem, eukanuba, nöw, og nu er vi på en anden slags royal canin.
    Jeg var en dag i rigtig hundemad, hvor han smagte en masse mærkeligt, jeg snakkede med ejeren, som mente jeg sku købe mini-mix til ham, og hun prøvede at lade ham smage, han nægtede simpelthen at smage det. Så det var heller ikke synderlig tiltalende.

Nu jeg også gået over til ikke at fodre på bestemte tider, han får sin skål om morgenen, og så står den til han får nyt mad dagen efter. - han spiser aldrig op, kun enkelte gange er det sket.

Ellers må vi prøve noget hills som det næste smiley

• #3   4. feb 2012 Min puddel har også altid været slank, jeg var ligesom dig bange for, at han var for tynd. Min dyrlæge sagde også at min bare var slank, indtil han på et tidspunkt (som voksen) havde tabt sig, der sagde han at nu var han ikke længere slank, nu var han tynd. Min hund har dog altid været fuld af energi og krudt, så han var jo ikke tynd i syg.
    Jeg fodrede med høj energi foder, men men men så begyndte han, at få tarmbetændelse i tide og utide og det hjælper jo ikke lige på appetitten hos en, i forvejen småt spisende hund. Han kom på skåne kost kg fin A38 på hver dag, for uden det gik hans mave i udu.

Nu er min hund slank igen og faktisk mere normal vægtig end nogensinde. Forskellen er, at jeg er begyndt at give ham rester fra min mad, i hans aftensmad. Det har gjort at han spiser op og faktisk har hans mave aldrig fungeret bedre end den gør nu.
    Han nåede næsten at fylde 4 år før jeg fik ham i go stand. Jeg har altid haft den opfattelse, at menneskemad er til mennesker og ikke hunde, men nu fortryder jeg faktisk, at jeg ikke bare gjorde det for "flere" år siden.

• #4   4. feb 2012 En hvalp på 24 uger er jo næsten 6mdr og så må de gerne være slanke ( men ikke tynde). Hellere slank når de vokser op end til den lidt buttede side. De små racer er også tit næsten voksen str i en alder af 6mdr.

• #5   4. feb 2012 Det er en rigtig skidt idé at lade maden stå. Hvalpen får IKKE mere lyst til maden ved at den står der hele tiden. Væk med den. Har du prøve at bløde foderet op med varmt vand? Det gør jeg altid. Varmer vand i elkedlen, hælder på så det dækker, lader der trække i 10 min. og værsgo:-) De elsker det. Jeg synes du skal prøve at få fat i en lille pose Hills hvalpefoder til små racer. En af mine kolleger fik en schæferhvalp for en måned siden. Den ville overhovedet ikke spise. Gik fra alt. Så fik den Hills og vupti. Efter nogen dages tilvænning spiste den lystigt og gør det stadig. To gange om dagen og fjern det den ikke spiser efter 10 min. Blot et forslag.

• #6   4. feb 2012 Hunde skal ikke have menneskemad. Det er ikke løsningen hvis du spørger mig. Jeg har altid fiskeboller i huset til dem hvis de skulle blive syge da det er skånemad. Men ellers ikke. Hundens fordøjelse er helt anderledes end vores. Men hundefodring er jo et emne som kan diskuteres rigtig længe:-)

• #7   4. feb 2012 Ja det kan nemlig diskuteres ret længe. En ting som i min verden ikke kan diskuteres længe, er hvor vidt hunden trives eller ej. Hvis hunden ikke trives på udelukkende hundefoder, men trives på hundefoder blandet med menneskemad, ja så ved jeg godt hvad jeg vælger.
    Hellere lidt menneskemad hver dag, end tarmbetændelse hver og hveranden måned.

Og så skal man lige huske på, at i de tusinder af år hvor hunden har levet side om side med mennesker, der har de levet af menneskets "affald". Så mon ikke de godt kan tåle det.

• #8   4. feb 2012 Susanne Grandahl
    Dyrlægen sagde selv, at han måske bare er typen der skal have mulighed for at spise når han får lyst smiley så det er det vi forsøger nu, dog er han gået siden i går uden at spise nu smiley
    Før fik han det altid blødt op i varmt kogt vand, men det har ikke mere interesse end uden desværre smiley

myr M
    Tak for din deling af dine erfaringer smiley jeg har 2 gange haft givet ham med menneske med, og når jeg lige tænker over det, har det virket. Han plejer nemlig så at spise menneskemaden, men så det som om han opdager at han var sulten, og så spiser han sin mad lidt efter smiley

• #10   4. feb 2012 Nu har jeg et madøre herhjemme, men min første tæve var også småtspisende, hun fik faktisk først normalvægt da hun var omkring de 2 år gammel og gearede en anelse ned i aktivitets niveauet.

Jeg ved ikke hvordan det er med de små racer, men for de store er det når de er hvalpe bedst for dem at være på den slanke/tynde side. Hellere en hvalp der er lidt for tynd end en der er buttet.

Igen for de større racer kan man nogle gange få dem til at tage på ved at servere foder til højaktive racer, der er lidt mere gods i det. Hvis han er ekstrem kræsen, så vil jeg da sige at vi har haft en pakke Kingsmoore hjemme og det mente Lia var ren slik. smiley

• #11   4. feb 2012 Det kunne være vi skulle prøve kingsmoore så smiley jeg ved egentlig heller ikke selv, hvordan de små racer skal være, men jeg har læst, at små hunde vokser meget over kort tid, hvor store hunde vokser meget over lang tid smiley
    Pt er jeg bare lidt desperat, jeg kan ikke lide der kan gå dage før han spiser, så er egentlig villig til at prøve alt smiley

• #12   4. feb 2012 bruger Kingsmoor Pupy til hvalpen, og Kingsmoor Pure til hende på 2½ synes det er godt foder, hende på 2½ er også meget kræsen og skal nødes i gang med maden, prøvede flere produkter hun nægtede at spise, Kingsmoor spiser hun dog frivilligt....

• #14   6. feb 2012 Mine 2 cavaliere for også vådfoder , de nægter alt andet og så bliver de for tynd igen

• #15   7. feb 2012 Jeg har bestilt en gratis prøve pakke fra kingsmoore med hvalpe foder, som jeg venter på bliver afleveret hos mig smiley så ser vi hvad der sker, ellers må jeg jo i gang med at tilsætte noget vådfoder - tak for jeres råd alle sammen!

Kommentér på:
Hvalpefoder vs. voksenfoder

Annonce