{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.291 visninger | Oprettet:

Linda A
Linda A
Tilmeldt:
8. jan 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Indavl ? {{forumTopicSubject}}

Vi har en cocker tæve (zobelfarvet), som vi gerne vil have parret. Min mands kollega har en hanhund som vi egentligt gerne ville have brugt.
Men.... ved nærmere tjek af stamtavlen viser det sig at vores tæves mor er "søster" til hanhunden!
Det er vel alt for tæt på til at vi kan benytte den som far ikk?
De er begge sunde og raske og begges linier er rene for hofte og øjenproblemer.
Men er der nogen der ved hvad indavlskoefficienten ville være i dette tilfælde ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indavl ?
  • #1   8. jan 2012 der vil med garanti være nogle her inde der synes det er helt iorden i gør det. Men jeg personligt synes det dybt forkert at blande to så tæt beslægtede. Det gør man jo heller ikke med mennesker og kaniner.

  • #2   8. jan 2012 Hvorfor "søster"? Er den søster eller ej? smiley

    Umiddelbart tænker jeg, at der vel næppe er mangel på hanhunde indenfor lige cocker spaniel, og jeg ville personligt vælge en anden hanhund. Ser ikke nogen grund til at parringen er god, udover at det er belejeligt at I kender nogen der har hanhunden.

    Men Signe M - jeg forstår ikke din sammenligning med kaniner? *GG* Kaniner tåler af hvad jeg har lært, om nogen, indavl og er derfor ikke et særligt godt eksempel.


  • #3   9. jan 2012 Det er efter min mening for tæt. Godt der var stambog, så i kunne tjekke linierne!

  • #4   9. jan 2012 Dvs. at han i princippet er onkel til hende... Det er alt for tæt i mine øjne...

  • #5   9. jan 2012 det er fortæt på har i fådet dem undersægt for avlig sygedomme og er de godkendt til avel, ,

  • Linda A
    Linda A Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #8   10. jan 2012 Tak for svar alle sammen. Og ja det er desværre for tæt. Vi har været på jagt efter en zobel cocker han til parring. Så hvis der er nogen der kender en zobel eller en Black eller en lever and tan cocker må de gerne sige til!

Kommentér på:
Indavl ?

Annonce