Begynderhund {{forumTopicSubject}}
HG er nu et godt sted at få råd, hvilket jeg også tror andre mener. Ofte stilles der spørgsmål omkring race af vordende hundeejere som besvares både af de kyndige og andre med mindre (men dog lige så interessant) erfaring. Min opfattelse er at det oftest drejer sig om hunde der klassificeres herinde som *ikke for førstegangs ejere*.
Hvad ville i mene er en god hund for førstegangsejere, bare generelt (jeg ved godt at det kommer meget an på personen, men bær over med mig).
Synes i at det gør en forskel hvis man er vokset op med hunde, eller er alle førstegangs-ejere lige uerfarne?
Personligt mener jeg at f.eks labbe, golden eller cavalier king charles (og schæfer hvis man er moden) er gode start-hunde og at hund i teenage-årene, hvis man vel at mærke har været med til træning/opdragelse gør at man ville kunne tage en <i>lidt</i> mere krævende (motions/pelspleje/aktiverings/trænings-mæssig) hund som border collie, cocker spaniel, dobermann og engelsk bulldog.
Jeg ville nok aldrig anbefale amstaff, ambull, GD, broholmer eller afghansk mynde til en person der aldrig havde haft hund før. Dette er dog også i høj grad præget af at jeg ikke selv ved så meget om dem.
Hvad mener i ?
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
apr 2006
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 120
jan 2006
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 192
stort set allle selskabshunde er gode "begynder" hunde
mens alle brugshunde ikke er og anbefale til folk der ikke har haft hund eller har anden erfaring inden købet.
mar 2005
Følger: 28 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 204 Svar: 4.258
men eller - syntes jeg det kommer meget an på personen
jan 2006
jan 2006
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 58 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Jeg lod tvivlen komme hunden til gode
mar 2005
Følger: 28 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 204 Svar: 4.258
jeg tror også det var godt jeg ikke farede ud og anskaffede mig sådan en ... men ok - Feiek er nu også en ldober i en forkert krop - han tror i hvertfald højt og fast på at han er lige så farlig ...
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
jan 2006
Følger: 34 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 749
Pernille
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Dermed ikke sagt at jeg mener at div. muskelhunde og visse molosser er gode emner til en førstegangs hundeejer, men man bør også have med i sine betragtninger, hvilke hunde der tiltaler en *s*, og ikke udelukkende efter, et par få racer, som har et godt ry som begynderhunde..
Ingen af de nævnte racer tiltaler mig voldsomt, og Weimaraneren vil nogle måske mene, ikke er en begynderhund, men ikke desto mindre, var min første hund Agge..(LH. Weim.)
Og der har ikke været større probs.!
Jeg mener at det er individuelt, om man er i stand til at magte en hunderace, der har hmm visse mentale karakteristika..*s*
Og der har OPDRÆTTEREN, 50 % af ansvaret, for at eventuelle købere vælger korrekt race !!
/Moster
feb 2006
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 343
cairn terrier hvis man ikke underholder dem så finder de selv på noget
ja mine stikker a (:
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.333
For der kan man finde ud af om en hund vil være en god begynderhund.
Binka er labrador, men absolut ingen begynderhund!
Der er alle slags hunde i alle kuld.
Men det ændrer nu ikke ved at jeg heller ikke mener at alle hunde kan bruges som begynderhunde.
Der er racer, der kræver at man har haft hund før, og ved en del om opdragelse.
Men vi bliver jo heldigvis allesammen klogere for hver hund vi får.
Hmm, blev vist lidt indviklet, håber i kan se pointen..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.353
Min bror taler om at han godt kunne tænke sig en hund (om nogle år, han er stadig i gymnasiet), men jeg er 100% på at amstaff og ambull ikke er for ham selvom den er den type han hælder mod. Han er for *sød* og formår ikke rigtig at sætte sig i respekt hos stærk-sindede hunde. Han elsker dog også Goldens (han er vild m hunde med store hoveder, for det har vores barndoms-hunde haft), så jeg tror det er lidt dér den ender.
Heldigvis respekterer han min mening og søger råd omkring den slags hos mig, så vi sammen kan sætte os ned og se hvad der passer til ham.
For nok som vi har haft de samme hunde i løbet af vores liv, så har det altså ikke haft samme indflydelse på vores måde at være på med hunde. Og det synes jeg sætter *jeg er vokset op med hunde* i perspektiv.
Men altså, der går nok nogle år før vi skal ud og kigge på hvalpe så det er ikke derfor jeg spørger.
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.598
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 58 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Men derfor var jeg stadig meget i tvivl om jeg ville kunne "klare" en dobermann.
Og det er det bare jeg mener er man det mindste i tvivl om man kan magte en sådan hund, så lad tvivlen komme hunden tilgode, således at man ikke bliver et tal i statistikken over omplacerings hunde.
Desuden skal man også være ærlig overforsig selv, når man sidder og skal finde ud af hvad man kan tilbyde en hund, træning o.s.v
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.333
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.353
Det var meget godt sagt egentlig.
Watson var også valgt til mig ud af et kuld på 5. Jeg ville oprindelig have haft en Tricolor tæve, men endte med en Zobel han, og jeg er ikke det mindste ked af det fordi jeg har fået den skønneste hund i hele verden (for mig altså).
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.598
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.276
Der findes så mange gode selskabshunde og hyrdehunde, der både er meget blide (generalt) og meget "føre søgene". Det vil jeg mene må være et plus for første gangs hundeejeren, i forhold til træning og det at have og holde kontakt med sin hund.
Men det hele kommer jo an på, som mange også har skrevet, hund og ejer - de SKAL være et godt match og her har opdrætter rigtig meget ansvar for at det lykkedes at finde lige dén hund - til lige dén ejer, vil jeg mene sådan generalt
jun 2006
Følger: 1 Emner: 24 Svar: 242
Vi har fundet frem til at det skal være en boston terrier eller en fransk bulldog. De passer simpelthen bedst til vores temperament. Vores kriterier var:
- korthåret,
- gerne "kortsnudet" -boxeragtig næse
- og ikke de store motionskrav.
- ikke for stor, da vi er afhængige af offentlige transportmidler.
Nu får jeg sikkert en masse på nakken, men vi ville hellere være 100% ærlige for hundens skyld, og vi ER ikke de store motionister Vil MEGET gerne gå ture og lange ture, men synes bare det er vigtigt ikke at tage hænderne for fulde. Har f.eks. passet en amerikansk bulldog, og det var bare super dejligt at gå lange ture, men ønsker bare ikke selv en hund der kræver lige så meget motion...
Hvis der er nogen der har ideer til andre racer vil de blive taget imod med kyshånd
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 145 Svar: 1.597
sep 2004
sep 2004
(link fjernet)
Begynderhund