Advarsel: Hjerteorm. Glostrup {{forumTopicSubject}}
Som overskriften siger.
Calle har lige fået diagnosen Hjerteorm.
Vær opmærksomme på at det ikke er altid de hoster meget når de har det.
Listen over symptomer er lang men nogle af dem er her:
Hoste
Nedsat appetit
Vægttab
Nedsat udholdenhed
Hurtig vejrtrækning
Evt. opkastninger
Følgesygdommene kan være tilbagevende sygdom med opkast evt feber manglende appetit osv.
Når jeg tænker tilbage kan jeg se mange ligheder med min gamle hunds sygdoms forløb de sidste 6 år af hendes korte liv, og det forløb jeg har set hos Calle de sidste ca 6 måneder.
Jeg føler mig sikker på at Cleo havde det samme, har inficeret sneglene i haven med sin afføring, og at Calle derefter er blevet smittet af sneglene da jeg anskaffer ham en måned efter Cleos død.
Vær opmærksom på at ingen af de mange dyrlæger jeg tog Cleo til i hendes liv undersøgte hende for Hjerte/lunge orm. Den nye dyrlæge jeg er begyndt hos nu med Calle gjorde. Men kun fordi jeg insisterede. Ingen af mine hunde har hostet meget derfor er det ikke dyrlægernes første tanke.
En undersøgelse for hjerteorm kræver 3 afførings prøver taget over 3 dage. Derfor må i ikke regne med (Det gjorde jeg) at blot fordi der er taget blodprøver, og prøve på den medbragte afføring så er der tjekket for Hjerteorm. Det er der IKKE.
Undersøgelsen koster i øvrigt kun omkring 220kr (Uden konsultation)
Vær OBS vær meget OBS.
Calle slipper sandsynligvis for meen, men han er også opdaget tidligt.
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 760
God bedring med ham og godt du insisterede på at få det tjekket!
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Og ja det med symptomerne som variere så meget er et problem.
Calle skal fra nu af tjekkes hver halve år for en sikkerheds skyld. Jeg tager ingen chancer mere.
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 3.399
Cody nåede at have hjerte-/lungeorm to gange i hans første leveår - første gang var han kun tre måneder gammel.
Dyrlægen anbefalede mig at få ham tjekket to gange årligt, så det gør jeg
feb 2008
Følger: 73 Følgere: 68 Hunde: 9 Emner: 73 Svar: 1.462
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.053
jun 2010
Men han spiser græs og det kan være nok hvis der sidder en lille snegl eller er snegle slim på et strå.
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 2
Mine hunde har haft det flere gange! Første gang er jeg sikker på at Vanilla gik med det i meeeget lang tid, så hun var slemt angrebet!
Hun havde bl.a. blødningsforstyrelser fra tandkødet!
Men negative afføringsprøver...dvs. ingen orm i afføringen og meget få symptomer ud over, at hun ikke rigtig trives. Stort set ingen hoste!
Så selv om man får lavet afføringsprøver, så skal man stadig holde øje med hunden! For man kan tilfældigvis få taget nogle prøver hvor der ikke er orm.
Husk derudover at hunden skal holdes i ro, mens den er i behandling! Den må selvfølgelig godt gå tur, men ikke vild leg! Ormene kan give hunden blødningsforstyrrelser, så blodet ikke koagulere som det skal. Så en lille bitte indre blødning kan faktisk gøre at de forbløder!
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
De hurtige vejrtrækinger er det i forbindelse med leg?
Hva bliver de behandlet med?
Det lyder bestemt da ik til at være rart, håber han snart har det bedre...
Spørger da jeg gerne vil vide mere om det...
jun 2010
I Calles tilfælde var det kun når han havde drukket. Ellers hoster han ikke.
Hurtig vejrtrækning kan forekomme hvor de er helt i ro. Det har jeg dog kun observeret hos Calle 2 gange.
Calle skal have Panacur i 21 dage, hvorefter der skal tjekkes for orm igen for at være sikker på alt er væk.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
jun 2010
Havde også mistanke med Cleo men troede jo hun var tjekket.
Mave fornemmelse måske.
Tror mest det var det at han har været syg 4 gange på et halvt år, og at han indimellem ligesom smasker meget som om noget genere ham. Dette gjorde Cleo i øvrigt også i perioder.
Da jeg har fået lidt parranøjer efter at have en så syg hund som Cleo, og ikke følt Dyrlægen lyttede, så spørger jeg nok om meget hos den nye dyrlæge.
Et af mine spørgsmål var
"Så tjekkede i vel også for hjerte - lunge orm?" (Røntgen, Afførings prøver og blodprøver til 3500kr viste ikke andet end at han var syg)
Da svaret var "nej for det kræver 3 afførings prøver over 3 dage." Ja så bad jeg dem lave den test også. Envidere kunne jeg jo så regne ud at Cleo aldrig blev tjekket for det selvom jeg havde bedt den gamle dyrlæge gøre det.
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 30 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.053
Har snakket med dylle, vi skal have prøver med på tirsdag (pga helligdage osv).
jun 2010
Håber ikke din hund har det men hvis nu så er det godt at komme igang med behandlingen.
Jeg er ikke selv sikker på jeg tror mine egne øjne og øre men det ser ud til medicinen virker efter 10 timer.
Calle begyndte at opføre sig som sit gamle glade hvalpede legesyge jeg i går aftes.
Advarsel: Hjerteorm. Glostrup