1.090 visninger
|
Oprettet:
louise & Elmo & Junior
15. dec 2008 Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.288
15. dec 2008 Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.288
Stiller i spørgsmåltegn ved dyrlægens diagnose?? {{forumTopicSubject}}
Ja ved ikke om det emne har været oppe før...
men når i er ved dyrlægen lader i så ham/hende bestemme alt... eller stiller i spørgsmålstegn ved hans/hendes behandling??
Jeg ved at det handler om tillid, men igen så er dyrlægens viden en ting.. en anden kan være hundeejerens erfaringer, og at dyrlægen i min verden ikke er ekspert, når det kommer til ernæring og adfærd (medmindre denne har taget en ekstra uddannelse i dette)
Jeg stolede på min dyrlæge/dyrlæger, da Elmo levede, men havde da også nogle oplevelser som gjorde, at jeg blev mere kritisk med tiden, og ikke automatisk tog deres ord for gode vare.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 58 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Men med så mange ting Fie fejlede, der blev jeg nysgerrig og undersøgte gerne en masse, både før og efter dyrlægebesøg.
Så jeg stiller generelt rigtig mange spørgsmål og kommer jeg i tanke om noget, så ringer jeg eller går forbi og spørger igen.
Stiller også spørgsmål ved hvorfor det lige præcis var den type piller fremfor en anden , spørger til bivirkninger osv.
Men det kommer jo nok automatisk når man besøger dyrlægen alt for meget
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 360 Svar: 1.383
det er vel det samme med ens menneske læge der er det jo også noget med ping pong frem og tilbage til man har den løsning der er best
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.288
Ser bare tit herinde, at dyrlægen sagde det, og så gjorde vi det..... og i mange situationer synes jeg, at man burde have overvejet andre løsninger inden man feks. kastrerer eller får hvalpe.. eller lign.
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 360 Svar: 1.383
dec 2008
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.246
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 58 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Tit betale jeg kun halvt kons. gebyr , andre gange kunne tingene klares i venteværelset og så betalte jeg kun piller/creme eller hvad der blev udleveret....
dec 2008
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.539
Havde et forløb på 3/4 år som endte med min 3. skottes død.... jeg oplevede 2 dyrlæger der ikke lyttede men som stirrede sig blind på det de mente der var hovedlidelsen...
Efterfølgende, da de endelig åbnede hende og mindst ½ år for sent konstatede jeg havde ret, indrømmede den ene at hunden kunne være opereret tidligere og reddet....
Jeg har med mine 2 nye hunde været ved flere dyrlæger i området, er ikke imponeret, og er en vældig kritisk kunde, der spørger, der googler læser osv... Er efter brug af 3 andre dyrlæger tilbage ved den gamle, han spurgte hvorfor jeg ikke var startet ved ham direkte, og jeg svarede "fordi du ikke lyttede", men han indrømmede dog, og jeg tror han vil lytte...
Har pgså et relt eks. der er lige nu... har skrevet herinde tidligere, har en kollega hvis hunde er, ja så så syg af flåt bid... hun har en dyrlæge der har et godt ry, men da han på 4-5 uge accepterede at hunden havde tilbagefald, at den kunne rejse sig, så ikke rejse sig, at dens feber steg og faldt og steg, at den ikke havde appetit osv, den havde også TBE, men både den og borrelia tallene faldt uden hunden blev bedre, så googlede jeg en aften rundt, fandt at der har været tilfælde (silkeborg bl.a) hvor flåten ligeledes bar smitte med Anaplasmose (flåtfeber), en bakterie der er meget sjælden men som kan konstateres med en nem og billig snap-test (fortalte folk herinde mig).... jeg sendte sms til min kollega om hunden var testet for det, det var den IKKE, den havde været syg i som skrevet 4-5 uger da.... den havde Anaplasmose, og den skal typisk behandles anderledes end Borrelia.... dyrlægen var ikke meget for at skifte, men jeg fik hende til at sige i fredags da den havde fået samme penicillin i 6 uger uden væsentlig bedring, at så måtte han prøve noget andet.... hun fik ham også til at kontakte dyrlægen i Silkeborg osv... i weekenden har hunden dog været om mulig endnu mere syg, men i dag til middag er feberen endelig faldet til under 40 for første gange i en uge...
Så min pointe med det her er... vi skal være på, vi skal være spørgende og kritiske og vi skal selv søge supplerende viden og erfaringer, en dyrlæge kan ikke vide det hele, og sjældne tilfælde er tit godt gemt af vejen....
Lige nu er kollegaens dyrlæge faktisk bange for at der kan være en "ny" ting med, altså som TBE´en der pludselig er kommet til DK, måske den flåt der bed hendes i efteråret har båret noget helt nyt...
Så ved nogen noget om det eller ligende tilfælde så byd endelig ind...
undskyld det blev langt...
nov 2009
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 237
Det har jeg ihvertfald lært igennem alle de år jeg har haft hund.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.131
Heller ikke når det kommer til medicin og hundens generelle helbred.
dec 2008
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Dyrlæger er ikke fejlfrie og dyr kan jo som bekendt ikke tale og fortælle hvor de har ondt eller hvad der er galt, og her har man som ejer ofte en bedre fornemmelse af om noget er galt end dyrlægen, ganske enkelt fordi man kender dyret og ved hvordan dens normale adfærd er så man kan opfange selv små afvigelser eller utilpashed.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.539
der kommer jo mange meget autoritets tro mennesker hos dyrlægen og folk som stoler på at han om ikke lige kan stille den rigtige diagnose så dog trods alt af sig selv gør hvad han kan og bruger de midler der er til rådighed i den moderene verden for at få viden...
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.377
Selvfølgelig er det hende der beslutter sig for medicineringen, men hun er meget god til også at spørge mig om min mening der også og forklarer gerne om bivirkninger.
Da jeg i sin tid begyndte på BARF var hun ekstrem nysgerrig og "sugede" al information ud af mig.....hun synes det er alle tiders at man kan fodre alternativt....
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.144
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Hjemme igen undersøger jeg altid de info min dyrlæge giver, og er der noget som ikke hænger sammen, så bliver han ringet op igen og snakken forsætter. Jeg er sgu nok en træls kunde...
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Udredningen havde kostet flere tusinde og havde intet resultat givet, kuren kostede 75kr og efter tre dage var alle symptomer væk og har ikke været at finde siden.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Stiller i spørgsmåltegn ved dyrlægens diagnose??