{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.280 visninger | Oprettet:

Tænk at man vil lyve {{forumTopicSubject}}

for at beholde sin listehund i et boligselskab..

Jeps det drejer sig om en tråd inde på Baboom hvor der er en fyr der skriver at han har fået et brev fra boligselskabet hvori der står at listehunde er blevet forbudt i deres boliger.
Og at deres hund (en Amstaff) enten skal væk, de skal komme med racedokumentation ellers bliver de opsagt. De har 14 dage til dette.

Det er selvfølgelig en træls situation at stå i.
Men men men.. Gud hjælpme om fyren ikke stiller spørgsmålet "Hvilken race ligner en AmStaff mest?" (lovlig race)..

Jeg er simpelthen SÅ forarget over at han vil lyve !!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænk at man vil lyve
  • #1   14. dec 2011 Jeg ville dælme også lyve... Hvis valget står mellem at miste sin hund eller miste sit hjem - så er en fed løgn også i mit repertoire...

• #2   14. dec 2011 Jeg tror også jeg havde fundet på en løgn.

• #3   14. dec 2011 Folk lyver om alt..
    Folk lyver for at retfærdiggøre deres dumme handlinger, og for at prøve at undgå at tage en konsekvens af dem..

Syntes det er utrolig sørgeligt.. Især dem som drager en masse andre ind i deres store fede løgn..

sorry min lille bøvs.. Jeg er bare ret træt af folk som lyver ..

• #4   14. dec 2011 Jeg er da mere forarget over boligselskabet...
    Fint nok at de laver deres egen regel om at de ikke vil have listehunde i deres lejligheder.
    Men laver man en ny regel / lov, så syntes jeg ikke at man kan tillade sig at lave den med tilbagevirkende kraft. De burde have sagt at FREMOVER vil vi ikke have liste hunde i boligerne, men at gå ind og kræve at man enten flytter eller skiller sig af med sin bedste ven.. Det virker for mig helt forkert.

Det er bare min holdning... hvis ellers at han har haft hunden INDEN at listehundene blev oprettet.
    Jeg kunne have fundet på at gøre det samme.

• #5   14. dec 2011 tror squ os jeg havde fundet på en løgn for ikke at miste mit hjem eller min baby .

• #6   14. dec 2011 Nu melder historien ikke noget om om ejer boede i boligen inden ændringen af vedtægterne var lavet ej heller om hunden er lovlig eller anskaffet efter loven trådte i kraft.

Hvis han er uden skyld, forstået på den måde at den er anskaffet lovligt og at det var i orden dengang han flyttede ind, så ville jeg altså også kæmpe med næb og kløer for at undgå at slå min øjesten ihjel.

Er hunden derimod anskaffet mode bedre viden og ulovlig har jeg nul forståelse for ejeren.

• #7   14. dec 2011 OMG ! Tænk at i virkelig vil lyve omkring jeres hunds race og dermed ødelægge meget mere for andre racer..
    Det er sgu da komplet latterligt..

• #8   14. dec 2011 Jeg var 100% flyttet og var det ikke muligt, jamen så var der kun en anden udvej og det var bestemt ikke at lyve..

• #9   14. dec 2011 Carina, latterligt, måske...

Prøv lige at tænk tanken til ende... Enten skal du ud af din bolig eller også skal ud sige farvel til din hund.
    Hvilken vælger du?

Hvis man lige dykker ned i sig selv og mærker den der gnavende angst man kan få ved tanken om at miste en af de to ting, så virker en løgn faktisk som en mulig løsning på et rigtig grimt problem.

Det kræver noget empati, bevares...

• #10   14. dec 2011 PS: med "ejere boede" og "ejere flyttede ind" mente jeg naturligvis hunden. Det var noget vrøvl jeg fik skrevet sorry.

• #11   14. dec 2011 * Carina * kan kun være enig med dig

• #12   14. dec 2011 calles moar - helt enig

• #13   14. dec 2011 Det er altid let at holde fast i moralen, når man ikke lige står i situationen... Jeg tror de fleste der har prøvet at være tæt på eller have mistet enten hos eller hjem (eller begge) ved, at moral får en anden betydning, når man står for at skulle miste...

Et hjem er ens sikre base.
    En hund er det, der gør livet værd at leve... At tvinge et menneske til at vælge mellem de to ting er rigtig grimt. Og at gøre det med så kort varsel er ganske enkelt forkasteligt.

• #14   14. dec 2011 CH - Jeg var flyttet og var det ikke muligt jamen så måtte jeg jo tage den tunge beslutning... Jeg ville ALDRIG lyve, for det skader andre skønne racer..

• #15   14. dec 2011 Hos er så en hund lige i det ovenstående indlæg *GG*

• #16   14. dec 2011 Var det mig havde jeg også fyret en løgn af, for at beholde min guldklump....

• #17   14. dec 2011 Nu mener jeg ikke, at man kan lave regler med tilbagevirkende kraft - men mon ikke også at "fætteren" her, godt vidste at hunden var ulovlig i boligselskabet, men bare håbede på, at den gik ... nøjagtig som de gør andre steder også.

Har selv fået ny overbo ... med en boxerblanding smiley

• #18   14. dec 2011 Jeg kan ikke rigtig se, hvordan en løgn overfor et boligselskab kan gøre andre racer ulovlige?

• #19   14. dec 2011 Ja, jeg må også erkende, at politik ikke er vigtigt når det kommer så nært som til at jeg skulle miste mit hjem eller min hund...

Jeg gør hvad som helst for begge dele... Dog mest for min hund, bliver hjemløs før jeg siger farvel til den... Men dælme ikke uden at jeg har gjort ALT der står i min magt og lidt mere...

• #20   14. dec 2011 Hvis han har haft hunden i pågældenden bolig inden reglen blev vedtaget, så kan de intet gøre. Jeg ville ikke lyve om min hunds race, men jeg ville smide LLO i nakken på min udlejer!

• #21   14. dec 2011 TS jeg er meget imod at man dækker ulovlige hunde ind under andre racer og dermed udsætter disse for risiko for også at ende på listen men, havde jeg anskaffet mig en hund som var lovlig både ifølge loven og boligselskabet på anskaffelses tidspunktet så skulle ingen komme og sige jeg skulle skille mig af med den.
    Jeg ville kæmpe en indædt kamp for hundens liv om det så indbefattet at slæbe boligselskabet en tur i retten for brud på den leje kontrakt jeg i sin tid havde skrevet under på.
    En lille løgn for at rede min vaps ville jeg afgjort ikke gå af vejen for hvis jeg anså det for nødvendigt.

Dog er jeg ret så overbevidst om at truslen om en retsag i nævnte situation ville være nok, da jeg ikke tror på det er lovligt at ændre med tilbagevirkende kraft.

• #22   14. dec 2011 * Carina * du ved vist ikke hvad kærlighed er...

• #23   14. dec 2011 Om han har haft hunden før eller efter forbudet ved jeg ikke noget om..

Julie P - Der er bl.a mange der kalder deres AmStaff's for SBT'er eller Boxerblandinger.. Bidder en af de AmStaff's som bliver kaldt ovenstående jamen så skader det SBT'ens og Boxerens ry, og på den måde er med til at gøre de 2 racer ulovlige lige som AmStaff'en er blevet..
    Meget simpelt at regne ud.. smiley

• #24   14. dec 2011 Natascha - Åhh jo det ved jeg sjovt nok godt hvad er, så det er noget bavl at lukke ud..
    Jeg elsker min hund mere end selve livet.. Men stod jeg i samme situation at min race blev ulovlig (Selvom det nok aldrig sker) så ville jeg sgu da ikke lyve for at blive boende.. Jeg ville pakke mit lort og skride..

• #25   14. dec 2011 Carina: Hvis ejeren ellers overholder reglerne og ikke lyver overfor politiet, hvad er problemet så, at de har løjet overfor et boligselskab, som sætter fuldstændig vanvittige regler op?

• #26   14. dec 2011 Ja eller aflive?! Ergo du ved ikke hvad kærlighed er.

• #27   14. dec 2011 Hvis han har boet i ejendommen inden de ændrede reglerne, så havde jeg klaget til LLO.
    Der er under ingen omstændigheder man kan lave sådanne regler med tilbagevirkende kraft.

• #28   14. dec 2011 (link fjernet)

• #29   14. dec 2011 Og Carina, man kan godt høre, at du ikke har prøvet at skulle finde lejebolig med en muskelhund

• #30   14. dec 2011 Jeg kunne osse godt finde på at lyve til den tid, hvis Dobermann kommer på listen
    Så kalder jeg den bare en Dværgpinscher med vokseværk ( joke)

Nej, jeg ved sgu ikke. Af to onder....

• #31   14. dec 2011 Quote fra Julie P's link:
    Udlejer kan dog ikke (heller ikke selvom udlejer skulle være en almen boligforening) "tilbagekalde" en husdyrs-tilladelse. Eller med andre ord: De husdyr man én gang har anskaffet sig lovligt, kan udlejer/boligforening KUN kræve fjernet, hvis de giver anledning til konkrete og væsentlige problemer.

Endelig skal for god ordens skyld gøres opmærksom på to ting.
    For det første, at en blind lejer generelt har ret til at holde fører-hund.
    For det andet, at et beboermøde kan fastsætte en ny husorden for en almen boligafdeling, og heri bestemme OM der fremover må holdes husdyr – og definere hvad dette omfatter. Samme ret til at fastsætte husorden mv. har beboermødet i en Beboerrepræsentation i privat boligbyggeri.

Du kan som lejer ikke blive opsagt med mindre du har siddet et påkrav, om at fjerne husdyret, overhørig. Hvis du får nogen ubehageligheder i en sag om husdyrhold bør du hurtigst muligt søge rådgivning og bistand i en lokal lejerforening.

Tak Julie. Det bekræfter så min antagelse at ingen bolig ejer kan ændre en husdyr tilladelse med tilbage virkende kraft lovligt 8-)

• #32   14. dec 2011 Man kan da ikke elske noget højere end livet, og så vælge at aflive for at blive i sin bolig...

• #33   14. dec 2011 Julie - Jo det har vi faktisk prøvet i familien.. Vi valgte at leje et hus på Lolland hvor der ikke var regler om hunderacer.. Vi flyttede fra Nordsjælland og derned til..

Natascha - Tja det er valget mellem pest eller kolera..

• #34   14. dec 2011 Ville du ha aflivet Lotos for at blive i en lejlighed?

• #35   14. dec 2011 Calles mor: så lidt smiley Jeg har også smidt linket i tråden på Baboom, så må vi håbe, at de går den vej i stedet for at lyve og lave dokumentfalsk.

• #36   14. dec 2011 CH - Tjo jeg kan godt, for mit liv betyder NADA i mine øjne.. Aflivning ville desuden også blive aller sidste udvej.. At flytte ville stå højest på listen.. Men aldrig at lyve..

• #37   14. dec 2011 Carina: Ikke alle kan opgive deres liv for at flytte til Lolland. Og det siger vel også lidt om mulighederne, hvis man bliver nødt til at flytte til Lolland for at bo

• #38   14. dec 2011 Natascha - Lotos var familiens hund, så han ville blive boende hos min mor (hvis jeg var gammel nok til at flytte hjemmefra da vi havde ham)..

• #39   14. dec 2011 Det er altid nemt at sidde og sige hvad man ville gøre....

Men når man står i situationen, er det ikke sikkert lolland er en mulighed, hvis man ellers også skal passe sit arbejde...f.eks

• #40   14. dec 2011 Julie - Der var nu også andre ting der gjorde at vi flyttede dertil.. Bl.a bander, vold, hærværk, stoffer, mord, bedre skolemuligheder for mine søstre osv..

• #41   14. dec 2011 Det er det jeg spørger om, men fint ville du aflive Kato for at blive?

• #42   14. dec 2011 Carina: Okay, men nu er der stadig langt fra alle, som må stikke af fra den slags og som har et liv, som de skal passe (TS på Baboom er jo fx far og soldat i Holstebro. Der er ret langt til Lolland)

• #43   14. dec 2011 Jeg var flyttet ...

• #44   14. dec 2011 Ja, jeg kommer nok mere til at tænke: Tænk at man ikke vil lyve..

• #45   14. dec 2011 Jeg tror ikke jeg vil tøve med at lyve...

jeg vil nok lyve om racen og samtidig måske begynde at søge en anden lejlighed hvis dette er muligt..før eller siden vil det måske blive opdaget at man har løget. men at pludselig måtte smide kluden i ringen og flytte pga en bestemt race..

tænk nu hvis personen ikke fik sit indskud tilbage? også skal han ud og skaffe penge til nyt indskud..finde ny lejlighed osv..

jeg forstår godt at han lyver for at kunne bevare et tag over hovedet på ham og hans hund..det kan man vel ikke fortænke ham i..

så kan han jo altid søge ny lejlighed imens..

• #46   14. dec 2011 Natascha - Jeg var som første prioritet flyttet.. Som jeg skrev til CH, så ville aflivning være absolut sidste udvej..

Julie - Rigtig nok.. Men vil man beholde sin hund, så skal man da ikke lyve og på den måde være med til at skade andre racer..

• #47   14. dec 2011 Jeg ville dælme oss lyve, eller flytte aldrig om jeg ville aflive min hund pga det! Tænk at man overhovedet kan sige man ville det, så betyder den hund jo intet for en!

• #48   14. dec 2011 Jeg havde nok os løjet og havde det ikke hjulpet var jeg flyttet.

• #49   14. dec 2011 jeg tror faktisk jeg til hver en tid vil stikke en løgn for ikke at forvringe mine dyrs tilværelse..de har ikke valgt mig, jeg har valgt dem:)

• #50   14. dec 2011 Carina jeg kan slet slet ikke forstå at aflivning ville være en mulighed hos dig ? Ja du skriver sidste mulighed, men det betyder jo os det ville være en mulighed for dig ??

• #51   14. dec 2011 forstår stadig ikke hvordan det kan ødelægge racen at man lyver?..

hvis der kommer en og spørger mig hvad race min hund er og jeg siger labrador, men den jo er en amstaff..har jeg så også ødelagt noget for racen??

• #52   14. dec 2011 Christina Med sbt og blandingsfisen<3 H

Syns godt om =D

• #53   14. dec 2011 Det ville aldrig så meget som strejfe mig at aflive i sådan en situation.

• #54   14. dec 2011 sanne m: heller ikke jeg da:o..

• #55   14. dec 2011 Nu som medløber - Ja som aller sidste udvej.. dvs, hvis jeg ikke kan finde anden bolig, pasning til hunden, ny ejer (nu spurgte Natascha mig om min Kato som er en Lhasa Apso) eller lign..
    Jeg ville aldrig lyve.. Hader at lyve.. Det er i mine øjne nedværdigende overfor sig selv at lyve..

• #56   14. dec 2011 Christina - Hvis din og mange andres AMStaff's blev kaldt for Labrador og de så bidder flere gange, så har man ødelagt en masse for lab'en..

• #57   14. dec 2011 Så kan man jo sige at man ikke løg, men bare ikke fortalte hele sandheden:D

• #58   14. dec 2011 Jeg ville aldrig kunne få mig selv til at aflive på baggrund af sådan noget.

Jeg ville helt bestemt lyve, for derefter at lede efter en anden bolig - men jeg ville under ingen omstændigheder risikere at stå i en situation, hvor jeg og min hund var hjemløse uden mulighed for at finde et sted at bo, blot fordi jeg af princip ikke vil lyve.

• #59   14. dec 2011 skørt agument carina..

• #60   14. dec 2011 jeg kan godt tåle at være nedværdig overfor mig selv hvis det kan sikre mig at min hund ikke skal sove ude i regnen eller ende med at ryge til en ny ejer eller andre skrækkelige ting..

• #61   14. dec 2011 Christina - Det er din mening.. Heldigvis er vi alle forskellige.. Eller jeg er mere anderledes end jer der vil bryde loven ved at lyve..

Balders mor - I min verden er det aldrig nødvendigt at lyve..

• #62   14. dec 2011 Christina Med sbt og blandingsfisen<3 - & - Bedste - helt enige ville ikke opgive min hund for en lov der pludselig blev lavet om med tilbage virkende kraft, tænker lidt på jer der ville aflive jeres hund hvor meget betyder de så for jer i sidste ende, i ville da heller ikke skille jer af med jeres børn????

• #63   14. dec 2011 Bryde loven? Det er jo ikke det man gøre, der er da ingen lov der hedder "Du må ikke lyve"

• #64   14. dec 2011 Bryde loven er det altså ikke at lyve om en hunds race overfor et boligselskab... Trods alt...

• #65   14. dec 2011 Det er da helt hen i vejret at sammenligne sin hund med sine børn..
    Børnene er ens kød og blod, det er hunden ikke..

• #66   14. dec 2011 Lyver man om racen overfor boligselskabet, så kan man også lyve overfor panserbasserne om ens race, og DET er ulovligt..

• #67   14. dec 2011 * Carina * nej det er præcis det samme, holder med line M der.

• #68   14. dec 2011 Bryde loven?. vi snakker om at der pludselig ikke må være hunde i boligselskabet som er på forbuds listen. en REGEL de pludselig har lavet..så det vel ikke at bryde loven..men at bryde reglen..

når du bryder en lov..så køre du 130 et sted du må køre 90..

• #69   14. dec 2011 carina - tror mange herinde ser deres hunde som sine små børn...

• #70   14. dec 2011 Nu er det jo ikke padderne vi taler om vel?!

• #71   14. dec 2011 jeg har os en lille dreng af kød og blod men mine hunde er ligeså meget mine børn de bare børn på 4 ben...

• #72   14. dec 2011 Hvad nu hvis jeg samligner mine hunde med mine børn.

hvad nu hvis jeg faktisk ikke kan få børn..så er mine hunde mine børn. næsten mit kød og blod..som jeg vil gøre alt for.

da hundeloven kom og min amstaff var tvunget til mundkurv hver evig eneste dag 5 gange om dagen på de sædvanlige gå ture..da vi boede inde i byen..tog kæresten og jeg valget om at købe hus og flytte på landet med massere plads og en indhegnet have hvor ingen skulle bestemme hvor tit han var tvunger til mundkurv..trods vi ikke lå i hus planer.

det bedste valg vi nogensinde har taget. vi fik en heeelt anden hund.

så jeg vil gå igennem ild og vand for mine hunde..samme for mine børn. jeg har valgt dem, de har ikke valgt mig..
    derfor vil jeg til hver en tid lyve hvis det kom til en situation hvor mine dyr's situation vil blive forvringet...

• #73   14. dec 2011 line m præcist..

• #74   14. dec 2011 Jeg ville da også lyve hvis indsatsen var om min hund måtte blive ved mig... jeg ville efterfølgende flytte hurtigst muligt til et sted, hvor hunden er velkommen, men sådanne steder finder man sjældent på 14 dage...

• #75   14. dec 2011 Om jeg så skulle bo på gaden blev mine hunde ikke aflivet. At man så meget som kan overveje det er meget lavt i mine øjne. Det jo ikke hundens skyld. Jøsses.

• #76   14. dec 2011 men i den situation vi snakker om nu. vil jeg bestemt ikke bare lyve og blive ved med at lade som ingenting.. jeg vil lede efter ny lejlighed eller bolig hvor min hund var tilladt..

• #77   14. dec 2011 Det her er lidt sjovt, jeg kommer lige fra en tråd hvor en del mener man da skal følge loven, man skal udstemme listehunde osv herinde fra, og folk er tåbelige når de køber listehunde og de må tage konsekvensen, men når det kommer tæt nok på så er en løgn ok??
    Den er blot ikke ok når andre gør det??

• #78   14. dec 2011 Hov hov. Roooolig nu

Er der nogen som ved om denne hund overhovedet er lovlig (altså født før loven) eller om de overhovedet har fået lov til at have hund der? Altså om der står i lejekontrakten at de må have deres hund der?

historien er jo ikke fortalt, så er det svært høre den..

• #79   14. dec 2011 Puha... vil aldrig overveje aflivning af mine hunde ved mindre de led eller var syge..

så hellere flytte hjem til moooooooooooooooar og far..hvor de får massere kærlighed..det nemlig deres børnebørn..griner:)

• #80   14. dec 2011 Man kan ski da ikke lave den slags tiltag med tilbagevirkende kraft...!

• #81   14. dec 2011 Nana: tror ikke det så meget omkring hvornår den er født..mere at boligselskabet ikke ønsker disse racer i boligerne..tror ikke de vil kontrollere hvornår hundene er født..

• #82   14. dec 2011 TÆNK at man gider forarge sig så meget og oprette en tråd.
    Hvorfor vil du flytte bare fordi din nabo har en listehund? Det har vel ingenting med dig at gøre?!

• #83   14. dec 2011 Normalt er det sådan at når en boligforening beslutter sådanne ting, så må dem der havde sådan hund beholde den, men der må ikke komme nye ind.
    De kan ikke forlange den fjernet, da det ikke stod i lejekontrakten da folk flyttede ind.

• #84   14. dec 2011 Jeg er enig med dig Katrine, en løgn fører ingen steder hen.

• #85   14. dec 2011 Flindt, måske er det ikke de samme der deltager i trådene...

• #86   14. dec 2011 * CTC * du skal vist læse det igen hihi smiley

• #87   14. dec 2011 En løgn fører nogle steder hen - den kan købe tid, så man kan finde et sted at bo med sin hund, i stedet for at gå på gaden...

Synes egentlig det er et ret menneskeligt valg.

• #88   14. dec 2011 CTC - Hvem har sagt at min nabo har muskelhund og jeg vil flytte? INGEN!!
    Min nabo har en lab og schæfer blanding.. Og hvis de havde muskulhund så ville jeg sgu ikke flytte.. NO WAY.. Jeg flytter ikke før den dag jeg skal have børn..

• #89   14. dec 2011 altså det med at lyve er jo kun en kort frist i vil bare blive smidt ud alligevel
    nu har jeg læst med i indlæget på baboom og ts har ikke på noget tidspunk nævnt at det ikke står i lejekontrakten at de ikke må have liste hunde ej heller om de har fået advarsler før, eller at det skulle være en ny lov som boligselskabet var kommet med, blot dette:
    Hey der..
    så idag lå der et brev i postkassen om at vi ikke må have musklehund./ kamphund .og at vi havde 2 uger til at få den væk.. eller fremsende race dokumentation .ellers vil vi blive opsagt.

Så vil da lige høre om hvilken hund der kunne ligne en amstaff.?

For vores hund betyder virkelig meget for hele familien. og ingen af os vil af med hende,.,. og vi kan jo ikke engang give hende vider. for så skal hun jo aflives. pga de nye regler

nogen gode råd.?

• #90   14. dec 2011 Christina - Det kan også være en mulighed, men det fortæller historien ikke noget om. det kan lige så godt være man faktisk slet ikke må have hund der hvor de bor og boligselskabet har så fundet ud af han har en hund og oven i købet en amstaff som de sikkert slet ikke vil have i deres boliger.

• #91   14. dec 2011 * CH* du har så evigt ret..

• #92   14. dec 2011 Ch

Ahh joo, men nu pyt med det, det er bare sjovt at se denne dimentrale modsætning:o)

Om jeg ville lyve, igen nej, jeg har ville jo selv have taget valget hvis jeg havde en listehund, og det valg ville jeg stå ved.

• #93   14. dec 2011 hvis der an da stod de har 2 uger..så vil jeg sleeeeeeeeeet ikk tøve med at lyve..for at få ekstra tid til at finde ny bolig..hvem faen sætter friviligt sig selv på gaden på 2 uger:o

• #94   14. dec 2011 Christina.
    dem der anskaffer sig en hund de ikke må have såmænd

• #95   14. dec 2011 kennel: tage valget da man købte lisehund..hvad nu hvis hunden er 5 år..? da vi fik vores var loven da ikke på tale..så disse ting har man jo ikke kunne forudse..

• #96   14. dec 2011 Jan N - Synes godt om smiley

• #97   14. dec 2011 Kennel: undskyld mig..men hvem siger ikke at de har haft hunden i 5 år..så har de jo ikke anskaffet sig en ulovlig hund..men de ejer en hund der siden hen er blevet forbudt..

• #98   14. dec 2011 Jeg tror virkelig, at vi hundeejere er meget forskellige i vores tilknytning til vores hunde...

• #99   14. dec 2011 Christina - Ja men det er jo nemlig lige det vi ikke ved. så egentlig kan vi diskutere så meget vi vil. Til TS på baboom fortæller noget mere (hvis han gør)

• #100   14. dec 2011 Carina - Ah sorry - my bad.

Jan - Ja smiley Man kunnne købe en hund med papirer så man kunne bevise hvilken race det var. Så ville man ikke have problemet.

• #101   14. dec 2011 Nana O. Jeg skrev HVAD NU HVIS?..

kennel flint har på en eller anden måde fået det drejet hen på at ts har en hund som kom efter loven kom, derfor er de uansvarlige fordi de anskaffer sig en hund de ikke må have..men det har vi jo sådan set heller ikk fået oplyst?..hverken alder eller noget..derfor skriver jeg..hvad nu hvis.

• #102   14. dec 2011 * CH * Ja gudske lov for det<3..for ellers vil der da være flere unødvendige aflivninger kan jeg forstå

• #103   14. dec 2011 Ellers ved jeg ikke hvad man stiller op hvis man har købt en listehund INDEN loven er trådt i kraft. Udlejer kan jo lave de regler han vil.

• #104   14. dec 2011 * CTC * lede efter en bolig hvor de ikke have regler omkring racer..

• #105   14. dec 2011 Jeps TS på Baboom har ikke skrevet noget om hvor gammel hunden er, hvornår de fik den, om de har fået advarsler osv osv..

• #106   14. dec 2011 Christina - Ja det kan jeg se du skrev over mig. læste kun den under mig

• #107   14. dec 2011 Hvis og hvis.... smiley Er diskussionen ikke pænt ligegyldig hvis man ikke kan få nogle konkrete svar? smiley Jeg kan sagtens forståi det er unfair og man vil lyve hvis man har købt en listehund INDEN loven er trådt i kraft. Har m an gjort det efter er det en anden sag...

• #108   14. dec 2011 ctc: jaja, men hvis du køber en listehund efter loven kom..og skider højt og helligt på loven. og skider højt og helligt på racen..så det nok også sådan en person der vil lyve..for at beholde den..

• #109   14. dec 2011 Ja, men så er man jo en tumpe smiley

• #110   14. dec 2011 * CTC * det kan jeg kun give dig ret i:)

• #111   14. dec 2011 Christina Med sbt og blandingsfisen<3 H - kunne ikke være mere enig smiley

• #112   14. dec 2011 Kathrine N : god pointe:) den havde jeg ikke lige set..smiler

• #113   14. dec 2011 Præcis nu kommer der andre boller på suppen smiley

Katrine - hvis de overtræder boligselskabets regler så må de gerne give dem en frist på kun 2 uger smiley

• #114   14. dec 2011 nana O.det kommer igen an på om det en regel de altid har haft eller en regel de vil indfører..for så har de jo ikke overtrådt den endnu.

• #115   14. dec 2011 men ja de overtræder reglen ved at lyve om racen....

men jeg vil gøre det samme..samtidig med at jeg vil lede efter ny bolig..

• #116   14. dec 2011 Christina - Ja men det ved vi jo ikke.
    men vi ved hvis det overtræder deres regler så må de gerne smide en ud med kort varsel

• #117   14. dec 2011 Kathrine N - det må de vist gerne har os oplevet et vennepar af mine der anskaffede sig hund et sted de ikke måtte og de vidste det godt de fik os kun 14 dages varsel...

nogle der kan sende linket til baboom?

• #118   14. dec 2011 her er det svar ts selv giver

Vi søger osse på live løs nu. aner virkelig ik hvad vi gør i nu.

Der står i min kontankt at man ikke må have slanger. og andre krypdyr. samt hunde racer der kan bruges til kamp. andet står der ikke i min kontrant. men da vi flytte ind tjekket vi deres hjemme side og så at den ikke stod på listen der.. men det gør det nu.

David S. .
    hvis det er det der skal til. og vi ikke kan få noget andet. så gør vi det.

tommy V.

Du er da for dum at høre på.. min hund er den beste familie hund vi kunne ønske os. så spar for dit lort. og udviden overfor denne race hunden..

vi kontankter os llo i morgen så håber vi at de kan hjælpe.

• #120   14. dec 2011 Katrine.
    DET skrev jeg INTET om, jeg skrev tværtimod længere oppe at hvis de havde hunden før boligselskabet indførte reglen så kan de ikke forlange den fjernet, vil du ikke godt læse hvad jeg skriver før du udlægger et udsagn, hvis de har anskaffet sig den senere, eller ikke læst kontrakten ordentlig, ja så er det dem der har gjort i nælderne og må derfor tage konsekvensen af de ting de har gjort!!!!

• #121   14. dec 2011 Undskyld Katrine, den var til kristina

• #122   14. dec 2011 De kan da ikke indføre den slags regler med tilbagevirkende kraft? Jeg ville kontakte LLO...

• #123   14. dec 2011 Jeg tror de fleste har stor tilknytning til deres hund, men HVIS denne hund og jeg skrev HVIS, er anskaffet uden man har læst sin kontrakt igennem før man flyttede ind, eller den er anskaffet bagefter, så kan jeg ikke holde med i man bør lyve for nogen, så viste man hvad det indebar, og det jeg læser om dem der har hunden er, de kun kiggede på hjemmesiden, de læste ikke kontrakten, det er for mig helt uforståeligt.

Det viser jo så også at de MÅSKE er flyttet ind efter boligforeningen lavede dette forbud og så kan de opsiges med 14 dages varsel

• #124   14. dec 2011 Jeg ofrer dælme ikke min hund for en bommert... Jeg kan slet ikke komme i tanker om noget, der skulle få mig i den situation.

Jeg ville ikke kæmpe mindre alene fordi jeg har lavet en kvajer og selv har sat mig i en lortesituation. Måske tværtimod...

• #125   14. dec 2011 Kennel Flindt's Shih Tzu -

Skrevet: 14-12-2011 21:25:21

her er det svar ts selv giver

Vi søger osse på live løs nu. aner virkelig ik hvad vi gør i nu.

Der står i min kontankt at man ikke må have slanger. og andre krypdyr. samt hunde racer der kan bruges til kamp. andet står der ikke i min kontrant. men da vi flytte ind tjekket vi deres hjemme side og så at den ikke stod på listen der.. men det gør det nu.

David S. .
    hvis det er det der skal til. og vi ikke kan få noget andet. så gør vi det.

tommy V.

Du er da for dum at høre på.. min hund er den beste familie hund vi kunne ønske os. så spar for dit lort. og udviden overfor denne race hunden..

vi kontankter os llo i morgen så håber vi at de kan hjælpe.

fundet af jan

• #126   14. dec 2011 han skriver jo selv "samt hunde racer der kan bruges til kamp" selv om det er en dårlig formulering, har de jo selv valgt at tage chancen ved ikke at spørge ind til netop deres race

• #127   14. dec 2011 han skriver jo han var inde og kigge og at staffen ikke stod på listen

• #128   14. dec 2011 Ja Jan det er jeg helt enig med dig i.

Line burde de mon ikke have spurgt, alle ved jo for dælen det er en listehund.

• #129   14. dec 2011 Hehe...

Burde have gjort og burde have gjort..

Jeg ser scenariet for mig:

Åh nej, jeg har fået et brev, jeg smides ud om 14 dage, hvis ikke jeg beviser at min hund ikke er en af de slemme...
    Hvad gør jeg?
    Flytter nu?
    Afliver hunden?
    Lyver?

ÅÅÅH nej, jeg store torsk, jeg er jo selv ude om det, så selvfølgelig afliver jeg da bare hunden eller går på gaden med den.. Det er klart, når jeg SELV er ude om det, SÅ skal jeg da ikke forsøge at redde situationen...

Dumme mig...

• #130   14. dec 2011 i min verden er det så ikke i orden at lyve og begå ulovligheder fordi man har dummet sig, man må sku stå ved de valg man laver

• #131   14. dec 2011 Jeg syntes da han skal forklare sit boligselskab hvorfor han godt troede han måtte have hunden, men han selvfølgelig godt kan se han skal flytte og om de ikke kan give ham lidt længere tid til at flytte på smiley

• #132   14. dec 2011 Balders moar - hånden på hjertet. Kig på din hund. VILLE du også stå til regnskab for det, hvis det betød, at du måtte skille dig af med Balder, eller ville du gøre hvad du kunne for at slippe ud af situationen med både hjem og hund i behold?

• #133   14. dec 2011 Han er da 100% flyttet ind FØR forbudet mod de 13 racer. Ellers var han da aldrig kommet ind i boligforeningen med en hund, der bare minder lidt om en listehund!
    Den formulering er næsten en standard formulering i snart de fleste boligforeninger og først indskrevet efter forbudet.

Hvor tror nogle af jer lige, at manden kan flytte hen, når han sandsynligvis nok kun har råd til at bo tilleje. Han ender da vist på gaden, hvis han ikke lyver, for det bliver noget nær umuligt, at finde et nyt sted at bo.
    Sådan er det desværre for rigtig mange ejere af hunde på listen og et kan splitte en hel familie ad.
    Aflivning ville aldrig komme på tale hos mig, stod jeg i denne situation.

"Det er det ansvar, som følger med, når man anskaffer sådan en hund" - sikke en omgang vås .
    Mange har altså haft de hunderacer i over 2 år og længe før et forbud. Hvordan pokker kunne de familier vide, at regeringen ville lave denne absurde hundelov!

• #134   14. dec 2011 HVIS man er dum nok til at tage chancen må man også være klar til at tage konsekvensen hvis den ikke går, man kender jo så risikoen.
    Men går den så går den.......det gør det så ikke altid .

• #135   14. dec 2011 Tja, jeg vil ikke lægge skjul på vi anmelde de mennesker der flyttede ind i vores boligforening efter de havde lavet div regler om listehunde, jeg kan slet ikke se jeg skulle kigge den anden vej , regler er regler de gælder vist for alle.
    Og nej denne bruger med hunden skriver jo selv der VAR en liste da de flyttede ind, han er ansvarlig for at hunden må være der, INGEN anden.

Og jo man kan faktisk godt leje et hus hvor den må være..

• #136   14. dec 2011 Jeg kan ikke se hvorfor han skal ude i alle de krumspring. Den hedder LLO.

hunden er jo ikke ulovlig hvis den er skaffet før lovens ikrafttræden, og boligselskabet får problemer med LLO hvis de forsøger at smide ham ud pga en ny regel.

Havde de en liste da han flyttede ind, og den race ikke var på, så er det boligselskabet der er gal på den.

• #137   14. dec 2011 De havde en liste Søster og så er det ejeren af hunden der skal sikre sig, ikke boligselskabet..

Det her er rigeligt til man burde spørge ind som tilflytter og den tager LLO skisme ikke.

• #138   14. dec 2011 Undres

* Carina *
    Skrevet: 14-12-2011 19:56:41
    Jeg elsker min hund mere end selve livet..

* Carina *
    Skrevet: 14-12-2011 20:26:16

Det er da helt hen i vejret at sammenligne sin hund med sine børn..
    Børnene er ens kød og blod, det er hunden ikke..

Øhh hvordan kan man elske sin hund mere end selve livet men mindre end sine børn?????????????????

Det er ikke den eneste selvmodsigelse TS er kommet med i denne tråd men jeg gider ikke lede efter flere. Faktisk gider jeg slet ikke denne tråd. Er smuttet.
    God nat

• #139   14. dec 2011 Ja, man kan godt leje et hus, hvor de må bo, men der er ikke mange og er det i samme by og hvad med arbejdet, børn skal fragtes i skole osv.

Så er det bare dyrere at på til lege privat og det er få forundt!

Jeg havde bestemt kontaktet LLO.

• #140   14. dec 2011 Er vist for træt til at skrive...

• #141   15. dec 2011 han skriver jo selv at hans hunderace ikke stod på deres hjemmeside da han flyttede ind. men at det gør den nu. .

ergo har vi fundet ud af at manden jo i princippet ikke har gjort noget galt. endnu. da han måtte have hunden da han flyttede ind..

så lad vær med hele tiden at sidde og skrive omkring at man ligger som man har redt også kunne man tænke sig om før osv osv.

vi har nogle facs nu..hvilket tyder på han ikke har gjort noget galt eftersom hunden ikke stod på listen..

• #142   15. dec 2011 Men ja. jeg vil stadig lyve:)

• #143   15. dec 2011 Christina - Det er en amstaff han har.. hvis der var nogen liste så stod den 110% sikkert på listen.

• #144   15. dec 2011 Manden ber jo ligefrem folk finde en hund der kan matche hans som en blanding, hvorefter han vil finde en dyrlæge der vil begå noget ulovligt.

• #145   15. dec 2011 Hvis de er flyttet ind selvom de har læst deres kontrakt hvor der står at hunde der "bruges" til kamp ikke er velkommende viste han jo godt at amstaffen ikke måtte være der! - Så det er ris til egen røv

Hvis de ikke er synes jeg da bestemt at han skal snakke med LLO..

Men man flytter sgu ikke ind i en lejlighed hvor den ikke må være!

• #146   15. dec 2011 det der er en stor fed løgn... løgn og latin .. et boligselvskab må ikke smide listehunde ejere ud , med mindre den er anskaffet efter loven. så de selv skyld i det.
    men har han boet der, lad os sige i 2½ 3 år så må han blive, og kan faktisk gå i retten med det. Ved tilfædigvis der er folk der har vundet sådanne sager.
    undskylder på forhånd men her har i al info. fra charlotte fabis.
    Hundeloven, Lejeloven og Boligforeninger

Der har været mange spørgsmål, og en del sager omkring det at bo til leje og hold af hund enten i en boligforening eller i et privat lejemål.

Hundeloven giver ikke hjemmel til, at en udlejer kan ophæve lejemålet udelukkende på grund af hundens race, eller fordi den er på listen. Hvis man har boet i lejemålet og haft hunden før d 17 Marts 2010 og der ikke har været problemer med hunden, kan udlejer ikke "pludselig" sige at man ikke længere overholder reglerne og derpå opsige lejemålet.

Vi har efterhånden set en del husordensregler fra boligforeninger hvor der står at man ikke må holde muskel/kamphunde. Disse er begreber og ikke hunderacer. Kamphunde er jf. loven ulovlige at eje/besidde i Danmark og har været det siden 2005. En kamphund er en hund, uanset race som er blevet misbrugt og trænet til hundekampe, at træne eller misbruge sin hund til hundekampe er også en overtrædelse af dyreværnsloven.

Vi har også set at boligforeninger skriver at de ulovlige hunderacer ikke er tilladt i deres beboelser – Vi gør her opmærksom på, at hunde som er en af de racer på forbudslisten eller blanding heraf født FØR 17 Marts 2010 er fuldt ud lovlige, at en boligforening gør sig til dommer over hvad der er lovlig og ikke lovligt er i sig selv ulovligt. Det er kun den dømmende magt som har ret til at dømme noget ulovligt ikke en boligforening eller ansatte i boligforeningen.

Grundloven deler magten i tre: den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt. De tre magter er uafhængige af hinanden og kontrollerer samtidig hinanden.

Boligforeningerne skriver ligeledes at disse hunde ikke tillades at komme på besøg hos beboerne eller færdes på boligforeningens områder.

Der er igen ikke hjemmel i hundeloven til at en boligforening må bestemme hvad og hvem som må komme på besøg i sit private hjem. Boligen er ved lov ukrænkelig jf. Grundloven og i

Verdenserklæringen om Menneskerettighederne beskyttes boligens ukrænkelighed i artikel 12:

“Ingen må være genstand for vilkårlig indblanding i private forhold, familie, hjem eller korrespondance, ej heller for angreb på ære og omdømme. Enhver har ret til lovens beskyttelse mod sådan indblanding eller angreb.”

Boligforeninger kan heller ikke bestemme hvem eller hvad der må færdes på offentlig tilgængelige områder, så længe man overholder loven.

Derudover er der Lejeloven.

Lejeloven er sådan bygget op at den beskytter lejeren, der er dog kommet en del tilføjelser de seneste år, således at boligselskaber hurtigere kan sætte folk ud hvis de er til gene, er voldelige eller andet kriminelt. Men det betyder ikke at boligselskaberne kan bruge den tilføjelse til at sætte lejere ud som har en hund de ikke lige bryder sig om.

Hvis der ved lejekontraktens indgåelse står at lejeren har hund, eller at det er tilladt at have hund, og der ikke er skrevet specifikke bestemmelser ind i den forbindelse kan udlejer ikke senere kræve at lejere skiller sig af med sin hund, med mindre lejeren har overtrådt lejelovens § 79a eller §93 stk 1 litra a-f .

§ 79 a. En lejer kan pålægges retsfølger efter § 79 b, når lejeren i følgende tilfælde udøver adfærd, som er til gene for ejendommen, udlejer, dennes ansatte, lejere i ejendommen eller andre, der lovligt færdes i ejendommen:

1) Når lejeren udøver eller truer med fysisk vold over for de pågældende personer.

2) Når lejerens adfærd kan være til fare for ejendommen eller de pågældende personer, herunder på grund af anvendelse af våben eller opbevaring af farefremkaldende materialer i det lejede.

3) Når lejerens adfærd medfører gener for de pågældende personer som generel utryghed, forråelse af ejendommens miljø eller sundhedsmæssig risiko.

4) Når lejeren, uden at der er tale om fysisk vold, udøver chikane over for de pågældende personer.

5) Når lejeren udøver uacceptabel støj til væsentlig gene for de pågældende personer i form af uacceptabelt støjende menneskelig adfærd, stærk musikstøj eller stærk maskinstøj.

6) Når lejeren ødelægger ejendommen eller løsøre på ejendommen eller på fællesarealer.

7) Når lejeren vanrøgter det lejede.

8) Når lejerens husdyr er til væsentlig gene for de pågældende personer på grund af støj, lugt, uhumskhed eller fare- eller frygtfremkaldelse.

9) Når lejeren, uden at der er tale om de i nr. 5 nævnte tilfælde, udøver støjende adfærd til gene for de pågældende personer.

10) Når lejerens husdyrhold, uden at der er tale om de i nr. 8 nævnte tilfælde, er til gene for de pågældende personer.

11) Når lejeren i øvrigt udøver adfærd, som er til gene for ejendommen eller de pågældende personer.

Stk. 2. En lejer kan desuden pålægges retsfølger efter § 79 b, når lejeren holder husdyr i strid med lejeaftale eller husorden, uanset om husdyrholdet er til gene for ejendommen eller de i stk. 1 nævnte personer.

Stk. 3. Lejeren kan pålægges retsfølger, uanset om den i stk. 1 og 2 beskrevne adfærd udøves af lejeren selv, lejerens husstand eller andre, som lejeren har givet adgang til det lejede.

Udlejerens ret til at hæve lejeaftalen

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf. stk. 2.

b) Når det lejede benyttes til andet end aftalt og lejeren ikke trods udlejerens indsigelse er ophørt hermed.

c) Når lejeren modsætter sig, at udlejeren eller andre får adgang til det lejede, hvor de har ret hertil efter §§ 54, 62 og 97.

d) Når lejeren fraflytter det lejede i utide uden aftale med udlejeren.

e) Når lejeren vanrøgter det lejede og ikke uden ophold efter udlejerens påkrav bringer det lejede i stand.

f) Når lejeren helt eller delvis overlader brugen af det lejede til en anden i tilfælde, hvor han ikke er berettiget hertil, og trods udlejers indsigelse ikke bringer forholdet til ophør.

g) Når lejeren har tilsidesat god skik og orden, jf. § 79 a, stk. 1, nr.1-8 eller 11, jf. § 79 b, stk. 2, og forholdet er af en sådan karakter, at lejerens flytning er påkrævet.

h) Når lejeren har tilsidesat betingelserne i et betinget lejeforhold, jf. § 79 b, stk. 1, nr. 1, og forholdet er af en sådan karakter, at lejerens flytning er påkrævet.

i) Når nogen er straffet i medfør af § 4 i lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler for at have modtaget besøgende i eller ved det lejede i strid med et forbud nedlagt i medfør af loven.

j) Når lejeren af en butik eller beværtning trods udlejerens indsigelse ikke opfylder pligten til at holde forretningen åben og i forsvarlig drift.

k) Når en lejer, der helt eller delvis skal betale lejen ved at udføre arbejde, groft forsømmer sine pligter ved arbejdets udførelse og arbejdsforholdet som følge heraf bringes til ophør.

l) Når lejeren i øvrigt misligholder sine forpligtelser på en sådan måde, at hans fjernelse er påkrævet

§ 94. Skønnes det forhold, der lægges lejeren til last, at være af uvæsentlig betydning, kan udlejeren ikke hæve lejeaftalen.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke påberåbe sig de i § 93, stk. 1, litra a-f, nævnte forhold, hvis de er rettet, inden udlejeren hæver lejeaftalen.

§ 96. Reglerne i dette kapitel kan ikke fraviges således, at udlejeren skal kunne ophæve aftalen af andre grunde end de i § 93, jf. § 94, nævnte, eller at disse skal have videregående følger for lejeren end fastsat i § 95.

Hvad er en husorden

De gamle lejekontrakter havde en husorden vedhæftet. Det har de nye ikke. Og det er meget lidt man kan læse om husorden i boliglovene.

En husorden er de fælles regler for ejendommen, som beboerne selv kan være med til at udforme. De skal følges af alle, hvis fællesskabet skal fungere godt.

Man kunne også kalde dem for ejendommens leveregler. Mange betragter derfor en husorden som et rimeligt grundlag for et godt socialt liv i bebyggelsen.

Reglerne

Der står i lejeloven, at udlejer skal sørge for, at der hersker god orden i ejendommen. Der står også, at lejeren skal overholde de almindelige ordensregler, som gælder for ejendommen. Lejeren skal også sørge for, at reglerne overholdes af resten af husstanden og andre som får adgang til lejligheden. Det er altså lejerens ansvar, at børn, logerende, gæster og andre som er på besøg, overholder reglerne og ikke generer de øvrige beboere.

Hvad sker der, hvis reglerne ikke overholdes

Bliver reglerne overtrådt, er det lejeren der har risikoen for, at lejemålet bliver sagt op eller hævet.

Bliver reglerne overtrådt, sker der ofte det, at øvrige lejere i opgangen eller bebyggelsen klager over, at reglerne ikke overholdes. Udlejer eller hans administrator skal sende en klage og bede lejeren om at overholde husordenen. Sker dette ikke, kommer der en ny påmindelse og med den en trussel om opsigelse eller ophævelse af lejemålet.

Der er regler i lejeloven, som fortæller at lejemålet kan opsiges, når ordensreglerne bliver overtrådt. I lejelovens § 83 fastlægges det, at opsigelse kan ske," når det må antages, at der trods udlejers påmindelse ved det lejedes benyttelse ikke er iagttaget god skik og orden, eller når lejeren i øvrigt herved ved støjende adfærd, fysisk vold eller trusler herom har været til ulempe for ejendommen eller de øvrige beboere, uden at forholdet er af en sådan art, at udlejer kan ophæve lejeforholdet uden varsel". Varslet er 3 måneder, og hvis lejeren inden 6 uger protesterer, skal udlejer indbringe sagen til afgørelse ved boligretten.

At et lejemål bliver hævet er straks meget alvorligere. Det betyder, at kontrakten ophører med at eksistere, og lejeren skal fraflytte straks. En ophævelse kan ske ved for sen indbetaling af husleje, grov forsømmelse af lejerens forpligtelser, ulovlig brug af lejligheden, ulovlig fremleje eller fremlån eller grov eller gentagen tilsidesættelse af god orden i ejendommen.

Det skal altså være grove ting, når et lejemål hæves i stedet for en opsigelse. Det man også skal bemærke sig er, at en hævelse af lejemålet ikke fritager for huslejeindbetaling. Der kan kræves husleje i den normale opsigelsesperiode, som normalt er på 3 måneder. Desuden kan der kræves eventuelle ekstra omkostninger som følge at ophævelsen.

En husorden kan ændres af beboerne, hvis de slår sig sammen og danner en beboerrepræsentation i det private byggeri og et beboermøde i det almene byggeri kan stille ændringsforslag til husordenreglerne.

Udlejers opsigelse

Som lejer er man beskyttet mod opsigelse. Dette indebærer, at der kun kan ske opsigelse af en lejer af en beboelseslejlighed eller et klubværelse i særlige tilfælde. Bor du til leje i et tofamilieshus, hvor udlejeren selv bebor den anden bolig, kan du opsiges uden begrundelse, dog har du krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år.

For lejere, hvor lejemålet er indgået uden tidsbegrænsning, er der principielt uopsigelighed i boperioden. Det vil sige, at en lejer normalt kun kan opsiges med den begrundelse, at udlejeren selv ønsker at bo i lejemålet. I sådanne situationer har lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år, og det er som sagt en betingelse, at ens udlejer selv personligt flytter ind i lejemålet.

Opsigelsen skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold. Såfremt lejeren gør indsigelse, skal boligretten bl.a. tage hensyn til, hvor længe udlejeren har ejet ejendommen, og lejerens mulighed for at finde anden passende bolig.

Er man opsagt efter denne bestemmelse, og der inden for opsigelsesfristen eller 3 måneder efter lejerens fraflytning bliver en anden lejlighed ledig i ejendommen, skal udlejeren tilbyde lejeren at overtage denne.

Ud over ovennævnte tilfælde kan man opsiges, hvis udlejeren dokumenterer, at ejendommen skal nedrives eller der skal ske en så væsentlig ombygning, at det er nødvendigt, at lejemålet fraflyttes. Opsigelsesvarslet er 3 måneder. Sker der efter ombygning udlejning af beboelseslejligheder, skal de opsagte lejere tilbydes at overtage en af disse.

Opsiges du, fordi ejendommen skal byfornys, har du krav på genhusning efter særlige regler.

Endelig kan udlejeren opsige lejemålet, hvis du trods udlejerens påmindelse ikke iagttager god skik og orden og overholder de regler, der er i husordenen. Her er opsigelsesvarslet ligeledes 3 måneders varsel.

En opsigelse fra udlejers side skal altid være skriftlig og indeholde oplysning om grunden til opsigelsen. Endvidere skal det fremgå, at du har ret til at gøre skriftlig indsigelse mod opsigelsen senest 6 uger efter, du har modtaget denne. Hvis opsigelsen ikke opfylder disse betingelser, er den ugyldig.

Når lejeren har gjort indsigelse skal udlejeren indbringe sagen for boligretten, hvis udlejer ønsker at fastholde opsigelsen.

Udlejers ophævelse

Udlejeren har i visse situationer, hvor lejeren ikke overholder sine forpligtelser, ret til at hæve lejemålet. En ophævelse af lejemålet sker med øjeblikkelig varsel i modsætning til opsigelser.

Udlejeren kan bl.a. hæve lejeaftalen, hvis ikke man har betalt husleje, acontovarmebidrag, antennebidrag eller andre pligtige pengeydelser rettidig.

Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling af pligtig pengeydelse, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter et skriftligt påkrav herom. Som gebyr for påkravet kan udlejer kræve 255 kr. (2010-niveau) . Gebyret er også pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Lejemålet kan også ophæves, hvis lejeren misligholder dette eller i øvrigt ikke overholder til pligter til at iagttage god skik og orden på ejendommen, hvis man overlader lejemålet til andre personer end ens husstand eller benytter det til andet end det, der er aftalt.

Vi anbefaler at man som lejer melder sig ind i Lejernes Landsorganisation så du kan få juridisk hjælp.

llodk@llodk.dk Lejernes Landsorganisation - Reventlowsgade 14, 4. - 1651 København V. - Tlf.: 33 86 09 10 - Fax: 33 86 09 20

Foreningen Fair Dog

• #147   15. dec 2011 Ja men alt det kræver man flyttede ind før boligforeningen lavede forbuddet og det er ikke tilfældet her

• #148   15. dec 2011 Balders: ja det er korrekt. for at vende tilbage til emnet.

så vil jeg stadig lyve for at vinde tid smiley

• #149   15. dec 2011 er han lige flyttet ind i ejendommen med en listehund ?
    im so sorry... men man undersøger lige tingene inden man flytter ind. vi måtte også pænt spørge vores udlejer om vi måtte have vores listehund med. som på daværende tidspunkt var en ganske almindelig blandings hund.. heldigvis har vi en udlejer som ikke er fuld af fordomme og regler. det eneste han sagde var "selvfølgelig, men ødelægger den noget betaler i, hehe" han er så rar smiley

• #150   15. dec 2011 Ja også min mening Ann, så kan man ikke bagefter mene det er ok at lyve om tingene..

• #151   15. dec 2011 Hvorfor lyve hvis han faktisk kan være ærlig og stadig vinde tid?

Jeg har en veninde som har været i ligne situation, hun havde en hund et sted hvor man ikke må have den (hun havde overset en del af kontrakten) hun forklaret pænt boligselskabet hendes dumhes og hun fik lov til at blive i 3 mdr som var den almindelige opsigelses ret : )

• #152   15. dec 2011 så har den sølle man godt nok sat sig dumt. naboerne er jo ike dumme. og det at han skriver det på nettet... det er et spørgsmål om tid før boligselvskabet har den tråd der hvor han skriver det ordret at han vi lyve... sukker dybt.. danmark er ikke større end vi kan sladre om hinanden på afstad. alle kender alle. smiley der har han dummet sig.

• #153   15. dec 2011 ja det tænkte jeg også, at lægge ting på nettet er det samme som at sige det til folk selv:o)

• #154   15. dec 2011 kennel hvor står der han er flyttet ind efter loven ? for så har jeg overset noget her...

• #155   15. dec 2011 Line

Der står ikke hvornår han ER flyttet ind. Heller ikke hvor lang tid han har boedet der , Men der står jo åbenbart i hans kontrakt at hunde der "bruges" til kamp ikke er velkommen

• #156   15. dec 2011 Jeg synes det er utrolig flot, alle de mennesker, der kan finde en bolig, hvor man må have hund på 14 dage og jeg som troede det var svært, altså dumme dumme mig!!

*Ironi kan være anvendt*

• #157   15. dec 2011 charlie - min skønne smiley nej men han skriver jo han var inde og tjekke hvilke hunde der stod på deres liste over kamp hunde og der stod den ikke på og nu tager jeg lidt herinde fra som er blevet skrevet fint smiley

Vi har efterhånden set en del husordensregler fra boligforeninger hvor der står at man ikke må holde muskel/kamphunde. Disse er begreber og ikke hunderacer. Kamphunde er jf. loven ulovlige at eje/besidde i Danmark og har været det siden 2005. En kamphund er en hund, uanset race som er blevet misbrugt og trænet til hundekampe, at træne eller misbruge sin hund til hundekampe er også en overtrædelse af dyreværnsloven.

det er jo hvad loven siger og som jeg forstår jah så er det uanset race hvis den er blevet trænet til kam er den ulovlig...

smiley

• #158   15. dec 2011 Line - Det er jeg udemærket klar over , men hvis man er ansvarlig nok så vil man spørge hvad der menes med Kamphunde -Selvom der ikke står hvilken race.

• #159   15. dec 2011 charlie - det vil jeg give dig ret i men ikke alle tænker så langt desværre

• #160   15. dec 2011 Er jeg den eneste der ikke kan finde tråden på BB??

Jeg ville helt klart også lyve, og så nok begynde at se mig om efter et andet sted at bo.. det er jo bare svært, eftersom muskelhunde ikke er velkommen de fleste steder..

• #161   15. dec 2011 den er linket længere oppe på siden lotte

• #162   15. dec 2011 jeg ville også lyve og så med det vuns gå igang med at finde noget andet. Og ikke være kræsen for at finde noget andet.

Og det ville jeg gøre pga flere ting.
    Jeg synes ikke det er fair overfor de andre beboere at jeg lyver omkring nogle regler som er blevet vedtaget.

Men mest af alt: jeg ville aldrig kunne leve et sted hvor jeg skulle gå og kigge mig over skulderen, ikke føle mig velkommen eller tænke på om jeg mon bliver opdaget.
    Mit hjem skal være et trygt, rart og sikkert sted.

Og det bliver det ikke når jeg bor der på baggrund af en løgn.

Men aldrig, aldrig, aldrig ville jeg skille mig af med mine hunde. Så hellere flytte hjem til de gamle indtil jeg finder en løsning.

• #163   16. dec 2011 TS skriver på baboom at hunden er ca 3 år gammel og de har boet der i 2½ år og at hunden ikke stod på listen den gang men gør det idag og han har nu meldt sig ind i LLO

• #164   16. dec 2011 line m , hvis det er nye regler i boligselvskabet, så er han berittiget til at bo der. med sin hund.
    man må ikke smide folk ud fordi de har en hund de har haft hele tiden, kun hvis hunden er flyttet ind efter loven er kommet. smiley

- ja det svært at finde boliger hvor muskelhunde er velkomne, men hvis det nu er en privat udlejer kan man jo evt lade ham møde hunden, så han/hun kan se den ikke er farlig. smiley vi fandt 5 huse vi måtte bo i da vi ledte. ud af 8 smiley så her oppe er det somen ikke så svært hvis man leder de rigtige steder.

• #165   16. dec 2011 Ann-Christina N - siger dig slet ikke imod er tværtimod kun enig jo smiley

Kommentér på:
Tænk at man vil lyve

Annonce