833 visninger
|
Oprettet:
Rikke - Working and Trialing Border Collies .
29. jan 2005 Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
29. jan 2005 Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Hyrdehunde konkurrencer {{forumTopicSubject}}
Det her er en video der rigtig fint beskriver og viser hvordan en hyrdehundekonkurrence er udformet, og ikke mindst hvorfor den har de elementer den har.
http://vimeo.com/28984251
Det vil forhåbentligt også kunne vise hvor vigtigt det er at værne om de unikke egenskaber hyrdehundene har ved hjælp af god avl.
I dette tilfælde er det den arbejdende Border Collie der er fokus på.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
De skulle skamme sig, skulle de !!!!!!
Rigtigt god video iøvrigt - det er en imponerende race
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Jeg tror fårene er ret ligeglade med hundens farve
Det er en meget pædagogisk video, super forklarende.
jan 2006
Så svaret til dit sidste spørgsmål må være nej ....
jan 2005
jan 2005
Det er avlerne jeg tænker på. De bør avle efter arbejdsegenskaber og ikke tænke på alt muligt andet ligegyldigt i forhold til racen.
Arbejdsegenskaber, sind og sundhed.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
jan 2005
Her i efteråret bliver jeg sejlet rundt på de sydfynske øer for at samle får på de forskellige holme, biler, ATV'er og alt muligt andet er ikke en mulighed.
Jeg bliver ringet op flere gange i løbet af året, ja flere gange om måneden for at samle får diverse steder.
Dertil skal siges, at vi har flere både temmelig store og mellemstore fåre besætninger herhjemme. Hvor hunde er en nødvendighed.
Det samme gør sig gældende i verden omkring os.
Der er lige så meget brug for hundene nu, som for 100 år siden hvor racen kom frem. Muligvis mere da der findes besætninger der går på endnu mere utilgængelige arealer end tidligere.
De bliver presset derud af menneskene der skal bruge landbrugsjord, eller bygge byer.
Tag et kik på New Zealand!
Forskellen er bare at folk tror at lammekød kommer fra brugsen, og uldtrøjer fra tøjbutikken.
jan 2006
Så fordi der ikke er det store behov for hyrdehunde, så skal vi bare avle nogle ligegyldige tomme kasser med - i langt de fleste tilfælde - et ikke ret godt væsen, stressede hunde og hunde med absolut intet, der bare tilnærmeligvis kan kaldes arbejdsegenskaber ???
Vil det så ikke være bedre at begrænse racen i antal ? Og nøjes med at avle hunde efter det de SKAL være - geniale hyrdehunde med egenskaber og gener, der ikke er besudlet af ligegyldigt udstillingsblod ?
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 115
han har siden hyrdet får ag det er det der gør ham lykkelig...
jeg har heste og hele hans dag er reddet når vi har lukket heste ud og ordnet stald....
det er jo det som er Borderens liv.... hårlak. for lidt sort, for meget hvidt, for lyse øjne.... bla bla.... synes også det mere er for "pynte-racerne"....
jan 2006
Jo, det er korrekt at udstillingsvarianten i brugsracerne i langt de fleste tilfælde er langt mere stressede, har dårligere alment væsen og slet ikke i besiddelse af den ro, du finder hos brugsvarianten.
Nej, jeg har ingen forståelse for folk, der kaster sig over en brugshunderace og degenerer den efter ønske om udseende .. så der har du ganske ret.
jan 2005
- Jeg skrev ikke at du ikke vidste det, men at folk glemmer, at billigere kød og tøj = større produktion af råmateriale => flere får => brug for flere hunde, da maskiner ikke kan løse problemerne.
Det koster desuden også tid for mennesker at køre rundt på de maskiner, og tid=penge.
Tilgengæld kan du sende en hund ud og hente fårene, mens du selv gør fangefold og andet klar!!!
jan 2005
Linda Q - Dejligt at du bruger din hund
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
jan 2006
Du taler om ting du ikke ved noget om tilsyneladende .. det har intet at gøre med at fejle i aktivering og stimulering .. når du fjerner drift i en hund via avl, så kommer der andre ting til .. dårligt væsen og stress er bare noget af det.
Men fair nok - du er overbevist og så må det være sådan. At Rikke og jeg som har haft begge varianter (jeg hos schæferhunde) kan fortælle dig anderledes er du åbenbart for klog til at tage til efterretning
jan 2006
jan 2005
- og jeg ville da ikke have noget problem med at antallet faldt, hvis det betyder at dem der så bliver tilbage er velfungerende, højtydende, sunde, arbejdsdygtige sheepdogs.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Man kunne jo også vælge at avle efter arbejdsegenskaber og dyrke udstillingerne som en hobby ved siden af. Alle hunde kan være udstillingshunde i deres fritid - men de er nok ikke lige så kønne idet der er avlet efter sundhed og drive i stedet for fluffy pels.
Eller man kunne vælge en udstillingsrace i stedet for. Der er igen grund overhovedet til at vælge en hund med så stort et arbejdsbehov, hvis den bare skal være udstillingshund.
jan 2005
Maiken - jeg kan desværre ikke være enig med dig
jan 2006
Beklager hvis min måde generer dig .. men så skulle du måske genoverveje din egen åbning af ballet ;
<i>den måde du omtaler udstillingslinier, får mig til at tro, at du ingen forståelse har for noget ud over din egen næse- tager måske fejl.</i>
Men din måde er måske okay ??
Jamen jeg anderkender da din ret til at have din egen mening .. det synes jeg da allerede jeg har skrevet ???
Her bl andet
<i>Men fair nok - du er overbevist og så må det være sådan.</i>
jan 2006
Men det er måske OK at avle efter .. sålænge der bare er et marked ?
jan 2005
jan 2005
jan 2005
Citat fra en hyrde som jeg er enig med:
Når jeg personlig er så vedholdende med at kalde vores hund for "Sheepdogs", er det fordi jeg har se rigtig mange komplet talentløse Border Collies, som ikke er avlet med det ene mål for øje, at den skal være en super "Sheepdog".
Masser af de såkaldte Border Collies, der er avlet på alle andre egenskaber som, udstilling, agility, lydighed ect. kan have lige så stærkt et jagtinstinkt som en rigtig "Sheepdog", men ofte besidder de ikke evnen til at kontrollere det.
Desuden har de ofte slet ingen "sheepsense", de bare bulder rundt uden at vide hvorfor de gør det. Og lige præcis denne del (sheepsense) af en rigtig "Sheepdog", handler slet ikke om indlæring (som nogle tror), men ene og alene AVL.
Mange Border Collie avlere tror, at det nok lige går at avle på en sød og smuk udstilling, agility, lydigheds hund, hvis bare der er lidt "hyrdelinier" der ude et sted på en af hundene, eller måske i bedste fald på dem begge. Men nej, sådan hænger verdenen ikke sammen for en rigtig "Sheepdog", her er kun én vej..........
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
Vil gi ret i at der desværre er nogle der avler border for at få det "rigtige look" så de kan begå sig i udstillingsringen, og det er synd..
Men ikke alle udstillings bordere er "tomme", der er heldigvis nogle der besidder det arbejdende egenskab, ja faktisk er den danske verdensvinder i lydighed 2008 en "udstillingsborder". Det er nogle der kan få begge ting til at gå op i en højere enhed..
jan 2005
Jeg løber også ag med en af mine hunde
jan 2006
Beklager men det er ikke et eksempel på at nogen som helst ting er gået op i nogen højere enhed.
jan 2005
Jeg mener at hvis man vil avle, skal det være med hyrdeegenskaber som 1. prioritet
jan 2006
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
Man kan også se på nogle border, der bliver brugt til lydighed, men egentlig har forældre der er af "hyrde linier" , ikke er i deres rette element.. det er jo heller ikke det helt rigtige, men vi har bare ikke allesammen en flok får - desværre
..
jan 2006
Jeg er ikke enig i, at en brugshund som min f.eks, ikke er i sit rette element, hvis den ikke dyrker IPO eller PH eller noget i den stil.
Jeg kender et par som har en malinois, som de "bare" går lange ture med på stranden og i skoven hver dag .. det trives den fortræffeligt med.
Så jeg tror såmænd godt, at en bc vil kunne trives med andet end at hyrde også. Men igen - skal man avle bør man kræve lidt mere end blot en lydighedsprøve som jeg ser det.
mar 2006
Jeg tror ikke at der er nogen der siger at bordere ikke kan ud i hjem hvor der arbejdes med andet end hyrdning (det kunne jo være agility, LP, brugsarbejde, redningshundearbejde, dog dancing, rally) når de bedste arbejdshunde er valgt fra til at arbejde. De bør bare ikke indgå i avl før de som minimum er prøvet på får for at fastslå at de har det mellem ørerne som gør en border collie til en border collie.
mar 2006
jan 2006
Det er langt mere reglen end undtagelsen, at avlshunde inden avlsanvendelse har bestået ihvertfald en IPO1 (Ring 1) prøve og som oftest en IPO3.
Hvis du læser hvad jeg har skrevet, skriver jeg ikke at folk, der ikke ønsker at dyrke konkurrence på højt plan ikke skal kunne købe sig en malinois -. jeg skriver at de, hvis de ikke ønsker at stille den til prøver eller konkurrencer - skal lade være med at avle på den.
Så det du skriver med at folk, der ikke ønsker at arbejde med hundene skal have små selskabshunde (de findes da vist iøvrigt i andre størrelser end små) - er ikke korrekt.
Dér hvor jeg absolut ikke er enig i det du skriver er når du mener, at når der er et marked for en "border collie" der er mindre arbejdskrævende, større og med større pels, så skal man dælme lave nogen !
i mine øjne er en border collie en lille hund, den har et højt aktivitetsniveau og den er ikke skruet sammen med en stor pels, der ikke tjener andet formål end at kunne pudres og sprayes op til at se imponerende ud i en udstillingsring.
Hvis det er sådan en hund man ønsker, så er det bare ikke en border collie man skal have ! At avle bevist ringere hunde for at tilgodese folks behov .. nope, det forringer racerne og tjener intet formål.
Nu ved jeg igen ikke mht borderen - men malinois´en er en temmeligt sund race, så ingen vanskabninger her .. på trods af at den altså bliver avlet efter egenskaber og at folk der avler den ikke kigger på udseendet. Utroligt at det kan lade sig gøre, ikk ??
Og det du skriver med "det eneste værdige liv for en arbejdshund .. " det må stå for din egen regning.
Det har hverken Rikke eller jeg skrevet noget om.
jan 2006
Hvor ser du det henne ?? Der er ingen, der skriver at de skal arbejde med det de er lavet til .. vi skriver at hvis man skal <i>avle</i> på dem, skal de have bevist deres værd som brugshunde. Det gør man ikke ved LP, agility eller rally.
jan 2006
Jamen de opdrættere af maller jeg kender, sælger da bestemt ikke kun til hardcore IPO folk, I min ældste hunds kuld er kun halvdelen hunde, der bliver brugt til arbejde - de resterende lever som familiehunde. Naturligvis findes der kuld, hvor næsten samtlige hvalpe kommer ud til arbejdshundeejere .. men de fleste har da nogle hvalpe, der kommer ud som almindelige (men dog aktive) famliehunde.
Det er nok naivt og lige optimistisk nok at håbe på, at samtlige hvalpe bliver placeret steder, hvor de bliver brugt "optimalt" .. og iøvrigt er der jo også "nitter" i brugskuldende - præcis som i udstillingskuld, hvor ikke alle hvalpene er BIS materiale.
Jeg har endnu til gode at møde en person, der mener at et aktivt liv er "ikke-værdigt" ... det må altså stå for din egen regning, den bemærkning.
jan 2006
Ja, jeg mener bestemt at man skal bibeholde hundenes egenskaber selvom de ikke alle kommer ud som aktive konkurrencehunde.
Som allerede beskrevet - der er nitter imellem og ikke alle hvalpene er egnet til IPO konkurrencer på højt plan. Disse hunde kan godt leve et godt og aktivt liv hos en familie, der gider at lufte dem og lade dem være en del af familien.
jan 2005
jan 2006
En normal dag for dem ser ud som hos de fleste andre hunde vil jeg tro - min veninde som "kun" har famliehunde giver da hendes en langt mere aktiv hverdag end mine har det.
Igen - de udstillingsvarianter af brugshunderacer jeg har haft, ejer slet ikke den evne til at koble af, som mine brugshunde har gjort / gør. Så den der med, at de skal ud i 5-6 timer om dagen ? Nej da - hvem har iøvrigt tid til det ?
jan 2006
Mine hunde bliver trænet stort set dagligt - men det er jo kun én gang og altså ikke 3-4-5 gange om dagen.
De kommer i haven om morgenen - de kommer i haven om aftenen ... og så bliver de som sagt trænet og kommer med på mine løbeture .. det trives de fint med.
Og hvordan ved jeg det, kan du måske spørge ? Jo, det gør jeg fordi den ene af dem for 2. år i træk er udtaget til VM og den anden lige har bestået IPO1, 2 og 3 indenfor en periode på kun 2 mdr. Det kan de ikke, hvis de ikke havde det godt i dagligdagen og fik opfyldt de behov som de nu engang har.
mar 2006
Det fremgår ikke af min profil, men jeg går faktisk til hyrdning med min sheltie i weekenderne. Jeg kunne dog godt have oplevet til testen at han ikke havde instinkt, og så havde du haft dit svar der.
Jeg går skam også op i det for min egen race. Jeg synes at man bør instinktteste så meget som overhovedet menneskeligt muligt, da det samtidigt også siger meget om hundenes psyke /arbejdsiver.
Og det er sådan noget man kan gøre allerede fra de er hvalpe. Det er hammerhyggeligt, voldsomt lærerigt og koster ikke alverden.
Forskellen imellem vigtigheden af hyrdeegenskaberne de to racer imellem er sådan set at sheltien oprindeligt var en billig alarmhund, som kunne hjælpe til med hyrdningen i ekstremt bakket/stenet tærren, og oveni det blev de solgt som "nuttede" souvenirs til tourister. Her snakker jeg om tiden før den blev anerkendt som race - så dens brugsformål har faktisk ikke ændret sig så vildt fra da den blev anerkendt som race.
Den burde være flere der *kan* hyrde bare LIDT end der er lige nu, men den skal aldrig kunne konkurrere med borderen (altså, ikke hele racen da, men linier og den slags kunne være spændende at se). De behøver ikke gå til det hver dag, eller hver weekend for den sags skyld, for der er ikke noget i vejen for at rette instinkterne mod andre formål - bare man ved at de er der og kan tage hensyn til det (min er blevet lettere at have med at gøre efter jeg har set og virkeligt forstået det.. Man kan ikke læse sig til den oplevelse!)
Så ja, helt klart - jeg synes absolut at flere burde mere vægt på hyrdeinstinkterne i min race. Der er ikke tale om at alt uden instinkter skal aflives, for de kan vel sagtens gå som dejlige familiehunde - men så lade dem være det, fremfor avlsdyr.
Der er intet der kan erstatte en border collie hvis der kommer mangel på arbejdslinier, for den er den bedste til det en BC kan.
mar 2006
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.898
Jeg har det meget dobbelt med en deling i udstillings- og arbejdslinier.
Egentlig synes jeg udstilling er en udmærket måde, at bedømme hundens eksteriør/anatomi og bevægelser.
Jeg synes en hund skal ligne den race den tilhører, men den behøver ikke være en "fejlfri" udstillingschampion.
På den anden side, må jeg erkende, at for rigtig mange racer er forskellen mellem udstillings- og arbejdslinier så stor, at en egentlig deling efterhånden er det mest hensigtsmæssige, ikke mindst af hensyn til kommende hvalpekøbere.
Det vil dog kræve at opdrætterne er ærlige omkring deres hunde.
Oftest oplever jeg ikke, at manglende ærlighed, er et problem hos opdrættere af brugs/arbejdshunde, det er straks værre med med ærligheden omkring udstillingslinierne, hvor man igen og igen hører opdrættere udtale, at deres hunde skam kan arbejde.
Min erfaring siger, at når man avler driften ud af en race, får man en mere sårbar/nervøs hund, der ikke tåler så mange negative oplevelser/belastninger.
Min søn har en gravhund af udstillingsliner, hun er sød og har et dejligt sind, fantastisk smuk er hun også, men hun har slet ikke det gåpåmod som en gravhund af jagtlinier har.
Jeg har set mange nervøse og sky udstillingsgravhunde og det skyldes ikke, at de er avlet på hunde med dårligt temperament, men at de mangler drift.
De fleste er søde, omgængelige og problemfrie hunde hjemme, men de har ikke modet til "at møde verden"
Det samme med whipperne, de der mangler drift virker nervøse og skrøbelige.
En whippet er en mynde, med den selvstændighed og reserverthed, som ligger til disse, men den skal ikke være nervøs.
Spaniels; opdrættere af Engelsk springer spaniel, hævder deres hunde kan arbejde, jooh til husbehov, men har man en gang oplevet en Ft springer i aktion, blegner udstillingsmodellen.
Det jeg kunne ønske, var ærlighed omkring, de hunde man opdrætter, at man kalder en spade for en spade.
En gravhund skal bestå enten grav-, spor- eller drevprøve for at blive udstillingschampion, men fordi en hund kan gå et 400 m. schweissspor er det altså ikke ensbetydende med, at den er egnet som jagthund.
Stort set alle hunde ville kunne gå et spor af den længde.
Jeg synes det er trist, at man avler driften ud af racerne, blot for at hr. og fru Jensen kan få en hund de kan magte, det er ikke til hundenes bedste tværtimod
jan 2005
Sundhedsmæssigt tror jeg ikke der er de store forskelle. I udseendet er barbieborderne ofte mere grove i det, har kortere ben og kæmpe pels. Derudover har de ingen arbejdsegenskaber. Muligvis kan de godt "se" får og arbejde lidt på dem, men nogen egentlig arbejdshund er de ikke. Ofte kan de slet ikke noget på får.
Kirsten - jeg er rigtig meget i enig i rigtig meget af det du skriver. Især sidste sætning er spot-on!
Lige med bc, behøver den faktisk ikke ligne en bc, bare den kan flytte får. Hvilket så også har betydet at der en kæmpe forskel i udseende inde for racen.
Sjovt nok, kan man alligevel, for det meste altid, se at det er en bc.
Hyrdehunde konkurrencer