{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.292 visninger | Oprettet:

mangler svar.. {{forumTopicSubject}}

Malou har lige været i løbetid og jeg har været en uopmærksom ejer, jeg tager self. skylden for min mangle.
Malou viset tegn på dægtigthed og jeg valgte at give hende abortsprøjten i torsdags og en mere i fredags (dylle sagde at hun skulle have 2 gange).
Jeg valgte ikke at få hende scannet da dylle sagde at der ingen bivirkninger var hvis hun ikke var dægtigt.
Så valgte at give hende dem selvom hun bare kunne være falsk dægtigt.

Mit spørgsmål er så dette, malou er ikke længere så hævet omk. patterne men hun bygger rede i hendes pude. Er hun så falsk dægtigt? Eller har abortsprøjten ikke taget sin virkning endnu?

Hvis hun er falsk dægtig hvor lang tid tager det så før det er slut? Hun har ikke taget nogle bamse til sig og opfører sig ellers normalt, altså udover at blive ved med at vende sig i hendes kurv.

Håber i kan hjælpe ved at jeg nok har F.. op og tager gerne de dumme slag som kommer. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mangler svar..
  • #1   12. nov 2011 hehe. min han hund bygger også redde smiley Det er der altså bare nogen hunde der gør smiley Jeg ville ikke være bekymret

• #2   12. nov 2011 Trine - Malou er snart 4år og har aldrig bygget rede før, så derfor er jeg bekrymret for det er ikke normalt for hende. Desuden er hun meget kælen, og tryghedssøgende med mig i øjeblikket og det plejer hun kun at være under hendes løbetid.

• #3   12. nov 2011 Sanne & sportvognshunden: Ja okay smiley har aldrig hørt om en abort sprøjte der ikke virkede. Hormornerne har nok ikke lagt sig endnu. Jeg ville ikke vre bekymret men kan jo så ske hun er falsk drægtig?

• #4   12. nov 2011 Trine - Jeg tænkte også at hormornerne nok ikke har lagt sig så det krydser jeg stadig fingre for, men da det meget vel kan være falsk så tænkte jeg at de kloge hoveder herinde kunne fortælle mig hvor længe sådan noget varer?

• #5   12. nov 2011 Hvad er falsk drægtighed hos hunde?
    Falsk drægtighed er ikke en sygdom, men en tilstand, der er forårsaget af hormoner hos ikke-drægtige tæver i tiden efter løbetid. Man mener, at tilstanden kan skyldes et for højt indhold af hormonet prolaktin. Hunden tror, at den skal have hvalpe, og dens adfærd ændrer sig. Tilstanden kan ramme stort set alle ikke-steriliserede tæver i større eller mindre grad.

Hvad er symptomerne på falsk drægtighed?
    Symptomerne starter som regel et par måneder efter løbetiden - på det tidspunkt, hvor tæven skulle have født, hvis den var drægtig. Der er både fysiske symptomer, hvor tævens krop ændrer sig, og psykiske symptomer, der viser sig ved adfærdsændringer.

De fysiske symptomer er:

Forstørrede mælkekirtler
    Mælk i kirtlerne
    Let opsvulmet bug

Adfærdsændringer:

Bygger rede, graver huler
    Passer og plejer legetøj, som var det en hvalp
    Slikker sig på brystkirtlerne
    Kan være mere aggressiv
    Ændret appetit, både forøget og nedsat appetit kan forekomme
    Drikker ofte mere end normalt
    Ve-lignende sammentrækninger af maven kan forekomme

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen falsk drægtighed?
    På baggrund af en beskrivelse af hundens adfærd derhjemme og en grundig undersøgelse kan dyrlægen relativt let stille diagnosen. En røntgenundersøgelse kan afsløre, om hunden virkelig er drægtig. En blodprøve kan sikre, at der ikke er betændelse i kroppen.

Hvordan behandles falskdrægtighed?
    Det eneste sikre middel til at undgå, at tæven bliver falsk drægtig igen, er ved at sterilisere den. Men det er vigtigt at vente med operationen, til tilstanden er væk igen. Ellers risikerer man, at symptomerne ikke forsvinder.

Det er muligt at stoppe tilstanden med en kortvarig medicinsk kur, hvis hunden er meget plaget af tilstanden. Dette vil give en hurtig afhjælpning af symptomerne. Hunden vil dog som regel få symptomerne igen ved næste løbetid.

Beroligende midler kan bruges til at få tæven til at slappe lidt af, og hvis mælkekirtlerne er meget spændte, kan man give hende vanddrivende tabletter.

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den er falsk drægtig?
    Den falske drægtighed forsvinder af sig selv i løbet af nogle uger, hvis hunden ikke behandles.

Nogle tæver er psykisk ustabile i deres løbetid. Løbetiden forekommer ca. to gange årligt, så man kan risikere at have en tæve, der ikke er sig selv flere måneder om året. Derfor vælge man ofte sterilisation som behandling af tilstanden.

Hvorfor bliver hunde falsk drægtige?
    Tævernes hormonforandringer efter en løbetid er næsten ens - uanset om den bliver parret eller ej. Det hormon, der vedligeholder en drægtighed, falder hen imod fødslen, mens det hormon, der er ansvarlig for mælkeproduktionen, stiger.

Hvad er risikoen for, at din hund bliver falsk drægtig?
    Alle ikke-steriliserede tæver kan blive falsk drægtige i en eller anden grad. Nogle er bare mere glade for et stykke legetøj end ellers. Andre har alle symptomerne og får dem efter hver løbetid.

Hvilke racer er særligt udsatte for at blive falsk drægtige?
    Alle racer er udsatte.

Anden viden om falsk drægtighed:
    Tæver, der lever tæt sammen, kommer ofte i løbetid på samme tidspunkt, de synkroniserer. De tæver, der ikke bliver drægtige, kan så hjælpe med at opfostre hvalpene i flokken. De kan ligefrem overtage og lave mælk nok til et helt kuld.

Læs mere: Tema om normal fødsel.

lidt at læse:)

• #6   12. nov 2011 Nå har lige læst lidt om falsk dægtighed og kan se at det først vil komme når hunden skulle føde, det er ikke mere end 3½ uge siden malou var i højløb så tror ikke dette er en mulighed eller er det?

Kan jeg satse på at hormorerne ikke er faldet til endnu?

• #7   12. nov 2011 BPtøzen - Fandt vidst den samme side som dig, takker alligevel smiley Er vidst lidt langsom fortiden..

• #8   12. nov 2011 hhihi hellere en gang for meget end en gang for lidt:)

min tæve er osse altid lige lidt oppe at køre efter hendes løbetid:)

• #9   12. nov 2011 Ok et andet spørgsmål sidder og læser og abortsprøjten og den skal gives 3-6 dage efter uønsket parring, malou fik den først nu og det er 3 uger siden hun var højløbsk. Virker den så ikke?? Nu bliver jeg rigtig bange..

• #10   12. nov 2011 Sanne: uhh! så ville jeg hvis jeg var dig tage forbi en anden dyrlæge og få hende testet.

• #11   12. nov 2011 nej det lyder ikke til den virker så://

men er der ikke forskel på de der abortsprøjter( jeg ved ikke noget om det)

• #12   12. nov 2011 Læser nu et andet sted og der står der op til 25 dage efter men da jeg jo ikke aner hvornår hun er parret i højløb så har jeg regnet ud fra første højdag og til torsdag er der gået 24 dage. Men jeg ved som sagt ikke hvornår hun er parret for jeg har ikke kunne holde styr på det denne gang.
    Hvor mange dage skal der gå før den ingen virkning har for dylle spurgte hvor lang tid der var gået og jeg sagde det til hende. Det skal siges at det ikke var min egen dylle vi var ved. For egen dylle var sygemeldt.

• #13   12. nov 2011 Mener at abortsprøjten kan gives op til 45 dage efter parring´.

Men får lige nogle herind der rent faktisk ved hvad de snakker om :o)

Vil bare lige sige at jeg synes det er flot at du erkender at du har lavet en stor fejl og så handler på det ved at give abortsprøjte !!

Flot :o)

• #14   12. nov 2011 det lyder vist ikke for godt://

kan man ikke tage en blodprøve og så se om hunden er drægtig??ligesom ved heste:)

• #15   12. nov 2011 Synes du skal ringe og høre en anden dyrlæge ad. Står der på dyrelæge papirene hvad sprøjten hed?

• #16   12. nov 2011 På regningen står der hun har fået Alizin 4,2 ml a 2 gange.

Sanne M - Har lige været på en side mere og der stå også 45 erne dagen, nu er jeg altså forvirret. Jeg erkender gerne mine fejl og da jeg ingen ikke ved hvem af nabo hundene der har været på hende og med malous mange laster i mentaliteten ønsker jeg ikke at sætte nogle hvalpe i verden, min egen dylle har dog sagt at han vil frabede mig en steolisation (staves) da malou lider af angst og stress. Men opvejer virkelig nu om det har været det rigtige at gøre.

• #17   12. nov 2011 opvejer = overvejer

Hold op jeg mangler en ordbog hertil aften, beklager. smiley

• #18   12. nov 2011 BPtøzen - Dylle sagde hun kunne scanne malou, men hun sagde at der ingen bivirkninger var ved sprøjten hvis hun bare var falsk dægtig. Så tænkte at det var bedre at give hende de 2 sprøjte og da prisen var det samme på scanning og sprøjte tænkte jeg at sprøjten var mere oplagdt og så var vi over det hvis hun nu var dægtig.

• #19   12. nov 2011 Sprøjterne er givet korrekt i forhold til evt parring.. Hvad den falske drægtighed angår,skal du ha galastop.. men hvis du er så meget i tvivl,så kontakt dyrlægen på mandag og få en snak smiley

• #20   12. nov 2011 Stine - Dejligt at vide at sprøjterne er givet korrekt blev helt bange for at jeg måske havde udsat min bette skat for unødvendig smerte, for tror mig malou skreg da denne dylle stak hende første gang. Jeg ringer til min egen dylle på mandag og håber at han er blevet rask for ham er jeg rigtig glad for men var bare bange for at vente for længe. Derfor fandt jeg en som kunne give spræjten hurtigst muligt.

• #21   12. nov 2011 Charlotte - Kan fortælle dig at den dylle vi var ved sagde til mig over tlf at hun kun skulle have en sprøjte og hvad prisen var, da vi så kom derned sagde hun at vi skulle komme igen dagen efter til en mere og hun beklagede den manglede info med at jeg kun skulle betale for den ene sprøjte og konsulation.

Malou skal ikke parres og har aldrig haft de tanker, malou overraskede mig med denne løbetid og jeg har været meget stresset de sidste par måneder så det hele har været en smule uoverskueligt. Så self. skal jeg leve op til mit ansvar som ejer ved at vælge en abort for mener ikke at man skal hvalpe i verden med en ustabil tæve. Har altid været min holdning og tro mig at fik verbale lusninger af min mor da hun hørte at malou nok var dægtig for deres hanhund har åbenbart førsteret (gu har han ej for han er ligeså ustabil mentalt).

• #22   12. nov 2011 Super at du har den holdning og ikke er bange for at give abortsprøjten!! Hatten af for det.

Når det er sagt, ja så kan man give abortsprøjten op til 45. dagen efter parringen.

Jeg har hørt om EN enkelt, som fik hvalpe på trods af abortsprøjten, så JEG ville nok får skannet/røntgen om kort tid for at være 100% sikker.

• #23   12. nov 2011 Jeg har også hørt et enkelt tilfælde med en mutte hvor sprøjten ikke virkede - ejer valgte at få scannet og der kunne man se nogle hvalpe hvorfor at dyrlægen valgte at give ejer et godt tilbud på en sterilisation hvilket var det bedste at gøre i dette tilfælde.
    Jeg ville selv ved tvivl kontakte dyrlægen og hvis du ikke er helt tryg så sker der intet ved at få en anden dyrlæges syn på sagen.

men flot erkendelse!

• #24   12. nov 2011 Jeg ringer til egen dylle på mandag og hører hvad han siger og så bliver hun nok scannet for en sikkerhedsskyld.

Takker alle for hjælpen nu kan jeg sover roligt i nat var lige ved at gå i panik da jeg var på den første hjemmeside hvor der stod 3-6 dage efter parring.

Heidi - Det værste har nok været at vi ikke var ved egen dylle da han var syg. Så jeg tog chancen og ringede til min venindes dylle da iflg. min udregning var jeg lige omk. de 25 dage efter og det var det jeg havde hørt som grænsen med sprøjten. Og denne dylle gav mig både pris og en tid dagen efter til Malou. Men det bliver nok sidste gang ved denne dylle da Malou overhovedet ikke kunne lide hende.

Mette - Får helt sikkert malou scannet med den historie i baghovedet. Uha det skal vi ikke opleve.

• #25   13. nov 2011 Alizin er jo hormonfyldt og derfor ændre hundene der behandles også ofte ædfærd under behandlingen. Falsk drægtighed er vist ret typisk! Behandlingen er givet korrekt og hatten af for du vælger at bruge den!
    Hvis du er i tvivl om vikningen, så få lavet en scanning sidst på næste uge. Så kan dyrlægen se om der er liv der inde. OG ellers kan man stadig nå endnu en tur, eller man kan sterilisere alt efter hvad dyrlægen vurdere!

Vi har prøvet behandlingen i forbindelse med en livmoderbetændelse - og vores gamle hund på 12 gik også i falskdrægtighed af det. Og hun har aldrig før været falsk drægtig! Det gik over af sig selv hos os, men man kan give galastop.

• #26   13. nov 2011 3-6 dage er hvad man anbefalede med den gamle sprøjte - den var noget være krads og havde mange bivirkninger! Du skal være glad for din dyrlæge er opdateret og har behandlet med den nye type medicin smiley

• #27   13. nov 2011 Ginne - ok jeg var jo ved at få et hjertestop da jeg læste det med de 3-6 dage. Men rart at vide at det var den gl. sprøjte.

• #28   13. nov 2011 De gange uheldet er sket for mig har jeg fået scannet på dag 35 og derefter givet abortspröjte og den har virket... Hvis det ikke er längere tid siden end 3 uger så tror jeg ikke at hunden ville reagere hvis den var drägtig.. Jeg synes det er meget tidligt at hunden ändrer sig så.. Jeg kender nogen der har en hund som er resultatet af en abortspröjte der ikke virkede så det kan ske

• #29   13. nov 2011 Anna D- Det der satte mig af var at jeg en morgen ikke var helt opmærksom og bare lukkede malou ud i haven, hun gik nok derude i 20-30 min alene og pludselig hører jeg en hund gø som ikke er hende, kaldte på hende og hun kom med det samme, få sekunder efter hører jeg naboen som bor i gården kalde på hans hanhund. Da malous løbetid var slut, hæve hun en del ved patterne i ugen efter og så var det ligesom der at jeg havde min frygt og valgte sprøjten, jeg får hende scannet i næste uge for en sikkerhedsskyld for ellers må hun steoliseres (staves) selvom jeg gerne vil undgå dette.
    Men hvalpe skal hun ikke have, med den mentalitet hun har for jeg vil aldrig kunne stå indefor at de vil blive sunde og velsocaliseret.

• #30   13. nov 2011 Det lyder som en god ide at få hende scannet for en sikkerheds skyld

Kommentér på:
mangler svar..

Annonce