mangler svar.. {{forumTopicSubject}}
Malou har lige været i løbetid og jeg har været en uopmærksom ejer, jeg tager self. skylden for min mangle.
Malou viset tegn på dægtigthed og jeg valgte at give hende abortsprøjten i torsdags og en mere i fredags (dylle sagde at hun skulle have 2 gange).
Jeg valgte ikke at få hende scannet da dylle sagde at der ingen bivirkninger var hvis hun ikke var dægtigt.
Så valgte at give hende dem selvom hun bare kunne være falsk dægtigt.
Mit spørgsmål er så dette, malou er ikke længere så hævet omk. patterne men hun bygger rede i hendes pude. Er hun så falsk dægtigt? Eller har abortsprøjten ikke taget sin virkning endnu?
Hvis hun er falsk dægtig hvor lang tid tager det så før det er slut? Hun har ikke taget nogle bamse til sig og opfører sig ellers normalt, altså udover at blive ved med at vende sig i hendes kurv.
Håber i kan hjælpe ved at jeg nok har F.. op og tager gerne de dumme slag som kommer.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 1.338
nov 2008
jul 2008
okt 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 65 Svar: 605
Falsk drægtighed er ikke en sygdom, men en tilstand, der er forårsaget af hormoner hos ikke-drægtige tæver i tiden efter løbetid. Man mener, at tilstanden kan skyldes et for højt indhold af hormonet prolaktin. Hunden tror, at den skal have hvalpe, og dens adfærd ændrer sig. Tilstanden kan ramme stort set alle ikke-steriliserede tæver i større eller mindre grad.
Hvad er symptomerne på falsk drægtighed?
Symptomerne starter som regel et par måneder efter løbetiden - på det tidspunkt, hvor tæven skulle have født, hvis den var drægtig. Der er både fysiske symptomer, hvor tævens krop ændrer sig, og psykiske symptomer, der viser sig ved adfærdsændringer.
De fysiske symptomer er:
Forstørrede mælkekirtler
Mælk i kirtlerne
Let opsvulmet bug
Adfærdsændringer:
Bygger rede, graver huler
Passer og plejer legetøj, som var det en hvalp
Slikker sig på brystkirtlerne
Kan være mere aggressiv
Ændret appetit, både forøget og nedsat appetit kan forekomme
Drikker ofte mere end normalt
Ve-lignende sammentrækninger af maven kan forekomme
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen falsk drægtighed?
På baggrund af en beskrivelse af hundens adfærd derhjemme og en grundig undersøgelse kan dyrlægen relativt let stille diagnosen. En røntgenundersøgelse kan afsløre, om hunden virkelig er drægtig. En blodprøve kan sikre, at der ikke er betændelse i kroppen.
Hvordan behandles falskdrægtighed?
Det eneste sikre middel til at undgå, at tæven bliver falsk drægtig igen, er ved at sterilisere den. Men det er vigtigt at vente med operationen, til tilstanden er væk igen. Ellers risikerer man, at symptomerne ikke forsvinder.
Det er muligt at stoppe tilstanden med en kortvarig medicinsk kur, hvis hunden er meget plaget af tilstanden. Dette vil give en hurtig afhjælpning af symptomerne. Hunden vil dog som regel få symptomerne igen ved næste løbetid.
Beroligende midler kan bruges til at få tæven til at slappe lidt af, og hvis mælkekirtlerne er meget spændte, kan man give hende vanddrivende tabletter.
Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den er falsk drægtig?
Den falske drægtighed forsvinder af sig selv i løbet af nogle uger, hvis hunden ikke behandles.
Nogle tæver er psykisk ustabile i deres løbetid. Løbetiden forekommer ca. to gange årligt, så man kan risikere at have en tæve, der ikke er sig selv flere måneder om året. Derfor vælge man ofte sterilisation som behandling af tilstanden.
Hvorfor bliver hunde falsk drægtige?
Tævernes hormonforandringer efter en løbetid er næsten ens - uanset om den bliver parret eller ej. Det hormon, der vedligeholder en drægtighed, falder hen imod fødslen, mens det hormon, der er ansvarlig for mælkeproduktionen, stiger.
Hvad er risikoen for, at din hund bliver falsk drægtig?
Alle ikke-steriliserede tæver kan blive falsk drægtige i en eller anden grad. Nogle er bare mere glade for et stykke legetøj end ellers. Andre har alle symptomerne og får dem efter hver løbetid.
Hvilke racer er særligt udsatte for at blive falsk drægtige?
Alle racer er udsatte.
Anden viden om falsk drægtighed:
Tæver, der lever tæt sammen, kommer ofte i løbetid på samme tidspunkt, de synkroniserer. De tæver, der ikke bliver drægtige, kan så hjælpe med at opfostre hvalpene i flokken. De kan ligefrem overtage og lave mælk nok til et helt kuld.
Læs mere: Tema om normal fødsel.
lidt at læse:)
jul 2008
Kan jeg satse på at hormorerne ikke er faldet til endnu?
jul 2008
okt 2011
min tæve er osse altid lige lidt oppe at køre efter hendes løbetid:)
jul 2008
nov 2008
okt 2011
men er der ikke forskel på de der abortsprøjter( jeg ved ikke noget om det)
jul 2008
Hvor mange dage skal der gå før den ingen virkning har for dylle spurgte hvor lang tid der var gået og jeg sagde det til hende. Det skal siges at det ikke var min egen dylle vi var ved. For egen dylle var sygemeldt.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Men får lige nogle herind der rent faktisk ved hvad de snakker om :o)
Vil bare lige sige at jeg synes det er flot at du erkender at du har lavet en stor fejl og så handler på det ved at give abortsprøjte !!
Flot :o)
okt 2011
kan man ikke tage en blodprøve og så se om hunden er drægtig??ligesom ved heste:)
nov 2008
jul 2008
Sanne M - Har lige været på en side mere og der stå også 45 erne dagen, nu er jeg altså forvirret. Jeg erkender gerne mine fejl og da jeg ingen ikke ved hvem af nabo hundene der har været på hende og med malous mange laster i mentaliteten ønsker jeg ikke at sætte nogle hvalpe i verden, min egen dylle har dog sagt at han vil frabede mig en steolisation (staves) da malou lider af angst og stress. Men opvejer virkelig nu om det har været det rigtige at gøre.
jul 2008
Hold op jeg mangler en ordbog hertil aften, beklager.
jul 2008
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
jul 2008
jul 2008
Malou skal ikke parres og har aldrig haft de tanker, malou overraskede mig med denne løbetid og jeg har været meget stresset de sidste par måneder så det hele har været en smule uoverskueligt. Så self. skal jeg leve op til mit ansvar som ejer ved at vælge en abort for mener ikke at man skal hvalpe i verden med en ustabil tæve. Har altid været min holdning og tro mig at fik verbale lusninger af min mor da hun hørte at malou nok var dægtig for deres hanhund har åbenbart førsteret (gu har han ej for han er ligeså ustabil mentalt).
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Når det er sagt, ja så kan man give abortsprøjten op til 45. dagen efter parringen.
Jeg har hørt om EN enkelt, som fik hvalpe på trods af abortsprøjten, så JEG ville nok får skannet/røntgen om kort tid for at være 100% sikker.
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 237 Svar: 1.655
Jeg ville selv ved tvivl kontakte dyrlægen og hvis du ikke er helt tryg så sker der intet ved at få en anden dyrlæges syn på sagen.
men flot erkendelse!
jul 2008
Takker alle for hjælpen nu kan jeg sover roligt i nat var lige ved at gå i panik da jeg var på den første hjemmeside hvor der stod 3-6 dage efter parring.
Heidi - Det værste har nok været at vi ikke var ved egen dylle da han var syg. Så jeg tog chancen og ringede til min venindes dylle da iflg. min udregning var jeg lige omk. de 25 dage efter og det var det jeg havde hørt som grænsen med sprøjten. Og denne dylle gav mig både pris og en tid dagen efter til Malou. Men det bliver nok sidste gang ved denne dylle da Malou overhovedet ikke kunne lide hende.
Mette - Får helt sikkert malou scannet med den historie i baghovedet. Uha det skal vi ikke opleve.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Hvis du er i tvivl om vikningen, så få lavet en scanning sidst på næste uge. Så kan dyrlægen se om der er liv der inde. OG ellers kan man stadig nå endnu en tur, eller man kan sterilisere alt efter hvad dyrlægen vurdere!
Vi har prøvet behandlingen i forbindelse med en livmoderbetændelse - og vores gamle hund på 12 gik også i falskdrægtighed af det. Og hun har aldrig før været falsk drægtig! Det gik over af sig selv hos os, men man kan give galastop.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jul 2008
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 9 Emner: 74 Svar: 1.136
jul 2008
Men hvalpe skal hun ikke have, med den mentalitet hun har for jeg vil aldrig kunne stå indefor at de vil blive sunde og velsocaliseret.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 9 Emner: 74 Svar: 1.136
mangler svar..