1.274 visninger
|
Oprettet:
Fodring af Scæferhvalp? {{forumTopicSubject}}
Vi har flere steder fået anbefalet at vi kun fodrer vores nye schæferhvalp med hvalpefoder til den er ca. 5-6 mdr.! Meningen med det er at være sparsom ifht. mængden af proteiner, da den så vil vokse knap så hurtigt, og dermed mindske risikoen for ledproblemer senere.
Hvad tænker schæferfolket på hg?
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 114
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 136
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 760
aug 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Svar: 295
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.803
de sidste to rotter jeg havde, var på RC maxi igennem hele væksten( for at de ikke skulle vokse for hurtigt), dvs den der er beregnet til schæferen vægt mæssigt og alligevel havde de begge dysplasi i begge albuer.
jeg har gransket nettet tyndt og fandt en udenlansk tidende skrevet af dyrlæger med hensyn til forbyggelse af dysplasi, skulle man så vidt muligt undgå et for højt protein indtag hos hvalpen
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 166
Det er jo ikke meningen at nægte den vigtige næringsstoffer, men at holde proteinindholdet på et minimum. Umiddelbart synes jeg også det giver mening. Mange af de store racer vokser jo ekplosivt de første 7-8 mdr. og her når knoglerne ikke altid at udvikles i takt med. Ifht. det, spiller proteinindholdet en rolle!
Jeg tænker man stadig kan tilsætte lidt ekstra fedt og mineraler i form af kost tilskud, samt træningsgodbidder med et relativt højt fedtindhold, men hvis det er helt hen i skoven, vil jeg selvfølgelig ikke gøre det;-)!
mar 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 475
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
(Er nu på min nr. 4. og 5. schæferhund og indtil nu har ingen af mine haft ledproblemer)
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Det at den vokser eksplosivt er jo genetisk...Så det kan manglende protein ikke forhindre...Jo man kan få noget ud af det som ligner l...
Men du kan jo prøve...Og du finder uden tvivl nogle schæferfolk, som synes det er helt fint at køre lige på kanten, til det som jeg selv kalder at sulte sine hvalpe....
Det skal ikke opfattes så hårdt som det er skrevet... Pøj Pøj...Håber du får en smuk hund ud af det...
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 272
Håber da ikke han skal ligne en ranglet teenager hele sit liv!
Du kan evt. vælge noget hvalpe foder med lavt protein indhold. Protein inholdet på hvalpefoder til store racer, svinger jo fra 22-39% (det er bare dem jeg har kunne finde, så der kan være andre med mindre eller mere).
aug 2009
at hvalpen vokser hurtigt skyldes fodret efter mine fattige begreber, det er derfra den får sit krudt fra
dysplasi skyldes enten arv, foder eller miljø
aug 2009
http://www.ehow.com/list_6454958_treatments-hip-dysplasia-large-dogs_.html
aug 2009
mar 2009
Hvis man kigger på mange produkter, så er der netop MANGE kulhydrater og ikke så meget protein.
Det er ofte at hvalpe fodret korrekt på en rå diæt, vokser mere homogent.
Rå foder, kan aldrig indeholde mere end max max 21 % protein, og ingen kulhydrater, så det må jo være optimalt foder, især til hvalpe
jun 2011
mar 2009
Som eksempel kan nævnes, at desto mere vand, desto mindre % protein.
Hvis du sammenligner f.eks. rå kød med tørkost, så er der max 21% protein i det rå og ingen kulhydrater.
Hvis der er ris og majs i tørkost, så kan du heller ikke regne med at f.eks. 25% protein dækker over kødindhold, fordi majs og ris indeholder også protein, men ikke den slags som hunde har brug for.
Majs og ris er væsentligt billigere end kød, og det er er rigtig god grund til at putte det i sit foder, hvis man ser på et med producentens øjne.
mar 2009
Man har haft strenge krav mht HD i mange år, og det er faktisk ikke blevet bedre, men værre, så det er vigtigt at se på hvad der ellers er sket i de sidste ca 30 år.
Foder med et meget højt indhold af kulhydrater, at man anbefaler at sulte sin schæfer hvalp, og at mange flere har en stor hund steder hvor den som hvalp skal op og ned af trapper, ind og ud af biler m.m.
Jeg har bl.a. hørt en udmelding som: du skal tydeligt kunne se alle ribben på afstand? WTF ?
Hvis du sulter en hund, her taler vi ikke om fastedage, men berøver den sin livsvigtige næring, så giver det sig selv at den vil have problemer med immunforsvar, opbygning af skelet samt muskler.
Protein laver man muskler af, og de skal holde skelettet på plads. Kalk giver stærke knogler, kulhdrater giver usundt fedt.
Det gør mig så vred, når jeg ser anbefalinger om at hvalpe skal være meget slanke... der er en grund til at der er et begreb der hedder: hvalpefedt.
Der skal være et naturligt fedtlag, man skal kunne mærke ribbene ja, men der skal altså være lidt fedt på dem.
Det er samme problematik med fedt forskrækkelse hos mennesker, hvor antallet af indberetninger om undervægtige småbørn er steget voldsomt de sidste ti år. Små børn skal have "elastikker" ved bl.a. håndled. Anbefalingerne til børn er bl.a. at det skal være sødmælk de drikker, og ikke skummetmælk, men flere og flere giver deres helt små børn samme fedtfattige kost som de selv spiser.
Vil også lige sige, at en hvalp kan ikke vokse for hurtigt, men den kan vokse forkert hvis den får den forkerte næring.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
mar 2009
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Når folk får at vide der skal være et fedt lag, så må man da sige, at der edderdulme også kommer det - og det til skade for hunden.
Så den anbefaling, den kan jeg få kuldegysninger over.
En schæferhvalp skal være slank Den skal ikke have hvalpefedt, og den skal ikke være mager.
Og til spørgsmålet - jeg selv giver schæferhvalpen hvalpefoder indtil det bliver usammenhængende i med forholdet mellem madmængden, huld og appetit.
De sidste par gange er det sket ved 9 måneders alderen.
mar 2009
Jeg har set mange schæfere som var klart undervægtige, og det er altså ikke meningen at man på en schæfer kan se ribben tydeligt på afstand. eller andre racer for den sags skyld.
En sagde endda at man også skulle kunne se det på langhårsschæfere.
Tror vi kan blive enige om alt med måde
aug 2006
De fleste holder deres schæferhund for tykke. Når folk får at vide, at de skal have et fedtlag, så får de også et fedtlag. De tænker ikke over, at det fedtlag skal være højst et par milimeter tykt.
En schæfer skal være slank, og man skal kunne mærke ribbenene. Og man skal kunne se dem, når hunden arbejder, eller puster.
Og det er klart, har hunden meget pels, så må man nøjes med at bruge hænderne til at måle det med.
I øvrigt er en anden målestok hoftebenene. Også disse skal kunne ses og mærkes.
Racens problem generelt er ikke for tynde hunde, men for tykke.
mar 2009
Jeg tror vi er enige, fordi mange ved reelt ikke hvordan en hund skal se ud og føles.
Når jeg har hørt anbefalinger om at ribben skal kunne ses tydeligt på afstand, så er det nå hunden står i ro, og det er jo ikke det samme som du siger.
Vi må komme i forskellige kredse, fordi jeg ser klart flest meget tynde schæfere, desværre.
aug 2006
Jeg ser en enkelt gang imellem en schæfer, der er for tynd, men der er temmelig længe imellem dem. Og oftest er det lige der, hvor de gror som pokker, og derfor er svært for ejeren at få "indstillet" fodermængden så det rammer plet.
I den periode er der også kiksere til den anden side, men det gælder for begge, at det er let at rette op.
Ser man over all på schæfere i DK, så er de alt for fede.
På aktive træningspladser mener jeg, at hovedparten af hundene har den stand, de skal have.
mar 2009
jun 2011
Når du siger at protein rigtigt nok er musklernes byggesten.. Er det så også din påstand at proteinindholdet gerne må være højt?
Eller er det en overfortolkning:-)?
mar 2009
Så vil hunden drikke en del vand, og alt i alt vil det give et væsentligt lavere protein indhold.
Hvis du tager kød og fjerner vandet, så vil der være et meget højt protein indhold, og det er ikke et problem, da hunden jo selv drikke en del vand.
Hvis du fodre en hund med råt kød, så vil der være max 21% protein, og resten er væske.
Derfor vil det ikke være et problem med et højt protein indhold, hvis hunden indtager den fjernede væske selv.
mar 2009
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 47
Fodring af Scæferhvalp?