517 visninger
|
Oprettet:
Hvalpe med døv hund - Spørgsmål? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lige et spørgsmål - Og vil fra start gerne lige understrege at det er IKKE noget jeg har tænkt mig at gøre , hverken nu eller på noget andet tidspunkt , Faktisk er det mest bare et spørgsmål, fordi en veninde og jeg kom til at sidde og snakke om det.
Spørgsmålet går på om man MÅ (i mangel på bedre ord) avle med en døv hanhund ? (eller hunhund for den sags skyld).
For det ligger vel i generne og kan vel i princippet avles videre.. Tænker jeg.
Blot et undrende spørgsmål.
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.043
jun 2009
Følger: 11 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 52
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.043
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
jun 2009
Følger: 11 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 52
Var bare i tvivl om der findes en lov omkring det , eller hvad man nu kalder det.
mar 2006
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
mar 2006
"Hørelse:
Alle forældredyr registreret i DKK skal være BAER-testede inden parring.
2-sidet døve må ikke anvendes til avl.
1-sidet døve skal parres med 100 % hørende hunde.
Alle DKK fødte hvalpe skal BAER-testes senest 7 uger gamle og ikke før de er 6 uger gamle. Hvalpene skal være ID-mærkede inden testen udføres.
Det officielle testresultat skal følge hvalpen, ligesom kopi heraf skal tilgå DKK.
Stambøger udleveres først, når DKK har modtaget kuldets testresultater.
2-sidet døve hvalpe skal aflives umiddelbart efter testen, og der skal foreligge dyrlægeattest på aflivningen.
Såfremt der ønskes brugt en udenlandsk ikke BAER-testet avlshund, skal der søges om dispensation hertil FØR parringen foretages.
Der vil kun blive givet dispensation til stambogsføring, såfremt der er ansøgt herom før parring.
Restriktionen er indført den 1. januar 2005 og omfatter hele racen."
http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=2920
BAER test er vist krav for flere hvide racer, men jeg skal være ærlig og indrømme at jeg ikke har sat mig videre ind i det.
Jeg TROR også at det hører under de etiske regler (DKK), men det er som sagt ikke noget jeg har erfaring med, så jeg kan kun gætte.
Hvalpe med døv hund - Spørgsmål?