{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

Faste dag til mine hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg har engang hørt fra en dyrlæge at det er en god ide med en ugentlig fastedag om ugen,da det skulle sættes deres maver i orden så det er jeg begyndt på for 3. uge i træk. Dvs om søndagen får de ikke mad.
Nogen andre der gør det samme?
Har 2 labrador blandinger og en chihuahua

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Faste dag til mine hunde
  • #1   16. okt 2011 Det gør vi ikke og jeg vil hellere ikke begynde på det.
    Samtidig tror jeg ikke at det kan gøre særlig meget for hundens mave

• #2   16. okt 2011 Det gør jeg ikke. Og har heller ikke i sinde at starte.

• #3   16. okt 2011 Gør det heller ikke. og deres maver fungere perfekt. Men jeg ved godt man gjorde det for mange år siden. Hvorfor ved jeg ikke.
    Dengang trænede man også anderledes end i dag.

• #4   16. okt 2011 Jeg gør det heller ikke på nogen af mine - men man kan jo godt sige, at de faster ét døgn hele tiden.

Jeg fodrer om aftenen - sådan omkring ved 5-6 tiden .. og så går der jo 24 timer inden de får mad igen smiley

• #5   16. okt 2011 Nix og kunne jeg heller ikke drømme om.
    Mine får mad 2 gange om dagen.

• #6   16. okt 2011 Det gør jeg, og en del der fodre med råt gør det også smiley

• #7   16. okt 2011 Hun D - hvorfor ?

- og jeg fodrer også med råt smiley

• #8   16. okt 2011 gør jeg ikke. da jeg mener det får sukkertallet til at dale for meget, ligesom hos os. det er for ustabilt så.

• #9   16. okt 2011 Mine får også normalt mad 2 gange om dagen og de sidder også og tigger ved bordet nu vi lige har spist aftensmad,men det gør de sgu altid

• #10   16. okt 2011 Jeg faster ikke mine. Daisy kaster galde op hvis der går for lang tid uden hun får mad.

• #11   16. okt 2011 Fenris får mad tre gange om dagen, plus en tyggeting om aften (politistav, okseøre eller andet). Selv ved at blive fodret så ofte kan jeg tydeligt mærke hvis hans aftensmad bliver serveret en time senere end normalt. Så bliver han helt vildt madfikseret. Kunne ikke drømme om at faste ham. Tror ikke hans mave ville fungere.. Han ville højst sandsynligt brække sig af sult..

• #12   16. okt 2011 Der er også råfodringsfolk der kun fodrer 3-4 gange om ugen. Men de giver også mængder hvor hunden bliver helt mæt af det.

Jeg gør det ikke selv, men jeg har tillid til at det fungerer for nogle hunde.

Hvalpe synes jeg hellere ikke at man skal faste.

• #13   16. okt 2011 I naturen ville en ulv f.eks. spise meget mere end vi fodrer med når den har haft succes med sin jagt. Derfor kan den faste de næste dage. Jeg fodrer også med råt, men vil ikke faste mine. Jeg skal ikke bestemme hvornår de ikke er sultne. Det gør de selv.

• #14   16. okt 2011 Der er ikke mere protein i råt kød end i tørkost. Tænk på at kød indholder store mængder vand, og det gør tørkost ikke.

• #15   16. okt 2011 Jeg faster heller ikke min hund. Hvis han skal faste klare han det selv, ved ikke at spise sin mad....

• #16   16. okt 2011 Yes. Det ville være umådeligt dumt af mig at råfodre i 5 år uden at have åbnet en bog om emnet først. smiley

Kogt kød er hellere ikke det samme som tørkost - det er der gerne stadig en stor andel vand i.

Tørkost er gerne bagt eller på anden måde tørret (obviously), og når man fjerner vandet, så stiger andelen af protein helt naturligt af sig selv. Det betyder ikke at der er mere protein i - det betyder bare at der er mindre vand. Så selvom en del af proteinen ødelægges ved kogning/bagning, så kan % være det samme som for råt, afhængigt af hvor meget kød der er i produktet inden vandet tages ud.

Her har du ca. tallene for diverse slags kød:
    (link fjernet)

Hvor meget protein der er i tørkost afhænger først og fremmest af hvad det er for noget tørkost man ser på - det er jo forskelligt hvad producenterne putter i.

Det som jeg har liggende til min hund (bruges til pasning, aktiveringslegetøj og godbidder) har 26% protein i:
    (link fjernet)

Orijen er på 38% (lyder faktisk voldsomt i mine ører, men jeg går ud fra at man ikke giver hunden ret meget af det så)
    http://www.petfoodnord.dk/p200-hundefoder-voksen-orijen-adult/

Acana 31%
    http://www.petfoodnord.dk/p522-hvalpefoder-acana-ranchlands-dog/

Wolfsblut 30%
    http://www.petfoodnord.dk/p329-hvalpefoder-wolfsblut-green-valley/

Nu har jeg også valgt fodermærker der er kendt for ikke at proppe en masse korn i deres produkter. Men lad os se på nogle der gør:

Hills Science Plan ca 25%
    http://www.petfoodnord.dk/p162-hundefoder-voksen-hills-science-plan-adult-chicken/

Pedigree 20%
    http://pedigree.dk/products/adult-healthy-vitality

Eukanuba 26%
    http://www.eukanuba.dk/da-DK/product/adult-medium-breed-normal-activity.jspx

• #17   16. okt 2011 NEJ NEJ NEJ hvorfor vælger du dog at lade din hund faste. en hunds mavesyre har en ph-værdi på 1 det vil sige lige så stærk som mave syre, og hunde er faktisk et af de dyr som skal spise regelmæssigt for ikke at få mavesår , det er også derfor de altid går og spiser lidt hvis man går tur osv. så personligt synes jeg faktisk det er mega synd at du tvinger dine hunde til at faste. smiley

• #18   16. okt 2011 Fatter heller ikke det med at faste. I mine øjne skal en hund have mad mininum 1 gang om dagen, gerne to og hvalpe selvfølgelig oftere.

• #19   16. okt 2011 I mine øjne skal ALLE hunde have mad morgen og aften og hvalpe 3-4 gange. altså de hunde som kun får mad 1 gang om dagen synes jeg ofte bliver totalt madgriske og æder alt deres mad på 30 sek, hvor efter de stiller sig og kigger bedrøvet op på deres ejer. synes simpelthen bare det er så synd!!!!

• #20   16. okt 2011 Min har sin mad stående hele tiden. han spiser når han vel og det fungere helt fint

• #21   16. okt 2011 Hvis min hund havde mad stående hele tiden ville han æde sig ihjel. Han har forsøgt en gang, hvor jeg havde givet ham 1.5kg kallun, og forventede at han ville stoppe når han var mæt, så jeg lavede noget andet imens... Han åd det hele, altså omkring 17% af sin egen kropsvægt. Det var fuldstændigt sindssygt...

Jeg tror at metoden med at have mad fremme hele tiden fungerer fint for nogle (jeg synes at jeg kender flere chi folk der gør det uden problemer), men så er der os med madglade racer.. Vi skal passe på at vores hunde ikke bliver fede/dårlige.

Min hund får et måltid om dagen, og godbidder fordelt på hele dagen (træning/aktivering). Han har bedre at af spise en stor portion og være mæt end at gå og småsulte hele dagen på for små madrationer.

Dem der giver mad nogle få gange om ugen giver også kæmpe portioner. Jeg hører at de oplever at hundene faktisk slipper af med mellem-måltids-sulten - og det kommer også fra labradorfolk. Om det er sandt skal jeg ikke kunne sige - jeg har ikke selv prøvet metoden.

• #22   16. okt 2011 Jeg går heller ikke ind for at fodre mine egne hunde 1 gang om dagen, men jeg mener alle hunde som minium skal have mad en gang om dagen.
    Mine egne får 2 gange og så altid et eller andet ud over, en gulerod, nogle hundekiks, et råt ben eller andet lækkert.

• #23   16. okt 2011 Zenta havde på et tidspunkt sin mad stående fremme til det blev spist og var jeg heldig spiste hun en gang om dagen.
    Jeg fik så af vide at hvis jeg begyndte at fodre morgen og aften så ville hun højst sansynlig komme ind i rytmen. Og ganske rigtig nu spiser hun når jeg øser op. Hun spiser stille og roligt og sluger ikke maden, men hun spiser det smiley

• #25   17. okt 2011 Palle

en hund KAN ikke bruge lang tid på at fordøje. det er fysisk umuligt fordi de har så kort et tarm system som de har smiley

• #26   17. okt 2011 Er lige begyndt at Barfe herhjemme så har læst en del om det med fastedage - vi har valgt IKKE at faste Sumo, men til gengæld give halvt kallun/halvt kød den dag man KAN faste.

Hvis man skal faste så er det meget vigtigt at hunden alle de andre maddage ikke får sin mad på faste tidspunkter da den ellers vil være afsindigt sulten på det sædvanlige spisetidspunkt på fastedagen - og det er jo synd for hunden :o(

Så vores Barfer (der, hvor vi køber maden og har fået kostplan og får hjælp - RigtigHundemad) sagde at hellere lade være med at faste, hvis man ikke kan fodre hunden på helt forskellige tidspunkter de andre dage....

KH M

• #27   17. okt 2011 Selina

Det kan de blive nødt til hvis maven fyldes helt op. Det er klart at et lille måltid kommer hurtigere igennem end et stort.

• #28   17. okt 2011 Jeg tror faktisk at både vi og hundene ville have godt af en ugentlig fastedag....
    For nok 15-20 år siden, der havde mine hunde en fastedag om ugen...
    Der er ingen i naturen som kan spise sig mætte hver dag.
    Så faktisk så tror jeg, at vi er indrettet til at faste ind imellem.

• #29   17. okt 2011 Chi, er også såååå langt fra en natur hund som nogen race kan være det...
    Men det som vores hunde stammer fra, ulven, de får bestem ikke mad haver dag i naturen...En chi, ville aldrig kunne overleve i naturen som den ser ud i dag...

• #30   17. okt 2011 Lulu faster ikke. Hun kaster galde op, hvis der går for længe mellem måltiderne..

• #31   17. okt 2011 Danielle

Præcis, hun kaster galde op for ikke at få mavesår, fordi deres mavesyre er så stærkt. og den eneste måde at komme af med det, er at kaste det op, når man ikke får mad.

og jeg vil vove at påstå at INGEN tamhunde racer kan tåle at faste.!!! jeg synes simpelthen det er rent dyreplageri. ja det er for at udrense men en hund har ikke noget at udrense af. mennesker gør det for at få alt kulhydrat og sukker ud af kroppen, en hund kan ikke nedbryde eller optage kulhydrat på samme måde som vi mennesker kan fordi de mangler enzymet amylase i deres spydt , som er det der nedbryder kulhydrat.

jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan tvinge sin hund til at gå en hel dag med ondt i maven. sørgeligt !!!

• #32   17. okt 2011 Selina - vores "Barfer" sagde også det med at de kommer til at kaste galde op hvis man faster og ikke samtidig sørger for IKKE at fodre på samme tidspunkt hver dag :O( så der gir jeg dig helt ret

• #33   17. okt 2011 husk på at hunde skjuler når de har ondt. så i realiteten kan du ikke vide det.

• #34   17. okt 2011 Alfisten - er bare nysgerrig - hvor har du læst nogen sir det er dyremishandling hvis man kun fodrer sin hund 1 gang i døgnet - for det gør jeg nemlig også....? Tænker om du måske har misforstået noget....

Eller også har jeg :o)

Jeg har i hvert fald fået at vide hos RigtigHundemad i Bagsværd at hvis man vælger at faste 1 gang om ugen så er det YDERST vigtigt at man de andre af ugens 6 dage IKKE fodrer på samme tidspunkt - altså dvs man må ikke fodre hver dag kl. 18.00 og så pludselig på 7. dagen faste sin hund.

Se fx madplan hos UTIKA - der mener jeg at have set en plan for hvordan man skal forholde sig når man vil faste sin hund....

KH M

• #35   17. okt 2011 Mijanne

Det er mig der har sagt at jeg synes det er lidt som dyreplageri hvis man vælger at ens hund skal rende rundt med for meget mavesyre pga fastningen.

nu kender jeg ikke til det med at give dem mad på forskellige tidspunkter når man barfer smiley men det lyder som en god ide, og så tager det jo også meget længere tid for hunden at nedbryde føden når det er barf vi snakker om.

Jeg ville egentlig ikke hænge nogen ud her, bare lige konstatere at man altså IKKE kan faste sin hund hvis man giver den normalt tørkost, fordi tørkosten er allerede ekstremt nedbrudt og derfor går der ofte ikke mere end 15 minutter før hunden skal skide fra den har spist smiley

så jeg håber hvertfald ikke at der er nogen som giver deres hund tørkost og efter de har løst den her tråd for lyst til at faste deres hund en gang om ugen, for så smadre de hunden mave totalt! og så er det at de kaster galde op og får mavesår som jeg og andre også nævner smiley

• #36   17. okt 2011 Fandt det selv:
    Mandag kl. 21 (hvis det er jeres normale fodringstid)
    Tirsdag kl. 23 (et stræk fra 24 timer til 26 timer)
    Onsdag kl. 20 (tilbage – fordi vi gør klar til et spring)
    Torsdag kl. 23 (strækket på 27 timer her)
    Fredag kl. 18 (tilbage igen, forbereder næste spring)
    Lørdag kl. 23 (et spring på 29 timer)
    Søndag kl. 17 (kun 18 timer)
    Mandag kl. 22 (ingen vaner her omkring kl. 23)
    Tirsdag kl. 23 (bare for at forvirre din hund)
    Onsdag – ingenting!
    Torsdag kl. 7 (bemærk: dette spring var kun på 31 timer)
    Fredag kl. 12 (endnu et 29 timers spring)
    Lørdag kl. 21 (et 33 timers spring)
    Søndag kl. 23 (kun 26 timer, bare for at gøre det uforudsigeligt)
    Mandag – ingenting!
    Tirsdag kl. 7 (dette spring var kun på 32 timer)
    Onsdag kl. 20 (et 35 timers stræk)
    Torsdag kl. 22 (kun 26 timer)
    Fredag – ingenting!
    Lørdag kl. 8 (kun 34 timer)
    Søndag kl. 22 (et stræk på 38 timer)
    Mandag – ingenting!
    Tirsdag kl. 9 (kun et 35 timers spring)
    Onsdag kl. 23 (omkring 28 timer igen)
    Torsdag – ingenting!
    Fredag kl. 11 (et 36 timers spring)
    Lørdag kl. 21 (kun 34 timer her)
    Søndag kl. 21 (24 timer)
    Mandag – ingenting!
    Tirsdag kl. 13 (stræk til 40 timer)
    Onsdag kl. 23 (kun 34 timer)
    Torsdag – ingenting!
    Fredag kl. 17 (et stræk til 42 timer)
    Lørdag kl. 21 (kun 28 timer)
    Søndag kl. 22 (kun 25 timer)

så det anbefales altså ikke at man "bare" faster 1 gang pr. uge, hvis man normalt fodrer på et bestemt tidspunkt alle de andre dage - netop for at undgå at man ender med at få en hund der ikke forstår hvorfor den ikke får mad som den plejer PLUS den kaster galde op fordi den er vildt sulten - fordi den jo er vant til at få mad hver dag kl. 19.00....

• #37   17. okt 2011 ps ovenstående er klipper herfra:

(link fjernet)

• #38   17. okt 2011 FANTASTISK smiley super link Mijanne smiley

men den tabel viser jo faktisk at man skal faste 2 gange om ugen smiley eller er jeg helt blind?

• #39   17. okt 2011 personligt synes jeg måske at to gange er ret ofte? eller hvad er jeres mening?

• #40   17. okt 2011 mht mavesår osv er absolut ikke noget jeg gætter mig frem til, og heller ikke omkring tørfoder smiley

og jeg siger heller ikke at det giver ondt i maven at fodre en gang i døgnet smiley
    jeg siger at faste kan give meget ondt i maven og opkast smiley

og så siger jeg at det er fint at faste hvis din hund får 100% barf, fordi der skal hundens tarme bruge tid på at nedbryde føden. MEN vis du bruger tørfoder er det dumt at barfe fordi, producenterne bliver nød til at nedbryde føden for at de kan laves i pille form, dvs det tager ingen tid for en hund at nedbryde tørkost, og derfor er der meget stor chance for ondt i maven smiley

• #41   17. okt 2011 Miriam

min mening er nu at det er lige omvendt, der er ikke en fis at nedbryde i tørfoder det er nemlig nedbrudt så meget at det er direkte klar til at blive optaget i kroppen,. og det er lige omvendt med kød smiley

• #42   17. okt 2011 JEG forstår ikke helt den der "uha da da ikke ved en lille chi"
    why not....? en chi er lige så meget hund som enhver anden, og bygget op på samme måde..... en chi er altså en hund som enhver anden.... nu ikke alt det pyller for pokker!!

(faster ikke mine hunde... fodrer to gange om dagen... men går ikke i spåner, hvis de springer over et enkelt måltid - netop fordi de spiser 2 gange dagligt)

• #43   17. okt 2011 Sandie

Tak, jeg er selv under uddannelse som dyrepasser og optagelse af næringsstoffer og tarmsystemet skal bare sidde på rygraden. ALLE mine lærer siger også at rent ubehandlet kød tager længst tid, for mig giver andet heller ikke mening smiley

• #44   17. okt 2011 Selina

Tørfoder skal opblødes før det kan nedbrydes. Det skal nok passe for kogt kød at det er hurtigere optaget, men der er jo stadig væde i.

• #45   17. okt 2011 Sandie - jeg er simpelthen bare ikke enig med dig... simple as that....

en chi er en hund som alle andre, og er ikke mere sart end man gør den til..... du tror da for pokker ikke at en chi har en mave, der er så lille, at den ikke kan spise nok til, at kunne overleve?

igen... i mine øjne er det virkelig pyller.....

havde jeg en chi, blev den hverken fodret mere eller mindre end de to andre!

• #46   17. okt 2011 Søster

Ja men det bliver da også tilført massere af væde i mundhulen og maven smiley hvis du tager en tørfoder og kommer vand på opløses den, hvis du tager kød og kommer vand på sker der ikke en fis. fordi tørfoderet allerede er nedbrudt langt af vejen i fremstillingprocessen eller hva søren man kan kalde det smiley

• #47   17. okt 2011 og mht manglende protein i tørfoder...... i DOUBT! der bliver tilsat protein i rigelige mængder i tørfoder.....
    i nogle varianter enddog så meget at det fremkalder allergi....
    de fleste allergiformer hos hunde, har med protein at gøre.......

og jo... det er noget jeg ved,...... der mangler IKKE proteiner i tørkost!

• #48   17. okt 2011 TogM

Er det til mig? for jeg har ikke sagt at tørfoder mangler proteiner smiley ?

• #49   17. okt 2011 Miriam

mine er skam heller ikke ren fantasi, det er ren fakta fra flere dyrelæger smiley

• #50   17. okt 2011 Selina - kan ikke huske hvem der skrev det, og gider ikke læse tråden igennem igen ;o)

• #51   17. okt 2011 Alfisten - præcis! en chi er en hund for pokker og ikke et lille stykke porcelæn!

;o)

• #52   17. okt 2011 Sandie - jeg har læst hvad du har skrevet... og er uenig....
    det er jo bare påstande (?) og dem skal man død og pine ikke rette sig efter og tage til sig som ny viden....

• #53   17. okt 2011 Aflisten

den eneste dokumetation jeg har er mine dyrelægers uddannelse smiley

Det skal lige siges jeg snakker ikke racebetinget her, jeg snakker barf vs. tørfoder smiley

• #54   17. okt 2011 Miriam

det håber jeg sku godt nok ikke, for det er det hele min uddannelse handler om, så tror ikke mine lærer er så inkompetente

• #55   17. okt 2011 "Fordøjelseshastighed

Det har ikke været mig muligt at finde nogen dokumentation som giver støtte for argumentet om at råt fordøjes optil dobbelt så hurtigt som tørt.

Laboratorieforsøg har vist at udtømningsraten af føde fra maven til tarmen generelt ligger på 3-4 timer for hunden, men at den taktiske tid afhænger af flere faktorer som størrelsen af hunden, måltidets størrelse, partikelstørrelsen af føden og fedtprocenten. Jo større hund og måltid, jo federe mad og jo større partiklerne er i maveindholdet jo længere tid er hunden om at lukke føde ud i tarmen.

Opholdet i tyndtarmen hos hunden ligger på generelt ca. 2 timer, den faktiske tid afhænger dog igen af partikelstørrelsen og evt. måltidets størrelse.

Laboratorieforsøg har ligeledes vist at fordøjelsestiden nedsættes ved at tilsætte fiberkilder til kosten, men at hverken selve fordøjelsen eller optagelsen af næringsstoffer bliver påvirket.

Med ovenstående i mente mener jeg faktisk at man kan argumentere for at fordøjelsen af råt tager længere tid end for tørkost.

Tørkost er basalt set pressede piller bestående af tørret fødekilder malet til mel. Lægges disse piller i væske svulmer de først op og opløses siden hen til en tyk grød. Partikelstørrelsen i denne grød er meget lille, aktionsfladen for mavesyre og pepsin er derfor forholdsvis stor. Tørkost-grøden er derfor forholdsvis hurtig klar til at blive lukket ud i tarmen. Her vil de ufordøjelige fibre og den lille partikelstørrelse igen være medvirkende til en forholdsvis hurtigt "behandlingstid".

Hunde som fodres med råt sluger derimod oftest større stykker af kød og ben. Dette medføre dels at det tager længere tid at opløse føden og delt kan den tilbageværende partikelstørrelsen ofte kan være væsentlig større end for tørkost - jeg har set et helt kyllige-underben i afføring hos en hund! Dette kan betyde en længere opholdstid i maven, partikler større end 4½ mm. lukkes således ikke ud i tarmen før maven er tom. En evt. større partikelstørrelse i selve tarmen betyder igen at aktionsfladen for enzymer mv. er mindre og behandlingstiden deraf større.

Personlige observationer omkring den fulde fordøjelsestid hos mine hunde har vist, som eksempel med den solgte hund, at tørkost er ca. 10 timer om at blive fuldt fordøjet og behandlet. Tilsvarende har jeg opserveret rester fra råt i afføringen ca. 20 timer efter indtagelse af måltidet (benstykker).

Selv sagt kan der eksistere forskel individer imellem, et mere generelt billede ville kræve en store og mere varieret forsøgsgruppe samt laboratorieforsøg med radioaktivt mærket fødeemner.

Det skal lige nævnes at mængden og hyppigheden af afføring ikke kan bruges som indikation for optagelseshastigheden, men det kan bruges som indikation for optagelsesgraden af føden."

(link fjernet)

• #56   17. okt 2011 Sandie - det der er heller ikke fakta.....
    og ved du hvad... du sidder og hidser dig op.... men jeg kan så kun grine af at i det fine link du har lagt ind, anbefaler samme person at faste sin chi i 24 timer, hvis den har dårlig mave *GG* så kan man snakke om at modsige sig selv...
    desuden tror jeg du har tolket det der som fanden læser biblen.... smiley
    fortolkningsspørgsmål.... fortolkningsspørgsmål.....

(desuden har jeg da NEVER EVER nægtet min hund væske i 12 timer.... og da især ikke når den er syg!!!)

• #57   17. okt 2011 Alfisten

ej det var dog den dummeste udtalelse jeg længe har hørt, så fordi jeg ikke sider og bruger til på at finde et dokument på nettet så er det ikke sandt! OMG.

• #58   17. okt 2011 men det er jo en god ting hvis råt er længere tid om at blive fordøjet - så går hunden hellere ikke og sulter imellem måltiderne.

• #59   17. okt 2011 Der er ikke noget i vejen med at råde folk, men det er et problem at udråbe andre til dyrplagere uden at kunne bakke det op.

• #60   17. okt 2011 Miriam - der er faktisk færre i det engelske smiley

• #61   17. okt 2011 og så er det bogstaver og ikke ord, der er i et alfabet smiley

• #62   17. okt 2011 Sandie -jeg synes det er problematisk at man sidder og himler op, om noget man ikke kan bakke op....
    og fint at man gerne vil råde folk.... hvis man vel at mærke ved hvad man snakker om.......

• #63   17. okt 2011 Sandie - det er da også det nemmeste, hvis man løber tør for argumenter....
    suk! kom do ind i kampen i stedet for at blive tøsesur*ruller med øjnene*

M Hysted - kunne jeg sikkert godt grave frem... men det kræver vist ikke en højere uddannelse, at man er klar over forskellen på de to alfabeter ;o)

Miriam - sorry sorry..... men så blåøjet er jeg sq alligevel ikke ;o)

• #64   17. okt 2011 Alfisten - tjaaaah jeg tager den nu ikke så tungt...... jeg springer også tit over et måltid uden at dø af det :oP (jeg har måske endda ligefrem godt af det? ;o) )

(KÆFT M!)

• #65   17. okt 2011 Miriam - jeg ser som sådan heller ikke noget skadeligt i det.... kan bare heller ikke se, hvad det skulle gøre godt for? smiley

• #66   17. okt 2011 Sandie - et menneske kan sagtens undvære mad i flere dage, hvis bare det får væske nok..... så det er nok en dårlig sammenligning......

• #67   17. okt 2011 Et menneske kan leve af grønsager hvis det vil - det kan hunde ikke. Jeg synes måske ikke at det er så relevant at teste hundemad på mennesker når vi ikke er designet på samme måde...

• #68   17. okt 2011 Sandie - hvad bygger din viden på? udover det link du smed?
    for det link er ikke meget bevendt......

synes det er noget pjat at blive tøsesur bare fordi at alle ikke tager dine ord for gode varer med det samme.....

• #69   17. okt 2011 Alfisten - den eneste grund til at han ikke har kommenteret endnu, er at han ikke har set det, er jeg ret sikker på ;o)

jeg spiser også kun en enkelt gang om dagen... og resten af dagen drikker jeg masser af væske (læs: COLA) og er heller ikke sulten... kan faktisk præstere at glemme mad helt enkelte dage.....

Vores spiser så to gange om dagen.... ikke fordi jeg synes at andet er synd... men simpelthen fordi det er det de trives bedst med..... eller nala gør.... og for athos er det ligemeget......

hunde er forskellige.... også når det kommer til mad.... Jesse fx fungerede bedst da han selv styrede det med maden og havde adgang til det 24/7... han blev først fed da han begyndte at spise på faste tidspunkter....

• #70   17. okt 2011 Magtmisbrug? Hvad snakker du om? Du har ikke modtaget advarsler eller noget som helst for at have en mening? Folk er bare uenig med dig, og det skal de (og jeg) have lov til.

• #71   17. okt 2011 Miriam - begge vores (især Nala) får også galle...... derfor trives hun bedt med to måltider om dagen... smiley men laver vi et eller andet spændende, er det som om hun "glemmer" at hun skal kaste op, selvom det er flere timer over spisetid..... ;o)
    og det er på disse dage jeg er lidt ligeglad med, om vi nu når det ene måltid....... smiley

• #72   17. okt 2011 M!!!!!!!!
    når du kommer hjem i aften, kravler du bare på sofaen! for inde hos mig er der ikke plads.... jeg inviterer begge grødhoveder op på DIN plads.....! og så har du ikke noget du kan kalde "din plads" i sengen længere!!!!!!

• #73   17. okt 2011 Sandie - magtmisbrug??? hvor i hede hule h...... kom den dog fra?? smiley

• #74   17. okt 2011 Det kan godt være at vi skal stoppe debatten her, før det bliver for mudderkastningsagtigt. Medmindre nogen har lyst til at bidrage med noget omkring emnet?

• #75   17. okt 2011 Søster - hmmmmm..... muligvis.....

Sandie - det har da ikke noget med magtmisbrug at gøre... den eneste du kan kaste den efter, er Søster McFluff og det synes jeg ærlig talt ikke er fair..... Hun er noget af det mest upartiske jeg kender herinde og holder altid en sober debat!

Og jeg kan ikke forstå, at du føler dig overfaldet... det eneste du bliver bedt om, er noget dokumentation for dine påstande... hvilket ikke er urimeligt i mine øjne....

og JEG stiller mig på bagbenene da det for mig virker totalt ulogisk, at en chihuahua skulle være udstyret med en "for lille mavesæk" som jo i bund og grund er det du påstår.....
    så vidt jeg er orienteret, er en chi faktisk ret så sejlivet, og mere hårdfør end mange andre racer......
    alle hunde har behov for korrekt ernæring....
    men en sund og rask hund, ligger ikke og kvabber fordi den misser en enkelt måltid i ny og næ!

• #76   17. okt 2011 Gentager lige mit indlæg fra længere oppe - kopieret:
    ------------------------------------------
    Alfisten - er bare nysgerrig - hvor har du læst nogen sir det er dyremishandling hvis man kun fodrer sin hund 1 gang i døgnet - for det gør jeg nemlig også....? Tænker om du måske har misforstået noget....

Eller også har jeg :o)

Jeg har i hvert fald fået at vide hos RigtigHundemad i Bagsværd at hvis man vælger at faste 1 gang om ugen så er det YDERST vigtigt at man de andre af ugens 6 dage IKKE fodrer på samme tidspunkt - altså dvs man må ikke fodre hver dag kl. 18.00 og så pludselig på 7. dagen faste sin hund.

Se fx madplan hos UTIKA - der mener jeg at have set en plan for hvordan man skal forholde sig når man vil faste sin hund....

KH M

-----------------
    Gentager fordi jeg ikke har fået svar - og er faktisk nysgerrig....

• #77   17. okt 2011 Her er UTIKAS anbefaling når&hvis man barfer og faster:

Mandag kl. 21 (hvis det er jeres normale fodringstid)
    Tirsdag kl. 23 (et stræk fra 24 timer til 26 timer)
    Onsdag kl. 20 (tilbage – fordi vi gør klar til et spring)
    Torsdag kl. 23 (strækket på 27 timer her)
    Fredag kl. 18 (tilbage igen, forbereder næste spring)
    Lørdag kl. 23 (et spring på 29 timer)
    Søndag kl. 17 (kun 18 timer)
    Mandag kl. 22 (ingen vaner her omkring kl. 23)
    Tirsdag kl. 23 (bare for at forvirre din hund)
    Onsdag – ingenting!
    Torsdag kl. 7 (bemærk: dette spring var kun på 31 timer)
    Fredag kl. 12 (endnu et 29 timers spring)
    Lørdag kl. 21 (et 33 timers spring)
    Søndag kl. 23 (kun 26 timer, bare for at gøre det uforudsigeligt)
    Mandag – ingenting!
    Tirsdag kl. 7 (dette spring var kun på 32 timer)
    Onsdag kl. 20 (et 35 timers stræk)
    Torsdag kl. 22 (kun 26 timer)
    Fredag – ingenting!
    Lørdag kl. 8 (kun 34 timer)
    Søndag kl. 22 (et stræk på 38 timer)
    Mandag – ingenting!
    Tirsdag kl. 9 (kun et 35 timers spring)
    Onsdag kl. 23 (omkring 28 timer igen)
    Torsdag – ingenting!
    Fredag kl. 11 (et 36 timers spring)
    Lørdag kl. 21 (kun 34 timer her)
    Søndag kl. 21 (24 timer)
    Mandag – ingenting!
    Tirsdag kl. 13 (stræk til 40 timer)
    Onsdag kl. 23 (kun 34 timer)
    Torsdag – ingenting!
    Fredag kl. 17 (et stræk til 42 timer)
    Lørdag kl. 21 (kun 28 timer)
    Søndag kl. 22 (kun 25 timer)

så det anbefales altså ikke at man "bare" faster 1 gang pr. uge, hvis man normalt fodrer på et bestemt tidspunkt alle de andre dage - netop for at undgå at man ender med at få en hund der ikke forstår hvorfor den ikke får mad som den plejer PLUS den kaster galde op fordi den er vildt sulten - fordi den jo er vant til at få mad hver dag kl. 19.00....

• #78   17. okt 2011 Miriam - det er sq ikke hans kastearm jeg går efter! :oP
    hvis han ikke passer på, vågner han op overmalet med sprittusch et sted, hvor det er RIIIIMELIG træls at skulle gnubbe for at vaske det af smiley

• #79   17. okt 2011 Jeg har et par gode gummirøjsere, så er ikke bange for mudderhuller smiley

ej skal nok opføre mig ordentligt nu.... *leder desperat i bunden af skabet efter glorien*

• #80   17. okt 2011 Miriam - ;o) (og så kan han ikke tillade sig at pive over, at jeg aldrig rører.... øøøøhm den.... :oP)

• #81   17. okt 2011 Miriam - det er muligt..... eller også er den bare så svær at finde fordi den efterhånden må være ret støvet og er holdt op med at lyse ;o)

• #82   17. okt 2011 M - det er du bare SLET ikke fingernem nok til smiley

• #83   17. okt 2011 Miriam - vi har slet ikke foldet os ud endnu smiley
    men skal snart i kanen.... har jo et job der skal passes i morgen.....
    skal op før fanden får sko på.....
    (og det er ikke lyv.... er ved at skvatte over hans sko på vej ud af døren hver morgen smiley )

Kommentér på:
Faste dag til mine hunde

Annonce