{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.745 visninger | Oprettet:

hunde og børn med psykiske handicaps {{forumTopicSubject}}

Jeg læste i en anden tråd at deres hunde reageret negativt på børn i dette tilfælde med ADHD.

Er det noget I andre også oplever? hvad med autisme?

Jeg spørger af nysgerrighed, da det ikke er det jeg oplever med en søn på 9 år med en autisme diagnose. Har aldrig hørt om det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hunde og børn med psykiske handicaps
  • #1   14. okt 2011 Jeg har haft Mika med på arbejde en enkelt gang, jeg arbejde på et en specialskole med børn som har autisme, og de var vilde med ham og omvendt, han fik slikket dem i hovedet og leget og de fik lov at kramme uden problemer

• #2   14. okt 2011 er der ikke også ret meget forskel på hvordan man agerer med henholdsvis ADHD og autisme.... har ikke forstand på det, men med det jeg har set kan ADHD børn være mere udfarende og autiske børn mere stille og tilbageholdende... tænker at hvis det er sådan så vil tilgangen til hunden og dermed dens reaktion også være ret forskellig....

Synes man har hørt og fx set dokumentariske film hvor et forhold til et dyr (hund) har været meget positivt for autistiske børn...

• #7   14. okt 2011 @ ja det er også min opfattelse og så tænker jeg også at så bliver resultatet af et møde med en hund også meget forskelligt... de fleste hunde vil nok blive utrygge ved et møde med en person med ADHD... mens chancen for succes er tilsvarende større ved et barn med autisme

• #8   14. okt 2011 Hanne- børn med autisme kan være lige så udadreagererene og hyper aktive som dem med ADHD. Men jo det må være den måde disse børn agerer som hundene reagerer på.

marie og odin- jeg havde egentlig ikke tænkt sådan, men det lyder jo indlysende.

men så tænker jeg også at jeg da er meget heldig med Kiki. Vi har nu haft hende i snart 3 mdr og hun har på intet tidspunk vist negativt adfærd overfor os. selv ikke når bølgerne går højt her.

• #9   14. okt 2011 Min søn på 12 år har svær ADHD + angst og vores 3 hunde ELSKER ham.

Har på ingen måde oplevet, at de reagere anderledes på ham end på alle andre børn eller voksne for den sags skyld.

Har dog aldrig før hørt, at ADHD høre til under gennemgribende udviklingsforstyrelse, er det ikke kun GUA/GUU, asperger og autisme, der gør det?

Taget fra ugeskrift for praktisk lægegerning: Gennemgribende udviklingsforstyrrelser er et diagnostisk
    overbegreb for de karakteristiske tilstande infantil autisme, atypisk
    autisme og Aspergers syndrom og de sjældne disintegrative
    forstyrrelser og Retts syndrom

Så ADHD er IKKE en gennemgribende udviklingsforstyrrelse.

• #12   14. okt 2011 Det er altså ikke korrekt. I så fald er der noget børnepsykiatrisk afdeling på OUH ikke er opdateret på, og det har jeg svært ved at tro.

Det er vigtigt at afgrænse ADHD over for:

¦Normalt tempofyldt barn, ung eller voksen
    ¦Stressreaktion
    ¦Tilknytningsforstyrrelse
    ¦Gennemgribende udviklingsforstyrrelse
    ¦Angsttilstande
    ¦Affektive sindslidelser
    ¦Tourettes syndrom

• #15   14. okt 2011 Hmm - jeg er ikke enig.

Forskning har vist en mulig genetisk og adfærdsmæssig forbindelse mellem ADHD og autisme. Som et resultat heraf, har nogle klinikere foreslået at ADHD medtages i kategorien med autismespektrumforstyrrelser.

Det betyder, at ddet kun er på tankeplan endnu - og at der er uenig hed blandt lægevidenskaben.

Dog er jeg helt enig i, at disse diagnoser på nogle punkter overlapper hinanden...

• #16   14. okt 2011 jeg giver Trine ret. ADHD er en opmærkesomheds forstyrrelse og ikke gennemgribende. Men ofte en tillægsdiagnose til de gemmengribende.

• #18   14. okt 2011 Maria & Odin: det lyder til at være en spændende opgave, har selv en dreng på 6 som er autist og lejligheden fyldt med dyr:)

• #19   14. okt 2011 Lige et sidste pip fra mig, et link til lægehåndbogen, hvoraf det tydeligt fremgår, at ADHD ikke er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Heraf fremgår det tydeligt at Hyperaktivitetsforstyrrelse er en differentialdiagnose til gennemgribende udviklingsforstyrrelse.

http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=1046

• #20   14. okt 2011 ADHD kan medicineres Det kan autisme ikke.

• #21   14. okt 2011 Hunde er forskellige!

Voksne og børn med psykiske lidelser er forskellige!

Tror det er umuligt at sige noget generelt! - Min hund kan generelt bedst lide rolige mennesker, og har det ikke godt med folk, der taler "anderledes" og "virker" anderledes... Mine forældres hund er derimod vild med alle mennesker - - uanset hvordan de agerer og taler!!

• #22   14. okt 2011 Tak for alle svarende. Synes det er rigtig interesant emne,

• #23   14. okt 2011 Marie og Odin

Den artikel du linker til siger på ingen måde at ADHD er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Der står netop, at det er en adfærdsforstyrrelse, med et vist overlap til autisme - det er altså ikke det samme som at sige, at ADHD klassificeres som gennemgribende udviklingsforstyrrelse.

I følge det danske diagnose system IDC-10 er dette gennemgribende udviklingsforstyrrelser:

ICD-10
    •F84 Gennemgribende mentale udviklingsforstyrrelser
    ?F84.0 Infantil autisme
    ?F84.1 Autisme, atypisk
    ¦F84.10 Autisme, atypisk med hensyn til begyndelsesalder
    ¦F84.11 Autisme, atypisk med hensyn til symptomatologi
    ¦F84.12 Autisme, atypisk både begyndelsesalder og symptomatologi
    ?F84.2 Retts syndrom
    ?F84.3 Disintegrativ forstyrrelse i barndommen, anden
    ?F84.4 Hyperaktivitet med mental retardering og stereotypier
    ?F84.5 Aspergers syndrom
    ?F84.8 Udviklingsforstyrrelser, andre gennemgribende mentale
    ?F84.9 Gennemgribende mental udviklingsforstyrrelse uden spec

ADHD er IKKE omfattet heraf. Den har nr- F.90 og hører under hyperkinetiske forstyrrelser.

Jeg har som sagt en søn med svær ADHD og en mand med ADHD, og har læst meget både dansk og udenlandsk litteratur herom. Derudover er jeg medlem af ADHD foreningen, og har her igennem adgang til den nyeste forskning på området.

• #25   14. okt 2011 I den engelske artikel står der:

although autism and ADHD may be different behaviorally, there is evidence that they may be caused, in part, by the same gene.

Oversat betyder det, at det måske er kan være det samme gen der har betydning for begge diagnoser - ikke at ADHD karakteriseres som en gennemgribende udviklingsforstyrrelse.

Længere nede i artiklen står der:

The researchers do not know for sure that the same gene is contributing to both disorders. However, if these results are supported by future studies, they would point to a very interesting -- and as yet unexplained -- link between two previously unlinked disorders.

Oversat: at man slet ikke er sikker på, at det samme gen bidrager til begge forstyrrelser. Men at det, hvis det viser sig, at forholde sig således, peger på en hidtil uforklaret sammenhæng mellem to tidligere uafhængige forstyrrelser.

Der står ingen steder, at ADHD er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse.

TS: Undskyld jeg "stjæler" din tråd - men emnet står mit hjerte meget nært!

• #26   14. okt 2011 trine- jeg læser interasseret med da jeg også synes det er vildt spændende. Min søn har GUA, jeg er i bestyrrelsen i autist foreningen 4700 og har arbejdet med børn med autisme.

• #27   14. okt 2011 Heidi - dejligt du ikke tager det ilde op.

Det er nemlig et meget spændende område, og kunne jeg vælge uddannelse om, skulle jeg være psykiater... (Jeg er engelsk og tysk korrespondt).

Jeg er ikke uenig i, at der er ligheder mellem autisme/GUA og ADHD, helt sikkert - men er aldrig tidligere stødt på, at ADHD er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Det er jo differentialdiagnoser.

Min mening herom, har ikke noget at gøre med, at jeg IKKE tror på videnskaben, det er netop fordi jeg ikke her set/kan finde en eneste videnskabelig artikel, der siger, at ADHD er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse.

Hvis du er interesseret, har børnspsyk. på OUH lavet en dokumentarfilm og netop min søn, og en dreng der har aspergers. Det er en oplsyningfilm henvendt til forældre, der skal for at skulle have deres børn udredt, til pædagoger, lærerne osv. Den hedder Et Anderledes BArn, og kan bla. købes via psykiatrifonden.

Man kan læse mere om filmer her: http://www.bupnet.dk/media/ADHD-Asperger_Et_anderledes_barn.pdf

Jeg ville have linket til den - den har nemlig været vist på TV2, og har ligget på deres www., men nu kan jeg ikke finde den...

Min veninde er/eller har været forkvinde i NLD-foreningen, jeg vil prøve at høre om hun kender noget til det. NLD hører jo netop til de gennemgribende udviklingsforstyrrelser.

• #30   15. okt 2011 Min lillebror er 20 år idag.Han har ADHD og en form for Autisme.
    Han har altid været rigtig glad for dyr og hunde specielt.
    Har aldrig mødt en hund der har reageret negativt eller noget på ham tværtimod,har de hunde han har været sammen med elsket ham.

• #31   15. okt 2011 Jeg passer jævnligt en pige med downs syndrom.

Nelly vores ældste hund forguder hende, mens Mika vores yngste er meget bange for hende.

• #32   17. okt 2011 Min ældste har efterhånden vænnet sig til min fætter med ADHD, men hun er ikke glad for ham...

Tilgengæld er hun meget glad og forsigtig overfor vores venners autistiske søn og vores andre venners datter, som er ret svært udviklingshæmmet....

Kommentér på:
hunde og børn med psykiske handicaps

Annonce