2.165 visninger
|
Oprettet:
Blandings spørgsmål? Rottweiler/Labrador/Pointer {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg skal højst sandsynligt til at have en lille hvalpe blanding af mor: Pointer far: rottweiler/labrador.
Mit spørgsmål er hvilket temperament en pointer har?
er klar over en hund med Rottweiler temperament nok skal domineres mere end hvis det er en hund af labrador sind, regner med at en blanding mellem de tre vil blive en stor og meget aktiv hund men ved bare ikke om det er farligt at have en hund med gode og dårlige sider fra tre racer?
hvad siger i?
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 106
Jeg tror ikke at du skal være bange som sådan... så længe du holder øje med hvad det er for nogle ting din hund synes er sjovt at lave. Den blanding der kan godt komme til at kræve rigtig meget aktivering. Sålænge du er klar på det, og klar på den opgave det e rat træne den, så kan jeg ikke se at det skulle være farligt.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 162
Du kan også være heldig, at den har alle de gode egenskaber.
Er det ikke din første hund?
Hvad får dig til at vælge denne blanding?
Ja, jeg spørger af ren nysgerrighed.
sep 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Han skal hverken bruges som vagthund eller jagt hund - så ved ikke om dens vagt og jagt egenskaberne er et problem, så længe jeg kan holde ham aktiveret?
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
De skal aktiviveres - og her mener jeg både socialt, fysisk og meget mental træning.
Jeg ville finde en race som passer til dig som person og din hverdag.
sep 2011
har haft en cairn terrier - vælger denne hund fordi den er sød og fordi jeg har masser af tid til at den kan blive aktiveret.
blandingen er helt tilfældigt, synes godt nok at rottweilere er flotte hunde, ligeså er pointere og labradoren, kan ikke selv se negative sider i nogen hunde da jeg aldrig har haft en dårlig hunde "oplevelse" med nogen racer overhovedet
det kan lyde naivt og ved jeg ikke kan redde alle hunde og hele verdenen, men jeg synes jeg har tiden og overskuddet og omgivelserne til en hund der skal aktiveres
sep 2011
har du noget konstruktivt at sige vil jeg mere end gerne lytte.
sep 2011
men kan høre på folk at en blandings hund nok ikke er sagen til en "førstegangs ejer"
feb 2006
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.220
jeg tror som sådan godt at en blanings hund kan være en god begynder hund men tror det kommer meget and på vilken racer der er blanet i :o)
dec 2007
Dog ved du med stor sikkerhed hvor temperament og sind falder ud ved en renracet hund, det kan være svært at vide ved en blanding.
Der ud over vil jeg have tre påpasseligheder over for lige den blanding ud har i tankerne:
1. Pointeren og rottweileren kræver (ikke som du tidligere har sagt dominant opdragelse). Det er hunde som skal bruges, og når jeg siger bruges så skal de ikke bare være et par enkelte gå ture om dage. De skal trænes enten til jagt eller andet hvad der nu end tricker hunden.
2. Der ud over er det racer som kræver en ejer som forstår sig på hunde, både på deres sprog og adfærd.
3. Samtidig er rottweileren på den berygtede obs-liste over hunden som kan ende på en forbudsliste hvis det dog bliver til noget. Jeg vil derfor tænke det ekstra godt igennem om man er villig til at stå inde for sin blanding og tage de forholdsregler som de evt. kan komme i fremtiden.
Men jeg vil meget gerne give dig konstruktive råd til dit hvalpe køb og selvfølgelig dit fremtidige hundliv.
sep 2011
til stounstrup´s: jeg har intet imod konstruktiv kritik, og intet imod at man sætter nogle problem stillinger op, men derfra at sige at mit valg er naivt og ikke har tænkt det igennem synes jeg bare er et dumt angreb, da jeg jo netop spørger fordi jeg vil tænke det igennem før jeg går ud og køber mig en hund.
Julie P: du har fuldstændigt ret, alle de sygdoms realaterede ting til hver race havde jeg slet ikke overvejet, mange tak for din opmærksomhed for det
feb 2006
dec 2007
Jeg ville prøve at tage på en udstilling og se på nogle forskellige racer. Tag evt. et par tests på nettet som kan give et peg om hvad du søger hos en hund. Du får helt klart den bedste start hvis du finder en hund som passer til dig og ikke omvendt.
Nogle spørgsmål som du kan stille dig selv i din søgen efter hunderace:
- Hvordan er vores boligforhold i forhold til hundehold?
o Størrelse på bolig
o Adgang til have
o Trapper
o Undersøg om man må have hund i den boligforening/lejlighed
? Og husk derefter en tilladelse på skrift
? Og hvilke regler er der for at have hund
- Er der tid til en hund?
- God ide at bruge meget tid på hvalpen i starten – betaler sig i det lange løb
- Gearer lidt ned i ens sociale liv
- Undersøg allergi i familien
- Er familien enig om at få hund
- Er man enig om regler for opdragelse
- Økonomi (anskaffelse, dyrlæge, ordentlig foder, pension/pasning, forsikres, alle de materielle ting og evt. udgifter til hundefrisør og træning)
- Har man mulighed for at transportere hunden rundt
- Tag mindst 14 dages ferie ved hvalpens ankomst
o Opbyg relationer
o Skab tryghed
o Skab tillid
o Påbegynd træning (renlighed og alene-hjemme-træning)
Hvor meget tid vil man bruge på pelspleje?
Hvad vil man gerne med hunden? ud over gå ture
Det var lige hvad jeg kunne komme på på stående fod..
Skriv endelig hvis der er nogle ting som jeg skal uddybe..
dec 2007
Håber du forstå.
**Stounstrup´s* *: Jeg forstår hvad du mener.
sep 2011
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
dec 2007
Her er en liste i bunden med flere tests..
http://www.hundeleksikon.dk/racetest.html
Dog vil jeg sige at vi fandt ikke vores race ud fra test men det kan give en ide om hvad man skal kigge efter ved en race og hvad man slet ikke skal gå efter..
Men der ud over ville jeg tage på udstilling eller tage ud og besøge nogle forskellige opdrættere..
dec 2005
Følger: 317 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.122
sep 2011
så mange tak
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Man skal lade hjertet blive hjemme når man vælger hund og kun vælge udfra hjerne og mavefornemmelse
Blandings spørgsmål? Rottweiler/Labrador/Pointer