{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.432 visninger | Oprettet:

En hundeejers bekendelse..så galt ka det også gå! {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Lige først:
DETTE ER IKKE ET INDLÆG OM FOR ELLER IMOD TAVLE! For dette kan ske for alle!

Og det er heller ikke en tudetråd………..Jeg er STOLT a min hund!

Dette er specielt til ejere og kommende ejere at chihuahua. men er også sund læsning for resten af hundefolket!

For jeg syntes det er yderst vigtigt at alle får kendskab til risikoen, både ved køb og avl med blå og lilla farvet chihuahuaer men min historie kan nok også gi stof til eftertanke for alle!

Genetisk farverelateret pelstab på blå chihuahuaer

Først vil jeg lige komme med min historie:

Jeg er ejer at Det Lille Blå Lyn....en dejlig lille chihuahua på nu 8år.

Han blev købt imens min holdning var: EN HUND ER EN HUND...hvad ka gå galt og mine børn ønskede sig en, så selvfølgelig skulle vi ha hund....efter mange års plagen!

Den blå avis blev købt og nærstuderet og valget faldt på annoncen med salg at chihuahuahvalp til 3000kr uden tavle og som kunne hentes i et hyggeligt stueopdræt på lolland. Hvalpen var langhåret og blå!

Os afsted og han var jo skøøøøn! Så ham skulle det være! Sælger sagde så at der var sket en fejl i annoncen...Der skulle ha stået 4000 for han var jo blå - yderst sjællend farve blandt chihuahuaer...Men den kom hun så ikke langt med - prisen blev 3000kr og os hjem som nybagte hunde ejere.

Som tiden gik ku jeg god se han blev lidt tyndhåret men tænkte det bare var en overgang fra hvalp til unghund....undrede mig dog over den underlige plet på Lynets ryg der bredte sig som månederne gik...men han var jo sund og rask......og så dejlig at han helt sikker skulle tilbydes til avl når han blev stor og stærk......fremtiden var lagt for vores elskede lille fyr!

Og så stopper historien her!

For Lynet skulle aldrig blive far!

Ikke fordi jeg ikke prøvede - 3 gange havde vi besøg af små chihuahuaer, men knægten intresserede sig ikke for dem....trods deres kurmageri. Så det droppede vi..

OG GUDSKELOV FOR DET!

For med årene blev han mere og mere sart. Tålte ikke for meget kulde eller varme....fik symtomer på skab og da de fleste dyrlæger ikke har kendskab til sygdommen....blev han behandlet for skab med dertilhørende klødæmpende og bakteriedræbende medicin og bade..... plus speciel kost og olier til at rette op på hans " støvet" pels. Han har yderligere en svækket imunsystem som gør at hans hjerte har vist tegn på pivelyde da han var til 6års eftersyn.

Ham er nu 8år og jeg har siden - ihverfald 2009, vidste hvad det var han fejlede og har taget mine forholdsregler - for hvad jeg kan byde ham.....for han skal sg holde i mange år endnu...Han er min lille blå soulmate ...<3

Lyder min historie bekendt??? Det tror jeg!....En stor del at befolkningen der køber hund...tænker ikke længere end jeg gjorde - den gang! EN HUND ER EN HUND!

og det vil jeg gerne være med til at lave om på!

Så før du tænker køb eller avl a - ja faktisk alle hunde, så gør mig den tjeneste at undersøg forholdene omkring hunden - ikke kun hjemmet, hvor den kommer fra - men i allerhøjeste grad også hvad der ku ligge a svagheder i generne.

Og så et lille foto at Lynet smiley

Nogle gange ser han sådan ud:

http://hundegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/510632_l.jpg

men da min dejlige lille Maxie er avlet med "hoved under armen" ser han desværre også tit sådan ud:

http://hundegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1119399_l.jpg

Tak for jeres tid og rigtig god aften

/Marianne

mere information om Lynest sygdom kan findes på DKK's hjemmeside her: http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Genetisk_farve.pdf

og for dem der kan tysk: http://www.chihuahualove.de/html/blau_bzw__verdunnungsfarben.html

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En hundeejers bekendelse..så galt ka det også gå!
  • #1   29. aug 2011 Ville ønske alle der drømmer om et lille kuld bare for hyggens skyld, eller nok nærmere for farvens skyld ville læse denne tråd..

Super flot tråd

• #2   29. aug 2011 godt oplæg, aldrig sjovt at lære det på den hårde måde, men i det mindste deler du ærligt ud af din viden:-)

min første carin terrier er også noget værre byggesjusk.

• #3   29. aug 2011 Jeg kan SÅ meget sætte mig ind i din situation. Var totalt blåøjet da jeg købte tøsen og vidste ikke halvdelen af hvad jeg ved nu:)

• #4   29. aug 2011 Så mangler jeg igen, syntes godt om, knappen.
    Håber folk læser dit indlæg.

• #5   29. aug 2011 misforstå mig ikke, Irene....men det er seriøse tavleavlere der i første omgang - for mange år siden - har avlet den grå farve ind i chihuahuaracen....ved at udvaske den sorte farve. ...

Men når det så er sagt - så JA jeg er DYBT TAKNEMMELIG for at jeg ikke i dag skal sidde med dårlig samvittighed over at ha påduttet andre en syg hund..:O)

og jo det har været en kamp og en meget dyr fornøjelse at få Lynet her til....men det er pinuts i forhold til de tåre jeg ville ha grædt hvis jeg havde mistet ham....<3

• #6   29. aug 2011 Men det skal så også siges at blå hunde IKKE er lig med syge hunde.
    Blå/lilla hunde KAN have genetisk farverelateret pelstab.

Man kan sagtens avle med blå hunde hvis bare de ikke har sygdommen. Den opstår ikke "ud af den blå luft", den opstår hvis forældrene har sygdommen.

Og det er ikke fordi jeg ikke synes det er synd for din lille hund, er bare træt af alle de uvidende folk som råber og skriger "ahhh blå, faaarlig", for det er ikke tilfældet smiley

• #7   29. aug 2011 Linnea..Du har ganske ret i at ikke alle blå chihuahua er syge. Og at man ved et enkelt gen test, kan fritage en blå chihuahua for bære a genet...for har den blå ikke genet....er kæden knækket og chihuahua kan med god samvittighed bruges i avlen.....

Men jeg syntes nu du tværdigmod skal være glad for at en uviden person som mig - råber "vagt i gevær" for det betyder at der er en mindre uerfaren chihuahuaejer der IKKE hovedløst avler på sin chihuahua..............og at i erfarne chihuahuaavler kan tage jeres forbehold og genteste jeres hunde og det ikke kun de blå men alle chihuahuaer....og vælge jeres køber med omhu....så vare det jo kun få hundegenerationer, så er den frygteliige genfejl avlet ud af racen.....:O)

Ja som du nok kan høre er det sagt med ironi...For jeg vil - til en hver tid...råbe og skriige advarsler ud...for jeg ved hvilke dagligdag en en blå hund har hvis den er syg...når i får en blå hvalp er den solgt forlængst før sygdommen evt. bryder ud. Og sålænge der findes små hyggelige stueopdræt...sålænge vil risikoen være tilstede..

• #8   30. aug 2011 Jeg synes også det er godt at folk kan lære, men uvidende folk lærer desværre som oftest bare at blå skal man ikke avle på/købe.
    Mange tror jo helt fejlagtigt at blå = merle.

Mange tror også at der er større risiko for at få sygdommen hvis man parrer to blå hunde. Dette er ikke tilfældet.
    Den kan lige så godt komme fra to sorte, zobel, grønne, hvide, røde hunde. Det kommer jo igen ganske enkelt an på om hundene har det syge gen eller ej smiley (jeg ved godt at du ved dette, men vil bare fremhæve det, for er træt af folks brokken over avlen på blå, raske hunde smiley igen, ikke dig. )

• #9   30. aug 2011 Ja det kan desværre gå galt. Også derfor jeg er villig til at vente LANG tid på den rette schæferhvalp, da jeg ved der kan være mange fejl ved den race. smiley

Er ked af din historie, men godt at I klarer den!

• #11   30. aug 2011 lidt om sygdommen:

Selvfølgelig er det egentlig ikke en blå som den farve normalt er forestillet sig. Som "blå" hedder på hunde, dem der har en musefarvet antrazitfarbiges eller pels. Nogle finder denne farve meget attraktivt, men det har sine særheder! Fordi farven er forbundet med meget specielle pels problemer. Med udgangspunkt i en dårlig Fellstruktuer, manglende dækhår, hunden så har kun underuld der bliver mættet med vand og ingen beskyttelse mod varme eller fugt, giver distribueret mere eller mindre skaldede pletter på kroppen, normalt på ører, ryg og hale, indtil gennem at fuldføre skaldethed er forbundet med hudproblemer, eksem, bumser, tør sprukken hud. Hertil kommer, at i de ramte hunde, en mere eller mindre alvorlig immundefekt er udbredt. Farven skyldes et recessivt gen, den såkaldte Verdünnungsgen (d = deluted, så der altid er nødt til at fordoble at producere farve.

Dette fører til sammenklumpning af Verdünnungsgen Pigmentgranulen, der forårsager farver, der skal tyndes ud er sort fx blå eller grå, abrikos lavet af rød, fra brun (chokolade) WID lilla, Isabella er i gult. Molekylær genetik er melanin (mørk pigment eumelanin og lys = = pheomelanin pigment), dannet af Metabolisieurng af tyrosin, en aminosyre. Chocolate (brun), imidlertid ingen fortynding af farven, men der er ingen eumelanin, pigment blæk til sort pels, der.

Lilla eller lilla er en fortynding af chokolade og bærer samme risici, såsom blå.

Isabell og abrikos farve er en fortynding af gul til rød. Color fortynding i andre arter er næsten altid fyldt med immundefekt og svækkelse, som hos fugle, er naturens skud højt pigmenterede, på grund af mutationer i fangenskab (indavl og mangel på hårdhed valg), det kommer til debuffs farve / maling tyndere. Disse dyr er så bygget en hel ikke så stærk, dvs de er som regel lettere, mindre, især knogler og de har en mindre høj forventet levetid, er mindre frugtbare og mere modtagelige for smitsomme sygdomme. Derfor, i disse farver skud i ny og næ krydset med naturen skud, for at holde dem afgørende. Siden små fugle har en forholdsvis hurtigt efter hinanden i generationer, kan dette naturligvis blive langt hurtigere og nemmere at læse end i andre dyrearter.

Mange opdrættere forsøger så vidt muligt at undgå parringer, der bringer ud farven med hvalpen, undgå dem helt kan være der, desværre, men ikke fordi genet er recessivt og kan blive videregivet således skjult i mange generationer, før han vendte tilbage til at blive vist. Den ansvarlige genet findes også i andre racer, fx Dobbermann den tyske, hvor det også kaldes blå Doberman syndrom. Når Doberman racen er forbudt med blå, og derfor falder ind under forbuddet mod tortur avl. Overraskende nok er den Chi ikke er nævnt, tror det var enten heldig eller dygtig politisk manøvre med et godt eksempel i stedet for blå eller grå antracit i stamtavlen og skriver dermed tilslører den farve, hvilket selvfølgelig er dødelig, fordi der nu er mange, som ikke engang er i stand til at genkende farven blå, fordi det er nægtet. Desværre, i den pine avl rapport har genet fejlagtigt defineret som dominerende og er nu det vrøvl endnu mere udbredt på internettet. I alle bøgerne genetik Verdünnungsgen "d" for huden manglen er skylden, og dette gen er recessivt og ikke dominerende, som hævdet i pine avl ekspertise. Det ville være dominerende, ville det være nemt, herauszumendeln det.

Hvad du bør vide, at ikke kun den egentlige "blå", som ser længere musefarvet, fortyndingsfaktoren medvirker, men andre farver. For "blå" hunden vises kun, hvis den oprindelige farve "sort" er så udvandet og "blå" vises. Hvis den oprindelige farve, men f.eks agouti, så alt hvad der bevæger sig mellem beige og mørk rød med sorte dækhår, så farven er fortyndet, og der er pulveriseret farver, kaldes i den britiske blå-fawn Sable eller zobel eller sort-blå, osv., afhængigt af sværhedsgrad, på tysk Vi har ikke engang en ægte farve navn for det. Og selvfølgelig arvet denne Verdünnungsgen bare fortsætte som "blå" vises, fordi det er én og samme gen. Dvs under parring skal også tage højde for denne pseudo-blå, men det er meget vanskeligt, selv om farverne er ikke registreret korrekt, fordi de bliver misforstået. Det er især problematisk i indavlede linjer, fordi det naturligvis chancerne er meget høje, at to sådanne gener defekte mødes.

Farven er ofte repræsenteret som noget særligt Rares. Desværre er det ikke så sjældent, som jeg vil have det, og for det andet, det recessive gen er meget stærk spredt, selv når hundene ikke selv er blå. I denne forbindelse er det yderst vanskeligt at selektivt avle, således at der ikke er blå hvalp, fordi et eller andet sted i genetikken synes fra tid til anden på en blå, især da ikke alle stamtavler, er farverne noteret (korrekt). Heldigvis er der kun få opdrættere, der avler specifikt til blå.

Disse farver er også så "så sjældne", fordi velrenommerede opdrættere med disse farver ikke vokser eller operere i det mindste ikke en bestemt farve race da, vil fortyndingen af ??farver være sjældne, og derfor ønskeligt at stille, er, 'årsag bag lyset, "en af ??køberen.

Dette er vist svar på dit sidste indlæg, Linnea....:O)

• #12   30. aug 2011 Mangler en syntes godt om knap.
    Super godt indlæg =)

• #13   30. aug 2011 KÆMPE stor respekt til dig kære Marianne!

• #14   30. aug 2011 Hvor er det flot og betænksomt af dig at tage dig tid til at dele din erfaring med os. Synd for din vaps, men super kæmpet! Ønsker Jer alt det bedst i fremtiden.

• #15   30. aug 2011 og så et lille udpluk fra nettet: http://kreskennels.bravehost.com/blue.html

For at få en blå Chihuahua, skal forældrene have en recessiv blå gen i deres arv, selv om det selv om det er et stykke vej tilbage i rækken.
    Den blå kan være en del af en brindle mønster eller en multi-farvede pels

Du bør heller aldrig avle en blå med en anden blå for netop denne grund.

Det kan forårsage alvorlige fejl i huden.
    blå Chihuahuas har meget sarte hud alligevel
    og til tider stadig har hudproblemer.
    Nogle har været kendt for at være født uden hår
    Du kan få en blå Chihuahua fra en minimalistisk forælder -
    sort, brun, tan og fawn - som længe Blue Gene er til stede.

.........................................................................................................................

Så det der med at det at bare forældrene er testet 0...holder ikke. Det defekte gen kan ligge skjult i generationer...

Så jo der skal advares...for denne pragfulde lille race skal avles renere og racetypisk - IKKE syg!

godaften til alle

/Marianne

• #16   30. aug 2011 Det er gammel info, man kan teste det nu.
    Ikke i Danmark, men vi sender blodprøver til Tyskland. Og så er det altså 100 % sikkert.

• #17   30. aug 2011 hvor står det henne??? det må du lige linke til....Nu har jeg surfet info omkring sygdommen og læst bunker a indlæg og er endnu ikke stødt på sådan info....

Så det må du meget gerne....:O)

• #18   30. aug 2011 Tror lige præcis den coat color test kun fortæller om hvorvidt hunden har DD, Dd eller dd, ikke om den også har sygdommen.

Jeg vil meget gerne fortælle dig mere om det så snart jeg kan, min ene opdrætters dyrlæge er i gang med at lave et pakketilbud til os, så vi kan få testet hele baduljen. smiley og mere til..

• #19   31. aug 2011 Jeg var godt klar over at man kunne få testet sin hund, ved at sende prøver til tyskland..og det ved jeg der er nogle der har gjort. Men efter hvad jeg har erfaret er det som regel købere der har gjort brug af den mulighed, da de manglede bevis på at det VAR genetisk Farverelateret pelstab....og som regel var/er det i forbindelse med en erstatningssag.

Det lyder som en fantastisk og revolutionærende tilgang overfor begrænsningen af sygdommen at dyrlægere vil lave pakkeløsninger som avlere kan gøre brug a, men det undre mig nu lidt at det så ikke er mene fremme på bl.a. DKK's hjemmeside, Chihuahuaklubbernes hjemmesider og lign. og at det er en mulighed men ikke et påbud...FOR IGEN: dette er en sygdom der går ud over køberen!

Jeg glæder mig meget til at høre og at kunne læse mere om den sag....:O)Også om hvad restraktionerne skal være hvis en hund testes syg. Skal den neutraliceres, aflives....hvad skal der ske??

Det ser jeg frem til.....:O)

Kommentér på:
En hundeejers bekendelse..så galt ka det også gå!

Annonce