Gode råd ang. uønsket katte i haven {{forumTopicSubject}}
Hej..
Vi har problemer med at naboens katte render i vores have og efterlader afføring i buske, bede mm. Jeg søger nogle gode råd til at holde naboens katte ude af haven, da vores hvalp Eddie på 8 måneder render og gnasker i det Jeg ved godt det er naturlig adfærd at hunde spiser katte afføring, men da Eddie har døjet med tyktarmskatar og har sart mave, vil vi da meget gerne undgå at han i det mindste spiser andres afføring, i dette tilfælde kattes.
Jeg har læst mig til, at hjortetaksolie kunne være en mulighed, er der nogen der har erfaring med dette -og er det skadeligt for hundene??
Vi har så sent som igår fået hegnet hele haven ind, men alligevel lykkedes det kattene at komme ind.. øv!
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
Men vi sprøjtede det så også rundt om dørerne fordi vi havde hankatte der blev ved med at strinte op ad vores døre
Nå, men jeg tror det bliver meget svært for dig at holde kattene ude... Ved i at det kun er naboens katte der kommer?
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Og du kan IKKE meldes for at gøre det, da det er fuldt lovligt. Og ifølge mark og vej loven skal katte-ejere holde deres dyr på egen grund.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.778
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.121
Jeg får altså ticks af at det åbenbart er alle andre end ejeren der bliver ansvarlig for ikke at blive generet af et kræ om den anden har valgt at få! ARGH!!
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 121
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 121
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.781
Og din hund går jo ikke ind og skider i hans have.
Ellers lån mine corgiere et par dage, så har du garanteret ikke flere katte i haven.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 196
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Svar: 53
Ved så ikke om det virker når de ikke er i blomst.
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 526
Det var dog en himmelråbende kattefjendskhed, man må opleve, fra mange her på tråden. Gud fri mig vel da, Så er det vist heller ikke værre.
Og ja, vist har I ret i at katte har INGEN rettigheder i Danmark overhovedet. Så vel kan man efter advarsler, indfange bæsterne og aflevere den til dyrlæge, ell. politi, ja.
Halleluja, er det virkeligt så slemt? Når man nu ved, at enkelte fritløbende katte, har valgt lige jeres jordstykke (for de gør det jo helst i ren jord), så tag da lige en lille skovl og fjern det, hvis I lige ved, at der ligger altså en bæ her, som man helst ikke vil ha. sin hund til at æde. Længere er den jo ikke. Vi skal være her allesammen. Og det er MEGET værd, at være på god fod, med sine naboer.
Det der med at "man bare ka' holde sin kat inde på sin grund", det kan kun lade sig gøre, i det øjeblik, at de bli'r buret inde i en voliere. Og det er der lige så mange meninger om, som der er katte :o)
Det er ganske tydeligt, at flere her på tråden, udtaler sig UDEN, at vide, hvor vidunderligt et dyr, en kat kan være. Klog, smuk, indtagende, kærlig og en fornøjelse, at iagttage på sin færd ude i sit rette element ---naturen. Har på den anden side også selv haft indekatte. Men har i mange år, haft god mulighed, for at lade dem løbe ude på mark, i skov og ved åen, hvilket sgu muliggjorde, at min hankat, en nat kom svuppende ind gennem kattelemmen med.....en Blishøne! Meget uheldigt og meget ubehageligt. Og jeg ved da også, at vores to Abyssinierkatte, nok af og til, lægger et lille visitkort (godt skjult og dækket til), hos et par af vores naboer...helt klart....OG? Det er sgu da småting og kan lynhurtigt fjernes på et øjeblik. Og ja, den ene af vores katte, ligger da af og til i vores fuglehus og giver fuglene "en varm velkomst".
Hvis vi så lige vender sagen modsat, så er har der i de 24 år, vi har boet her, forekommet et utal af ubehagelige og irriterende episoder, med omkringboendes forskellige hunde.
For folk, her lidt ude på landet, tror stadig, at det er helt acceptabelt, at lade deres hunde rende løs, når de går tur med dem. Det er efter min mening totalt respektløst og ansvarsløst at gøre. Det kan man gøre idet øjeblik, man er sikker på, at der ikke kommer andre fremmede hunde, som måske ikke "er så vilde med at snakke". Jeg har altid, gennem de 25 år, vi har haft Schæfere, haft dem i snor, når der kom andre----både hunde og mennesker. Og det har jeg også med mine to små rotter (Chihuahuaer) nu.
Alligevel blev en af mine Shæferhvalpe overfaldet og skambidt (som 9-ugers), af en genbo's store Flatcoatet Retriever, da den strøg ind i vores åbne have. For han luftede den som sædvanlig uden snor. Og hørelse havde den sgu ikke noget af. Min hvalp overlevede mirakuløst, men var skadet for livet, med stor frygt/aggression overfor de fleste sorte hunde.
Ork, hvor vi har haft meget bøvl med andre folks løse hundes rend i vores have. Men igen, vi skal allesammen være her. Og vi er allesammen ufatteligt glade for vores hunde og katte .o) Prøv lige at tænke lidt på det.
jun 2009
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
K*ft jeg er træt af katte...eller rettere ejerne ØV
jun 2009
Det var da dæleme også vildt. At nogen har 15-20 stk. katte, der render frit. Det vil jeg altså også lige løfte øjenbrynene til.
Noget andet er--og som jeg helt glemte at pointere---det er at det er en SELVFØLGE, at ens fritløbende katte---ER NEUTRALISEREDE!
Alle vores katte, gennem 36 år, er blevet neutraliseret. Både hun --og hankatte, i næsten samme moment, de fik lov til at rende frit. Der findes søreme ikke nogen værre stank, end urin fra en ukastereret hankat. Det er efter min mening, faktisk værre, end at man finder en lille tildækket bunke, ude i sit blomsterbed. For ofte, oplever man jo, at sådan en ukastereret fremmed hankat, helst vil "afmærke sit territorie", lige op ad ens ens hoveddør---lige på kattelemmen, som klart siger: "Tag den suckers". Og vi har da også været voldsomt plaget, af en enkelt vildkat, der om natten, blev ved med at komme ind ad kattelemmen og æde al vores kattes mad, for derefter at strinte lige op ad væggen, foran katteskålene. Et næsten uløseligt problem, da det var en forhutlet vildkat, man ikke kunne komme i nærheden af. Imponerende var det da også, fordi huset også var beboet af en 53kg's Schæfer og tre andre katte, hmm.
Efter råd fra dyrlægen, fik vi så lov til at låne en fælde, som den gik i, den første nat. Derefter kørte vi den op til dyrlægen, som så "ordnede resten"--gratis. Noget man har det frygteligt dårligt med, når man er stor katteelsker.
Når kattene er neutraliseret, har man heller ikke på samme måde, alle de støjende magtkampe i sin have, som også kan give voldsomme sår og bylder på ens egen kat. Og frem for alt---man undgår alle de stakkels små uønskede killinger, som "nogle" mennesker, desværre kan finde på at gøre unævnelige ting ved, fordi de bare "kommer til ulejlighed".
Så SKAL ens kat ha' lov til at løbe frit (og genere naboerne, he he), så er det et must, at de bli'r neitraliseret, chippet/øretatoveret, samt evt. lige får et elastikhalsbånd på, så man kan se, at det er en privatejet kat.
Men---jeg erkender fuldt ud, at jeg ikke kan forlange, at alle elsker mine katte, lige så meget som jeg selv. Og til dem har jeg sagt, at de godt må kaste en spand vand efter dem, eller bare kyse dem væk.
Det tog en genbo desværre så bogstaveligt, at han placerede lidt lækkert kattemad, i en MÅRFÆLDE, for derfeter, at spule min stakkels fine kat i laaang tid, med iskoldt vand fra hanen. Se der gik han laaangt over grænsen. og min kat var mærket af overgrebet længe efter. Men hvis man tror, at: "så ka' den lære det", så ta'r man fejl. For kattes drift, til at følge indgroede ruter, bli'r altså ikke lige "omlagt", fordi de får sådan en behandling. Og den gik da også i hans fælde flere gange efter. Men da jeg havde taget en snak med ham, efter første tur, gjorde han den ikke mere ondt. Måske betød det mere for ham, at han fik at vide, at det er en 5000kr's kat, hmm.
Men problemet med at nogle mennesker, føler sig generet af naboers løsgående katte---er næsten uløseligt. For ikke mange er indstillet på, at "bure sin kat inde", efter at den har haft sin frihed i mange år. Men som loven er i øjeblikket, kan man kræve, at katte holdes inden for ejerens matrikel. Men men men, hvor går det hele lidt lettere, hvis både den ene og den anden part, ser lidt "large", på visse ting. Så ku' det være, at katteejeren så lidt mere afslappet på naboen's Labarador's renderi i sin have :o)
Problemet er og har altid været der. Men de fleste steder, ser det ud til, at folk trods alt lever med de forskellige kæledyrs- "issues", der måtte være i deres nabolag.
sep 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 82
Prøv det her:) Har hørt det skulle hjælpe. Også hvis der er steder i haven du ikke vil have din hund går.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.038
§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. § 3 omhandler katteejeres erstatningspligt. Kommer en kat ind på anden mands grund, skal kattens ejer erstatte den skade, katten forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skader, katten forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilfører legemsbeskadigelse. § 14 giver andre ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra sin grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten skulle komme til skade eller omkomme, når man fjerner katten.
Som katteejer har du ret til at få udleveret din kat mod du betaler for de skader, katten eventuelt har forvoldt på den anden mands ejendom. Nedskydning eller anden form for drab af katten må kun finde sted, hvis kattens ejer er blevet advaret i forvejen og inden for det seneste år. Hvis man ikke kender kattens ejer, er det nok at indrykke en annonce i et lokalt dagblad, med advarslen samt en kort beskrivelse af katten.
maj 2007
jun 2009
Jamen, jeg kan egentlig godt følge dig. Men så burde der jo lovgives konsekvent på området, da det er ganske umuligt, at have friløbende katte, der ikke må forlade matriklen. Således, at alle privatejede katte i landet, skal holdes, enten inden døre, eller med adgang til volierer i haverne (tro ikke at de er lydløse og duftfri, særligt de fertile).
De katte der så trods forbudet, formaster sig ind på folks grunde (vildkattene), må jo så gerne infanges, efter advisering i lokalavisen og indgives til politi/dyrlæge.
Og på den måde, kan det næsten ikke vare ret længe, inden der slet ingen katte findes i den danske natur mere. Og så kan det jo godt være, at vi dermed får et helt andet og nyt problem: Rotter, mus og andet småkravl, der kan blive rigtigt besværligt og evt. sprede sygdomme, da de jo også lægger "deres visitkort" overalt.
Groft sat op, men det kunne godt blive noget lignende, vi kom til at opleve.
maj 2008
Følger: 1 Svar: 17
maj 2007
Ud over det så er der altså muligt at hegne haven ind så katten ikke kan komme ud, uden at lave en dissideret voliere, jeg har set det i praksis flere gange.
Rent lovgivningsmæssigt må katte ikke være til gene, det er ihvertfald sådan jeg læser det og man har pligt til at holde katten på egen matrikel.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Martin G
Så enig.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
maj 2007
maj 2008
Følger: 1 Svar: 17
jeg boede i rækkehus engang (3 år siden) en genbo havde en rigtig stor hankat, som ALTID sked inde i min have og hvis den kunne komme til det, overpissede den min (datters) barnevogn, vores stue og alt andet der ligesom var tilgængeligt. Løsningen var videoovervågning i haven og stue, der kunne vise tydeligt at det var deres kat der gjorde det (har nok haft kræet afleveret på internatet 8-15 gange efterhånden der,) KATTEEJER kom til at betale ALT, ALT hvad den kat havde ødelagt ved en lille civil retsag..
tænk nu på det når i lader jeres små guder rende rundt og bepeste andres materiel
maj 2007
jun 2009
Jeg trækker mig og går ind til "Desperate Housewhifes",
Håber at jeg til stadighed, fortsat kan give mine to neutraliserede katte, den glæde de har ved at løbe ude og kigge på sommerfugle og andet spændende fremover. Og forhåbentlig vil vores hyggelige naboskab, her i området, bestå i mange år :o)
God aften alle.
jun 2009
:o)
maj 2007
maj 2007
maj 2007
sep 2012
Følger: 1 Svar: 2
maj 2007
Og ja, jeg er så trist et menneske at jeg ikke rigtig har overskud til at synes det er super hyggeligt, når jeg ikke kan trække vejret og mine øjne kløer som ind i helvede pga. at naboens kat.
Jeg lære aldrig at forstå at det skulle være helt fjong at lade ens dyr hærge og genere, uanset hvilke dyr der er tale om.
maj 2007
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Anskaf dig et par Jacks og luk dem i haven.. Hvis kattene overlever, så har de nok lært at undgå jeres have fremover
Jeg elsker katte, men aldrig i livet om andres dyr skal skide i min have.. Rettelse hundenes have
Hvis katteejerene får knuder på trussen af dette, så må de holde deres kræ på egen matrikel :)..
maj 2007
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Derfor hader jeg at mine bede ser sådan her ud.
Jeg har så fundet en løsning som ind til videre virker her. Nemmelig at anlægge stenbed. Men jeg kan altså godt forstå ikke alle kan eller vil være tvunget til det i egen have, bare fordi naboen ikke gider passe sine kræ selv.
Derudover er jeg allergisk overfor kat. Ikke skide smart de ligger i mine have møbler og fælder.
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.087
De kommer hurtigt ud, og vender aldrig tilbage.
maj 2007
jun 2010
Jeg har helt ærligt ikke engang gidet forsøge, bare i de 7 rækkehuse lejligheder her bor der minimum 7 katte (sikkert flere) Huset ved siden af bor der mindst 4 katte hos en ældre mand. Alle er naturligvis udekatte Derudover er der sikkert nogle som blot kigger forbi når hun kattene er i løb.
Men som sagt jeg har været i stand til at løse mit problem 7, 9, 13
aug 2008
jun 2010
Ej helt ærligt det ER noget svinerig, men jeg fortyder ikke jeg er flyttet hertil. Katte eller ej
aug 2008
okt 2013
Følger: 1 Svar: 1
maj 2007
jan 2015
Følger: 1 Svar: 1
Revira mod kat kan købes på hjemmesiden revira.dk
Det er helt sikkert pengene værd.
Gode råd ang. uønsket katte i haven