{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.788 visninger | Oprettet:

Gode råd ang. uønsket katte i haven {{forumTopicSubject}}

Hej..
Vi har problemer med at naboens katte render i vores have og efterlader afføring i buske, bede mm. Jeg søger nogle gode råd til at holde naboens katte ude af haven, da vores hvalp Eddie på 8 måneder render og gnasker i det smiley Jeg ved godt det er naturlig adfærd at hunde spiser katte afføring, men da Eddie har døjet med tyktarmskatar og har sart mave, vil vi da meget gerne undgå at han i det mindste spiser andres afføring, i dette tilfælde kattes.
Jeg har læst mig til, at hjortetaksolie kunne være en mulighed, er der nogen der har erfaring med dette -og er det skadeligt for hundene??

Vi har så sent som igår fået hegnet hele haven ind, men alligevel lykkedes det kattene at komme ind.. øv!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd ang. uønsket katte i haven
  • #1   23. aug 2011 Vi har prøvet hjortetakssalt her og det stank forfærdeligt. Faktisk af gammel askebæger! ADDD

Men vi sprøjtede det så også rundt om dørerne fordi vi havde hankatte der blev ved med at strinte op ad vores døre smiley

Nå, men jeg tror det bliver meget svært for dig at holde kattene ude... Ved i at det kun er naboens katte der kommer?

• #2   23. aug 2011 Sæt en seddel op i den lokale Brugs at alle katte på din grund, vil blive fanget og aflivet fra en eller anden dato. Det hjælper smiley
    Og du kan IKKE meldes for at gøre det, da det er fuldt lovligt. Og ifølge mark og vej loven skal katte-ejere holde deres dyr på egen grund.

• #3   23. aug 2011 Gå ind til naboen og bed dem holde deres kat på egen grund. Tror ikke der er så meget andet at gøre. Katteejere er nogen af de mest respektløse mennesker der findes, når det kommer til at lade deres kræ rende løs.

• #4   23. aug 2011 Med hegn på 1,80 meter kommer der ingen katte ind - i hvert fald ikke her. Det kan dog også være pga. hunden - katte bliver nemlig fanget og flået her.

• #5   23. aug 2011 Nikolaj&marlene: så har du vist ikke læst mit tidligere indlæg:-(

• #6   23. aug 2011 Bed katteejeren om at holde deres kræ på egen grund.

Jeg får altså ticks af at det åbenbart er alle andre end ejeren der bliver ansvarlig for ikke at blive generet af et kræ om den anden har valgt at få! ARGH!!

• #7   23. aug 2011 Hvis du ved hvem der ejer katten/kattene er du forligtet til at tage kontakt til ejeren og sige at du ikke ønsker deres kat i din have, hvis de så ikke overholder denne regel har du ret til at bringe katten til nærmeste dyrelæge som så kan tage kontakt til ejeren, du må på ingen måde gøre skade på dyret eller give det strees under disse udskejelser, STORT arbejde... Men det med hjortetaks salt og alt det pjat virker ikke ret godt på de fertile hankatte der render rundt så prøv det gå væk kat man kan købe.

• #8   23. aug 2011 Det er ikke noget de skal ved lov ( ved det da jeg selv er katte ejer ) og de fleste gør det ikke fordi de er ligeglade med deres katte, vores har det ikke fordi han kan jo hænge fast og blive kvalt men han har tatoo i begge øre og vores naboer ved godt hvilken der er vores kat og de siger han holder de vilde katte væk så det er de glade nok for. Men katteloven eller hvad det nu hedder siger at hvis katten laver ballade skal man holde den inde på egen grund ( fair nok ) og kan man ikke se hvem der ejer den skal man faktisk reklamere i den lokale avis inden man gør noget ved katten.

• #9   23. aug 2011 tag en snak med din nabo , bed ham om at lave en stor sandkasse til sin kat, så vil den sikkert besørge i den. og fortæl ham at du syntes det er ulækkert at når du ordner have, at du hele tiden støder ind i en kattelort, og at din hund bliver syg, hvis den æder det.
    Og din hund går jo ikke ind og skider i hans have.
    Ellers lån mine corgiere et par dage, så har du garanteret ikke flere katte i haven.

• #10   23. aug 2011 Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men her har vi dyppet pinde i hjotetakolie og sat dem der, hvor kattene synes, der er hyggeligt at "møge" sig.....det har virket:0) Det er ihvertfald superklamt, at hundene æder kattelort. Måske skulle man bare lade sin hund besørge i katteejernes haver;-)

• #11   23. aug 2011 Katte hader duften/lugten af tagetes planter. Plantes rundt langs hegnet eller i bedene hvor de besørger. Gammelt råd fra dyrlægen og gartneren smiley
    Ved så ikke om det virker når de ikke er i blomst.

• #12   23. aug 2011 Tønk, er jeg virkelig den eneste, hvis hunde er de rene ådselsædere? De gnafler ALT i sig, på deres ture, hvis de fik lov til det. Alt fra andre hundes lorte, rævemøg, rådyrkugler, andeklatter, døde indtørrede regnorme mm. og ja--også kattelorte--dog ikke vores egne kattes. Det er deres natur.
    Det var dog en himmelråbende kattefjendskhed, man må opleve, fra mange her på tråden. Gud fri mig vel da, Så er det vist heller ikke værre.
    Og ja, vist har I ret i at katte har INGEN rettigheder i Danmark overhovedet. Så vel kan man efter advarsler, indfange bæsterne og aflevere den til dyrlæge, ell. politi, ja.
    Halleluja, er det virkeligt så slemt? Når man nu ved, at enkelte fritløbende katte, har valgt lige jeres jordstykke (for de gør det jo helst i ren jord), så tag da lige en lille skovl og fjern det, hvis I lige ved, at der ligger altså en bæ her, som man helst ikke vil ha. sin hund til at æde. Længere er den jo ikke. Vi skal være her allesammen. Og det er MEGET værd, at være på god fod, med sine naboer.
    Det der med at "man bare ka' holde sin kat inde på sin grund", det kan kun lade sig gøre, i det øjeblik, at de bli'r buret inde i en voliere. Og det er der lige så mange meninger om, som der er katte :o)
    Det er ganske tydeligt, at flere her på tråden, udtaler sig UDEN, at vide, hvor vidunderligt et dyr, en kat kan være. Klog, smuk, indtagende, kærlig og en fornøjelse, at iagttage på sin færd ude i sit rette element ---naturen. Har på den anden side også selv haft indekatte. Men har i mange år, haft god mulighed, for at lade dem løbe ude på mark, i skov og ved åen, hvilket sgu muliggjorde, at min hankat, en nat kom svuppende ind gennem kattelemmen med.....en Blishøne! Meget uheldigt og meget ubehageligt. Og jeg ved da også, at vores to Abyssinierkatte, nok af og til, lægger et lille visitkort (godt skjult og dækket til), hos et par af vores naboer...helt klart....OG? Det er sgu da småting og kan lynhurtigt fjernes på et øjeblik. Og ja, den ene af vores katte, ligger da af og til i vores fuglehus og giver fuglene "en varm velkomst".
    Hvis vi så lige vender sagen modsat, så er har der i de 24 år, vi har boet her, forekommet et utal af ubehagelige og irriterende episoder, med omkringboendes forskellige hunde.
    For folk, her lidt ude på landet, tror stadig, at det er helt acceptabelt, at lade deres hunde rende løs, når de går tur med dem. Det er efter min mening totalt respektløst og ansvarsløst at gøre. Det kan man gøre idet øjeblik, man er sikker på, at der ikke kommer andre fremmede hunde, som måske ikke "er så vilde med at snakke". Jeg har altid, gennem de 25 år, vi har haft Schæfere, haft dem i snor, når der kom andre----både hunde og mennesker. Og det har jeg også med mine to små rotter (Chihuahuaer) nu.
    Alligevel blev en af mine Shæferhvalpe overfaldet og skambidt (som 9-ugers), af en genbo's store Flatcoatet Retriever, da den strøg ind i vores åbne have. For han luftede den som sædvanlig uden snor. Og hørelse havde den sgu ikke noget af. Min hvalp overlevede mirakuløst, men var skadet for livet, med stor frygt/aggression overfor de fleste sorte hunde.
    Ork, hvor vi har haft meget bøvl med andre folks løse hundes rend i vores have. Men igen, vi skal allesammen være her. Og vi er allesammen ufatteligt glade for vores hunde og katte .o) Prøv lige at tænke lidt på det.

• #13   23. aug 2011 Undskyld mit irrelevante "indlæg". For jeg glemte jo helt, at trådstarter, søgte råd til et bestemt formål. Blev desværre revet lidt med, af al den negative katteholdning.

• #14   23. aug 2011 JOW Tina J....det ER *værre* !

K*ft jeg er træt af katte...eller rettere ejerne ØV smiley

• #15   24. aug 2011 Teitur J:
    Det var da dæleme også vildt. At nogen har 15-20 stk. katte, der render frit. Det vil jeg altså også lige løfte øjenbrynene til.
    Noget andet er--og som jeg helt glemte at pointere---det er at det er en SELVFØLGE, at ens fritløbende katte---ER NEUTRALISEREDE!
    Alle vores katte, gennem 36 år, er blevet neutraliseret. Både hun --og hankatte, i næsten samme moment, de fik lov til at rende frit. Der findes søreme ikke nogen værre stank, end urin fra en ukastereret hankat. Det er efter min mening, faktisk værre, end at man finder en lille tildækket bunke, ude i sit blomsterbed. For ofte, oplever man jo, at sådan en ukastereret fremmed hankat, helst vil "afmærke sit territorie", lige op ad ens ens hoveddør---lige på kattelemmen, som klart siger: "Tag den suckers". Og vi har da også været voldsomt plaget, af en enkelt vildkat, der om natten, blev ved med at komme ind ad kattelemmen og æde al vores kattes mad, for derefter at strinte lige op ad væggen, foran katteskålene. Et næsten uløseligt problem, da det var en forhutlet vildkat, man ikke kunne komme i nærheden af. Imponerende var det da også, fordi huset også var beboet af en 53kg's Schæfer og tre andre katte, hmm.
    Efter råd fra dyrlægen, fik vi så lov til at låne en fælde, som den gik i, den første nat. Derefter kørte vi den op til dyrlægen, som så "ordnede resten"--gratis. Noget man har det frygteligt dårligt med, når man er stor katteelsker.

Når kattene er neutraliseret, har man heller ikke på samme måde, alle de støjende magtkampe i sin have, som også kan give voldsomme sår og bylder på ens egen kat. Og frem for alt---man undgår alle de stakkels små uønskede killinger, som "nogle" mennesker, desværre kan finde på at gøre unævnelige ting ved, fordi de bare "kommer til ulejlighed".
    Så SKAL ens kat ha' lov til at løbe frit (og genere naboerne, he he), så er det et must, at de bli'r neitraliseret, chippet/øretatoveret, samt evt. lige får et elastikhalsbånd på, så man kan se, at det er en privatejet kat.
    Men---jeg erkender fuldt ud, at jeg ikke kan forlange, at alle elsker mine katte, lige så meget som jeg selv. Og til dem har jeg sagt, at de godt må kaste en spand vand efter dem, eller bare kyse dem væk.
    Det tog en genbo desværre så bogstaveligt, at han placerede lidt lækkert kattemad, i en MÅRFÆLDE, for derfeter, at spule min stakkels fine kat i laaang tid, med iskoldt vand fra hanen. Se der gik han laaangt over grænsen. og min kat var mærket af overgrebet længe efter. Men hvis man tror, at: "så ka' den lære det", så ta'r man fejl. For kattes drift, til at følge indgroede ruter, bli'r altså ikke lige "omlagt", fordi de får sådan en behandling. Og den gik da også i hans fælde flere gange efter. Men da jeg havde taget en snak med ham, efter første tur, gjorde han den ikke mere ondt. Måske betød det mere for ham, at han fik at vide, at det er en 5000kr's kat, hmm.
    Men problemet med at nogle mennesker, føler sig generet af naboers løsgående katte---er næsten uløseligt. For ikke mange er indstillet på, at "bure sin kat inde", efter at den har haft sin frihed i mange år. Men som loven er i øjeblikket, kan man kræve, at katte holdes inden for ejerens matrikel. Men men men, hvor går det hele lidt lettere, hvis både den ene og den anden part, ser lidt "large", på visse ting. Så ku' det være, at katteejeren så lidt mere afslappet på naboen's Labarador's renderi i sin have :o)
    Problemet er og har altid været der. Men de fleste steder, ser det ud til, at folk trods alt lever med de forskellige kæledyrs- "issues", der måtte være i deres nabolag.

• #16   24. aug 2011 http://shop.petworld.dk/products/gaa-vaek-kat.aspx

Prøv det her:) Har hørt det skulle hjælpe. Også hvis der er steder i haven du ikke vil have din hund går.

• #17   24. aug 2011 Jeg ville også gå et smut forbi naboen, og bede dem på en pæn måde at holde kattene på deres egen grund smiley Evt se nedenstående udpluk af mark og vejsfredsloven:

§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. § 3 omhandler katteejeres erstatningspligt. Kommer en kat ind på anden mands grund, skal kattens ejer erstatte den skade, katten forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skader, katten forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilfører legemsbeskadigelse. § 14 giver andre ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra sin grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten skulle komme til skade eller omkomme, når man fjerner katten.

Som katteejer har du ret til at få udleveret din kat mod du betaler for de skader, katten eventuelt har forvoldt på den anden mands ejendom. Nedskydning eller anden form for drab af katten må kun finde sted, hvis kattens ejer er blevet advaret i forvejen og inden for det seneste år. Hvis man ikke kender kattens ejer, er det nok at indrykke en annonce i et lokalt dagblad, med advarslen samt en kort beskrivelse af katten.

• #18   24. aug 2011 Jeg holder meget af katte. Men derfor gider jeg stadig ikke have andres katte på min (imaginære)grund. Det kan simpelthen ikke være rigtig at man skal være generet af en kæledyr ANDRE har valgt at få!!

• #19   24. aug 2011 Anne Julie F:
    Jamen, jeg kan egentlig godt følge dig. Men så burde der jo lovgives konsekvent på området, da det er ganske umuligt, at have friløbende katte, der ikke må forlade matriklen. Således, at alle privatejede katte i landet, skal holdes, enten inden døre, eller med adgang til volierer i haverne (tro ikke at de er lydløse og duftfri, særligt de fertile).
    De katte der så trods forbudet, formaster sig ind på folks grunde (vildkattene), må jo så gerne infanges, efter advisering i lokalavisen og indgives til politi/dyrlæge.
    Og på den måde, kan det næsten ikke vare ret længe, inden der slet ingen katte findes i den danske natur mere. Og så kan det jo godt være, at vi dermed får et helt andet og nyt problem: Rotter, mus og andet småkravl, der kan blive rigtigt besværligt og evt. sprede sygdomme, da de jo også lægger "deres visitkort" overalt.
    Groft sat op, men det kunne godt blive noget lignende, vi kom til at opleve.

• Martin g
    Martin g Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Svar: 17
    #20   24. aug 2011 Ja undskyld mig, men jeg kan overhovedet ikke se hvad problemet er i at holde sine katte på egen grund, en voliere kan da gøre det. fatter ikke hvorfor de fleste katteejere syntes det bare er HELT iorden at deres hankat pisser ud over andre folks ting både inde og ude, og at kattelort da er ligeså velkomment i andres haver som blomster.. hold da den kat indenfor hvis du ikke har mulighed for at bygge et udendørs bur til den! hader at man skal overdække barnevogn og sandkasse og bed og have dørene hermetisk lukkede hele året fordi nogen folk syntes deres kat ejer hele jorden..

• #21   24. aug 2011 Jeg tror ikke vi får store problemer med rotter og mus.

Ud over det så er der altså muligt at hegne haven ind så katten ikke kan komme ud, uden at lave en dissideret voliere, jeg har set det i praksis flere gange.

Rent lovgivningsmæssigt må katte ikke være til gene, det er ihvertfald sådan jeg læser det og man har pligt til at holde katten på egen matrikel.

• #22   24. aug 2011 Martin G: Hvor er jeg dog enig!!!

• #23   24. aug 2011
    Martin G
    Så enig.

• #24   24. aug 2011 Thumps up Martin! ;)))

• #25   24. aug 2011 Når jeg får kat igen får den dælme heller ikke lov til at rende frit rundt, også pga. alle de ting katte bliver udsat for.

• Martin g
    Martin g Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Svar: 17
    #26   24. aug 2011 nåJa lige lidt bonus info.
    jeg boede i rækkehus engang (3 år siden) en genbo havde en rigtig stor hankat, som ALTID sked inde i min have og hvis den kunne komme til det, overpissede den min (datters) barnevogn, vores stue og alt andet der ligesom var tilgængeligt. Løsningen var videoovervågning i haven og stue, der kunne vise tydeligt at det var deres kat der gjorde det (har nok haft kræet afleveret på internatet 8-15 gange efterhånden der,) KATTEEJER kom til at betale ALT, ALT hvad den kat havde ødelagt ved en lille civil retsag..
    tænk nu på det når i lader jeres små guder rende rundt og bepeste andres materiel

• #27   24. aug 2011 Katte er i øvrigt en invasiv art, dvs. den høre ikke til i den danske natur og bestanden bør derfor holdes nede.

• #28   24. aug 2011 Ja ja ja--hvor om alting er, så kan denne disskusion fortsætte, på nøjagtig samme måde, som disskusionen om listehunde :o(
    Jeg trækker mig og går ind til "Desperate Housewhifes",
    Håber at jeg til stadighed, fortsat kan give mine to neutraliserede katte, den glæde de har ved at løbe ude og kigge på sommerfugle og andet spændende fremover. Og forhåbentlig vil vores hyggelige naboskab, her i området, bestå i mange år :o)
    God aften alle.

• #29   25. aug 2011
    :o)

• #30   25. aug 2011 Kram Kram smiley

• #31   25. aug 2011 Anita: Det er jo løgn, her regner det. *g*

• #32   25. aug 2011 Ok *solen skinner, solen skinner, solen skinner*

• Tove B
    Tove B Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Svar: 2
    #33   3. jun 2013 Jeg kan ikke forstå det er så stort et problem ,Køb noget gå væk kat ,så finder den et andet sted . Det undre mig at folk har så lidt overskud så de har svært ved at nyde andres dyr. eller i hvert fald bare konstatere at de er der. Tænk hvor tomt det ville være hvis der ikke var dyr i vores haver.. hvad med fugle der skider på vinduer og fliser. Jeg tænker hvad er det værste der kan ske fordi et dyr smutter gennem vores haver. ?

• #34   3. jun 2013 Vilde dyr har ikke en ejer der burde være ansvarlig for dem.
    Og ja, jeg er så trist et menneske at jeg ikke rigtig har overskud til at synes det er super hyggeligt, når jeg ikke kan trække vejret og mine øjne kløer som ind i helvede pga. at naboens kat.

Jeg lære aldrig at forstå at det skulle være helt fjong at lade ens dyr hærge og genere, uanset hvilke dyr der er tale om.

• #35   3. jun 2013 Og, så så jeg lige at det er en tråd fra 11 der er hevet frem.

• #36   3. jun 2013 Ganske enkelt..
    Anskaf dig et par Jacks og luk dem i haven.. Hvis kattene overlever, så har de nok lært at undgå jeres have fremover smiley

Jeg elsker katte, men aldrig i livet om andres dyr skal skide i min have.. Rettelse hundenes have smiley

Hvis katteejerene får knuder på trussen af dette, så må de holde deres kræ på egen matrikel :)..

• #38   3. jun 2013 Og der er altså en anden ting der undre mig vildt. Nemlig den der risikovillighed rigtig mange katteejere har på deres kattes vegne. Det er jo ikke just sjældent at katte dør, eller kommer voldsomt tilskade når folk lader dem strejfe.

• #39   3. jun 2013 jeg har ikke kat.
    Derfor hader jeg at mine bede ser sådan her ud.
    Jeg har så fundet en løsning som ind til videre virker her. Nemmelig at anlægge stenbed. Men jeg kan altså godt forstå ikke alle kan eller vil være tvunget til det i egen have, bare fordi naboen ikke gider passe sine kræ selv.

Derudover er jeg allergisk overfor kat. Ikke skide smart de ligger i mine have møbler og fælder.

profilbillede
  • #40   3. jun 2013 Vi lukker bare hundene ud når vi ser der er kat i haven.
    De kommer hurtigt ud, og vender aldrig tilbage.

• #41   3. jun 2013 Calle: Ej, hvor det lyder træls. Er katteejerne slet ikke til at tale med?

• #42   3. jun 2013 Anne Julie: jeg flyttede ind i januar. Så jeg er altså ny tilflytter. Der er katte allevegne her, Selv bonden på den anden side af vejen ønsker Mikkel ræv god jagt hver eneste dag.
    Jeg har helt ærligt ikke engang gidet forsøge, bare i de 7 rækkehuse lejligheder her bor der minimum 7 katte (sikkert flere) Huset ved siden af bor der mindst 4 katte hos en ældre mand. Alle er naturligvis udekatte smiley Derudover er der sikkert nogle som blot kigger forbi når hun kattene er i løb.

Men som sagt jeg har været i stand til at løse mit problem 7, 9, 13

• #43   3. jun 2013 Calle: Sikke da noget forbandet svineri smiley Håber, de holder sig væk nu!

• #44   3. jun 2013 Landsby glæder hehe.
    Ej helt ærligt det ER noget svinerig, men jeg fortyder ikke jeg er flyttet hertil. Katte eller ej

• #45   3. jun 2013 Det er trods alt det vigtigste smiley

• peer L
    peer L Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #46   19. okt 2013 tjaee!! mange måder at ordne katteproblemer på! det mest efektive er at katteejerne holder deres dyr hjemme, og længere er den ikke. utroligt at skulle høre på alt det ævl om at en smule kattebæ da ikke skader nogen? hva så med ødelagte hynder til stolen på terrassen eller ridser på bilen?? skal man også "bare" lade være med at skabe sig der?? NEJ! fandme nej,jeg vil ikke gå og sprøjte gå væk kat eller alt det andet som de "kære" kattefolk foreslår ud i min have.hold jeres kræ hjemme ved jer selv, så er den ikke længere. det var rart at få luft smiley

• #47   19. okt 2013 Det er heller ikke fair at skulle påduttets andres dyr, uanset hvor "ufarlige" de er.

• Nadia N
    Nadia N Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #48   8. jan 2015 Jeg havde problemer med uvelkomne katte i haven og ungernes sandkasse, så bestilte jeg et produkt der hedder revira på nettet og siden har problemet været løst og ungerne kan lege i sandkassen uden at der flyder med kattelort.
    Revira mod kat kan købes på hjemmesiden revira.dk
    Det er helt sikkert pengene værd.

profilbillede
Kommentér på:
Gode råd ang. uønsket katte i haven

Annonce